158 577 läst · 844 svar
159k läst
844 svar
Varning för Svanströms El&VVS
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 539 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 539 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 119 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 119 inlägg
50 sidor in och du har fortfarande inte förstått att du inte kan begära att få köpa Jourhavandes verktyg 😂Farstatjej90 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 826 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 826 inlägg
Här håller jag med dig och det är väl en grej som TS gjorde lite dumt i början av tråden. Verktyget kan behövas till fler jobb och värdet på verktyget borde inte spela någon roll. Däremot kan man ju förstå irritationen om en skruvmejsel för 50 kr blir smutsig och det tar 2 minuter att ta fram en trasa och torka av den och vips hamnar man en minut in på nästa timme. Någon sorts rimlighetskänsla bör man ju ha i de lägena. Sen blir det som alltid ett gränsdragningsproblem.S SueCia skrev:
Om han överskred 2h och inte fyllde upp 3:e timmen med rengöringen så skulle jag be han polera bestick för resten av tiden. Varför ska jag bjuda på resterande tid?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 119 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 119 inlägg
Fast här verkar han ju gjort annat i bilen och resa, arbete och rengöring skulle utan problem gå på mindre än 2h. Om man pratat i telefon och precis sticker över 2h så ska man väl inte påbörja en timme till?S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 119 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 119 inlägg
Körde han inte samtidigt som han prata i telefon?J JohanLun skrev:
Håller med om att om tid som inte har med jobbet att göra, gör så det drar över så ska det inte debiteras
Jag orkar inte läsa 200 sidor text igen. Som jag förstod så ringde TS till Jouren som låg ca 15-20 minuters bilfärd från TS, bilen kom, han satt i bilen en stund, kom in och arbetade 15 minuter. Gick igen. Och sen kom fakturan på 2h minsta debitering och en extratimme som vid samtal motiverades med rengöring.S SueCia skrev:
Jag har full förståelse för att saker och ting tar extratid, att ta fram saker, rengöra, plocka undan så drar tiden snabbt iväg. Men om resa och arbete på plats var << 1h är det rätt orimligt att det tar ytterligare 2h att rengöra en pump som den på bilden. Att man ska behöva ta sig till nån slags industriell spolplatta för att rengöra detta låter ju löjligt. Spolar man denna under kranen och lägger den i en påse så borde både kundens hus och hantverkarens bil gå säker från nedsmutsning. Grundligare tvätt är tveksamt om det behövs, men om det behövs kan det inte ta mer än 20 minuter och borde kunna anstå tills man kan göra det på ordinarie arbetstid utan extra resor. Om kunden blev tillfrågad om att tillhandahålla en plats (handfat/dusch) där pumpen kunde sköljas men hantverkaren blev förvägrad detta kan jag se rimligheten i att åka till annan plats att göra detta...