245 441 läst · 768 svar
245k läst
768 svar
Vårt första hus, ett 1,5-planshus från -76
Har huset sin takavvattning och anslutning till dagvattenledningen på andra gaveln? Om så är fallet blir det ju lite problematiskt att veta vart vattnet skall ta vägen.....
Själv kunde vi utnyttja befintliga anslutningspunkter med lite justerande av anslutningarna till stupröret. Men det kan ibland krävas ny rördragning i backen för att bli av med takets vatten.
Själv kunde vi utnyttja befintliga anslutningspunkter med lite justerande av anslutningarna till stupröret. Men det kan ibland krävas ny rördragning i backen för att bli av med takets vatten.
Ja brunnen är på andra sidan huset. Vi har dock anslutit andra sidan av uterummet och den stora delen av taket på huset till dagvattenbrunnen. Det lutar åt att det här vattnet får rinna ut på gräsmattan som ändå alltid är snustorr just här.R roli skrev:Har huset sin takavvattning och anslutning till dagvattenledningen på andra gaveln? Om så är fallet blir det ju lite problematiskt att veta vart vattnet skall ta vägen.....
Bra med lokalt omhändertagande av dagvatten. Om det finns plats kan ni ställa en regnvattentunna för att kunna styra vattnet lite dit ni vill.iSnobben skrev:
Det har inte hänt så mycket på utsidan men idag har jag reglat upp väggen där elcentralen ska sitta. Hm det blir tredje centralen i huset om man räknar in centralen i garaget och då har jag inte räknat huvudsäkringscentralen Så nu har jag plats för totalt 126 moduler...
Förutom detta har jag även satt innerpanel i nästan hela uterummet samt isolerat lite bakom innerpanelen. Jag har även monterat lite kontakter och lamputtag mest bara för att börja få känna mig lite mera klar. Min blivande fru (mindre än två veckor kvar nu) har målat panel nu på kvällen så imorgon kan jag spika panel och sätta in det smala fönstret i kuren.
Bjuder på två exteriörbilder så ser ni lite vad som är kvar utvändigt förutom sidan som får panel imorgon då
Posten var även här med gavelspetsfönstren så nu är det väl läge att fixa sista panelen på gaveln också.
Förutom detta har jag även satt innerpanel i nästan hela uterummet samt isolerat lite bakom innerpanelen. Jag har även monterat lite kontakter och lamputtag mest bara för att börja få känna mig lite mera klar. Min blivande fru (mindre än två veckor kvar nu) har målat panel nu på kvällen så imorgon kan jag spika panel och sätta in det smala fönstret i kuren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Bjuder på två exteriörbilder så ser ni lite vad som är kvar utvändigt förutom sidan som får panel imorgon då
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Posten var även här med gavelspetsfönstren så nu är det väl läge att fixa sista panelen på gaveln också.
Idag har jag haft elekrikern här så nu är allt framdraget inklusive matning från vår andra central. Imorgon ska han koppla in den nya centralen så vi förhoppningsvis får lite ström och belysning.
Vi drog även fram 25mm flexslang för nätverkskablar. Hade tänkt köra på Cat5e eftersom jag har en påbörjad rulle men den kommer inte att räcka. Funderar därför på att köra Cat6 till de uttag som inte bara är Sonoshögtalare. Men hur många kablar får jag i? Slangen är nog 7-8m lång och går ganska rakt. Dragtråd är idragen. Behöver minst 5 men gärna 6 kablar.
Vi drog även fram 25mm flexslang för nätverkskablar. Hade tänkt köra på Cat5e eftersom jag har en påbörjad rulle men den kommer inte att räcka. Funderar därför på att köra Cat6 till de uttag som inte bara är Sonoshögtalare. Men hur många kablar får jag i? Slangen är nog 7-8m lång och går ganska rakt. Dragtråd är idragen. Behöver minst 5 men gärna 6 kablar.
Svarar mig själv angående nätverskablar. Jag fick i 3st Cat6a som var ganska tunna i modellen samt 3st Cat5e i min 25mm-slang. Exakt vad jag ska ha alla uttag till återstår väl att se. 2st blir Sonos One iaf och en blir förmodligen en accesspunkt. Sen har jag ytterligare två med Cat6a som är dragna till uttaget som är tänkt för typ Apple TV eller liknande.iSnobben skrev:Idag har jag haft elekrikern här så nu är allt framdraget inklusive matning från vår andra central. Imorgon ska han koppla in den nya centralen så vi förhoppningsvis får lite ström och belysning.
Insidan av uterummet börjar ta sig nu. All el är fixad och nätverksuttagen också. Lite panel kvar på väggen in mot huset där vi ska ha altandörren samt upp mot det gamla taket. Sen återstår det gamla vanliga med lister och smygar
Kurens tak är isolerat och plastat. Det blev till slut 220mm isolering även här. Kuren är även försedd med en PAX Calima.
Men det bästa med dagen är nog ändå att man numera kan trycka på en knapp och så blir det ljust. Självklart dimbart och smart via Homey.
Imorgon kanske man ska försöka att få lite ljud i Sonoshögtalarna också bara att koppla in nätverkskablarna i andra änden så att säga...
Kurens tak är isolerat och plastat. Det blev till slut 220mm isolering även här. Kuren är även försedd med en PAX Calima.
Logga in
Skapa konto
Men det bästa med dagen är nog ändå att man numera kan trycka på en knapp och så blir det ljust. Självklart dimbart och smart via Homey.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Imorgon kanske man ska försöka att få lite ljud i Sonoshögtalarna också bara att koppla in nätverkskablarna i andra änden så att säga...
Idag har det förutom diverse röj och att vi slängt ut lite av de gamla sjöstensplattorna tillfälligt runt uterummet blivit lite mera panel invändigt i uterummet, kuren har fått gips och en spot i taket. Hinner tyvärr inte måla det innan bröllopet på lördag så det får bli senare. Spacklade även till golvet i kuren mot hallen då det var en liten kanal där efter att jag tog bort läkten.
Svårt att fota men spoten i kuren linjerar iaf med de tre som sitter i hallen.
Imorgon blir det sista rycket invändigt med de sista små panelbitarna och primening av golvet bara för att binda upp betongdammet en smula. Sedan blir fokus på att få upp panelen utvändigt på gaveln så att vi kan få dit fönstren.
Allt medans insidan ska piffas så gott det går inför bröllopsmiddagen som blir invigningen av uterummet på lördag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Svårt att fota men spoten i kuren linjerar iaf med de tre som sitter i hallen.
Imorgon blir det sista rycket invändigt med de sista små panelbitarna och primening av golvet bara för att binda upp betongdammet en smula. Sedan blir fokus på att få upp panelen utvändigt på gaveln så att vi kan få dit fönstren.
Allt medans insidan ska piffas så gott det går inför bröllopsmiddagen som blir invigningen av uterummet på lördag.
Nu blir det inte mer snickrat innan bröllopet på lördag men idag har vi spikat panel på gaveln och fått in gavelspetsfönstren.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto