4 695 läst · 35 svar
5k läst
35 svar
Vart fan går kabeln??
såhär ser centralen ut här inne.G GoGetLost skrev:
sen kollade jag bakom de två radiatorerna som logiskt skulle kunna vara samkopplade och hittade detta bakom en av dem. Två kablar! Dock inte i samma färg som dem jag ha väck (vit istället för brun). Vad betyder detta?
Antwerpen skrev:
En kombinerad diazedcentral. Ja precis, 3-fasgrupper till radiatorerna
Det betyder att du inte har hittat rätt radiator
Har du något att mäta med? Leta reda på vilka proppar som går till ledarna du vill ha bort. Skriva ur dem så det är spänningslöst (mät) och sen går du runt och kolla vilka mer radiatorer som blivit strömlösa för det bör gå till någon av dem.
Gött tips!!! Det ska jag göra imorgon när hemmakontoret blir tråkigt. Och när sambon är på jobbet Jag har en sån där mätpenna för spänning men den är påpassligt nog spårlöst försvunnen under dagen. Kanske nån av ungarna försökt rita en ko med den.G GoGetLost skrev:En kombinerad diazedcentral. Ja precis, 3-fasgrupper till radiatorerna
Det betyder att du inte har hittat rätt radiator
Har du något att mäta med? Leta reda på vilka proppar som går till ledarna du vill ha bort. Skriva ur dem så det är spänningslöst (mät) och sen går du runt och kolla vilka mer radiatorer som blivit strömlösa för det bör gå till någon av dem.
Antwerpen skrev:
Mjaa, den är ju inte helt att lita på dock Spänningsprovare är absolut bäst
Produkter som diskuteras: "Spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Separat matning för 400V radiatorer går oftast i slinga mellan radiatorerna, utan kopplingsdosor. Så det är bara att börja kroka av radiatorer och kolla.
Jag vill bara informera om utfallet här. Elektrikern var här och drog och visst - det var exakt den kopplingsdosan jag och sambon stod och drog i igår. Skönt att man slapp jobb med inbyggda dosor och annat bök men det svider lite i plånboken. Nåja, better safe than sorry. Tack för all input här under gårdskvällen!
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vi måste reparera garagets ytterdörr, byta ut de tunna faner-skivorna
Byggmaterial & Byggteknik -
Är det värt att bygga garage vid sidan om totalentreprenad?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Solfångare av svart trp
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Värt med solfångare?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Solfångar - är de värt priset?!
Solceller, Solfångare, Solenergi