27 530 läst · 267 svar
28k läst
267 svar
Varning för hobbyelektriker
AmenNiclas Jonsson skrev:Hela el diskussionen bottnar i gammalt SKRÅ-tänk från tiden då Jesus gick i kortbyxor!
De flesta villa/stuga/husvagn/mc/båtägare you name it lär sig snart jord-nolla-fas, och fixar det minst lika bra som vilken stressad elektriker som helst!!
Intagningspoängen till El-programet vittnar ju om att det knappas handlar om atomklyvning här inte....
Så slappna av alla ni elektriker, och se er omkring. Inte direkt licenskrav och specialbutiker på elmateriel....
Hade lagstiftaren verkligen sett det som ett problem med "hemmarfixarel", så hade man ju ej tillåtit materielen säljas snart sagt överallt, och man hade dessutom straffsanktionerat innehav av icke behörighetsmässigt kopplad anläggning. Men så är inte verkligheten.
De flesta "privatpersoner" som skadas/dör i elolyckor, har varit och klängt på tågvagnar..... (50 % av elolyckorna, Källa: elsäkerhetsverkets hemsida.)
Ja är det inte svårare än så?Niclas Jonsson skrev:
Sen nämnde du något om intagningspoäng, tror du verkligen det är det som speglar om ett program är svårt eller lätt? Intagningspoängen har att göra med hur många som söker ett visst program... Svajar från år till år.
När jag gick i skolan så var frisörprogrammet ett av de svåraste programen att komma in på...
Glufsglufs.Glufsglufs skrev:Jag är uppväxt med lastbilar, jag kan lossa, lasta och förankra last på ett säkert sätt. Jag kan köra lastbil utan problem. En helg ska jag flytta och måste göra det precis då men kan bara ta allt i en sväng pga att jag ska köra 50 mil. Jag har inte lastbilskort. Om jag ska följa reglerna så måste jag ha tag på en person med lastbilskort eller flyttfirma på dagen. Jag vet inte vad ni tycker men om jag fick en helgkurs med teori och praktik för lastbilskort så hade jag tagit det. Jag kan ju allt, lasta, lossa, köra. Hårddraget, jag får inte ens köra på otrafikerad väg, men regler är ju regler som sagt.
Jag har faktiskt tagit lastbils och busskort, inte för att jag behövde utan för att jag tyckte det var bra att ha. Det tog 13 veckor, därför kändes det överkomligt. Skulle det tagit 3 års studier + 4 års praktik så skulle det givetvis inte varit värt det.
Och lastbilskort var betydligt jobbigare att lära sig än det elektriska som man drar i vanliga villor och hem. Det var djup plöjning i alla lagbokens paragrafer, vägtrafikkungörelsen, fordonskunggörelsen, trafikkungörelsen osv.
Det var farligt gods biten (ADR), riktigt drygt.
Det var lastning, lossning, säkring, och lastvikter.
Det var arbetstidsreglerna (rejält förändrade idag, hehe)
Det var en aningens ytligare genomgång av fordonens konstruktion och enklare reparationer.
Sen var det ju givetvis alla körmoment.
Men åkeriägarna har väl inte lika stark lobbying ...
Regler är regler.Glufsglufs skrev:Jag menar bara att regler är regler i vilken gengre dom än ligger i, det finns en anledning till att saker är reglerat hur småaktigt det än kan verka vara, regler och lagar bygger inte på att det finns kunnigt folk utan dokumenterad utbildning utan på alla noviser som inte kan ett skit men gärna vill prova på.
Men det finns ofta starka intressen bakom hur reglerna blir.
Tror du Ipred-lagen är nåt som någon i regeringen har kommit på?
Det är en sak att få grejorna att funka, en annan att få dem att funka säkert. Har du rätt typ av kabel för tillämpningen? Är den tillräckligt grov? Hur många sladdar i en skruv? Är den korrekt skalad (längd, brottanvisningar)? Hur är färgerna i gamla installationer? Vilka gamla kablar bör man byta ut? Osv...
Sånt är inte lätt, och man ser att även elektrikerna här måste fråga ibland.
Det här är något man ser när man åker utomlands. I Sverige ska det funka och vara säkert, medan man i andra länder ofta nöjer sig när det funkar. Man skarvar glatt med sockerbitar, skalar kablarna långt utanför pluggen/apparaten (jag har sett kablar till en varmvattenberedare i en dusch som varit skalade 3 cm utanför apparaten...), säkrar högre så att säkringarna inte ska gå osv.
Äsch skit samma, inte lönt att diskutera om detta....
Det är helt enkelt så vissa saker förstår man inte att det kan vara komplicerat förräns man satt sig in i det. Det finns ett ordspråk som lyder ungefär så: Ju mer man lär sig ju mer frågor får man.
Det finns ju andra områden du inte kan bli hur som hällst.. Revisor, Läkare, Polis, Advokat, Officer....
Det är helt enkelt så vissa saker förstår man inte att det kan vara komplicerat förräns man satt sig in i det. Det finns ett ordspråk som lyder ungefär så: Ju mer man lär sig ju mer frågor får man.
Det finns ju andra områden du inte kan bli hur som hällst.. Revisor, Läkare, Polis, Advokat, Officer....
Helt rätt.Glufsglufs skrev:
Skulle vi möjligen prata om en rördragarkurs gick det möjligen på en helg.
Men någon slags villainstallationsbehörighet är ju av en helt annan dignitet, om jag lägger tankarna till de mest ohändiga personer jag känner, så känns det som minst ett år pluggande typ ...
Men norrbottenstorpet har ju en poäng. Man ska kanske inte fokusera på vad man måste gå för utbildning, utan istället fokusera på hur dessa kunskaper testas. Det är ju rätt onödigt att tvinga alla att gå samma väg till kunskap då det skiljer så mycket mellan olika människor map förkunskaper och studieförmåga.
Men jag tror en mer framkomlig väg att dels slopa anställningsvillkoret och sen försöka införa en möjlighet att elektriker kan slutföra och/eller besiktiga hempularnas stordåd.
Sen vore det ju jättebra ifall husägare och husköpare oroade sig lika mycket för skicket på elen som skicket på badrummet. Många som köper hus vill verkligen veta hur badrummet gjorts, få se alla möjliga intyg eller låta besiktiga det. Skulle elen få samma uppmärksamhet skulle det mesta dåliga hempulandet upphöra, då vet man att taffliga elinst straffar sig när man sen säljer.
Det har ju att göra med respekten.. Nu pratas det jätte mycket om fukt och fusk i badrumsinstallationer...Mikael_L skrev:Sen vore det ju jättebra ifall husägare och husköpare oroade sig lika mycket för skicket på elen som skicket på badrummet. Många som köper hus vill verkligen veta hur badrummet gjorts, få se alla möjliga intyg eller låta besiktiga det. Skulle elen få samma uppmärksamhet skulle det mesta dåliga hempulandet upphöra, då vet man att taffliga elinst straffar sig när man sen säljer.
Vissa skiter helt enkelt i det här med el, man tror inte att det kan vara så farligt.
Medans vissa andra är hypernervösa för allt som heter el och vatten.
'Villainstallationsbehörighet', mm, jojo, kommer ju aldrig att inträffa...
Dagens system har ju en inbyggd bromskloss som aldrig i helv..e kommer att acceptera ngt sådant.
Är nog bara att fortsätta med hemmapulandet i det tysta. Tyvärr.
Dagens system har ju en inbyggd bromskloss som aldrig i helv..e kommer att acceptera ngt sådant.
Är nog bara att fortsätta med hemmapulandet i det tysta. Tyvärr.
Tiden för en utbildning är oväsentlig. Det viktiga är vad som står i kursplanen och hur dessa kunskaper valideras.
Det finns inget tidskrav i skolan idag utan kunskapsmål med en "minsta undervisningstid". En 100p kurs kan variera mellan 80-100 timmar i praktiken beroende på kurs och skola. Kunskapsmålen ska dock alltid vara desamma oberoende av skolval.
/Magnus
Det finns inget tidskrav i skolan idag utan kunskapsmål med en "minsta undervisningstid". En 100p kurs kan variera mellan 80-100 timmar i praktiken beroende på kurs och skola. Kunskapsmålen ska dock alltid vara desamma oberoende av skolval.
/Magnus
VA!!!... Jag som gick 4-årig teknisk, el/tele men inte hörde jag något om att jag kunde söka ABL, eller var det bara för dem som gick starkstöms delen?Glufsglufs skrev:Sen gällande svårigheter att nå behörighet eller inte, när jag gick i skolan gällde, 2-årig ellinje, 6 år i yrket, läsa ABL 1 år, söka behörighet, du har då en kunnig och erfaren elektriker. Alternativt 4 år teknisk och du kunde ansöka om ABL och vad hade du då i praktisk kunskap? (de praktiska övningarna teknikerna gjorde på 4 år var något vi gjorde första månaden första året på gymnasiet).
Nä, inte nuvarande regering men däremot sossarna tog upp det först under sin senaste regeringsperiod. Sen vem som lobbade in dom i det hela får dom vise tvista om.Mikael_L skrev: