Hur är det med blocket? Betalar man provision när varan är såld eller är det ett fast pris?
Om det är provision skulle man kunna sno bilden och skriva något i stilen "Makita maskiner, förfalskningar" och lägga upp bilder på några klassiker. Kanske med en beskrivande text.
 
Hur ser man att de är fake?
 
mattiasp skrev:
Hur är det med blocket? Betalar man provision när varan är såld eller är det ett fast pris?
Den som lägger in annonsen betalar annonskostnad till Blocket. Priset på det som säljs görs därefter upp mellan säljare och köpare utan någon inblandning av Blocket.
 
Milkshaken
Vad gäller FredrikR,s annons... Vad gör att du misstänker fejk där?
 
Maskinerna i FredrikR:s annons är inte ens kopior. Några riktiga Makita med det där utseendet har aldrig funnits. Kolla här på Makitas tyska hemsida där de varnar för kopior och plagiat:
http://www.makita.de/173.0.html
 
Milkshaken
Oj, det enda jag ser det är att på Makitas sida så är det med en dekal på sladden.. (Förmodligen äkthetsbeviset... Är det det ni menar då?
 
Maskinen på Makitas bild är ju också falsk..
 
Nu vet jag itne om du fattade rätt kanske? Men det mattiasp länkade till är vad jag fattar exempelbilder på plagiat/förfalskade maskiner som makita lagt upp. Varvid man rätt snabbt själv kan se att det är det paketet som Fredrik länkade till.

Jag skulle kanske itne direkt avfärda en sån låda på studs, då makita har ett par modeller som jag själv tycker ser "budget" ut. Men jag skulle definitivt inte köpa den heller, själva lådan de ligger i, chuckarna och momentinställningen, själva utformningen av maskinen och lite annat gör att jag skulle dra öronen åt mig ganska rejält. Dessutom en låda med lite sporadiska borrar i på det där sättet brukar heller inte vara något bra tecken.
 
Bilderna på Makitas sida är exempel på förfalskningar. Bilden från blocket är slående lik bilden på de falska maskinerna som Makita varnar för.

(EDIT: Oj, där var jag långsam)
 
Milkshaken
Ok jag är med... Men hur ska en icke invigd göra då utan att bli lurad?
 
Bästa är att besöka tillverkarens hemsida.. Finns inte modellen med på den svenska eller tillverkarens andra hemsidor världen över är det till 99% fake
 
Milkshaken skrev:
Ok jag är med... Men hur ska en icke invigd göra då utan att bli lurad?
Skriva en rad här på forumet, gärna med bild, länk eller hänvisning så får man nog ett svar rätt snabbt.
 
Nackdelen med att fråga här är att om den ej är fejk så kommer fler att få upp ögonen för den. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.