Fairlane Fairlane skrev:
Det är den enda uppgift vi har och Svanströms har inte kommenterat så jag tycker det är minst lika mycket spekulationer att siffrorna är fel.
Ja, vi har fått se en del av fakturan där Svanströms har debiterat två plus en timme, det och att den tredje timmen, enligt TS uppgift om mejl från Svanströms berodde på rengöring, är vad vi vet med de uppgifter TS har lämnat till oss.

Att Svanströms erbjudit att stryka den tredje timmen i utbyte mot att TS backar betyder inte per automatik att den tredje timmen är felaktigt debiterad.
Däremot kan jag tycka att det är ett kontra produktivt sätt att dämpa negativa åsikter från Svanströms sida.

Fakta kvarstår och det var ju den kommentaren du reagerade på från mig för några steg sedan, ingenstans som jag sett står det att det tagit en timme att rengöra utan det är en timme debiterad för rengöring 🙂
 
Fairlane
Dahlberg68 Dahlberg68 skrev:
Att Svanströms erbjudit att stryka den tredje timmen i utbyte mot att TS backar betyder inte per automatik att den tredje timmen är felaktigt debiterad.
Helt enig. Den kan varit helt korrekt.
Dahlberg68 Dahlberg68 skrev:
Däremot kan jag tycka att det är ett kontra produktivt sätt att dämpa negativa åsikter från Svanströms sida.
Helt klart. Företag som har höga snittbetyg vill man ju gärna handla av, men när det avslöjas att de är beredda att manipulera betygen genom att köpa bort dåliga betyg, då faller förtroendet väldigt fort.
Dahlberg68 Dahlberg68 skrev:
Fakta kvarstår och det var ju den kommentaren du reagerade på från mig för några steg sedan, ingenstans som jag sett står det att det tagit en timme att rengöra utan det är en timme debiterad för rengöring 🙂
Nej det är vi också eniga om.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
?
Rengör verktyget på fem minuter sen sälj det för 500 kr.
VM i killgissning?
1 Ingen vet hur lång tid det tog att rengöra i detta fallet, om det krävdes några speciella verktyg eller vätskor.
2 Att det går att sälja för 500kr känns omöjligt om marknaden svämmades över av använda verktyg som dumpats hos kunder.

Men det är klart, om kunden köpt verktyget själv på blocket för 500kr och gjort jobbet själv hade det blivit avsevärt billigare.
 
Fairlane
M Micke7700 skrev:
Ingen vet hur lång tid det tog att rengöra i detta fallet, om det krävdes några speciella verktyg eller vätskor.
Det är rätt, vi vet inte, men vi vet att andra som arbetat med verktyget säger att det tar max 5 minuter och man använder vatten, vilket känns rimligt.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är rätt, vi vet inte, men vi vet att andra som arbetat med verktyget säger att det tar max 5 minuter och man använder vatten, vilket känns rimligt.
Vi vet oxå att 99,9% av alla inlägg på forum har ingen aning om vad som faktiskt hände. Du och jag inkluderat. Det är inte lönt att spekulera, det skapar bara förvirring för trådskaparen. Trådskaparen skulle vänt sig till leverantören av tjänsten och tagit diskussionen där istället.
 
Fairlane
M Micke7700 skrev:
Vi vet oxå att 99,9% av alla inlägg på forum har ingen aning om vad som faktiskt hände.
Det är korrekt, vi vet inte vad som hände, men frågan du tog upp var ju om det krävdes speciella vätskor eller verktyg för att rengöra det verktyg som användes. Det behöver man inte vara närvarande för att veta.
M Micke7700 skrev:
Du och jag inkluderat. Det är inte lönt att spekulera, det skapar bara förvirring för trådskaparen.
Korrekt, ändå spekulerade du just om specialverktyg och speciellt vätskor.
M Micke7700 skrev:
Trådskaparen skulle vänt sig till leverantören av tjänsten och tagit diskussionen där istället.
Om du läst tråden så skulle du ju veta att det var precis det TS gjorde. Responsen blev inte den önskade och då la TS ut sin story offentligt.
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
M Micke7700 skrev:
VM i killgissning?
1 Ingen vet hur lång tid det tog att rengöra i detta fallet, om det krävdes några speciella verktyg eller vätskor.
2 Att det går att sälja för 500kr känns omöjligt om marknaden svämmades över av använda verktyg som dumpats hos kunder.

Men det är klart, om kunden köpt verktyget själv på blocket för 500kr och gjort jobbet själv hade det blivit avsevärt billigare.
Tjejgissning möjligen. Men jag är rätt säker på att hantverkaren i det här fallet maxade fakturan.

Om det kostar lika mycket att rengöra som att köpa ny så hade ingen rengjort dom utan bara använt dom som engångs. För så roligt är det inte att rengöra så att man gör det gratis.
 
  • Gilla
  • Arg
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
E
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tjejgissning möjligen. Men jag är rätt säker på att hantverkaren i det här fallet maxade fakturan.

Om det kostar lika mycket att rengöra som att köpa ny så hade ingen rengjort dom utan bara använt dom som engångs. För så roligt är det inte att rengöra så att man gör det gratis.
Du har rätt mycket tjej gissningar har jag sett. En där du rekommenderade en annan skribent att på chans äta svamp som potentiellt dödlig.

Smart forum råd. 🙈

Vad gäller ren gärning av pump. Så har jag sett sifrran någon eller fem minuter nämnas här på forumet.

Och det är bara att skölja lite i kunds bad kar.

Jag kan meddela att detta inte stämmer. En dylik pump ren görs bäst på en spol platta. Nu.

Kommer slangen i olika längder. En vanlig sort är platt blå.

Säg 30 meter. Denna måste spolas genom. Samt ut vändigt.

Pump måste pumpa rent vatten.

Samla slang så vatten rinner ut och rulla till en ring. Skölj spann. Låt droppa av 5-10 minuter. Jag summerar.

Kör tid. 2x20 minuter. Larma av och på. 5 minuter. Ren gör pump. 20 minuter. Ren gör övriga kläder och stövlar. 5 minuter. Spola av bilen. 5 minuter. Summa. 1h15m.

Vet att mängder av snillen på detta forum nu kommer komma med "mot bevis".

Dom vet mindre än ingen ting. Så jag låter stå o be svarat.

Ät flug svamp. Sätt jord dels brytare på mark kabel. Lek rätt haverister med era Hant Verkare. Och så vidare.

Jag har för stått att detta forum är för att gnälla av sig. Då man inte vågar diskutera med Hant Verkare.

Där för blir det väldigt miss visande.

Å andra sidan finns det mycket problem med Hant verkare. Som göder för dumar. Där av moment 22.

Detta är konsumentens forum. Och som jag skrivit tidigare. Svag Ströms bör se över sin modell. Så den blir tydlig mot kund. Jag känner att jag är nöjd med att skriva inom detta ämne nu. Tjej gissar och Fair Lane med bi hang behöver inte be svara detta. Vi är nöjda. Och trevliga kväll.
 
  • Gilla
Micke7700
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du har rätt mycket tjej gissningar har jag sett. En där du rekommenderade en annan skribent att på chans äta svamp som potentiellt dödlig.

Smart forum råd. 🙈

Vad gäller ren gärning av pump. Så har jag sett sifrran någon eller fem minuter nämnas här på forumet.

Och det är bara att skölja lite i kunds bad kar.

Jag kan meddela att detta inte stämmer. En dylik pump ren görs bäst på en spol platta. Nu.

Kommer slangen i olika längder. En vanlig sort är platt blå.

Säg 30 meter. Denna måste spolas genom. Samt ut vändigt.

Pump måste pumpa rent vatten.

Samla slang så vatten rinner ut och rulla till en ring. Skölj spann. Låt droppa av 5-10 minuter. Jag summerar.

Kör tid. 2x20 minuter. Larma av och på. 5 minuter. Ren gör pump. 20 minuter. Ren gör övriga kläder och stövlar. 5 minuter. Spola av bilen. 5 minuter. Summa. 1h15m.

Vet att mängder av snillen på detta forum nu kommer komma med "mot bevis".

Dom vet mindre än ingen ting. Så jag låter stå o be svarat.

Ät flug svamp. Sätt jord dels brytare på mark kabel. Lek rätt haverister med era Hant Verkare. Och så vidare.

Jag har för stått att detta forum är för att gnälla av sig. Då man inte vågar diskutera med Hant Verkare.

Där för blir det väldigt miss visande.

Å andra sidan finns det mycket problem med Hant verkare. Som göder för dumar. Där av moment 22.

Detta är konsumentens forum. Och som jag skrivit tidigare. Svag Ströms bör se över sin modell. Så den blir tydlig mot kund. Jag känner att jag är nöjd med att skriva inom detta ämne nu. Tjej gissar och Fair Lane med bi hang behöver inte be svara detta. Vi är nöjda. Och trevliga kväll.
Du är snubben som häromkvällen fick frågan här på forumet om du "var full igen?" eller hur?
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 9 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Dum heter. Men är det ditt bästa mor argument. Så är jag nöjd. 1-1. Nu raderar vi dessa två mening lösa in lägg.
Jag är inte här för att argumentera det gör jag tillräckligt med mina barn 😂
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
E
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag är inte här för att argumentera det gör jag tillräckligt med mina barn 😂
Det kunde jag aldrig tro.
Men det för klarar nivån.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det kunde jag aldrig tro.
Men det för klarar nivån.
Haha några hjärnceller är vakna i alla fall, du har inte lyckats dränka allihop! ❤️
 
  • Ledsen
whak
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag kan meddela att detta inte stämmer. En dylik pump ren görs bäst på en spol platta. Nu.

Kommer slangen i olika längder. En vanlig sort är platt blå.

Säg 30 meter. Denna måste spolas genom. Samt ut vändigt.
Någon la ju ut en bild på pumpen i fråga, liknande en sån man kan köpa på biltema för 100 spänn.

Du verkar snarare beskriva en rensslang för högtryck. Om man rullar ut och sticker ned 30 meter slang i ett villaavlopp så kommer man väl ända till reningsverket.

När jag hade spolbil hemma rullade han ut slang från bilen, tryckte ned slangen, spolade. Vevade in slangen samtidigt han torkade av den med en trasa.

Klart det är ofräscht med ett stopp, om det är skit i rören. Men oftast är det väl 90% vatten och lite papper.

Varken den som städar på offentliga toaletter, tunnelbanan, sopbilsföraren eller rörmokaren får väl vara kräsmagad. Jag skulle hellre torka av slangen och skölja pumpen hemma hos kunden än att tråckla ut den från huset droppande i skit, få skiten på kläderna, behöva städa halva kundens hus för man har skit överallt, in i firmabilen som också blir grisig, ut igen på spolplattan, spola och torka och packa in igen.

När jag själv har rensat avlopp i eget hus har det gått att hålla rätt begränsat och snyggt. Det är inte som det väller ut som från en bajamaja på en festival - ska vara om man öppnar en renslucka där det står en vattenpelare ovanför men jag antar att rörisarna vet att kolla det först.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E
J JohanLun skrev:
Någon la ju ut en bild på pumpen i fråga, liknande en sån man kan köpa på biltema för 100 spänn.

Du verkar snarare beskriva en rensslang för högtryck. Om man rullar ut och sticker ned 30 meter slang i ett villaavlopp så kommer man väl ända till reningsverket.

När jag hade spolbil hemma rullade han ut slang från bilen, tryckte ned slangen, spolade. Vevade in slangen samtidigt han torkade av den med en trasa.

Klart det är ofräscht med ett stopp, om det är skit i rören. Men oftast är det väl 90% vatten och lite papper.

Varken den som städar på offentliga toaletter, tunnelbanan, sopbilsföraren eller rörmokaren får väl vara kräsmagad. Jag skulle hellre torka av slangen och skölja pumpen hemma hos kunden än att tråckla ut den från huset droppande i skit, få skiten på kläderna, behöva städa halva kundens hus för man har skit överallt, in i firmabilen som också blir grisig, ut igen på spolplattan, spola och torka och packa in igen.

När jag själv har rensat avlopp i eget hus har det gått att hålla rätt begränsat och snyggt. Det är inte som det väller ut som från en bajamaja på en festival - ska vara om man öppnar en renslucka där det står en vattenpelare ovanför men jag antar att rörisarna vet att kolla det först.
Ser att du citerar mitt in lägg. Skriver mängder av text.

Vet inte vad det handlar om.

Men frågan gäller. Tar det fem minuter att ren göra en pump eller ej. Vi pratar inte om någon spola bil här.

Vad är det för pump du pratar om för 100? Be skriv gärna i detalj istället för att hitta på.
 
E El-Löken66 skrev:
Ser att du citerar mitt in lägg. Skriver mängder av text.

Vet inte vad det handlar om.

Men frågan gäller. Tar det fem minuter att ren göra en pump eller ej. Vi pratar inte om någon spola bil här.

Vad är det för pump du pratar om för 100? Be skriv gärna i detalj istället för att hitta på.
Jag har nåt liknande denna;
https://www.biltema.se/bygg/vvs/avloppsrensare/avloppspump-370-mm-2000017363
Den rengör man rätt enkelt. Har nog aldrig tagit ens fem minuter.

jag antar att de hade nåt liknande denna
https://www.expondo.se/avloppsrensare/
Har svårt att tro den är svårare att rengöra?

Sen får jag säga att jag är lite positivt överaskad att Svanströms lagt ut så mkt videos på nätet.
Misstänker att om det blir ett rejält stopp så det blir vattenskador så går försäkringen in och då lär de väl betala att det står 4 gubbar och kör en kamera. Men är det en ensamstående flerbarnsmamma som ska stå för 1200 spänn i timmen så är det väl lite tuffare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.