Ska bara tillägga att det jag satt absolut inte är billigast. Det finns massor med andra. Jag köpte just SG för att vi sätter en hel del av det på jobbet. Det är väldigt lätta att jobba med. Sen är det bonus med garanti mot rost i 10 år eller vad det nu var.
 
Ramnemark skrev:
Ska bara tillägga att det jag satt absolut inte är billigast. Det finns massor med andra. Jag köpte just SG för att vi sätter en hel del av det på jobbet. Det är väldigt lätta att jobba med. Sen är det bonus med garanti mot rost i 10 år eller vad det nu var.
Kvalité brukar ju ofta löna sig i längden. Såg riktigt bra ut. Hur tätt skulle du rekommendera att man sätter dem? Vi har bara ett fönster på långsidan av huset så vi kan inte sätta på samma sätt som hos dina föräldrar. Väggen det ska lysa mot är vitt mexitegel samt vit panel. Jag har inte hunnit mäta hur långt huset är men jag skulle gissa på att det är ungefär 12m.
 
Lägg gärna upp lite bilder på vilken sida du tänkt dig så man får en klar bild i huvudet. Jag har ganska långt mellan mina så det beror lite på hur huset ser ut. Själv tycker jag det ska lysa mycket. Frugan tycker inte det är så kul att julpynta på utsidan för det syns knappt med all belysning :)
 
Det är långsidan här det gäller:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur är det med spott ovan fönstret? Är det något som kan störa eller gör det inget att det lyser på natten? Isåfall hade jag satt 5st. En ovanför dörren och två på varje sida. Kan det störa med ljus hade jag satt 4st jämt fördelat :)
 
Ramnemark skrev:
Hur är det med spott ovan fönstret? Är det något som kan störa eller gör det inget att det lyser på natten? Isåfall hade jag satt 5st. En ovanför dörren och två på varje sida. Kan det störa med ljus hade jag satt 4st jämt fördelat :)
Nejdå det är bara hallen innanför. Vi sover på övervåningen. Men tror du att det räcker med 5st?

Det klart jag har ju tre downlights på sidan av garaget som är GU10 och det lyser ju ganska bra. Garaget är drygt 6m så 5st på 12m kan nog funka.

Drog du kablar i flexslang i takfoten eller hur har du gjort?
 
Redigerat:
Ja jag tror det är tillräckligt.
Jag fiskade in vp-rör och drog kabeln i. Det ligger lite löst så jag ska göra det lite seriösare när jag byter fasad nu.
Kör du en meter in från sidan blir det 2m mellan spottarna. Det tror jag blir kanon :)
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Det är förövrigt på denna sida vi har tänkt att bygga vårt uterum. Från ytterdörren till hörnet på huset. Så egentligen kanske jag ska hålla mig så att jag kan sätta enhetlig belysning runtom uterummet.
 
Det hade vart snyggt med vägglampor på garaget :)
 
Ramnemark skrev:
Det hade vart snyggt med vägglampor på garaget :)
Menar du såhär 😉

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Kör du en meter in från sidan blir det 2m mellan spottarna. Det tror jag blir kanon :)
Om han skall ha 2 m mellan spottarna så behövs det 6 stycken eller hur :rolleyes:.

Skall det däremot vara 5 stycken spottar utefter väggen så blir det 2,5 m mellan dem om den första placeras 1 m in från hörnet (y).
 
roli skrev:
Om han skall ha 2 m mellan spottarna så behövs det 6 stycken eller hur :rolleyes:.

Skall det däremot vara 5 stycken spottar utefter väggen så blir det 2,5 m mellan dem om den första placeras 1 m in från hörnet (y).
Huvudräkningen på topp ;).
Visst blir det 2,5m. Jag tror det blir ganska bra det med. Det beror på hur ljust man vill ha :)
 
Jag sitter och skissar på vårt uterum eftersom tummen fortfarande är kass. Lär nog dröja ett tag innan det blir något mer seriöst byggande för min del. Förhoppningsvis ska den väl fungera igen tills det är dags för uterummet som lutar åt att det blir av 2017.

Nu till min fråga, vi vill bygga ett uterum med sadeltak i vinkel med huset. Just nu har jag ritat in en stolpe i mitten som ska hålla upp balken ovanför glaspartierna och nockbalken. Dock gör detta att dessa glaspartier bara kan bli 210cm långa och dessutom består dessa då bara av två luckor vilket gör att öppningen blir ganska liten. Jag vill kunna öppna upp ordentligt och hade därför gärna haft tre luckor. Kan man undvika mittenstolpen under limträbalken som sitter ovanför glaspartierna om man går upp i dimension och isf vilken och sedan bara ha en stolpe upp till nockbalken. Uterummet är tänkt att bli 4,7m brett (alltså gaveln) och ha en taklutning på 22°. Övriga väggar blir 5m långa.
 
Du kan inte ha vikdörrar istället just där? Det ger ju maximal öppning :)
 
Kan du inte byta balken ovanför glaspartiet till ett annat material, till exempelvis stål? Då kanske du inte behöver någon stolpe där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.