358 903 läst · 2 168 svar
359k läst
2,2k svar
Varning för misstänkta annonser
Här är ett annat exempel på lite roligt bondfångeri.
Det är faktiskt inte helt lätt att avgöra om det verkligen är ett försök att luras, om det inte är det så är det väl åtminstånde för att öka intresset.
Herkules är väl inte gula, dom är väl blåa?
"Ny" Kap-/gersåg
Det är faktiskt inte helt lätt att avgöra om det verkligen är ett försök att luras, om det inte är det så är det väl åtminstånde för att öka intresset.
Herkules är väl inte gula, dom är väl blåa?
"Ny" Kap-/gersåg
Om Tradera-annonserna... det är ju rena rå-fejket, sådär ser väl inga Bosch eller Makitor ut... är bara borrhammaren jag är lite osäker på. Vilken typ! Och sitt telefonnr har han satt ut också, regat på eniro... Nån som tänker ringa?
Bygg & Verktyg | Elhandverktyg | Borrmaskiner - Helt Ny Bosch ProffsGSB13RE, slutar: 2007-03-26 21:47
Denna fina borrmaskin liknar min usla biltema-manick rätt mycket.
Har varit och bytt ut den ett antal gånger då den pajar efter i snitt två timmars användning. Det har varit omväxande chucken som har kärvat eller "avtryckaren" som har lossnat. Nu orkar jag inte åka och byta den fler gånger så nästa gång åker den till tippen. 159 spänn är inte så mycket pengar men eftersom den går så extremt kort tid innan den pajar så är den ändå rätt dyr sett per driftstimme.
Så här ser den ut enligt boschs hemsida:
Denna fina borrmaskin liknar min usla biltema-manick rätt mycket.
Har varit och bytt ut den ett antal gånger då den pajar efter i snitt två timmars användning. Det har varit omväxande chucken som har kärvat eller "avtryckaren" som har lossnat. Nu orkar jag inte åka och byta den fler gånger så nästa gång åker den till tippen. 159 spänn är inte så mycket pengar men eftersom den går så extremt kort tid innan den pajar så är den ändå rätt dyr sett per driftstimme.
Så här ser den ut enligt boschs hemsida:
Jag ringde nu, han hävdade att han köpt ett helt parti med 6-7 olika verktyg på konkursauktion via någon advokatfirma, och att han handlade helt i god tro. Omöjligt att säga om han ljög, men han lät ärlig och som han skämdes för att han satt ut annonserna. Det var tydligen någon annan som ringt påpekat samma sak.Cinolin skrev:
Jag har precist ringt och han svarade! Jag frågade om typ nr. på Makita vinkelslip, men han var inte hemma just nu, så jag fick gärna återkomma om några timmar.Cinolin skrev:
Mer info kommer senare idag
Det konstiga är ju, att han har ju varit aktiv på tradera ganska länge och har sålt en del. Tror ni han vet om, att det han säljer är fake ?
mvh
Kent
Troligtvis!screamin-daemon skrev:
Jag kan personligen inte avgöra vad som är äkta vara och kopia utifrån dessa annonser. Vad tittar man på?
Kan inte ni som vet använda Traderas funktion "Anmäl till granskning" för att påtala problemet?
Jag ringde honom tidigare idag angående att vissa av hans maskiner inte verkade vara original. Jag vill hellre fria än döma, och utgick ifrån att han hade blivit lurad när han köpte maskinerna. Han frågade mig vad han borde göra, jag sa att det vettigaste vore att ta bort bilderna, och kontakta den han köpt maskinerna av. Detta var enligt uppgift ett konkursbo i höstas (vilket betyder att det förmodligen inte finns någon motpart längre). Jag förklarade att jag hellre ringde honom än ringde Tradera om detta, och han höll med. Nu tänker jag ge honom några dagar att ta bort annonserna, om inte så kontaktar jag Tradera.ginnfilt skrev:
Jag blev precis uppring av försäljaren på Tradera igen. Han hade stuckit hem och tittat på maskinerna och jämfört med en av sina egna blå bosch vinkelslipar, köpt på Jula. Han menade att på hans egen maskin, så fanns det också bara ett klistermärke, och inte Bosch-loggan upphöjd i plasten, vilket jag trodde att alla blå bosch hade. Han gav mej numret på maskinen, (GWS21-180HV), och jag kollade på boschs hemsida, och märkte att den maskinen också bara verkar ha en enkel klisterlapp (det var dock en lite bild, svårt att se). Stämmer det att vissa riktiga blå bosch endast har en klisterlapp med bosch-loggan?Daniel_N skrev:Jag ringde honom tidigare idag angående att vissa av hans maskiner inte verkade vara original. Jag vill hellre fria än döma, och utgick ifrån att han hade blivit lurad när han köpte maskinerna. Han frågade mig vad han borde göra, jag sa att det vettigaste vore att ta bort bilderna, och kontakta den han köpt maskinerna av. Detta var enligt uppgift ett konkursbo i höstas (vilket betyder att det förmodligen inte finns någon motpart längre). Jag förklarade att jag hellre ringde honom än ringde Tradera om detta, och han höll med. Nu tänker jag ge honom några dagar att ta bort annonserna, om inte så kontaktar jag Tradera.
Vidare så diskuterade vi följande annons:
Bygg & Verktyg | Elhandverktyg | Slipmaskiner - Helt ny Bosch Proffs Vinkelslip .Nypris: ca 1500:-, slutar: 2007-03-26 21:29
Där jag (som nämnts tidigare i tråden) ansåg att den uppgiva effekten i annonsen inte stämmde med effekten som angavs i modellbeteckningen, vilket han höll med om var konstigt.
Dessutom påpekade jag att många av hans maskiner inte alls hade samma typ av design som boschs respektive makitas maskiner.
Slutligen gav jag honom adressen till denna tråd så att han själv kunde se.
//Daniel
Jag var precis nere på eksandhs och tittade, och mycket riktigt stämmer det att flera modeller enbart har klistermärke numera, och det var jag som hade fel. Faktum kvarstår dock att maskinerna har beteckningar som inte stämmer med effekten, och plastchuck istället för metall, fel utseende osv.Jesca_j skrev:
Traderaförsäljaren av bosch maskinerna har tagit bort dem nu, men inte sk makita vinkelslipen.
Antagligen kan vi hålla liv i den "fake-tråden" hur länge som helst ...
Den här är väl också fake?
Skruvdragare i toppenskick
Den här är väl också fake?
Skruvdragare i toppenskick