banjoragge banjoragge skrev:
Man hittar alltid på något och sedan åker snickarbyxan på...
Fanns en gård när vi köpte det som vi rev först, tog ner tegelstenarna och la på pall. Och andra valda moment som man normalt inte gör som tar tid. Men snart så :)
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Fanns en gård när vi köpte det som vi rev först, tog ner tegelstenarna och la på pall. Och andra valda moment som man normalt inte gör som tar tid. Men snart så :)

Okej. Då blir det ju genast lite mer arbete men det är lika bra att jobba på tills man är klar så man inte tar för lång paus;)
Lycka till(y)
 
  • Haha
banjoragge
  • Laddar…
Grymt bygge! (y)
 
@Toddep när du satte upp brandväggen i garaget, funderade du något på hur luftfuktigheten skulle påverka gipsen över tid?
Jag kommer inte riktigt ihåg om du hade ventilerad vind, men om man har ventilerad takfot så lär det ju bli lite hög RF emellanåt på vinden.
Hur går det för er för övrigt?
 
X xLnT skrev:
@Toddep när du satte upp brandväggen i garaget, funderade du något på hur luftfuktigheten skulle påverka gipsen över tid?
Jag kommer inte riktigt ihåg om du hade ventilerad vind, men om man har ventilerad takfot så lär det ju bli lite hög RF emellanåt på vinden.
Hur går det för er för övrigt?
Nej det har jag inte tänkt på men väggen mellan garaget och hus delen båstår av 30cm tjock lättbetong vägg med en godkänd brand dörr. Undertaket i garaget består av dubbel gips och det va så kommunen ville ha det och sen byggde vi även dubbel gips vägg ända upp till råsponten på vinden där imellan så man har ju gjort mer än vad som krävdes iaf.
Men brinner det så brinner det ;)

Jo jag har ventilerad takfot och en massa mögelstoppar istället för gavel ventiler då det inte finns några direkta gavlar:)

Vi trivs bra i huset faktiskt efter att ha bott här i 2,5 månad ungefär. Det blev plötsligt mkt fritid efter man blev klar.
Men man har ju trädgården att börja med snart om man vill och har lust. Tänkte gjuta uppfart, uteplats, gångar och sen gräs på resten så det krävs lite arbete.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Gjuta uppfart? Lät spännande, berätta... bara en betongplatta eller med något mönster? Varför inte asfalt eller stenläggning? :)
 
T Toddep skrev:
Nej det har jag inte tänkt på men väggen mellan garaget och hus delen båstår av 30cm tjock lättbetong vägg med en godkänd brand dörr. Undertaket i garaget består av dubbel gips och det va så kommunen ville ha det och sen byggde vi även dubbel gips vägg ända upp till råsponten på vinden där imellan så man har ju gjort mer än vad som krävdes iaf.
Men brinner det så brinner det ;)

Jo jag har ventilerad takfot och en massa mögelstoppar istället för gavel ventiler då det inte finns några direkta gavlar:)

Vi trivs bra i huset faktiskt efter att ha bott här i 2,5 månad ungefär. Det blev plötsligt mkt fritid efter man blev klar.
Men man har ju trädgården att börja med snart om man vill och har lust. Tänkte gjuta uppfart, uteplats, gångar och sen gräs på resten så det krävs lite arbete.
Att gjuta uppfart och gångbanor är jättebra. Inget ogräspillande och man kan alltid lägga klinker eller vad man vill på betongen. Jag lade klinker. Blev tyvärr inte så på mitt senaste hus, men rekommenderar det! På uppfarten kan man mönstra ytan om man vill. Jag kvastade den grovt. Det funkade, men samlar smuts.
 
T Toddep skrev:
Nej det har jag inte tänkt på men väggen mellan garaget och hus delen båstår av 30cm tjock lättbetong vägg med en godkänd brand dörr. Undertaket i garaget består av dubbel gips och det va så kommunen ville ha det och sen byggde vi även dubbel gips vägg ända upp till råsponten på vinden där imellan så man har ju gjort mer än vad som krävdes iaf.
Men brinner det så brinner det ;)

Jo jag har ventilerad takfot och en massa mögelstoppar istället för gavel ventiler då det inte finns några direkta gavlar:)

Vi trivs bra i huset faktiskt efter att ha bott här i 2,5 månad ungefär. Det blev plötsligt mkt fritid efter man blev klar.
Men man har ju trädgården att börja med snart om man vill och har lust. Tänkte gjuta uppfart, uteplats, gångar och sen gräs på resten så det krävs lite arbete.
jag menade bara gipsen som sitter på vindsdelen.
Det är kanske inget jag behöver oroa mig för då.
Vi ska avgränsa garaget med brandgips på båda sidor om en takstol.

Kul ni trivs, hur blev elcentralen nu då? ;)
 
X xLnT skrev:
jag menade bara gipsen som sitter på vindsdelen.
Det är kanske inget jag behöver oroa mig för då.
Vi ska avgränsa garaget med brandgips på båda sidor om en takstol.

Kul ni trivs, hur blev elcentralen nu då? ;)
Okej detta va det mkt jobb med och det behövdes som sagt inte för brinner det i garaget så är det meningen att garage undertaket ska stoppa branden att sprida sig sen har man den på vinden som ett extra skydd.

Jodå du kan få bild på el centralen ikväll. :) jag valde en stor så det är gott om plats för utbyggnad. Jag har iaf ca 25 st plejd puckar i huset så att styra alla belysning med telefonen är ju kul :)
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Fortsätt gärna denna underbara tråd med att visa hur du gjuter uppfarten mm.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
C cap skrev:
Fortsätt gärna denna underbara tråd med att visa hur du gjuter uppfarten mm.
Tack ska du ha. Absolut kommer jag lägga upp bilder på när trädgården ska fixas.
Blir nog borstad betong och inga stämplar. Allt blir ju bättre än att rensa ogräs mellan plattor iaf ;)
 
  • Gilla
banjoragge och 3 till
  • Laddar…
Nu har vi bott i huset i ca 6 månader och nu blir det att ta tag i trädgården så smått.
Det blir ca 250kvm markbetong och det ska även gjutas betong platta till ett förråd när man ändå har pumpbilen här.
Jag kopplade på el,vatten och avlopp under huset och drog in detta i förrådet så är det förberett för ett mindre kök och badrum.
Detta ska byggas med ytong block 200mm.

Grävarna fixade förarbetet med packad grusbädd med fall ifrån huset så väldigt skönt att slippa göra detta själv. Jag ska forma och armera själv sen kommer proffsen och gjuter :D
 
  • Ett enplanshus vid skymning med en obehandlad trädgård och utsikt över en tillbyggnad under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förarbeten för betonggjutning med synliga elkablar, vatten- och avloppsrör vid husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en trädgård med mått för markbetong, förrådsplats och bostad, inklusive planerade anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävning vid husgrund för betongplattans förarbete med synliga rör för el, vatten och avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedelse av grunden med grus och slangar för el, vatten och avlopp vid husets sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedd grusbädd längs husets kant redo för att gjuta markbetong för trädgårdsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med vit fasad vid arbetsområde för trädgårdsanläggning, grushög och förberett markarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En förberedd grusbädd för gjutning av markbetong med en grävmaskin på en trädgårdstomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus med en påbörjad trädgårdsanläggning och en grävmaskin, samt en markerad yta för betonggjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nypreparerad grusbädd för markbetong vid hus med förrådets grund och byggutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit villa med markbetong och förråd under förberedelse för gjutning, träpall i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med nygjuten betonguppfart bredvid gräsplan och förestående arbeten synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedd mark för gjutning av betongplatta, grusbädd med sladdar och slangar framdragna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vitt hus med markbetongarbete pågående runt det, med förberedelser för trädgård och förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrusad yta för markbetong vid hus med synligt förarbetet för ett framtida förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
Blev nyss klar med profilerna till förrådet. Kommun gubben kommer på tisdag och sätter dom 8st spikarna sen kommer en fet faktura sen:crysmile:

Men blir lite lagom platta att forma med bara 4 hörn:p
300mm cellplast element
 
  • Grundarbete utanför hus med högar av grus, träprofiler på marken och en lekplats till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusunderlag med träprofiler på marken inför bygget av ett förråd, omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med grushög, träprofiler, och hus i bakgrunden under konstruktion av förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med grushög, träprofiler på marken, och en vitvilla i bakgrunden, förberedelser för förrådsbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med markerade profiler för förråd, grushög, skottkärra och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusad mark med uppsatta träprofiler för ett byggprojekt, omgivet av gröna träd, med en skottkärra i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
TCG och 9 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Blev nyss klar med profilerna till förrådet. Kommun gubben kommer på tisdag och sätter dom 8st spikarna sen kommer en fet faktura sen:crysmile:

Men blir lite lagom platta att forma med bara 4 hörn:p
300mm cellplast element
Kommunens spikar blir dyra:cool:
 
  • Haha
Toddep
  • Laddar…
Förråds plattan är snart klar för gjutning.
Jag har även förberett för gäststuga i halva delen.
 
  • Betongplatta med armering och träformar förberedd för gjutning på byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grunden för ett förråd och planerad gäststuga, redo för gjutning, med verktyg och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedd gjutform med armeringsnät för betongplatta, avsedd för förråd och gäststuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplatta med armering och rörinstallationer omgiven av skog och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedd betongplatta med armeringsjärn och bågformade rör för installationer utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.