Rostfria stänger (och glas med för den delen) är också väldigt snyggt! Men av nån anledning så känns det som om glas ska förstärka den luftiga känslan man redan har och vill framhäva.. (Personlig känsla, inget rätt el fel ju).. och idag har ni luftigt, men er plan var att bygga in lite förvaring (hutlöst smart! Älskar smart trappförvaring).. vilket kommer ta bort lite av luftigheten och krympa rummet.. och då tycker jag att man inte nödvändigtvis behöver använda just glas för att göra det snyggt.

Däremot stål/metallräcke kan vara trevligt! .. Om ni vill modernisera/förändra lite :)

Och jag måste säga att jag är glad att jag hittat nån som tänkt samma sak som jag haha ang Ikeas grejer.. jag var lite sugen på svarta stänger oxå..då kollar man på deras skohylla portis (199 kr, typ 9 stänger!) ;) gäller o vara finurlig..
 
Glas blir det nog inte iaf då vi som sagt har två små tjejer och jag hatar att putsa glas 😂

Sen blev jag nog inte så mycket klokare på ditt övriga resonemang. Trappan blir ju luftigare med rostfria stänger än träspaljen som är idag eller hur menar du?
 
Åsa Lund skrev:
Sitter det en list på framkant av trappstegen? Om du byter den mot en högre list får du plats att gömma en led-slang eller motsvarande.
Japp det sitter en list där idag och den har fått sig några rejäla smällar genom åren om man ska döma av alla märken, så det är helt klart en bra idé. Frågan är om den listen är gjord i ek för att bli lite tåligare? Tänker att den är ganska utsatt för just slag så det kan ju vara idé att byta list av det skälet också annars.
 
Hehe ibland är jag bara rent tvärtemot alla andra.. och ibland är det svårt att förklara (få fram hur man tänker) :)

Men om man kollar på många som anv glasräcken så är det för att få fram fin utsikt, dubbel takhöjd eller ett försök till att få trappan att nästan "flyga i luften för sig själv".. om man kikade lite på er hall, så verkade den vara lite smalare med en del dörröppningar/utgångar här och var..

När ni bygger in trappen blir det ju lite mer kompakt i hallen (även om vita steg kommer göra enorm skillnad, vi kunde inte förstå varför vi väntade så länge med att måla.. vi fick tummen ur lagom tills vi sålde) och hallen i sig sprider då troligen inte mer ljus åt nått håll med glasräcken än utan .. (om ni inte har "balkong" ovan hallen /dubbel takhöjd?) och då är det mest en estetisk fråga sen :)

..jag tycker då att man kan göra bättre och snyggare lösningar på andra sätt (som metallstängerna och lite markerade ljuspunkter) ..meeeeen glas är fortfarande snyggt, jag bara gav ett mer el mindre förvirrat svar utifrån de bilder jag såg på er hall/trapphus :) (som den ser ut idag)

Oavsett kommer lite uppiffning göra susen (glas, metall el "bara" målning) (y)
 
Åsa Lund
Lister i trappor brukar vara av ek för att tåla slag som du är inne på. Man kan även sätta lister av metall om man vill.
Menade så klart att listen ska göras högre och sticka ner så man får en liten kant på undersidan i framkant. Såg nu att jag skrivit otydligt men att du nog fattat i alla fall 😉
 
@Snigla Hallen är ganska smal som du säger. Trappan upptar nog ungefär halva bredden. Den delen som inte är trapp har dock ungefär 6m i takhöjd med ett takfönster som släpper in ljus från andra hållet.

Likadant hus som vårt fast spegelvänt med vitmålad trapp.
Smal hall med vitmålad trappa och högt takfönster, spegelvänt husinteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@Åsa Lund Jo att listen inte skulle sticka upp utan ner är jag helt med på. Har tänkt tanken själv innan. Nackdelen är att det tar en del höjd för de tänkta lådorna längst ner men det är nog ändå bästa alternativet.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Då kan även glas göra sig (om man vill) då har ni ju det lilla balkongräcket däruppe som släpper in lite naturligt ljus och som kan sprida det via räcket ned i hallen :)

Då har ni både något att framhäva, ljus och takhöjd.. (Funkar såklart med alla räcken, men det var ju glaset vi just prata om - även om du inte ville putsa hehe)
 
Jag själv kommer köra med en spot per trappsteg. Ganska svaga så man inte blir bländad :)
 
Ramnemark skrev:
Jag själv kommer köra med en spot per trappsteg. Ganska svaga så man inte blir bländad :)
Har du något tips på spot? Hur ska du placera dem? Jag tänkte köra dimbar belysning oavsett typ.

Ytterligare ett alternativ på belysning är ju att fälla in den i väggen.

Alla jag har frågat hittills säger samma sak om räcket och det är att vi ska behålla det som det är, fast vitt. Så det får nog bli så.
 
Du kan belysa handledaren, det har jag gjort hos mina föräldrar. Jag tänkte köra en budget lösning med Cosa 15 Dotlight. Det finns massor med bra spottar, och om du ändå ska dimra dem så finns det oändligt många. Elko har börjat göra spottar dom passar i deras Plus brytarserie, det är trevligt om man har de brytarna/uttagen
 
Ramnemark skrev:
Du kan belysa handledaren, det har jag gjort hos mina föräldrar. Jag tänkte köra en budget lösning med Cosa 15 Dotlight. Det finns massor med bra spottar, och om du ändå ska dimra dem så finns det oändligt många. Elko har börjat göra spottar dom passar i deras Plus brytarserie, det är trevligt om man har de brytarna/uttagen
Vi kör Schneider Exxact på våra brytare. Jo att det finns oändligt många att välja på gör ju inte saken lättare precis. Belyst handledare har jag inte tänkt på tidigare faktiskt och på tal om just handledare så har den fått första omgången med grundfärg.

Trappa med första lager grundfärg i en arbetsverkstad med verktyg och förvaring i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste inflika att när vi planerade vår ttrapprenovering så var ju tanken att vi skulle bo kvar ett tag.. och vi hade sådan handledare som på bilden ovan..som satt mot väggen (hade en u-trapp) och vår plan då var att sätta led-tejp under den handledaren (nexabrytare uppe o nere) .. nu kom vi inte så långt, vi hade fullt sjå att hinna måla klart innan visning..

Men tips iaf, på en variant :)
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Jag föredrag/gillar ljuslister mer än spottar, just för att man får en jämnare yta som blir belyst.
 
AndersPS skrev:
Jag föredrag/gillar ljuslister mer än spottar, just för att man får en jämnare yta som blir belyst.
Jag har fått stränga order att trappen inte får likna ett diskotek och enligt sambon så gör tydligen LED-lister det. Så jag måste hitta ett diskret sätt att ändå få till bra belysning.
 
iSnobben skrev:
Jag har fått stränga order att trappen inte får likna ett diskotek och enligt sambon så gör tydligen LED-lister det. Så jag måste hitta ett diskret sätt att ändå få till bra belysning.
Man ska aldrig se listerna, och det behöver ju inte vara RGB direkt. Men jag förstår invändningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.