Mojjitosarna går varma hos er med menar du ;)
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Jag har på påbörjat ett litet sidoprojekt för att det ska gå lättare att bygga utdragsgarderober under trappan för att kunna ta bort klädkammaren i hallen för att sätta in en altandörr och sedan bygga uterummet. Dock gör ju detta att uterummet får vänta ett tag till. Ibland är det bra att planera i förväg.

Sidoprojektet blir hur som helst en arbetsbänk med MFT-topp och förvaring för mina L-BOXX:ar samt andra verktyg. Bänken blir 160cm bred och 80cm på djupet. Den kommer även att förses med hjul för att bli flyttbar. Tanken är även att den ska förses med någon form av skenor på sidorna för att kunna hänga på sidobord, fräsbord osv. Badtastex här på forumet står för stor del av inspirationen.

Första steget blev att bygga ett tillfälligt sågbord av OSB och några reglar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har jobbat vidare på bänken och börjat såga upp alla bitar som behövs. Inte så mycket att bara visa plana skivor MDF dock så jag återkommer i frågan 😃
 
Arbetet med bänken går vidare i en skön semestertakt kan man säga. Alla delar är som sagt utsågade och idag har jag monterat ihop förstärkningen i botten med bottenskivan. Bottenskivan är även fräst, avrundade kanter samt spår för de stående skivorna. Är dock inte kompis med min fräs från Biltema som är väldigt kärv i sänkmekanismen. Enda sättet är att vända fräsen och sedan trycka plattan nedåt. Får bli en liten kampanj här hemma så att jag får köpa en Bosch GOF 1250 LCE istället. Så kan jag ju även köra fräsen på FSN-skenorna.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Kom hem idag från en liten semestertur och åkte till K-rauta för att köpa 8mm MDF, det hade de inte i Norrköping så det fick bli 10mm istället. Har sedan ägnat kvällen åt att fräsa vidare. Blev klar med fräsning av hyllan under själva MFT-skivan samt mellanväggarna. Fräste även till kanterna på några andra bitar när jag ändå hade radiefrässtålet i. Imorgon ska jag försöka kapa till bakstyckena eller väggen mellan lådor och skåp så att jag kan börja montera ihop bänken lite ytterligare. Vill snart kunna passa in MFT-skivan så att jag kan fräsa hålen i den.

Hyllplanet under MFT-skivan
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inpassning av mellanväggar
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag har jag börjat sammanfoga bänken. Skruvlimmar allt utom mellanväggarna mellan lådor och skåp. Dessa limmar jag bara även om jag tror att det hade räckt att bara trycka i dem i spåren. Verkar iaf bli stadigt. Det stora eldprovet blir dock när jag ska försöka få dit hyllan. Jag hoppas verkligen att jag har fått till alla mått rätt.

Skåpsidan
Visa bilaga 186699
Visa bilaga 186700

Lådsidan
Visa bilaga 186701
Visa bilaga 186702
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jobbet med bänken fortsätter även om det är mycket väntan på att färgen ska torka just nu. Har grundat och målat första lagret med Boschblå i det lilla facket på bänken som är tänkt att innehålla diverse mätverktyg.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har även tagit mig i kragen och gjort klart balkongräcket med de utanpåliggande brädorna på stolparna.

Före (eller nästan före iaf 😃 ):
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jensnorrland och 2 till
  • Laddar…
Idag har jag jobbat på med min arbetsbänk som jag hoppas ska komma till användning vid kommande renovering av trappan samt bygge av garderober. Många nya arbetsmoment för mig och väldigt lärorikt. Idag blev stommen sånär som på några extra stag under toppen färdig så nu återstår egentligen bara lådorna för några av mina L-BOXX samt skåp. Monterade även expansionsbeslag idag i det smala facket som är tänkt att det ska husera två verktygstavlor för diverse mätverktyg, eller vad det nu blir ��

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
jockeping
  • Laddar…
För den som inte följer tråden om arbetsbänken så kan jag meddela att stommen är klar och målad. Lådor är tillkapade men behöver fräsas på fräsbord så jag inväntar lån av detta från far. Så vi får se när vi ses och kan styra upp det. Bänken ser iaf ut såhär numera.

Målad arbetsbänksstomme med påbörjade lådor i en verkstad, verktyg på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har även påbörjat ett nytt projekt ute vid garaget. Vi har haft en upphöjd rabatt där sedan vi satte vår häck. Dock är vi i behov av någonstans att förvara ved och cyklar. Så tanken är nu att vi ska bygga på ett förråd på garaget samt även fixa en yta till de nya soptunnorna vi ska få. Vi kommer att kunna källsortera på hemmaplan 😃 Jag vet det är lite fånigt att vara glad över nya soptunnor men detta betyder att man inte längre behöver åka iväg ned all skit själv. Dessutom slipper man mellanlagra sopor i klädkammaren som vi har gjort nu.

Så idag har jag grävt upp sten och lera. Fyra släp har det blivit hittills. Är nog säkert lika många kvar har jag en känsla av.

Grävd rabatt bredvid ett garage med en släpvagn fylld av jord, omgiven av trädgårdsredskap och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har än så länge bara skissat på en "planlösning". Förrådet blir ungefär 2-2,5x4,5m beroende lite på vad som känns bra när jag har fått bort all jord och man kan staka ut grunden. Tanken är iaf att veden ska ligga inom det streckade området och att resten ska bli cykelparkering och i bästa fall får det plats lite annat också 😃 Den lilla kroken är plats för soptunnor. Golvet blir singel utom vid veden som får ett upphöjt trallgolv för att lufta under. Väggar blir samma typ av panel som garaget alltså liggande enkelfasspont. Taket får bli ett pulpettak förmodligen med shingel. Tanken är att taket ska börja precis under den vita sargen på garaget. Som grund hade jag från början bara tänkt jordankare men eftersom vi förmodligen kommer ganska nära häcken som syns på bilden ovan så får det nog bli lecablock i botten.

Soptunnorna får plattor att stå på så att det blir lätt för sopgubbarna att dra ut tunnorna.

Ritad skiss av planlösning för förråd med markerat område för ved och plats för soptunnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Idag har jag påbörjat en gungställning till tjejerna. Den blir cirka 3m hög, 2m i basen mellan benen och 4m bred. Benen byggs med två stycken 45x120 som ska skruvlimmas ihop. Sen ska de även stagas upp med en 45x120 som ligger halv i halv. Alltså centrerad mellan de båda reglarna. Överliggaren består av en 95x95 som ligger med ett hörn neråt för att den ska bli så stabil som möjligt när man gungar. Har inte hunnit superlångt än men jag har iaf hunnit kapa till benen och påbörjat sågningen till halv i halv eller vad det nu heter.

Släpkärran får agera virkesupplag och förmodligen även monteringsstation.
Kvällsbild av kapade träreglar för gungställningsbygge på en släpkärra framför ett bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser sågningen i toppen ut.
Kapade träreglar för gungställning, upplagda på släpkärra i mörker med sågning för halv i halv skarv synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träplanka med sågat halv i halv-skår för stagning av gungställningsben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser skarven ut vid staget mellan benen.
Delvis sågad träregel för gungställning, på släpkärra med virke och förpackningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har byggt vidare på tjejernas gungställning och nu är första A:et klart. Lade in en 45x45 i toppen också för att hjälpa till att hålla ihop ställningen när man lägger på överliggaren. Allt är sedan limmat och ihopskruvat.

Träkonstruktion av en gungställning i form av ett A ligger på en släpvagn vid kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag med hjälp av en granne rest stommen. Kan konstatera att den är hög med sina tre meter så det blir nog en bra gunga 😃 Jag har även modifierat fyra jordankare på det viset att jag har kapat bort två sidor så att de ska kunna användas även med de lutande benen. Nu återstår som sagt förankringen i marken, skruva fast de fyra bryggringarna som jag ska hänga gungorna i och en tripp till IKEA för att köpa två gungor.

Trästomme för en gunga som är tre meter hög i en trädgård, med stege och verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Mitt tips till dig vad gäller förvaring av ved är att ha det på utsidan av förrådet. Flytta in gaveln på förrådet en meter under taket så behöver du inte släpa veden varken ut eller in genom en förrådsdörr. Vi har gjort så på vårt förråd och det är verkligen praktiskt!
Staplad ved på utsidan av ett rött träförråd under ett utskjutande tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.