Nu har jag mailat Tradera och anmält annonsen för missbruk av varumärke och hänvisat till denna tråden.

Jag hängde inte riktigt med från första början om hur annonsen var utformad men nu står det "Bosch 24volt Borr och skruvdragare..Köpt i Tyskland"

Precis som Yens skrev är det otäckt lätt att gå på detta lurendrejeri via nätet. Inte alla vet exakt hur en blå Bosch eller Makitamaskin ser ut...

En tröst i eländet är att ingen lagt bud ännu...

Jag har nu tipsat Aftonbladet och skickat en länk till den här tråden. Det enda sättet att bli av med eländet är nog att se till att eventuella köpare får upp ögonen för att objeten kan vara plagiat eller kopior. Hoppas att de tar upp det!

Cinolin skrev:
Men den ser ju faktiskt äkta ut.
Jo visst ser den äkta ut, men å andra sidan så finns inte GWS 19-180 på vare sig boschs svenska eller tyska hemsida. Dessutom saknar den vibration control handtaget som alla nya bosch vinkelslipar över 1000W har. Vi förfrågan från påstod dessutom säljaren att den var köpt i en järnaffär i Sverige. Jag skickade då en följdfråga angående hur gammal den är, för jag tänkte att den kanske var köpt i en järnaffär i Sverige för 5 år sedan, då kanske inte vibration control fanns, samtidigt som det fanns en 19-180 modell, men jag har ännu inte fått något svar.

Men jag påstår inte att den är en kopia, dock misstänker jag det.

//daniel

GWS 19-180 är nog en riktig gamling, hur många 180-slipar säljs idag när 230 är mer standard?
Det som får mig att tro den är äkta är dels att typ-skylten under maskinen finns med och ser riktig ut, det ser ut att vara gummikabel och spännanordningen till sprängskyddet är typiskt Bosch - lite väl påkostad för en junkmaskin.
Men säker kan man inte vara förrän man har den i handen.

Killen med de tre maskinerna från tyskland fick jag svar från angående mitt ( och andras ) påstående om varumärkesintrång.

"Hej Såg just ditt mail..Om det är så Är det mycket,mycket tråkigt för mig,då jag ej heller vet om att det är så..Klarts att det skall granskas men jävligt tråkigt så jag själv tror att det är orginal.
MVH GUNNAR"

Det KAN ju vara så att "Gunnar" själv har blivit blåst och nu sitter i en prekär situation. Är säkert inte roligt att få reda på att fyndet man gjort är skräp.

Eftersom maskinerna är nya och säljs oanvända så är det antingen en kille som sitter och klistrar etiketter själv eller så har han i sin tur gått på en blåsning genom att köpa dessa maskiner till ett lågt pris och sen sälja vidare. En "normal" svensson-konsument köper INTE blå bosch och makitamaskiner för tusentals kronor för att sen inse att det bara var impulsköp och aldrig använda dem.

Det vägrar jag tro att någon gör.

Har själv just varit ute i garaget för att bygga nya utemöbler och svurit över min blå Hercules-klyvsåg. Någon som har Bosch-etiketter så jag kan sälja den?...:):):)

Verkar som om vinkelslipen är äkta? Om än gammal som gatan?

Friggebo skrev:
Det verkar ju finnas reservdelar iaf,i Nederländerna.......Skumt!Machine onderdelen Webshop
Kan hända att Kineserna har fått tag på ritningarna och helt enkelt producerad en kopia enl.spec. Om den dessutom är gammal så kanske inte Bosch orkar driva nån varumärkesintrångrättsak.

Jämför med hur kineserna tillverkar en Chevrolet av stulna ritningar:
Sveriges Radio - Kinesisk kopia utmanar västs bilindustri - sr.se
"Den lilla kinesiska bilen Chery QQ ger västvärldens bilindustri kalla kårar. Bilen som byggs efter en stulen ritning från General Motors är en exakt kopia av en av GM:s modeller, och kommer snart att börja säljas i USA."

A
Daniel_N skrev:
Vad tror ni om denna då?

Bygg & Verktyg | Handverktyg | Fil- & Slipverktyg - Bosch GWS 19-180,*slutar:*2007-06-03 16:17

Ska kolla på min, jag har en GWS xx-180, köpt nåt/några år innan Vibration Control kom, gick då på 2100kr på en järnaffär som bara sålde Bosch Blå. Men jag har för mig den ser ut sådär. Återkommer då jag kollat.

Edit: Min verkar se likadan ut förutom sprängskyddets infästning, det är skruvat istället för snabbspänning som den där. O min hette GWS 20-180

Han skriver ju att "Jämför gärna med CO eller JULA men de maskinerna har inte dessa effekter. " Men samma modeller av tex. Makaita borde väl rimligtvis ha samma motor vare sig dom säljs i järnaffären eller på Jula. Såvida inte han chippat sina

nu är den iaf borta (jag hann aldrig se den...) om ni hittar sådana annonser, lägg gärna upp dem som bild här, så man får se eländet...

Jag skickade Blocket Abuse på honom i förrgår så då plockade de bort annonsen.

Maskinbluff.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.