Har huset sin takavvattning och anslutning till dagvattenledningen på andra gaveln? Om så är fallet blir det ju lite problematiskt att veta vart vattnet skall ta vägen.....
Själv kunde vi utnyttja befintliga anslutningspunkter med lite justerande av anslutningarna till stupröret. Men det kan ibland krävas ny rördragning i backen för att bli av med takets vatten.

R roli skrev:
Har huset sin takavvattning och anslutning till dagvattenledningen på andra gaveln? Om så är fallet blir det ju lite problematiskt att veta vart vattnet skall ta vägen.....
Själv kunde vi utnyttja befintliga anslutningspunkter med lite justerande av anslutningarna till stupröret. Men det kan ibland krävas ny rördragning i backen för att bli av med takets vatten.
Ja brunnen är på andra sidan huset. Vi har dock anslutit andra sidan av uterummet och den stora delen av taket på huset till dagvattenbrunnen. Det lutar åt att det här vattnet får rinna ut på gräsmattan som ändå alltid är snustorr just här.

• Gilla
PellePeps
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Ja brunnen är på andra sidan huset. Vi har dock anslutit andra sidan av uterummet och den stora delen av taket på huset till dagvattenbrunnen. Det lutar åt att det här vattnet får rinna ut på gräsmattan som ändå alltid är snustorr just här.
Bra med lokalt omhändertagande av dagvatten. Om det finns plats kan ni ställa en regnvattentunna för att kunna styra vattnet lite dit ni vill.

PellePeps PellePeps skrev:
Bra med lokalt omhändertagande av dagvatten. Om det finns plats kan ni ställa en regnvattentunna för att kunna styra vattnet lite dit ni vill.
Jo jag har funderat lite på tunna också men det finns inte någon riktigt bra plats för den heller tyvärr.

Det har inte hänt så mycket på utsidan men idag har jag reglat upp väggen där elcentralen ska sitta. Hm det blir tredje centralen i huset om man räknar in centralen i garaget och då har jag inte räknat huvudsäkringscentralen :crysmile: Så nu har jag plats för totalt 126 moduler...

Förutom detta har jag även satt innerpanel i nästan hela uterummet samt isolerat lite bakom innerpanelen. Jag har även monterat lite kontakter och lamputtag mest bara för att börja få känna mig lite mera klar. Min blivande fru (mindre än två veckor kvar nu) har målat panel nu på kvällen så imorgon kan jag spika panel och sätta in det smala fönstret i kuren.
Renoverat uterum med ny innerpanel, verktyg och stege i förgrunden och utsikt mot pool utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett uterum under konstruktion med en stege och isoleringsmaterial synligt.
Skapa konto

Bjuder på två exteriörbilder så ser ni lite vad som är kvar utvändigt förutom sidan som får panel imorgon då :D
Pågående bygge av uterum med synlig isolering och stegar, omonterat fönster, nära slutförande.
Skapa konto

Hus under renovering med osatt innerpanel i uterum och synliga konstruktionsdelar.
Skapa konto

Posten var även här med gavelspetsfönstren så nu är det väl läge att fixa sista panelen på gaveln också.

• Gilla
PellePeps och 5 till
  • Laddar…
Hoppsan...

Före:
Vägg med dörröppning där en dörr saknas, ledningar synliga, omringad av vit vägg och golv.
Skapa konto

Efter:
Renoverad hall utan dörr, synliga väggprofiler och städutrustning på golvet.
Skapa konto

Så nu ska man väl bara få dit själva dörren också kanske :crysmile:

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Idag har jag haft elekrikern här så nu är allt framdraget inklusive matning från vår andra central. Imorgon ska han koppla in den nya centralen så vi förhoppningsvis får lite ström och belysning.

Vi drog även fram 25mm flexslang för nätverkskablar. Hade tänkt köra på Cat5e eftersom jag har en påbörjad rulle men den kommer inte att räcka. Funderar därför på att köra Cat6 till de uttag som inte bara är Sonoshögtalare. Men hur många kablar får jag i? Slangen är nog 7-8m lång och går ganska rakt. Dragtråd är idragen. Behöver minst 5 men gärna 6 kablar.

iSnobben iSnobben skrev:
Idag har jag haft elekrikern här så nu är allt framdraget inklusive matning från vår andra central. Imorgon ska han koppla in den nya centralen så vi förhoppningsvis får lite ström och belysning.

Vi drog även fram 25mm flexslang för nätverkskablar. Hade tänkt köra på Cat5e eftersom jag har en påbörjad rulle men den kommer inte att räcka. Funderar därför på att köra Cat6 till de uttag som inte bara är Sonoshögtalare. Men hur många kablar får jag i? Slangen är nog 7-8m lång och går ganska rakt. Dragtråd är idragen. Behöver minst 5 men gärna 6 kablar.
Svarar mig själv angående nätverskablar. Jag fick i 3st Cat6a som var ganska tunna i modellen samt 3st Cat5e i min 25mm-slang. Exakt vad jag ska ha alla uttag till återstår väl att se. 2st blir Sonos One iaf och en blir förmodligen en accesspunkt. Sen har jag ytterligare två med Cat6a som är dragna till uttaget som är tänkt för typ Apple TV eller liknande.

Insidan av uterummet börjar ta sig nu. All el är fixad och nätverksuttagen också. Lite panel kvar på väggen in mot huset där vi ska ha altandörren samt upp mot det gamla taket. Sen återstår det gamla vanliga med lister och smygar :crysmile:

Kurens tak är isolerat och plastat. Det blev till slut 220mm isolering även här. Kuren är även försedd med en PAX Calima.
Utsikt av ett uterums tak under konstruktion med isolering och träreglar, väggpanel delvis monterad, och PAX Calima ventilen synlig.
Skapa konto

Men det bästa med dagen är nog ändå att man numera kan trycka på en knapp och så blir det ljust. Självklart dimbart och smart via Homey.
Upplyst uterum under konstruktion på kvällen med synlig stegar och byggmaterial inuti.
Skapa konto

Bild på ett halvfärdigt uterum på kvällen med tänd belysning och synlig byggmaterial inne.
Skapa konto

Oinredda invändiga delen av ett uterum med vit panelvägg, pågående elinstallationer, och en stege mitt i rummet.
Skapa konto

Imorgon kanske man ska försöka att få lite ljud i Sonoshögtalarna också bara att koppla in nätverkskablarna i andra änden så att säga...

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Idag har det förutom diverse röj och att vi slängt ut lite av de gamla sjöstensplattorna tillfälligt runt uterummet blivit lite mera panel invändigt i uterummet, kuren har fått gips och en spot i taket. Hinner tyvärr inte måla det innan bröllopet på lördag så det får bli senare. Spacklade även till golvet i kuren mot hallen då det var en liten kanal där efter att jag tog bort läkten.

Uterum under renovering med vit paneltak, spotlights och delvis kaklad vägg.
Skapa konto
Renoveringsarbete i ett ouppdaterat uterum med vita panelväggar, synligt tak och verktygsspridning.
Skapa konto

Nypanelat uterum med spotlights i taket och en öppen dörr, oavslutat golv och vägg.
Skapa konto

Renoverad hall med ny panel, gips och spotlights i taket bredvid en vägg med tapet.
Skapa konto

Svårt att fota men spoten i kuren linjerar iaf med de tre som sitter i hallen.

Imorgon blir det sista rycket invändigt med de sista små panelbitarna och primening av golvet bara för att binda upp betongdammet en smula. Sedan blir fokus på att få upp panelen utvändigt på gaveln så att vi kan få dit fönstren.

Allt medans insidan ska piffas så gott det går inför bröllopsmiddagen som blir invigningen av uterummet på lördag.

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Ha det så kul på bröllopet på lördag! Grattis i förskott!

• Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Åsa Lund
Vad härligt med bröllop!
Grattis i förskott!!!

Nu blir det inte mer snickrat innan bröllopet på lördag men idag har vi spikat panel på gaveln och fått in gavelspetsfönstren.
Gavel på hus med ny spikad panel och nya gavelspetsfönster, byggställning framför.
Skapa konto
Husfasad med ny panel och installerade gavelspetsfönster ovanför glasveranda.
Skapa konto
Hus med ny panel och installerade gavelspetsfönster, byggmaterial synligt, inför bröllop.
Skapa konto

• Gilla
Nefrums och 7 till
  • Laddar…
Nu är det dags för andra sorters spikar att slås i.. (ihop) :cool::love:
Lycka till med allt!

Idag har det bara piffats och städats både inne och ute. Fick mig själv en riktig renovering hos frisören också :crysmile:
Välstädat och dukat vardagsrum med långbord, vita dukar, och stolar, klart för evenemang.
Skapa konto

• Gilla
Carreyfan och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.