G Grim Pedersen skrev:
Jag som tyckte 30 kvm tak tog lång tid att sponta
Haha 10 minuter:D
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
Ja, skarvar man alla över samma takstol går det undan :crysmile:
 
T Toddep skrev:
Haha 10 minuter:D
Och vi använde tom luckor
 
X xLnT skrev:
Ja, skarvar man alla över samma takstol går det undan :crysmile:
Absolut går det undan om man skarvar över samma takstol och om huset har rakt vinklar. Mitt har knappt en enda rak vinkel så det är sjukt mycket sågande hela tiden.

Och en sak med valmat tak är att takstols konstruktionen låses ihop på ett helt annat sätt än när man har gavlar. Så att något ska kunna röra sig bara för jag skarvat över samma takstol är jag inte ett dugg orolig för.
 
  • Gilla
Niklas Lindén och 2 till
  • Laddar…
Det blev en jobbig kväll att lägga takduk över allt som man lagt råspont på men det kom dit iaf precis innan åska och regn.

Imorgon blir det att sätta ströläkt för det han vi inte med ikväll.
 
  • Takduk läggs på råspontad takkonstruktion med öppen gavel och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tak under konstruktion med ny lagd råspont och delvis utrullad takduk mot en skogsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar med svart takduk delvis täckt av råspont och lösa träreglar, byggarbetsplats i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under konstruktion med nylagd takduk på kvällen, skymning och byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takduk delvis lagd på nytt råspontat tak med synlig verktyg och sladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 6 till
  • Laddar…
Ett tips om du inte redan gjort det, markera med vattenfast penna vart centrum på takstolarna är så blir det enkelt att fästa läkten.
Om du bryr dig om att de ska hamna i takstolarna.

Nu har du ganska låg taklutning, men varför började ni pappa nerifrån, nu får ni ju trampa på pappen när ni jobbar er uppåt?
Blev den inte väldigt mjuk i värmen?
Det är ingen vidare brådis med läkten, ta det när all papp är spikad istället, om det nu ska bli regn :)
Det klistret som sitter på pappen är riktigt starkt.

Har du någon bild på hur du löste övergången mellan nock och tak över entrén? Det tyckte jag var lite småklurigt.

Antar att du ska fästa krokarna till rännan i takfotsbrädan och inte i sponten?
 
T Toddep skrev:
Jadu det där med timmar har jag ingen aning om men jag har hållit på sen december när jag lade avloppet mm sen grävde jag dagvatten och dränering för hand ;) onödigt att slita med sådant men jag viste då att vintern skulle komma så jag ville inte börja med grunden ändå så man hade tid. Men nu har jag ju hållit på ett tag iaf. Jag började sen med själva grunden i slutet av mars har jag för mig.
Låter som en sund inställning. Det är egentligen bara slutresultatet som är intressant. :D Ska du ha FTX eller frånlufts VP? Har kollat det för 2 senaste byggena och ftx vann pris/prestanda. Speciellt som jag stöttar med vedkamin på vintern. Kör f.ö. enkel elpanna för golvvärmen och har samma totaförbrukning som grannen med jordvärme. Samma storlek på husen. Kom ihåg att reglersystem i massiva stenhus ska hållas superenkla. De är väldigt värmetröga och jag har t.o.m. slopat alla rumstermostater och kör på mätning av returvattentemperaturen med en 2-stegs termostat. Billigt ocbh funkar klockrent!
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ett tips om du inte redan gjort det, markera med vattenfast penna vart centrum på takstolarna är så blir det enkelt att fästa läkten.
Om du bryr dig om att de ska hamna i takstolarna.

Nu har du ganska låg taklutning, men varför började ni pappa nerifrån, nu får ni ju trampa på pappen när ni jobbar er uppåt?
Blev den inte väldigt mjuk i värmen?
Det är ingen vidare brådis med läkten, ta det när all papp är spikad istället, om det nu ska bli regn :)
Det klistret som sitter på pappen är riktigt starkt.

Har du någon bild på hur du löste övergången mellan nock och tak över entrén? Det tyckte jag var lite småklurigt.

Antar att du ska fästa krokarna till rännan i takfotsbrädan och inte i sponten?
Japp alla takstolar är utmärkte för absolut vill jag spika strö läkt i takstolarna(y)

Det va inte jätte varmt när vi började lägga duken så det va lungt att börja där nere och det är ju desutom så mkt lättare men visst hade det inte varit kul om man sett märken efter skorna i duken men det blev inga och dessutom går vi försiktigt men fort :)

Övergången i nock lade vi bara duken över så det är inga konstigheter. Så länge duken har fall på båda hållen så är det ju lungt. Det blev dock synlig infästning på ena sidan bara men det gör ju inget.
Annars är all duk fäst på den undre sen sitter den övre i klister remsan.
Nu när det är duk så ska alla kort skarvar tätas så detta ska jag göra imorgon.

Övergångarna i ränndalarna löstes fint med underbeslag och för att vara säker så lade vi papp under ifall det skulle bli kondens.

Krokarna kommer inte att fästas i takfotsbrädan utan kommer förmodligen att fästas på bärläktet. Jag har haft många funderingar kring detta och anledningen är eftersom jag har kina vipp med 14 graders lutning längst ner så kräver dom 45mm strö läkt längst ner för ventilationens skull och skulle jag då haft krokarna på råsponten så skulle jag behöva en jätte hög fot plåt vilket är fult och ser misslyckat ut.
Mitt problem blir hur jag istället ska dölja allt som kommer synas under hängrännan utan att blockera ventilationen.
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Låter som en sund inställning. Det är egentligen bara slutresultatet som är intressant. :D Ska du ha FTX eller frånlufts VP? Har kollat det för 2 senaste byggena och ftx vann pris/prestanda. Speciellt som jag stöttar med vedkamin på vintern. Kör f.ö. enkel elpanna för golvvärmen och har samma totaförbrukning som grannen med jordvärme. Samma storlek på husen. Kom ihåg att reglersystem i massiva stenhus ska hållas superenkla. De är väldigt värmetröga och jag har t.o.m. slopat alla rumstermostater och kör på mätning av returvattentemperaturen med en 2-stegs termostat. Billigt ocbh funkar klockrent!
Det blir en Nibe 730 frånluft VP utan ftx. Braskamin ska jag också ha och jag är inte orolig för hög energi förbrukning :)
Fast hade jag haft större tomt så hade jag nog lagt jord värme.
 
  • Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
Jag tänkte på ränndalspappen, den kan du inte bara ha vikt över, för det blir olika vinklar.
Du måste ju ha skurit/klippt den för at kunna vika över delar av den.

Varför behöver du ventilera takpannorna?
Luftspalten har du väl i lådan och under råsponten?
 
Redigerat:
Okej. Där köpte jag en tunmare papp som formade sig själv tillräckligt bra så den veks över utan skärning så det säkert blir tätt.
Sen lades underbeslaget på som bockades över så det är ju typ idiot säkert för sen kom ju takduken som skars en 40mm ifrån mitten på underbeslaget så där kan bara vara tätt :)
I alla fall har man gjort allt som går:D
 
T Toddep skrev:
Det blir en Nibe 730 frånluft VP utan ftx. Braskamin ska jag också ha och jag är inte orolig för hög energi förbrukning :)
Fast hade jag haft större tomt så hade jag nog lagt jord värme.
Gillar inte frånluftsvp, men byggare är väldigt förtjusta i dem. Jag gjorde en ordentligt koll med för-o nackdelar och ftx vann som sagt. Har nu 2 objekt som varit igång 4 resp. 2 år och kalkylerna stämmer. Uppvärmd tilluft är dessutom skönt på vintern. Många kör tilluft via fönster eller väggventiler. Gjorde en installation för ett år sedan med direkt tilluft. Lade då ett 100 rör under isoleringen ovanför takplasten så det blev lite förvärmning. Funkade sådär. Lyfte temperaturen in med 8-10 grader på 3 m rör. Bättre än minusgrader in iaf.(y)
 
banjoragge banjoragge skrev:
Gillar inte frånluftsvp, men byggare är väldigt förtjusta i dem. Jag gjorde en ordentligt koll med för-o nackdelar och ftx vann som sagt. Har nu 2 objekt som varit igång 4 resp. 2 år och kalkylerna stämmer. Uppvärmd tilluft är dessutom skönt på vintern. Många kör tilluft via fönster eller väggventiler. Gjorde en installation för ett år sedan med direkt tilluft. Lade då ett 100 rör under isoleringen ovanför takplasten så det blev lite förvärmning. Funkade sådär. Lyfte temperaturen in med 8-10 grader på 3 m rör. Bättre än minusgrader in iaf.(y)
Ingen risk för kondens då när den kalla luften möter den varma ovanför plasten?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Kvälls gjutning på hög höjd på egen hand. Kommer nog kännas i ryggen imorgon.

Behöver få gaveln klar så jag kan sticka ut svallen. Hade blivit för trångt att gjuta efteråt. Nu ska det bara på ett skift med utterväggs bloclen 365mm sen blir det en papp imellan sen råsponten
 
  • Gjutningsarbete på höjd med synlig armering, isolering, träplank och arbetsställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färsk betonggjutning längs gavelns topp sett från hög vinkel under kvällstid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Överblick över en byggarbetsplats med betongblandare, säckar och byggmaterial som sett från hög höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybetongad gavel högt upp med skymmande träd i bakgrunden och byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från högt uppe på en byggarbetsplats vid skymning med träformar och byggnadsställningar redo för betonggjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats vid skymning med oavslutat gjutningsarbete och gul byggplast draperad över träkonstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 11 till
  • Laddar…
Ännu en slitsam dag. Svallat och pappap baksidan och satt dom mindre takstolarna till att sen bygga ihop uterummet med taket.
Självklart vill man bygga ihop även uterums taket innan man pappar men nu regnar det ofta tycker jag så nu chansar man inte och det blev för mkt jobb att hinna med allt på en dag.
 
  • Byggplats med delvis monterade takstolar över en husgrund, byggmaterial och ställningar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med takkonstruktion och staplar av träplankor redo för ytterligare montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak under konstruktion med isolering och takpapp, delvis täckt, under molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar och tak med underlagspapp på ett bygge, plankegolv och arbetsredskap syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar och underlagstak med påbörjad takpapp på en huskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under konstruktion med påbörjade takstolar och täckt tak, byggmaterial och ställningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggarbete med installerade mindre takstolar på ett halvfärdigt uterum, skyddat med presenning under grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnation av takstolar på en husgrund med svart takpapp, omgivet av höga träd och blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.