RoTe
A atomlab skrev:
Det skall dock avspeglas i timdebiteringen.
Fast om proffset använder 2 timmar plus 15 min och får skit för att ta 15 min för städ men underhuggaren tar 3 timmar men låter bli att ta 15 min för städ så kommer kunden klaga på proffset.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Fast om proffset använder 2 timmar plus 15 min och får skit för att ta 15 min för städ men underhuggaren tar 3 timmar men låter bli att ta 15 min för städ så kommer kunden klaga på proffset.
Jo. Men städ sticker nog mer i ögonen. 😉
 
  • Gilla
Handhyveln
  • Laddar…
RoTe
P Pyka skrev:
Jo. Men städ sticker nog mer i ögonen. 😉
Helt uppenbart ska man bjuda på det ja.
 
sunnis
Om jag förstår detta rätt så har TS ifrågasatt arbetstiden på fakturan och fått tillbaka som argument att de har rengjort verktyg eller kanske som ett exempel på flera arbetsuppgifter för att förklara fakturan? TS har då strikt tolkat detta som en rengöringsavgift på 1280kr för ett verktyg.

Tänker bara så det är tydligt, jag hade också blivit förbannad om jag hade fått betala 1280kr i rengöringsavgift som en egen fakturapost av ett enkelt verktyg + ordinarie timdebitering. Men är det som ett exempel på olika arbetsuppgifter som tillkommer efter ett jourjobb som förklaring så är det inte lika tydligt att det är oskäligt.

Effektiv arbetstid är inte samma sak som debiterad arbetstid. Det tillkommer alltid ställtid, restid, kanske lite arbete före och efter.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Japp, stackars mig. En hantverkare borde väl snarare sälja verktyget än ta betalt för rengöring som motsvarar mer än värdet?
Är du väck, det är ju inte ens ett argument.
Rätt man på rätt plats med rätt verktyg, det kostar deg och det blir bra? Som någon sa, hade du velat ha ett bajsigt verktyg, eller pröjsat för rengöring......
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Trodde jag köpte kvalité men att de ens erbjuder att sänka priset om jag tar bort negativa inlägg om dem säger ju det mesta….
Det säger inte något. Jour är dyrt, det visste du om. Du betalar den anställdes lön för att den ska köra ut obekväm tid för att lossa din skit.

De erbjuder dig det mest för att du är gnällig. Det var en riktigt sjysst deal så företaget fått stå för den anställdes lön när den rengjort din skit. Men du väljer att vara trångsynt och vill inte betala för att människor ska jobba obekväm tid och lösa din skit.

Köp det verktyget själv nu och sluta vara så ohändig och lös din skit själv eftersom du inte vill betala för den du utnyttjar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Känner du till någon hantverkare som erbjuder sina kunder att köpa deras verktyg efter utfört arbete?
Hos mig lämnade målarna både inköpt resterande målarfärg och penslar som de inte använt. Så ja det förekommer.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tar man en timme betalt för att rengöra ett verktyg som i verkligheten tar ett par minuter, så är jag helt övertygad om att det hos i princip varje kund "råkar" bli en ny timme som man "måste" debitera full tid för.
 
  • Gilla
JustDoIt och 8 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Hos mig lämnade målarna både inköpt resterande målarfärg och penslar som de inte använt. Så ja det förekommer.pensel ör
Pensel är inte ett verktyg, utan förbrukningsmaterial som de ändå ofta kastar efter utfört arbete.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Pensel är inte ett verktyg, utan förbrukningsmaterial som de ändå ofta kastar efter utfört arbete.
Naaaah. Funkar till lite förbättring efteråt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Pensel är inte ett verktyg, utan förbrukningsmaterial som de ändå ofta kastar efter utfört arbete.
Det håller inte jag med om. Jag brukar tvätta mina penslar ordentligt om jag inte ska ha dem på ett tag. Tror jag har några som är åtminstone 3år gamla. Dock rätt dyra i inköp men om man slår ut det på användningen så rätt billigt...

Sedan att många målare inte gör så är en annan sak. Jag kan slänga min skruvmejslar med efter ett par skruv och kalla dem förbrukningsmaterial...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det håller inte jag med om. Jag brukar tvätta mina penslar ordentligt om jag inte ska ha dem på ett tag. Tror jag har några som är åtminstone 3år gamla. Dock rätt dyra i inköp men om man slår ut det på användningen så rätt billigt...

Sedan att många målare inte gör så är en annan sak. Jag kan slänga min skruvmejslar med efter ett par skruv och kalla dem förbrukningsmaterial...
Jag pratade inte om dina penslar! Märkligt att jämföra penslar för 50-100kr med något verktyg värt ca 1250-1750kr.
 
  • Gilla
Larsfixare och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Detta är varför man inte ska jobba åt privatpersoner. Jag förväntas ge bort 15 minuter på varje jobb, höjer jag timdebiteringen väljer ni någon annan firma bara.
Tja, är ju samma sak när man jobbar åt företag. Det finns en hel del ”kringarbete” som åtminstone jag aldrig skulle drömma om att ta betalt för.

Gör man ett bra jobb och tar rimligt betalt är man alltid efterfrågad. Men om man måste försöka suga varenda smula man kan ur kunden är problemet nåt man hittar i spegeln.
 
  • Gilla
Lajmen och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag pratade inte om dina penslar! Märkligt att jämföra penslar för 50-100kr med något verktyg värt ca 1250-1750kr.
Tror jag gett runt 3-400kr för de penslar jag avser. Det finns naturligtvis produkter som inte håller för mer än 1 användning. Verktygen som TS avser var uppenbarligen avsett för fler användningar eftersom firman tog betalt för att rengöra det.

Jag säger inte att jag håller med TS, jag säger bara att jag förstår att priset sticker i ögonen. Firman i fråga verkar ju ha förstått det eftersom de erbjöd att kreditera timmen. Ibland är det smartare i längden att upprätthålla sitt rykte än att krama ut den sista kronan. Även om man har sitt på det torra.
 
  • Gilla
Ådunder och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Tror jag gett runt 3-400kr för de penslar jag avser. Det finns naturligtvis produkter som inte håller för mer än 1 användning. Verktygen som TS avser var uppenbarligen avsett för fler användningar eftersom firman tog betalt för att rengöra det.

Jag säger inte att jag håller med TS, jag säger bara att jag förstår att priset sticker i ögonen. Firman i fråga verkar ju ha förstått det eftersom de erbjöd att kreditera timmen. Ibland är det smartare i längden att upprätthålla sitt rykte än att krama ut den sista kronan. Även om man har sitt på det torra.
Ja, det är lätt att vara efterklok. Inte ofta man träffar på en tjurig kund som älskar att skvallra och sprida dynga på nätet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.