Lägger du råspontslucka? Tycker det ser ut som skarvarna på råsponten ligger i en linje över takstolarna?
 
X xLnT skrev:
Lägger du råspontslucka? Tycker det ser ut som skarvarna på råsponten ligger i en linje över takstolarna?
Nepp inga luckor. Blir inte många hela bitar så tänkte att det blir minst spill utan luckor
 
Men varför har du skarvarna för varje rad i samma takstol? De ska ju förskjutas.
 
X xLnT skrev:
Men varför har du skarvarna för varje rad i samma takstol? De ska ju förskjutas.
Det är lite hur det passar med avstånden men jag sätter dubbla spik i skarvarna så det är helt lungt. Finns knappas någon risk att spontade brödor med dubbla spik ska kunna röra sig när dom sätter tätt ihop.
Tex Älvsbyhus använder endast plast som yttertak under takpannorna sen använder 45*70 reglar som läkt som ska binda ihop takstolarna och då blir råsponten starkare.

Jag tror inte det är ovanligt att folk kör med skarvarna på samma takstol för smidighetens skull men visst är det rätt att det ska förskjutas men inget som kommer göra någon skillnad.
X xLnT skrev:
Men varför har du skarvarna för varje rad i samma takstol? De ska ju förskjutas.

Jo visst ska dom förskjutas men blir lite som det passar med längderna och där jag inte föskjuter använder jag dubbla spik i skarvarna.

När man bygger utan råspont så är det ju endast 45*70 läkt som läser ihop takstolarna och då håller nog spontade brädor med dubbla spik minst lika bra eftersom dom sitter tätt ihop så blir många spik jämfört med andra taklösningar.
 
Blev en dag ledigt på Liseberg men idag va man tillbaka efter middag och kunde fortsätta :)

Det skulle tydligen regna på torsdag så ska försöka hinna med en del till så det blir större ytor att lägga papp på. Fast jag kör med duk
 
  • Byggnation av trähus med synliga takstolar och pågående arbete med att lägga träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat trätak under konstruktion med plankor oordnat utspridda och en röd elektrisk såg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med nykonstruerat tak och byggmaterial i bakgrunden, forberedelse for regn med taktäckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående takarbete med träplankor och verktyg på en byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under konstruktion med takstolar uppe och byggmaterial i förgrunden vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats vid skymning med pågående takkonstruktion och skyddad med duk, omgiven av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 13 till
  • Laddar…
Har du allt uppritat, dvs detaljer, delmontage och helmontage? Jag tror du kör på handskisser och känsla:D. Kör själv med mkt ritningar på allt, med instruktioner osv, eftersom jag tar in byggare på mycket. Sedan är det också ett sätt att fixa planeringen och se kostnaderna så det inte blir som på många ställen. Man löser efter hand och kostnaderna springer iväg. Du verkar ha järnkoll, så antingen har du allt i huvudet eller har pysslat i datorn mycket. Vilket är det?:thinking:
 
  • Gilla
Deamon333
  • Laddar…
Ok, jag är ingen byggare, bara en glad amatör.
Undrar varför det anses så viktigt att förskjuta skarvarna med minst tre skiften.
Mycket av det du gör har jag precis redan gjort eller håller på med, så det är roligt att följa.

Hur många kvm tak blir det?
 
banjoragge banjoragge skrev:
Har du allt uppritat, dvs detaljer, delmontage och helmontage? Jag tror du kör på handskisser och känsla:D. Kör själv med mkt ritningar på allt, med instruktioner osv, eftersom jag tar in byggare på mycket. Sedan är det också ett sätt att fixa planeringen och se kostnaderna så det inte blir som på många ställen. Man löser efter hand och kostnaderna springer iväg. Du verkar ha järnkoll, så antingen har du allt i huvudet eller har pysslat i datorn mycket. Vilket är det?:thinking:
Jag har inga detalj ritningar så man får ha allt i huvudet :)
Så det blir lite att man löser efterhand faktiskt ;)
Det jag har är ritningar på hur huset ser ut när det är klart bara.
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ok, jag är ingen byggare, bara en glad amatör.
Undrar varför det anses så viktigt att förskjuta skarvarna med minst tre skiften.
Mycket av det du gör har jag precis redan gjort eller håller på med, så det är roligt att följa.

Hur många kvm tak blir det?
Jag beställde 400kvm råspont så får se om det räcker. Det blir lite spill då takstols avståndet ändras på flera ställen så blir svårt att hitta bra längder.
 
X xLnT skrev:
Ok, jag är ingen byggare, bara en glad amatör.
Undrar varför det anses så viktigt att förskjuta skarvarna med minst tre skiften.
Mycket av det du gör har jag precis redan gjort eller håller på med, så det är roligt att följa.

Hur många kvm tak blir det?
Jag kan tänka mig att det är viktigast att förskjuta skarvarna om du skarvar mellan takstolarna. Skarvar du över takstolen som TS borde det vara mindre risk.
 
T Toddep skrev:
Jag har inga detalj ritningar så man får ha allt i huvudet :)
Så det blir lite att man löser efterhand faktiskt ;)
Det jag har är ritningar på hur huset ser ut när det är klart bara.
Misstänkte det efter att jag sett din framfart. Ditt tempo är också imponerande. Jag räknar alltid på arbetsmängder på alla moment och kan se att du använder välpigt få timmar på delmomenten. Utan att ha sett detaljer, borde detta hus hamna i spannet 1800-2000 timmar.
 
H hagv skrev:
Jag kan tänka mig att det är viktigast att förskjuta skarvarna om du skarvar mellan takstolarna. Skarvar du över takstolen som TS borde det vara mindre risk.
Precis. Skarvar man i en takstol så blir det ju du bla spik på varje bräda så det håller ihop det väldigt bra så det är bara lungt sen förskjuter jag det på vissa ställen ändå
 
banjoragge banjoragge skrev:
Misstänkte det efter att jag sett din framfart. Ditt tempo är också imponerande. Jag räknar alltid på arbetsmängder på alla moment och kan se att du använder välpigt få timmar på delmomenten. Utan att ha sett detaljer, borde detta hus hamna i spannet 1800-2000 timmar.
Jadu det där med timmar har jag ingen aning om men jag har hållit på sen december när jag lade avloppet mm sen grävde jag dagvatten och dränering för hand ;) onödigt att slita med sådant men jag viste då att vintern skulle komma så jag ville inte börja med grunden ändå så man hade tid. Men nu har jag ju hållit på ett tag iaf. Jag började sen med själva grunden i slutet av mars har jag för mig.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Lite gjort idag med men det tar tid med alla vinklar och den där kina vippen ställer till det när man ska bygga ihop innerhörnen men man börjar komma på hur man ska göra.

Husets första gavel kom upp idag som då är takstolarna på entren.
Det blir två gavlar sen resten är valmat.
Andra gaveln blir uterummet
 
  • Vy över träkonstruktionens hörndetaljer och sammanfogning i byggprojekt på en arbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med hus under konstruktion, takstolar på entrén monterade och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En byggarbetsplats med uppsatta takstolar på husets gavel, byggmaterial och verktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på nyuppförda takstolar på ett hus med synliga vinklar och sammanfogningar i träkonstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med takstolar för husets entré och trämaterial utspridda på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av takstolar på en byggarbetsplats med synliga vinklar och trämateriel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 10 till
  • Laddar…
Tjusigt! Inget dåligt tempo du håller(y)
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.