25 045 läst · 122 svar
25k läst
122 svar
Vårt hus är för varmt…!
En rätt injusterad ventilation ska byta all luft på två timmar. I teorin är detta även bra för inomhustemp, men beror av buffring mm. Att leda bort återvinningen är bara en liten del. Solavskärmning borde bli punkt 1.TRJBerg skrev:
Många bra svar hur man får huset svalare men är ändå förvånad över att det är så många som har nya hus som inte har ett riktigt klimatsystem.
Alla verkar intresserade av uppvärmning men kyla är precis lika viktigt!
Av alla mina kamrater som byggt nytt hus de senaste åren var det endast två par jag lyckades övertyga om att det är ”rätt” väg att gå.
De installerade sekvensstyrda klimatsystem med kyld tilluft osv till en kostnad som understeg inköpet av en liten bil..
De har i mina ögon det bästa tänkbara inomhusklimatet av alla.
Så mitt råd till alla är att tänka efter före husbygge eller större renovering så ni slipper olidligt varma hus sommartid.
Trevlig midsommar!
/ Björkskär
Av alla mina kamrater som byggt nytt hus de senaste åren var det endast två par jag lyckades övertyga om att det är ”rätt” väg att gå.
De installerade sekvensstyrda klimatsystem med kyld tilluft osv till en kostnad som understeg inköpet av en liten bil..
Så mitt råd till alla är att tänka efter före husbygge eller större renovering så ni slipper olidligt varma hus sommartid.
Trevlig midsommar!
/ Björkskär
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Egentligen är det väl vettigare att ta solinstrålningen i beaktning vid utformningen av huset. Man kan ju nyttja att solen sommartid står högt men vintertid lågt då man gärna vill ha solinstrålningen.B Björkskär skrev:Många bra svar hur man får huset svalare men är ändå förvånad över att det är så många som har nya hus som inte har ett riktigt klimatsystem.
Trevlig midsommar!
/ Björkskär
Men varför kyld tilluft, du får ju mycket bättre effekt med några fläktkonvektorer
Hur liten bil pratar du om? Eller mer rakt på sak, vad kostade det i kronor?B Björkskär skrev:Många bra svar hur man får huset svalare men är ändå förvånad över att det är så många som har nya hus som inte har ett riktigt klimatsystem.
Trevlig midsommar!
/ Björkskär
Även i ett hus för flera miljoner tycker nog många att 250 000 extra på ett system för några sommarveckor är mycket.
Ventilation som FTX håller luften i huset i rörelse men för att byta ut tillräckligt med luft för att kyla ner huset måste du som andra redan sagt öppna fönster o dörrar för vädring. Dessa behöver vara öppna hela nätterna för att få ner temp, stängas på morgonen och repetera.S sepani skrev:
Anledningen är att luft är en dålig värmebärare hela husets massa är uppvärmd och strålar värme.
Så du måste under tid byta ut stora mängder luft för att få ner temperaturen i massan som när den är nedkyld tar tid på sig att värmas upp igen och därmed hjälper till att hålla nere innetemperaturen.
Det var så jag höll temperaturen dräglig innan luftvärmepump inköp i år.
Kan rekommendera investering i solceller för den som tycker det är dyrt köra luftpump mm i ac läge.
Under dagen använder du på en solig sommardag bara egenproducerad el (inga överförings gifter el kostnader från elbolaget) och moderna värmepumpar går att ställa på timer så dom bara går på dagtid om man känner för det.
HejM Mellanbarn skrev:
Du var ganska rätt ute, då kostnaden för tre år sedan låg på 230’.
Ja många tycker kanske det är dyrt men sedan gör dom tillval av estetisk karaktär eller avancerad arkitektur för det flerdubbla.
Nu tänker jag mer på hus i premiumsegmentet och inte enklare kataloghus.
Alla val är individuella men många verkar välja att följa ”mode” när dom bygger hus istället för funktionalitet.
/ Björkskär
Hejrichardtenggren skrev:
Ja fläktkonvektor är ett bra val om man vill ha det men låter ofta mer.
Jag gillar dom men andra inte..
/ Björkskär
Köpte Biltemas billigaste film, 79kr rullen. Testar på ena sidan av huset, samt på mitt kontorsfönster.ulfben skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det ser jag ska inte så jäkla kul ut utifrån, men persienner och fördragna gardiner är inte så roliga heller.
Ska försöka mäta och få lite siffror på skillnaden (med solfilm och utan) men det är redan uppenbart att innerfönstret och allt som belyses av solen är märkbart svalare efter att filmen kommit upp.
En skröna faktiskt. Principen i luftvärmepumpen är densamma oavsett riktning. Det kan vara viss skillnad i effektivitet men inte stor. Sen beror det på temperaturskillnad mellan inne och ute.P Prodigys skrev:
Är det +20c inne och -10c ute är det 30 grader skillnad som ska kompenseras via luftvärmepumpen. Är det 40c i solen och 20c inne är det bara 20 grader skillnad.
Exempel från min värmepump. Vi håller 18-20c inne. Totalt gör vi av med 400kwh hushållsel per månad under sommaren. Pumpen drar kanske hälften av det. För oss är det en mycket liten kostnad för behagligt inneklimat och bra sömn.
Det är inte en skröna. Principen är densamma, men den tillförda energin blir i båda fallen till värme som kommer värmepumpen till godo men blir en förlust i kylmaskinen.EddieHansson skrev:
Så teoretisk COP för en värmepump är, allt annat lika, motsvarande kylmaskins COP + 1.
Ja, spillvärmen från kompressorn går förlorad, men i det stora hela är det ju inte, som det sägs, så otroligt dyrt att kyla.C cpalm skrev:
Men, om vi pratar om luftluft, den värme som skapas när vp:n arbetar alstras väl i utedelen och kommer inte som nytta inomhus?C cpalm skrev: