G GoGetLost skrev:
Ja, svårt att säga men kan ju vara en stor central som är uppdelad. Utan att veta om det är 230V eller 400V i ledarna och utan bild på centralen så är det bara gissningslek här :cool::p
såhär ser centralen ut här inne.

sen kollade jag bakom de två radiatorerna som logiskt skulle kunna vara samkopplade och hittade detta bakom en av dem. Två kablar! Dock inte i samma färg som dem jag ha väck (vit istället för brun). Vad betyder detta?

• En grå centralpanel med flera rader av vita säkringsdosor och etiketter som indikerar "EL-VÄRME" och "KRAFT-BELYSNING".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen väggcentral med synliga kablar och anslutningar, vissa kablar är märkta med olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antwerpen Antwerpen skrev:
såhär ser centralen ut här inne.

sen kollade jag bakom de två radiatorerna som logiskt skulle kunna vara samkopplade och hittade detta bakom en av dem. Två kablar! Dock inte i samma färg som dem jag ha väck (vit istället för brun). Vad betyder detta?

En kombinerad diazedcentral. Ja precis, 3-fasgrupper till radiatorerna(y)
Det betyder att du inte har hittat rätt radiator :cool:

Har du något att mäta med? Leta reda på vilka proppar som går till ledarna du vill ha bort. Skriva ur dem så det är spänningslöst (mät) och sen går du runt och kolla vilka mer radiatorer som blivit strömlösa för det bör gå till någon av dem.

G GoGetLost skrev:
En kombinerad diazedcentral. Ja precis, 3-fasgrupper till radiatorerna(y)
Det betyder att du inte har hittat rätt radiator :cool:

Har du något att mäta med? Leta reda på vilka proppar som går till ledarna du vill ha bort. Skriva ur dem så det är spänningslöst (mät) och sen går du runt och kolla vilka mer radiatorer som blivit strömlösa för det bör gå till någon av dem.
Gött tips!!! Det ska jag göra imorgon när hemmakontoret blir tråkigt. Och när sambon är på jobbet :) Jag har en sån där mätpenna för spänning men den är påpassligt nog spårlöst försvunnen under dagen. Kanske nån av ungarna försökt rita en ko med den.

Antwerpen Antwerpen skrev:
Gött tips!!! Det ska jag göra imorgon när hemmakontoret blir tråkigt. Och när sambon är på jobbet :) Jag har en sån där mätpenna för spänning men den är påpassligt nog spårlöst försvunnen under dagen. Kanske nån av ungarna försökt rita en ko med den.

Mjaa, den är ju inte helt att lita på dock :thinking: Spänningsprovare är absolut bäst

Separat matning för 400V radiatorer går oftast i slinga mellan radiatorerna, utan kopplingsdosor. Så det är bara att börja kroka av radiatorer och kolla.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jag vill bara informera om utfallet här. Elektrikern var här och drog och visst - det var exakt den kopplingsdosan jag och sambon stod och drog i igår. Skönt att man slapp jobb med inbyggda dosor och annat bök men det svider lite i plånboken. Nåja, better safe than sorry. Tack för all input här under gårdskvällen!

• Gilla
Rooten48 och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.