379 779 läst · 824 svar
380k läst
824 svar
Vårt ytong hus projekt
Formen till markbetongen är så gott som klar.
Ca250 kvm. Blev en jävla massa pålar att slå ner asså
Ska dit lite snedstag och sen ska det armeras.
Fortsättning följer
Ca250 kvm. Blev en jävla massa pålar att slå ner asså
Ska dit lite snedstag och sen ska det armeras.
Fortsättning följer
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Snyggt! Ska du mönstra ytan eller lägga annat ovanpå?
Jag kommer anlita en firma som gjuter förmodligen allt på en dag. Det kommer behandlas med helikopter och sen lätt struktur av en borste så inga mönster som ska likna plattor.banjoragge skrev:
Tanken är att jag ska slippa rensa så mkt ogräs i framtiden
Ser jättebra ut!
Gjuter du direkt emot husplattan?
Gör du fall från huset?
Jag har sett att firmor som anlägger markbetong med mönster ibland gör skåror med vissa avstånd som för att hindra sprickor, -behövs det?
Ska bli spännande att se slutresultatet!
Gjuter du direkt emot husplattan?
Gör du fall från huset?
Jag har sett att firmor som anlägger markbetong med mönster ibland gör skåror med vissa avstånd som för att hindra sprickor, -behövs det?
Ska bli spännande att se slutresultatet!
Grymt. Du har säkert redan tänkt på det men be firman dra kanterna med en "edger" "curber" eller kantstål som jag säger. Då får du som en fris och en rundadkant på betongen som blir betydligt hållbarare än en 90 gradig kant. Blir sjukt snyggt också som en inramning av den kvastade ytan. Så gör alltid vi på kvastningar och de flesta mönstringarna.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Jag gjorde så på en garageuppfart på ett tidigare bygge plus alla gångbanor och 3 uteplatser som jag klädde med klinker. Blev helt fantastiskt! Tills snön kom. Sedan var det att skotta och salta, för var det snö på, var det skithalt. En kompis varnade mig innan, men envisheten bedrar visheten. . Senaste bygget är det trädäck som ska jag ska behandla med en goka som jag skrivit om här https://www.byggahus.se/forum/threa...elj-raett-metod-foer-oenskat-resultat.369903/T Toddep skrev:
I kommentar #3 och framåt diskuteras det.
Tack ska du ha!M Myrrdin skrev:
Jo jag gjuter helt emot grunden. Har sett en del som släpper lite och lägger sten in emot men känns onödigt att det ska behöva växa massa ogräs där så jag beslutade att gjuta hela vägen in.
Det blir fall ifrån huset ja. Formen har jag satt med laser. Blir 10cm synlig sockel sen är formen satt på12,5cm ute mot kommande gräsmatta. Så fall på 2,5 cm runt huset där det blir 120cm breda gångar runt sen är det ju så klart mer fall vid uteplats o garage uppfart där det är längre sträckor.
Dagen efter gjutning så ska det skäras snitt i betongen ja för att minska risk för sprickor ja så det behövs alltid
Tack! Jag byggde hus 2010 och där lade jag typ samma yta med byasten och det va ju jätte fint det också men det kräver ju underhåll med att ränsa ogräs så nu inbillar jag mig att här räcker det med att köra med högtryckstvätt iblandC crazytok skrev:
Tack för tipset. Jag hade en tanke på det men tack för du påminde mig. Ska absolut höra med dom. Kanske det finna något som liknar en kantsten så det blir som en inramning också samtidigt som det rundar av hörnetB byggolle skrev:Grymt. Du har säkert redan tänkt på det men be firman dra kanterna med en "edger" "curber" eller kantstål som jag säger. Då får du som en fris och en rundadkant på betongen som blir betydligt hållbarare än en 90 gradig kant. Blir sjukt snyggt också som en inramning av den kvastade ytan. Så gör alltid vi på kvastningar och de flesta mönstringarna.
Här i blekinge kommer det aldrig snöbanjoragge skrev:Jag gjorde så på en garageuppfart på ett tidigare bygge plus alla gångbanor och 3 uteplatser som jag klädde med klinker. Blev helt fantastiskt! Tills snön kom. Sedan var det att skotta och salta, för var det snö på, var det skithalt. En kompis varnade mig innan, men envisheten bedrar visheten. . Senaste bygget är det trädäck som ska jag ska behandla med en goka som jag skrivit om här [länk]
I kommentar #3 och framåt diskuteras det.
Blöt trall är ju hal den också
8mm mattor är tungt arbete
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg