158 568 läst · 844 svar
159k läst
844 svar
Varning för Svanströms El&VVS
Som jag kommenterade tidigare så är det just rengörings/städarbetet folk hänger upp sig på.R Rkarlsson skrev:Jag skulle debitera den tid jag behöver för att utföra ett jobb åt kunden, inkl diverse måsten för att utrustningen skall vara ren ja. Att du valde att ringa en JOUR gör det EXTRAdyrt.
Så ja, om jag hade haft en anställd som ska ha vanlig timlön+ob/helglön så skall ju kunden betala för tiden de är ute och gör ett jobb.
Vid beställda jobb och offert så är det ju förhoppningsvis inräknat arbete plus det som kommer omkring arbete hemma hos kunden. Det är inte en välgörenhet ett företag håller på med.
Företaget har ju varit riktigt bra i detta fallet och erbjudit sig att ge dig dera tid gratis, men du valde hellre att vara bitter och smutskasta folk som verkar ta betalt för att göra ett jobb.
Du hade inte gjort bort dig om du bitit ihop och insett att det kostar att få hem folk på jour. Och så hade du åkt in och köpt en egen pumpjäkel och lärt dig hantera den så slipper du bli chockad för att ingen jobbar gratis.
Att betala en yrkeskunnig betala för ett så simpelt jobb som att städa.
Men vad håller du på med, fattar du inte att det handlar om hantverkarens eget verktyg? Hur ska kunden städa det utan att hantverkaren står och väntar?P Pyka skrev:
Är det rimligt att behöva betala mer än 2 timmar (inkluderat i jouravgiften) då stoppet löstes direkt med bifogad bild när man utger att resa från Sthlm city ingår.Jonatan79 skrev:
Hur kan rengörning av ett verktyg kosta mig nästintill mer än nyinköp?R Rkarlsson skrev:Jag skulle debitera den tid jag behöver för att utföra ett jobb åt kunden, inkl diverse måsten för att utrustningen skall vara ren ja. Att du valde att ringa en JOUR gör det EXTRAdyrt.
Så ja, om jag hade haft en anställd som ska ha vanlig timlön+ob/helglön så skall ju kunden betala för tiden de är ute och gör ett jobb.
Vid beställda jobb och offert så är det ju förhoppningsvis inräknat arbete plus det som kommer omkring arbete hemma hos kunden. Det är inte en välgörenhet ett företag håller på med.
Företaget har ju varit riktigt bra i detta fallet och erbjudit sig att ge dig dera tid gratis, men du valde hellre att vara bitter och smutskasta folk som verkar ta betalt för att göra ett jobb.
Du hade inte gjort bort dig om du bitit ihop och insett att det kostar att få hem folk på jour. Och så hade du åkt in och köpt en egen pumpjäkel och lärt dig hantera den så slipper du bli chockad för att ingen jobbar gratis.
Erbjudandet om att få timmen borttagen kom efter att jag klagat officiellt.
Jag anser att Svanströms El&VVS är oseriösa då de inte kan ta hand om en reklamation på ett bra sätt. Jag har t ex begärt tidstämplar på jobbet men inte fått svar.
Allvetare
· Östergötland
· 4 186 inlägg
Tjurig? Nja.Jonatan79 skrev:
Om man tänker sig i kundens sits lite grann så inser man ganska snart vad som funkar och inte funkar. Man får ju också förstå att kunderna ofta värderar sina besparingar ganska högt, speciellt i dessa tider. En ytterligare timme på en faktura betyder oftast mer för kunden än för företaget. Då får man som företag antingen ha en mycket bra motivering eller medla med timmarna om man fortsatt vill ha en bra relation/rykte.
Det finns någon konstig uppfattning bland en del hantverkare att så fort de jobbar på ett jobb så har de automatiskt rätt att fakturera all tid, bilar, verktygshyra m.m. Det kan stämma väldigt många gånger men sanningen är att de har rätt att få betalt enligt träffat avtal, inget annat. Tyvärr är detta alltför ofta för vagt.
Det finns ett gammalt uttryck som tjänat mig väl och som jag tror skulle tjäna många andra väl att ta lärdom av; "Du får inte vad du förtjänar, du får vad du förhandlar dig till".
Jag har lite svårt att förstå TS då jag tvärtom inte skulle leka rövare på nätet och kasta skit på firman som löst sitt uppdrag.S Styrman_jansson skrev:Tjurig? Nja.
Om man tänker sig i kundens sits lite grann så inser man ganska snart vad som funkar och inte funkar. Man får ju också förstå att kunderna ofta värderar sina besparingar ganska högt, speciellt i dessa tider. En ytterligare timme på en faktura betyder oftast mer för kunden än för företaget. Då får man som företag antingen ha en mycket bra motivering eller medla med timmarna om man fortsatt vill ha en bra relation/rykte.
Det finns någon konstig uppfattning bland en del hantverkare att så fort de jobbar på ett jobb så har de automatiskt rätt att fakturera all tid, bilar, verktygshyra m.m. Det kan stämma väldigt många gånger men sanningen är att de har rätt att få betalt enligt träffat avtal, inget annat. Tyvärr är detta alltför ofta för vagt.
Det finns ett gammalt uttryck som tjänat mig väl och som jag tror skulle tjäna många andra väl att ta lärdom av; "Du får inte vad du förtjänar, du får vad du förhandlar dig till".
Allvetare
· Östergötland
· 4 186 inlägg
TS lyckades ju, om än med lite okonventionella metoder, förhandla bort timmen för rengöring.Jonatan79 skrev:
(att han sedan inte nyttjade erbjudandet är en annan sak)
Sedan kan man ju fråga sig om hur kunden ska veta att rengöring av verktyg behövs, han/hon är ju lekman. Hur ska kunden veta att det inte ingår i ev. bilavgift? Eller ev. startavgift? Eller i timpenningen( den ska ju täcka mer saker än bara lön och verktyg)?
Bäst är att komma överens om innan. Då slipper man dylika diskussioner.