245 444 läst · 768 svar
245k läst
768 svar
Vårt första hus, ett 1,5-planshus från -76
För att återkoppla så har delar av skjutpartierna bruten köldbrygga men inte de fasta partierna. Rätt till oss båda......H hemljuvahem86 skrev:Tack för ett bra svar. Jag har själv alltid varit konfundersam kring vad skillnaden mot en vinterträdgård och en vanlig utbyggnad är. Hittills har jag inte hittat någon. Båda har full isolering, värme och vinterisolerade glaspartier. Att ni sätter Eco 62 avgör ju det hela då ni kommer få bekymmer med fukt då de inte har bruten köldbrygga. Som jag förstått det kräver ju ett rum som värms upp året runt ångspärr också, vilket många "uterum" saknar. Det är väl detta som är det största problemet om man vill "uppgradera" till värme året runt, just avsaknaden av plast i väggar och tak.
Sen krävs det väl inte per definition en gjuten platta för att ha ett välisolerat uterum, det räcker ju med tillräckligt med utrymme under för att kunna isolera. Borde vara billigare att gräva ut under bjälklag och sala upp befintliga golvbalkar, än att gjuta? Detta förutsatt att bjälklaget tål vikten såklart! Men även detta går ju att fixa relativt enkelt med några fler plintar.
Ett härligt uterum oavsett, grymt bra tempo!
/HLH
Så nu är bröllop och semesterresa till Kos avklarat och därmed även en välbehövlig paus i bygget. Idag kom vi dock några steg närmare en färdig utsida då jag fick dit de sista små passbitarna vid balkongen samt att hela uterummet fick sista lagret färg.
Det som återstår utvändigt nu är knutar och smygar samt lite fix uppe på balkongen iaf är det väl det som bör fixas nu i år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det som återstår utvändigt nu är knutar och smygar samt lite fix uppe på balkongen iaf är det väl det som bör fixas nu i år.
Efter förra årets bygge av uterummet och samtidigt nytt jobb så har det tagit lite tid att få tillbaka bygglusten. Började på allvar fundera på om jag skulle sälja av lite verktyg... Då vet man att något är galet så jag har faktiskt lyssnat på kroppen och skitit i att bygga på ett tag. Nu har dock energin börjat komma tillbaka så nu håller jag på att bygga tillbaka trädäcket som vi fick ta bort för att grävaren skulle komma åt ordentligt.
Återanvände de gamla reglarna.
Försöker att hitta på saker att göra med överblivet byggmaterial så här fick det bli en spaljé av lite gamla trallbrädor och armeringsnät. Numera är det även björnbär planterat som ska få slingra sig upp på nätet.
Eftersom poolen och huset tyvärr inte ligger i perfekt vinkel med varandra så valde jag att utgå från uterummets långsida med trallen.
Nu återstår det lite passbitar och även lite designarbete av nytt staket. Även hängränna och stuprör har kommit på plats.
Vi har även beställt hem sten för att lägga runt övriga sidor på uterummet samt framför entré och vid garagedörren samt dörren vid tvättstugan.
Stenläggningen kommer dock att bli lite annorlunda jämfört med ovan bild. Vi kommer endast att ha en rad 35x35cm plattor på gaveln av uterummet och den kommer att fortsätta ungefär en meter till mot poolen för att skapa steget in på trädäcket.
Övrig sten fram mot garageuppfarten och själva garageuppfarten får bli ett annat år tror jag.
Övriga planer består annars mest av att beta av restpunkter, både på uterummet och inne, framförallt i hallen. Det ska även sättas belysning i takfoten är tanken.
Återanvände de gamla reglarna.
Logga in
Skapa konto
Försöker att hitta på saker att göra med överblivet byggmaterial så här fick det bli en spaljé av lite gamla trallbrädor och armeringsnät. Numera är det även björnbär planterat som ska få slingra sig upp på nätet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eftersom poolen och huset tyvärr inte ligger i perfekt vinkel med varandra så valde jag att utgå från uterummets långsida med trallen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu återstår det lite passbitar och även lite designarbete av nytt staket. Även hängränna och stuprör har kommit på plats.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi har även beställt hem sten för att lägga runt övriga sidor på uterummet samt framför entré och vid garagedörren samt dörren vid tvättstugan.
Logga in
Skapa konto
Stenläggningen kommer dock att bli lite annorlunda jämfört med ovan bild. Vi kommer endast att ha en rad 35x35cm plattor på gaveln av uterummet och den kommer att fortsätta ungefär en meter till mot poolen för att skapa steget in på trädäcket.
Övrig sten fram mot garageuppfarten och själva garageuppfarten får bli ett annat år tror jag.
Övriga planer består annars mest av att beta av restpunkter, både på uterummet och inne, framförallt i hallen. Det ska även sättas belysning i takfoten är tanken.
Det ska växa björnbär där. Det sitter ganska väl förankrat i väggen samt med ett rejält jordankare så det står ganska stadigt skulle jag nog säga men jag funderar faktiskt på att bygga till en vinkel för att dölja poolvärmepumpen och poolplåtarna som ligger på marken där. Men som det är just nu är det ingen brådskaX xLnT skrev:
Om man ska vara ärlig så är björnbär ett riktigt otyg, om än väldigt gott.
Björnbär växer snabbt och brer ut sig. Grenarna är tunga ich man får gallra hårt. Dessutom kommer bären att missfärga fasaden.
Med det sagt så önskar jag er lycka till. Har själv haft björnbär och det är verkligen ett av de godaste bären. Se bara till så att ställningen klarar tyngden, ät och plocka flitigt och var flitig med sekatören.
Björnbär växer snabbt och brer ut sig. Grenarna är tunga ich man får gallra hårt. Dessutom kommer bären att missfärga fasaden.
Med det sagt så önskar jag er lycka till. Har själv haft björnbär och det är verkligen ett av de godaste bären. Se bara till så att ställningen klarar tyngden, ät och plocka flitigt och var flitig med sekatören.
Produkter som diskuteras: "sekatören"
Sekatörer & grensaxar
Vårt sortiment av sekatörer och grensaxar erbjuder högkvalitativa lösningar för all slags beskärning i trädgården. Vare sig det gäller att tunna ut ett buskage, trimma en häck eller sköta om träd, har vi rätt verktyg för jobbet.
Läs mer
Det går sakta men säkert framåt här hemma. Smygar invändigt i uterummet har kommit på plats. Tillverkade dessa av björkplywood som målades vit men jag lämnade kanten rå för att skapa lite kontrast.
Utvändigt har jag grävt ur för stenläggningen och eftersom vi inte kommer in med en grävare utan att förstöra häcken så fick det bli handgrävning. Fick dock låna ett flak att lasta jorden på. Har varit extremt dålig på att fota men såhär ser det iaf ut just nu.
Alla de stora blocken utom de vid tvättstugan ligger på plats vilket känns rätt skönt då de väger 84kg/st vilket är ganska exakt vad TS själv väger Så det har varit en viss utmaning att lägga dem på plats själv. Så nu återstår bara 128st 35x35 och tre block innan den första etappen av stenläggningen är klar.
Logga in
Skapa konto
Utvändigt har jag grävt ur för stenläggningen och eftersom vi inte kommer in med en grävare utan att förstöra häcken så fick det bli handgrävning. Fick dock låna ett flak att lasta jorden på. Har varit extremt dålig på att fota men såhär ser det iaf ut just nu.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Alla de stora blocken utom de vid tvättstugan ligger på plats vilket känns rätt skönt då de väger 84kg/st vilket är ganska exakt vad TS själv väger Så det har varit en viss utmaning att lägga dem på plats själv. Så nu återstår bara 128st 35x35 och tre block innan den första etappen av stenläggningen är klar.
Nu har det hänt lite igen. Den upphöjda delen av stenläggningen är fogad och utvändiga smygar samt foder har hittat på plats. Eftersom knutarna är utsågade från 45x45mm reglar så var jag ju tvungen att matcha dessa med fodren så fodren är således tillsågade ur en 45x120mm regel som sedan fick en avrundning av kanterna i bordsfräsen. Valde att måla smygarna vita och fodren grå då jag vill hålla uterummet så grått som möjligt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Man kan väl säga att jag jobbar mer på jobbet än huset just nu.Ramnemark skrev:
Nästa steg hemma är väl att sätta igen väggen mellan gästrummet och vardagsrummet för att kunna skapa ett bättre gästrum/pysselrum. Dessutom skulle det göra vardagsrummet lite lättare att möblera. Letar även efter beslag för att kunna bygga en murphybed i gästrummet.