384 809 läst · 824 svar
385k läst
824 svar
Vårt ytong hus projekt
X xLnT skrev:
Okej. Då blir det ju genast lite mer arbete men det är lika bra att jobba på tills man är klar så man inte tar för lång paus
Lycka till
Nej det har jag inte tänkt på men väggen mellan garaget och hus delen båstår av 30cm tjock lättbetong vägg med en godkänd brand dörr. Undertaket i garaget består av dubbel gips och det va så kommunen ville ha det och sen byggde vi även dubbel gips vägg ända upp till råsponten på vinden där imellan så man har ju gjort mer än vad som krävdes iaf.X xLnT skrev:
Men brinner det så brinner det
Jo jag har ventilerad takfot och en massa mögelstoppar istället för gavel ventiler då det inte finns några direkta gavlar
Vi trivs bra i huset faktiskt efter att ha bott här i 2,5 månad ungefär. Det blev plötsligt mkt fritid efter man blev klar.
Men man har ju trädgården att börja med snart om man vill och har lust. Tänkte gjuta uppfart, uteplats, gångar och sen gräs på resten så det krävs lite arbete.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 561 inlägg
Att gjuta uppfart och gångbanor är jättebra. Inget ogräspillande och man kan alltid lägga klinker eller vad man vill på betongen. Jag lade klinker. Blev tyvärr inte så på mitt senaste hus, men rekommenderar det! På uppfarten kan man mönstra ytan om man vill. Jag kvastade den grovt. Det funkade, men samlar smuts.T Toddep skrev:Nej det har jag inte tänkt på men väggen mellan garaget och hus delen båstår av 30cm tjock lättbetong vägg med en godkänd brand dörr. Undertaket i garaget består av dubbel gips och det va så kommunen ville ha det och sen byggde vi även dubbel gips vägg ända upp till råsponten på vinden där imellan så man har ju gjort mer än vad som krävdes iaf.
Jo jag har ventilerad takfot och en massa mögelstoppar istället för gavel ventiler då det inte finns några direkta gavlar
Vi trivs bra i huset faktiskt efter att ha bott här i 2,5 månad ungefär. Det blev plötsligt mkt fritid efter man blev klar.
Men man har ju trädgården att börja med snart om man vill och har lust. Tänkte gjuta uppfart, uteplats, gångar och sen gräs på resten så det krävs lite arbete.
jag menade bara gipsen som sitter på vindsdelen.T Toddep skrev:Nej det har jag inte tänkt på men väggen mellan garaget och hus delen båstår av 30cm tjock lättbetong vägg med en godkänd brand dörr. Undertaket i garaget består av dubbel gips och det va så kommunen ville ha det och sen byggde vi även dubbel gips vägg ända upp till råsponten på vinden där imellan så man har ju gjort mer än vad som krävdes iaf.
Det är kanske inget jag behöver oroa mig för då.
Vi ska avgränsa garaget med brandgips på båda sidor om en takstol.
Kul ni trivs, hur blev elcentralen nu då?
Okej detta va det mkt jobb med och det behövdes som sagt inte för brinner det i garaget så är det meningen att garage undertaket ska stoppa branden att sprida sig sen har man den på vinden som ett extra skydd.X xLnT skrev:
Jodå du kan få bild på el centralen ikväll. jag valde en stor så det är gott om plats för utbyggnad. Jag har iaf ca 25 st plejd puckar i huset så att styra alla belysning med telefonen är ju kul
Nu har vi bott i huset i ca 6 månader och nu blir det att ta tag i trädgården så smått.
Det blir ca 250kvm markbetong och det ska även gjutas betong platta till ett förråd när man ändå har pumpbilen här.
Jag kopplade på el,vatten och avlopp under huset och drog in detta i förrådet så är det förberett för ett mindre kök och badrum.
Detta ska byggas med ytong block 200mm.
Grävarna fixade förarbetet med packad grusbädd med fall ifrån huset så väldigt skönt att slippa göra detta själv. Jag ska forma och armera själv sen kommer proffsen och gjuter
Det blir ca 250kvm markbetong och det ska även gjutas betong platta till ett förråd när man ändå har pumpbilen här.
Jag kopplade på el,vatten och avlopp under huset och drog in detta i förrådet så är det förberett för ett mindre kök och badrum.
Detta ska byggas med ytong block 200mm.
Grävarna fixade förarbetet med packad grusbädd med fall ifrån huset så väldigt skönt att slippa göra detta själv. Jag ska forma och armera själv sen kommer proffsen och gjuter
Blev nyss klar med profilerna till förrådet. Kommun gubben kommer på tisdag och sätter dom 8st spikarna sen kommer en fet faktura sen
Men blir lite lagom platta att forma med bara 4 hörn
300mm cellplast element
Men blir lite lagom platta att forma med bara 4 hörn
300mm cellplast element
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 561 inlägg
Förråds plattan är snart klar för gjutning.
Jag har även förberett för gäststuga i halva delen.
Jag har även förberett för gäststuga i halva delen.