379 781 läst · 824 svar
380k läst
824 svar
Vårt ytong hus projekt
Jag är fortsatt imponerad över ditt bygge som verkligen är genomtänkt och håller hög klass oavsett vad det är. Det enda jag vet om jobb i backen är att man ska räkna med tjäle ner till ett visst djup varje vinter. Funkar det verkligen med så stora betongytor utan att de bryts sönder genom tjälens lyftkraft? Förmodligen, eftersom du gör det men hjälp mig förstå hur man tänker och räknar för att göra sånt.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Jag gjorde liknade på ett hus i Ängelholm 2001. När jag sålde 2014 var det inga sprickor någonstans. Och inte ett ogrässtrå någonsin! Rekommenderar gjutning även om du vill lägga trall. Betongen håller 100-tals år och du kan lägga på vad du vill eller mönstra ytan. Dessutom kommer inget regnvatten i närheten av din grund. Ett starkt argument för att bygga som TS är vid försäljning. Kommentaren från min besiktingsgubbe var: "Det händer aldrig något med sådana hus". Då blev köparen glad!O Olaf3 skrev:Jag är fortsatt imponerad över ditt bygge som verkligen är genomtänkt och håller hög klass oavsett vad det är. Det enda jag vet om jobb i backen är att man ska räkna med tjäle ner till ett visst djup varje vinter. Funkar det verkligen med så stora betongytor utan att de bryts sönder genom tjälens lyftkraft? Förmodligen, eftersom du gör det men hjälp mig förstå hur man tänker och räknar för att göra sånt.
En fråga då. Har haft en fundering om de är möjligt att lägga någon slags golvvärme utomhus för när vintern kommer kunna ha något som styr den under en vis grad så snö och is alltid smälter bort?
Är detta något som skulle vara möjligt för oss som bor imellan sverige?
Är detta något som skulle vara möjligt för oss som bor imellan sverige?
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Lägg ner lite PEX-rör i plattan. Du kan naja fast det i armeringen och hur du ska värma (elda för kråkorna) är nog det svåraste att få till. Kanske fixa en lite vattenmantlad vedpanna, en pump, en shunt och en massa ved så är du hemmaM Mlindahl skrev:
Absolut är det möjligt men inget jag själv har funderat på då vi knappt har någon vinterM Mlindahl skrev:
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
T Toddep skrev:
Tycker personligen att det blir jättesnyggt med pelarna så.
Bra jobbat.
Denna veckan skulle gjutningen av markbetongen blivit av men gjutfirman fick inte tag på pumpbil så det blir förhoppningsvis nästa vecka.
Tog någon bild på mitt hemma snickrade bord och lite av led listerna
Tog någon bild på mitt hemma snickrade bord och lite av led listerna
Det blev okej. Det ska slipas och behandlas en gång till när det blir för det blev fläckar på vissa ställen som jag tror beror på lång bygg tid där golvet låg täckt med plast och sen masonit skivor över under lång tid så säkert därför det blev lite mörka fält på vissa ställen.E Elixir skrev:
Den behandlades med en wax så det är helt slätt och skönt att gå på. Och väldigt lätt städat.
Hur gjorde du
Vi ska nämligen också bygga hus .
Var det vanlig platta som du slipa själv med vanlig betong slip man hyr ?
Vad vaxade du med
Hur mycket skilde du ?
vi vill helst bara slippa så de blir lent inte så ballasten syns
Vi ska nämligen också bygga hus .
Var det vanlig platta som du slipa själv med vanlig betong slip man hyr ?
Vad vaxade du med
Hur mycket skilde du ?
vi vill helst bara slippa så de blir lent inte så ballasten syns
T Toddep skrev:Det blev okej. Det ska slipas och behandlas en gång till när det blir för det blev fläckar på vissa ställen som jag tror beror på lång bygg tid där golvet låg täckt med plast och sen masonit skivor över under lång tid så säkert därför det blev lite mörka fält på vissa ställen.
Den behandlades med en wax så det är helt slätt och skönt att gå på. Och väldigt lätt städat.