25 278 läst · 122 svar
25k läst
122 svar
Vårt hus är för varmt…!
Bortsett från solskydd så är en lösning att ha många fönster helt öppna på natten. Har man mer än en våning så ha fönster öppna på både övre våningen och nedre våningen. Man man måste likväl hindra det mesta av solinstrålningen.
Verkar inte som TS är kvar i tråden men det är såklart markiser som gäller, möjligen i kombination med AC. Förövrigt, AC drar inte så farligt mycket som man kan tro även om man kyler med den. Det svåra brukar dock vara att få en jämn temp med 1 st AC, oftast behövs det flera eller någon form av ventilationssystem som cirkular luften i huset.
finns inget solskyddsglas som tar bort 98% av värmen vad jag vet. Du får gärna länka till ett sådant (som man även kan se genom) varken Antisun eller Stopsol har dessa egenskaper. Det som glasleverantören sällan skriver är att även om det sitter ett solskyddsglas ytterst så absorberar glasen mycket värme och avger detta in mot rummet som ett element.M MR Wein skrev:Hej!
2019 bytte jag ut mina gamla kopplade fönster till superenergiglas. Jag stod länge och funderade ska det vara antisol eller inte, till slut stod valet antisol glas, det har jag aldrig ångrat alla 10 rutor mot söder monterades på hösten 19. Sen kom sommarn 2020...
Jag var ju van att komma hem eftr jobbet och ha en temperatur på 27-30 i hela huset, nu när jag kommer hem ligger graderna på max 22 jag slipper köra LL pumpen på kyla numera. De nya glasen filtrerar bort 98% av inkommande värmestrålning. Mitt hus är inte speciellt välisolerat en enplansvilla med endast 20 cm vindsisolerig (gullfiber skivor) Jag trodde att betydligt mer värme kom från vindsutrymmet men så är inte fallet. Jag är över förväntan nöjd med resultatet.
[bild]
Jag har solskyddsglas i mina fönster, men det är ett komplement till markiser/screenmarkiser.
Med vänlig hälsning, fremax
En fråga, varför väljer man screenmarkis framför vanlig markis? Måste ju vara bättre ju längre ifrån glaset som det uppvärmda tyget kommer?fremax skrev:finns inget solskyddsglas som tar bort 98% av värmen vad jag vet. Du får gärna länka till ett sådant (som man även kan se genom) varken Antisun eller Stopsol har dessa egenskaper. Det som glasleverantören sällan skriver är att även om det sitter ett solskyddsglas ytterst så absorberar glasen mycket värme och avger detta in mot rummet som ett element.
Jag har solskyddsglas i mina fönster, men det är ett komplement till markiser/screenmarkiser.
Förövrigt brukar man säga att något skydd är bättre än inget så även om inte solskyddsfilm på utsidan av glaset inte tar bort all värme så ska det vad jag förstå vara förvånansvärt effektivt. Markiser är såklart snäppet bättre med rätt duk men de kostar extremt mycket mer också.
Någon som har solskyddsfilm på utsidan av sina rutor? Hur stor skillnad är värme på ytterfönstret kontra innerfönstret i en vanlig 3 glasskassett? Man tycker ju ändå att luftisoleringen mellan rutorna borde göra lite skillnad.
Man väljer screen om man har en altan framför och inte vill slå huvudet i markisen
Eller , om man vill se ut genom tyget
Eller , om det är blåsigt där man bor
Eller , om man inte vill byta tyg vart 5-10år
Film kan monteras in/utvändigt men ger såklart bäst resultat på utsidan.
Mina screen sitter ca 10-15cm från glaset och luften mellan överför ingen(minimalt) med värme.
Eller , om man vill se ut genom tyget
Eller , om det är blåsigt där man bor
Eller , om man inte vill byta tyg vart 5-10år
Film kan monteras in/utvändigt men ger såklart bäst resultat på utsidan.
Mina screen sitter ca 10-15cm från glaset och luften mellan överför ingen(minimalt) med värme.
Min kompis har ett glasmästeri, jag beställde genom honom lösa treglas rutor till hela huset, fabrikat Pressglass 0,5-0,6 U-värde.ulfben skrev:
Det tog inte lång tid att rensa de gamla fönsterkarmarna ihop med son, sen måla upp dem och in med de nya.
Jag kom undan snuskigt billigt
I Ironside skrev:En fråga, varför väljer man screenmarkis framför vanlig markis? Måste ju vara bättre ju längre ifrån glaset som det uppvärmda tyget kommer?
Förövrigt brukar man säga att något skydd är bättre än inget så även om inte solskyddsfilm på utsidan av glaset inte tar bort all värme så ska det vad jag förstå vara förvånansvärt effektivt. Markiser är såklart snäppet bättre med rätt duk men de kostar extremt mycket mer också.
Någon som har solskyddsfilm på utsidan av sina rutor? Hur stor skillnad är värme på ytterfönstret kontra innerfönstret i en vanlig 3 glasskassett? Man tycker ju ändå att luftisoleringen mellan rutorna borde göra lite skillnad.
fremax skrev:finns inget solskyddsglas som tar bort 98% av värmen vad jag vet. Du får gärna länka till ett sådant (som man även kan se genom) varken Antisun eller Stopsol har dessa egenskaper. Det som glasleverantören sällan skriver är att även om det sitter ett solskyddsglas ytterst så absorberar glasen mycket värme och avger detta in mot rummet som ett element.
fremax skrev:finns inget solskyddsglas som tar bort 98% av värmen vad jag vet. Du får gärna länka till ett sådant (som man även kan se genom) varken Antisun eller Stopsol har dessa egenskaper. Det som glasleverantören sällan skriver är att även om det sitter ett solskyddsglas ytterst så absorberar glasen mycket värme och avger detta in mot rummet som ett element.
Du kan ha rätt med % satsen jag kan minnas fel, glasen har en svag grön toning, som inte på nåt sätt stör, det syns på fotot, utifrån märks det tydligt att glaset är tonat lite insyns skydd, men att glaset blir som ett element trots anti sun glas jo det är sant men faktum är att jag sänkte tempen i huset med 8-10 grader.fremax skrev:finns inget solskyddsglas som tar bort 98% av värmen vad jag vet. Du får gärna länka till ett sådant (som man även kan se genom) varken Antisun eller Stopsol har dessa egenskaper. Det som glasleverantören sällan skriver är att även om det sitter ett solskyddsglas ytterst så absorberar glasen mycket värme och avger detta in mot rummet som ett element.
Räcker för mej, nu går vi förmodligen mot den hetaste torrast sommaren någonsin verkar det som, Pressglass är tillverkaren av treglas fönstren fk. MVH MW
bra tips vi har FTX med möjlighet till forcerat lägeM maria01 skrev:vädrar ni inte huset ?
För att hålla huset svalt under heta sommardagar gäller i teorin detta: Intaget av uteluft bör minimeras så länge inomhustemperaturen är lägre än utomhustemperaturen, men så fort temperaturen inomhus blir högre än temperaturen utomhus bör byggnaden i stället öppnas för uteluft genom vädring eller forcerad ventilation.
Sätt markiser på utsidan, Låt inte solen träffa glaset, Avskärma. Ett varmt fönster släpper in värmen Det räcker inte med gardinerS sepani skrev:Vi har alltid haft problem med höga inomhus temperaturer i vårt hus på den varma delen av året , framförallt i köket. Till saken hör att det är ett kombinerat kök o vardagsrum med stora glaspartier. 2021 satte vi in AC men sen kom energi krisen så den körs sparsamt (men klarar inte få ned till sval nivå även om den körs för fullt). Såklart hjälper den. Samtidigt bytte vi isolering på vinden och blåste in lösull. Det verkar ha höjt temperaturen ytterligare. Idag när jag kom hem hade vi 28C i köket. Borde inte isolering hjälpa ”hålla svalt ” ? Är det sannolikt så att det är de stora glaspartier som är problemet? Och hjälper det isåfall med någon gardin? Solskydd? Eller liknande?
I södra Tyskland där vi bor är det mycket ovanligt med fönsterluckor men vi har i stället något som kallas "Rolladen" på tyska, se bild. Det finns generellt två varianter, inbyggda, som vi har, eller sådana som är monterade på utsidan som på bilden. De inbyggda som vi har är i princip osynliga när de är upptagna.
Dessa fungerar i Tyskland eftersom alla fönster öppnas inåt och inte utåt som i Sverige.
Vi har oftast terassdörrar och fönster öppna men inte när det är så varmt som det är just nu. 32C ute och cirka 7 grader lägre i huset. På kvällen öppnar vi igen och vädrar.
Dessa fungerar i Tyskland eftersom alla fönster öppnas inåt och inte utåt som i Sverige.
Vi har oftast terassdörrar och fönster öppna men inte när det är så varmt som det är just nu. 32C ute och cirka 7 grader lägre i huset. På kvällen öppnar vi igen och vädrar.
Kan tala om att jag själv har en lite tjockare gardin hänger framför dörren.. mest för att ha varmare på vintern.. men det hjälpte mycket för värmen innanför på sommaren (har jag märkt).. mörkt och svalt och på eftermiddagen när solen är på andra sidan huset.. så drar jag bort gardinen (pardörrar med fönster).
Så det fyller lite funktion iaf
Vi har satt upp helt täta rullgardiner och visst hjälper det en aning jämfört med att inte ha något alls. MEN det är ganska illa ändå, gardinerna blir extremt varma och agerar värme element i rummet.Snigla skrev:Kan tala om att jag själv har en lite tjockare gardin hänger framför dörren.. mest för att ha varmare på vintern.. men det hjälpte mycket för värmen innanför på sommaren (har jag märkt).. mörkt och svalt och på eftermiddagen när solen är på andra sidan huset.. så drar jag bort gardinen (pardörrar med fönster).
Om inte solen står på allt för hårt kan det fungera men annars är det ingen höjdare.