4 794 läst · 35 svar
5k läst
35 svar
Vart fan går kabeln??
Nä, inte kan du ge upp nu när du nästan har löst mysteriet!Antwerpen skrev:
Det där går ju som tåget.
Kika upp där nu, med en liten spegel om det behövs, om du kan se varför det tar stopp.
Den vita grejen är bara en hylsa för att skarva ihop två rör. Eller skall vara åtminstone.
Metallpluggen du bände loss är en liten låsflärp som låser röret i skarvhylsan så att det inte skall åka isär.
Om man skall ge sig på en gissning så viker röret av åt sidan precis ovanför skarven och någon har slarvat med böjen och stukat röret istället.
Sambon satte stopp för det hela. Nu i efterhand var det rätt beslut, även om det i stunden är svårt att slita sig när man är mitt inne i fixar-psykosenC cpalm skrev:Nä, inte kan du ge upp nu när du nästan har löst mysteriet!
Det där går ju som tåget.
Kika upp där nu, med en liten spegel om det behövs, om du kan se varför det tar stopp.
Den vita grejen är bara en hylsa för att skarva ihop två rör. Eller skall vara åtminstone.
Metallpluggen du bände loss är en liten låsflärp som låser röret i skarvhylsan så att det inte skall åka isär.
Om man skall ge sig på en gissning så viker röret av åt sidan precis ovanför skarven och någon har slarvat med böjen och stukat röret istället.
men borde det inte ligga en kopplingsdosa emellan dem? Det gör det inte vad jag kan se. Möjligt ihopkopplad radiator ligger dessutom åt fel håll från resten av kopplingsdosorna. Jag har försökt hitta en dosa i det rummet men den jag hittat innehåller inga liknande elsnablar.G GoGetLost skrev:
Antwerpen skrev:
Nej, man limmade inte fast ledare i vprör
Måste bara nämna att man får ALDRIG anta att en färg är en funktion, tex att röd är skyddsjord eller att gul/grön är det, utan man måste mäta.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Den gul/gröna och röda är INTE skyddsjord i detta huset
Näe, de går oftast direkt till kopplingsbox bakom radiator eller dosa bakom radiatorn som en kopplingsbox sitter framför. Har du en egen liten central för just värmen så är det förmodligen 400V och 3-fas grupper utdragna, man använde nästan aldrig kopplingsdosor då utan gick från radiator till radiator. Så det funkar inte att kolla vart en kopplingsdosor till te.x belysningen sitter för att lista ut vart rören kanske går tyvärr.Antwerpen skrev:
Ah, ok! Får be elektrikern titta på det. Hoppas man inte slitit löst något som ska sitta fast bara :/ radiatorerna funkar iallafall så barnen slipper frysa.G GoGetLost skrev:Näe, de går oftast direkt till kopplingsbox bakom radiator eller dosa bakom radiatorn som en kopplingsbox sitter framför. Har du en egen liten central för just värmen så är det förmodligen 400V och 3-fas grupper utdragna, man använde nästan aldrig kopplingsdosor då utan gick från radiator till radiator. Så det funkar inte att kolla vart en kopplingsdosor till te.x belysningen sitter för att lista ut vart rören kanske går tyvärr.
Klart att de kan gå till någon dosa någonstans men de brukades undvikas just för man saknar neutralen (den behövdes inte så den drogs aldrig med) om det är 400V radiatorer.Antwerpen skrev:
nä just ja, jag har ingen separat central för värmen i proppskåpet, dock en separat avstängningsknapp för värmen och en för belysning etc.G GoGetLost skrev:Näe, de går oftast direkt till kopplingsbox bakom radiator eller dosa bakom radiatorn som en kopplingsbox sitter framför. Har du en egen liten central för just värmen så är det förmodligen 400V och 3-fas grupper utdragna, man använde nästan aldrig kopplingsdosor då utan gick från radiator till radiator. Så det funkar inte att kolla vart en kopplingsdosor till te.x belysningen sitter för att lista ut vart rören kanske går tyvärr.
herregud, flyttade ett stort skåp i grannrummet och hittade sista kopplingsdosan!! Full av förväntan lossar jag locket och.. inga radiatorkablar.. Får nog gå lägga mig. Påväg in i dimman igenG GoGetLost skrev:
Ja, svårt att säga men kan ju vara en stor central som är uppdelad. Utan att veta om det är 230V eller 400V i ledarna och utan bild på centralen så är det bara gissningslek härAntwerpen skrev: