Formen till markbetongen är så gott som klar.
Ca250 kvm. Blev en jävla massa pålar att slå ner asså;)
Ska dit lite snedstag och sen ska det armeras.
Fortsättning följer(y)
 
  • Träpålar staplade ovanpå formmaterial på en byggarbetsplats med sandig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Form för markbetong med träpålar och sladdar på en gräsmatta vid husgrund, före armering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppslagna träpålar i marken som utgör formen till en framtida betongplatta vid en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedd yta för gjutning av markbetong med nedslagna pålar och uppspänd rosa snöre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedd yta på ca 250 kvm med träformar för gjutning av markbetong vid en enplansvilla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedd yta med träformar för gjutning av markbetong, cirka 250 kvadratmeter, vid en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedelse av yta för markbetong med träform och nedslagna pålar vid husvägg, verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träform för markbetong runt hus med pålar och verktyg på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggande träform för markbetong på 250 kvm med pålar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Form för markbetong på cirka 250 kvm med nedslagna pålar, verktyg och träramar som förberedelse för armering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Form för markbetong med många nedslagna pålar och armeringsjärn, vid ett enfamiljshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Form för markbetong under uppbyggnad, med trädgårdspålar och verktyg på grusgolv framför hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Form för markbetong förbered inför gjutning framför en garagebyggnad på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träform för markbetong på 250 kvm med armeringsjärn och nedslagna pålar på byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Form för markbetong nära ett vitmålat hus, med träpålar och armeringsjärn på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG och 8 till
  • Laddar…
Snyggt! Ska du mönstra ytan eller lägga annat ovanpå?
 
banjoragge banjoragge skrev:
Snyggt! Ska du mönstra ytan eller lägga annat ovanpå?
Jag kommer anlita en firma som gjuter förmodligen allt på en dag. Det kommer behandlas med helikopter och sen lätt struktur av en borste så inga mönster som ska likna plattor.
Tanken är att jag ska slippa rensa så mkt ogräs i framtiden:cool:
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Ser jättebra ut!
Gjuter du direkt emot husplattan?
Gör du fall från huset?

Jag har sett att firmor som anlägger markbetong med mönster ibland gör skåror med vissa avstånd som för att hindra sprickor, -behövs det?

Ska bli spännande att se slutresultatet!
 
Gillar att du går en lite annorlunda väg en plattläggning och asfalt som vi flesta andra!

Ska bli kul att se slutresultatet av detta!
 
Grymt. Du har säkert redan tänkt på det men be firman dra kanterna med en "edger" "curber" eller kantstål som jag säger. Då får du som en fris och en rundadkant på betongen som blir betydligt hållbarare än en 90 gradig kant. Blir sjukt snyggt också som en inramning av den kvastade ytan. Så gör alltid vi på kvastningar och de flesta mönstringarna.
 
  • Gilla
Olaf3 och 1 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Jag kommer anlita en firma som gjuter förmodligen allt på en dag. Det kommer behandlas med helikopter och sen lätt struktur av en borste så inga mönster som ska likna plattor.
Tanken är att jag ska slippa rensa så mkt ogräs i framtiden:cool:
Jag gjorde så på en garageuppfart på ett tidigare bygge plus alla gångbanor och 3 uteplatser som jag klädde med klinker. Blev helt fantastiskt! :DTills snön kom. Sedan var det att skotta och salta, för var det snö på, var det skithalt. En kompis varnade mig innan, men envisheten bedrar visheten. :geek:. Senaste bygget är det trädäck som ska jag ska behandla med en goka som jag skrivit om här https://www.byggahus.se/forum/threa...elj-raett-metod-foer-oenskat-resultat.369903/
I kommentar #3 och framåt diskuteras det.
 
M Myrrdin skrev:
Ser jättebra ut!
Gjuter du direkt emot husplattan?
Gör du fall från huset?

Jag har sett att firmor som anlägger markbetong med mönster ibland gör skåror med vissa avstånd som för att hindra sprickor, -behövs det?

Ska bli spännande att se slutresultatet!
Tack ska du ha!
Jo jag gjuter helt emot grunden. Har sett en del som släpper lite och lägger sten in emot men känns onödigt att det ska behöva växa massa ogräs där så jag beslutade att gjuta hela vägen in.
Det blir fall ifrån huset ja. Formen har jag satt med laser. Blir 10cm synlig sockel sen är formen satt på12,5cm ute mot kommande gräsmatta. Så fall på 2,5 cm runt huset där det blir 120cm breda gångar runt sen är det ju så klart mer fall vid uteplats o garage uppfart där det är längre sträckor.

Dagen efter gjutning så ska det skäras snitt i betongen ja för att minska risk för sprickor ja så det behövs alltid(y)
 
C crazytok skrev:
Gillar att du går en lite annorlunda väg en plattläggning och asfalt som vi flesta andra!

Ska bli kul att se slutresultatet av detta!
Tack! Jag byggde hus 2010 och där lade jag typ samma yta med byasten och det va ju jätte fint det också men det kräver ju underhåll med att ränsa ogräs så nu inbillar jag mig att här räcker det med att köra med högtryckstvätt ibland :)
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
B byggolle skrev:
Grymt. Du har säkert redan tänkt på det men be firman dra kanterna med en "edger" "curber" eller kantstål som jag säger. Då får du som en fris och en rundadkant på betongen som blir betydligt hållbarare än en 90 gradig kant. Blir sjukt snyggt också som en inramning av den kvastade ytan. Så gör alltid vi på kvastningar och de flesta mönstringarna.
Tack för tipset. Jag hade en tanke på det men tack för du påminde mig. Ska absolut höra med dom. Kanske det finna något som liknar en kantsten så det blir som en inramning också samtidigt som det rundar av hörnet
 
banjoragge banjoragge skrev:
Jag gjorde så på en garageuppfart på ett tidigare bygge plus alla gångbanor och 3 uteplatser som jag klädde med klinker. Blev helt fantastiskt! :DTills snön kom. Sedan var det att skotta och salta, för var det snö på, var det skithalt. En kompis varnade mig innan, men envisheten bedrar visheten. :geek:. Senaste bygget är det trädäck som ska jag ska behandla med en goka som jag skrivit om här [länk]
I kommentar #3 och framåt diskuteras det.
Här i blekinge kommer det aldrig snö ;)
Blöt trall är ju hal den också:p
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
8mm mattor är tungt arbete :strong:
 
  • Grundarbete för tillbyggnad med 8mm armeringsmattor vid en vit enplansvilla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedelse för gjutning med 8mm armeringsmattor vid uppfart till modernt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetsplats med 8mm armeringsmattor utlagda på marken inför ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetsplats för byggprojekt med 8mm armeringsmattor lagda på mark inför betonggjutning vid hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nybyggt enfamiljshus med terrass under konstruktion och 8mm tjocka mattor utlagda på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsnät för 8mm mattor som ligger på en betongyta, vid en nybyggd villa, med en byggarbetsplats i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsmattor på 8mm färdigställs utomhus för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av 8mm armeringsmattor längs en byggnadens yttre vägg på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetsplats med 8mm armeringsmattor förberedda för betonggjutning framför ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsmatta på byggprojekt med 8mm järnstänger nära garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagd armeringsjärn på 8mm mattor inför betonggjutning av uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetsplats utomhus med 8mm armeringsmattor framför en vit villa, byggnadsmaterial och en röd skåpbil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggning med 8mm armeringsmattor framför en nybyggd villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsnät för betonggjutning klar för 8mm mattor framför ett vitt hus med garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsnät förberett för betonggjutning framför en villa med byggmaterial omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsnät och träreglar på betongunderlag i pågående byggprojekt för golvkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsnät förberett för gjutning av betongplatta vid husbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 11 till
  • Laddar…
Bra jobbat (y)
 
E
Intressant med markbetong. Hur tjock blir plattan? Hur stora sektioner går det att gjuta utan rörelsefogen?
 
T Toddep skrev:
8mm mattor är tungt arbete :strong:
T Toddep skrev:
8mm mattor är tungt arbete :strong:
Ingen dilationsfog någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.