27 526 läst · 267 svar
28k läst
267 svar
Varning för hobbyelektriker
Visst är det så, men det jag menar är att det är okej för denna elektriker att på dagen gå och dra el helt själv utan att någon ser eller kontrollerar honom (bara för någon har ansvaret på pappret). Men så fort arbetsdagen är slut så är han helt plötsligt totalt okompetent att dra några VP-rör, men morgonen därpå så får han plötsligt installera elcentraler och dylik. Totalt märkligt system.Akzid skrev:
Som det är nu så borde så fall den som har behörigheten komma ut och kontrollera hela anläggningen både okolärt och med mätinstrument. Eller så är elektrikern så kompetent att det är okej för honom att dra el på fritiden också...
Jag kan riktigt se hur en konversation med elektrikern á la försäljarsnacket skulle se ut...
K: Jaha säger du det, och en sådan lösning har du gjort själv hemma eller.
E: Nej, jag har inte tillräckligt med behörighet för att utföra eldragningar hemma, så då får jag köpa in tjänsten...
K: Va!
E: Ja det är bara på arbetstid som jag är betrodd med att dra el, eftersom någon annan har ansvaret då.
K: Jaha va bra, när kommer han och kontrollerar så det blir rätt då?
E: Det gör han inte, men jag vet ju hur man gör...
K: Men du får inte göra det själv hemma...
E: Nja, eh, öh, får och får...
Och hur skall denna övergång bli korrekt, genom att kapa röret och fylla igen det med silicon så att luften inte kan transporteras mellan den varma och kalla sida, vilket ju är en toppen bra lösning om man senare vill byta ut kablarna??Akzid skrev:
Om du syftar på mig och Helgkurs så rörde det sig om att få behörighet att sätta rör och dra trådar i rören, medans inkoppling i central skall ske av en behörig elektriker.Akzid skrev:
Och jag har svårt att se att det kan finnas så många regler för att sätta vp-rör och drar 3 eller 5 trådar i dessa så du behöver mer än en helgkurs för att lära dig det. Givetviss så måste ju elektrikern varit med i början så det är bestämt hur många säkringar och vilken styrka dessa skall ha. Helt övertygad att det hade gett mindre farliga eldragningar i husen. Sedan kommer det alltid finnas folk som gör det ändå utan att ha någon kunskap.
Men efter ha sett argasnickaren och de elkopplingar som finns där, så behövs det en förändring i systemet. De drar ju knappast elen själv för att de tycker elektrikern är dum och inte får komma in i huset, utan av andra anledningar och då tror jag att en av anledningarna kan vara den som jag nämde tidigare, pengar är garanterat en annan anledning.
Redigerat:
Från central upp genom isolering sen klamrad vp rör horisontellt på regel mellan takstolar sen ner i isoleringen igen till dosa för bubbellkopp men jag godkände inte detta o de backade o gjorde om dragningen i isoleringen, men om inte jag kollatAkzid skrev:Men hur har han gått igenom ? Mellan det varma och kalla... Är den övergången korrekt gjord är det inget fel i att göra som du skriver.
Ja jag försvarar dagens system med att jag INTE tycker kraven är för låga AB eller ABL.... Att du vill ha in ytterliggare en behörighet är ju en helt annan fråga, knappast något som vi med AB/ABL kan påverka. Du skriver utbildning idag som ABL men med ett slutprov för ABL light.. Det är ett system jag också skulle tänka mig. Men de allra flesta av dina "kollegor" tycker även att utbildningen är för hög för en ev abl light... Många pratar om en "helgkurs"...
detta! man blir ju mörkrädd,
Då är vi överens om att det kunde vara bättre med en ABL lightd^_^b
Sen när det gäller dragning vp rör o regler för detta tycker jag som (Gladh) att det
räcker med en 1-2 dagars kurs, det är ju inte raketforskning direkt så det hinner
man nog lära sig på nån dag(och då hade kanske elektrikern som var till mig gått en sån också ) så hade de inte behövt göra om
Håller med Elektrikerna här att det kan inte vara helt fritt det har man ju sett skräckexempel på, men dagens system är föråldrat skrå tänkande o urlöjligt
o därmed har ingen heller respekt för den
Glömde en sak angående dragning av rör, har nog frågat förut men inte fått svar
får man lära sig dra rör på ett bra sätt på elutbildningen mera det här med hur skraftiga böjar man får göra fixering av slang etc?
Vill påstå att det är under all kritik när man ser hur det är draget ofta idag, särskilt
sen fördragna vp slangar kommit,
får man lära sig dra rör på ett bra sätt på elutbildningen mera det här med hur skraftiga böjar man får göra fixering av slang etc?
Vill påstå att det är under all kritik när man ser hur det är draget ofta idag, särskilt
Du ska ju lära dig det i skolan, men tanken är att du ska hinna med under dina 4 år ute innan du kan ta ut din behörighet...tomlan skrev:Glömde en sak angående dragning av rör, har nog frågat förut men inte fått svar
Men som svar på ditt förgående inlägg... Ja jag kan tänka mig en mindre behörighet om utbildning är samma som för AB...
Men nu prata du om ytterliggare en behörighet, rördragningsbehörighet... Nu tycker jag det börjar bli grötigt iallafall... Vad är nästa? FK indragningsbehörighet? Doskopplingsbehörighet?
Men varför tar inte alla som är så jädra sugna på att få dra el "lagligt" och går igenom kursplanen för elektriker på gymnasienivå, kollar vad man ska kunna i både teori och praktik och sen tar dom en titt på kursplananen för AB. Därefter kan dom börja snacka om hur enkelt allt är osv. Hur många av dessa icke-elektriker som anser att eldragningar är svinenkelt kan tala om vilket klammeravstånd det ska vara på vp-rör, EKK, EKRK, EKLK. Vilken böjgrad en kabel i olika dimensioner ska ha för att slippa kallflytningar. Hur många meter 1,5 mm2 kabel på 10A kan man dra utan att dimensionera sig upp till 2,5 mm2 osv osv.
Om nu elarbeten var enkla och säkra så hade det inte varit så reglerat, vad i allt detta är så svårt att förstå och sen är det vissa som inte förstår skillnaden mellan en certifierad elektriker och en person med behörighet.
Att jämföra industri med villa är lika dumt anser jag som att jämföra en bagare och sotare, det dom har gemensamt är att båda skitar ner sig men den ena blir vit och den andra svart.
Och det finns en klass för villa/lägenhetsinstallationer och det är vad lekman får göra med nödig kännedom, räcker bra till den dagen då alla "hobbyelektriker" genomgått gymnasieteori, AB-teori och sen nödvändig praktik för att kunna utföra ett elsäkert arbete, läs in och gör ett prov både teoretiskt och praktiskt på en helg eller så får vi väl se hur det funkar.
Om nu elarbeten var enkla och säkra så hade det inte varit så reglerat, vad i allt detta är så svårt att förstå och sen är det vissa som inte förstår skillnaden mellan en certifierad elektriker och en person med behörighet.
Att jämföra industri med villa är lika dumt anser jag som att jämföra en bagare och sotare, det dom har gemensamt är att båda skitar ner sig men den ena blir vit och den andra svart.
Och det finns en klass för villa/lägenhetsinstallationer och det är vad lekman får göra med nödig kännedom, räcker bra till den dagen då alla "hobbyelektriker" genomgått gymnasieteori, AB-teori och sen nödvändig praktik för att kunna utföra ett elsäkert arbete, läs in och gör ett prov både teoretiskt och praktiskt på en helg eller så får vi väl se hur det funkar.
Allt det där lär man sig ju på utbildningen till t.ex ABL det jag motsätter mig är den långa "praktiktiden" som vi kunder får vara försökskaniner dvs praktikanten/lärlingen åker till kunder själv utan handledare(han/hon med ehörighet)Glufsglufs skrev:Men varför tar inte alla som är så jädra sugna på att få dra el "lagligt" och går igenom kursplanen för elektriker på gymnasienivå, kollar vad man ska kunna i både teori och praktik och sen tar dom en titt på kursplananen för AB. Därefter kan dom börja snacka om hur enkelt allt är osv. Hur många av dessa icke-elektriker som anser att eldragningar är svinenkelt kan tala om vilket klammeravstånd det ska vara på vp-rör, EKK, EKRK, EKLK. Vilken böjgrad en kabel i olika dimensioner ska ha för att slippa kallflytningar. Hur många meter 1,5 mm2 kabel på 10A kan man dra utan att dimensionera sig upp till 2,5 mm2 osv osv.
Sen jämförelsen villa industri är det ni elektriker/behöriga installatörer framhäver för att förklara det komplexa med att vara elektriker, där menar jag att en ABL light
med samma utbildningskrav som idag men inget krav på praktik annat än godkänt
praktiskt/teoretiskt slutprov där man får jobba med villa/lägenhetsinstallationer men INTE industri eller andra mer avancerade installationer det är ju inte mer konstigt än dagens ABL,ABH,AB behörigheter
många yrkesgrupper (teletekniker,vvs,superintreserade hemmapulare) skulle gladeligen gå en sån utbildning
Skulle det bli fler skräckexempel om hempul tilläts helt fritt?tomlan skrev:
Många köper ju faktist in VVS-tjänster som inte är lagreglerade.
En praktikant är aldrig ute ensam och inte heller en lärling. Möjligen kan en 2 eller 3-års montör ha lärt sig tillräckligt mycket för att kunna få vara själv ute. Om du nu stött på eller hört om lärlingar som jobbar själva så är dom inte ivägsläppta på något dom inte har kompetens för och om en firma släpper ut dom ändå så är inte firman seriös samt att dom troligen gör något fel mot regler från elsäkerhetsverket, EUU, facket eller någon annan organisation. Inse att tiden från skola till fullbetald montör behövs, sen är det ytterligare två år av arbetslivserfarenhet i yrket innan man kan börja läsa AB. Det klarar inte en gymnasieekonom på en helg.tomlan skrev:Allt det där lär man sig ju på utbildningen till t.ex ABL det jag motsätter mig är den långa "praktiktiden" som vi kunder får vara försökskaniner dvs praktikanten/lärlingen åker till kunder själv utan handledare(han/hon med ehörighet)
Sen jämförelsen villa industri är det ni elektriker/behöriga installatörer framhäver för att förklara det komplexa med att vara elektriker, där menar jag att en ABL light
med samma utbildningskrav som idag men inget krav på praktik annat än godkänt
praktiskt/teoretiskt slutprov där man får jobba med villa/lägenhetsinstallationer men INTE industri eller andra mer avancerade installationer det är ju inte mer konstigt än dagens ABL,ABH,AB behörigheter
många yrkesgrupper (teletekniker,vvs,superintreserade hemmapulare) skulle gladeligen gå en sån utbildning
Sen lär man sig inte klammeravstånd och böjradie för första gången på en ABL utbildning, det lär man sig i skolan men jag återgår till inlägget från idag kl 13.26. Tänk över det och förklara sen varför man inte skulle behöva praktik, vem får tex ett körkort utan praktisk träning och prov?
Visst skulle många efter en ABL teori klara provet men då ska dom fan fixa ett antal praktiska övningar också, då får vi se hur många som klarar sig.
Men på en helg eller några dagars kurs så hinner dom inte, ABL teori ligger ju på typ ett års studier bara det och dom som gör det har minst 6 års yrkeserfarenhet.
Visst skulle många efter en ABL teori klara provet men då ska dom fan fixa ett antal praktiska övningar också, då får vi se hur många som klarar sig.
Men på en helg eller några dagars kurs så hinner dom inte, ABL teori ligger ju på typ ett års studier bara det och dom som gör det har minst 6 års yrkeserfarenhet.
Egentligen, det viktiga med en utbildning är att man lär sig vad man ska låta bli.tomlan skrev:Sen jämförelsen villa industri är det ni elektriker/behöriga installatörer framhäver för att förklara det komplexa med att vara elektriker, där menar jag att en ABL light med samma utbildningskrav som idag men inget krav på praktik annat än godkänt praktiskt/teoretiskt slutprov där man får jobba med villa/lägenhetsinstallationer men INTE industri eller andra mer avancerade installationer det är ju inte mer konstigt än dagens ABL,ABH,AB behörigheter många yrkesgrupper (teletekniker,vvs,superintreserade hemmapulare) skulle gladeligen gå en sån utbildning
Jag uppskattar tanken kring teletekniker, men begränsningen industri tycker jag inte är riktigt relevant. Även på industrier behöver teleteknikern få fram 230V/10A vägguttag.
Därför tror jag att man ska ge generellt tillstånd 10A, och sedan fritt fram i alla villa och lägenhetsinstallationer, så att man får installera panna, spis mm.
Eventuellt skulle man kunna förbjuda försäljning av dessa tjänster till industrin för folk med denna behörighet, men tillåta att den utfördes tillsammans med en teleinstallation, dock max 1fas 220V/10A.
Samma sak gäller för VVS, de bör få göra elinstallationen när de installerar pannor hemma hos kunder, men kanske inte några andra jobb.
Men en del av oss har hyggliga teoretiska förkunskaper.Glufsglufs skrev:
Men det är väl fortfarande Ohms och Kirchoffs lagar som gäller.
Det finns säkert de elkonsulter som saknar behörighet, men dagligen arbetar med elprojektering av både större och mindre byggen.
Jag konstruerar i jobbet all möjlig typ av elektronik, mycket analogt och en del kraft.
Jag skulle som du säger säkert inte greja teorin på en helg, men jag skulle definitivt inte behöva ett års heltidsstudier för det heller.
Proffsförare i rally krävs väl inte förrän man kommer upp i 400kV.Glufsglufs skrev:
Där görs det mycket mer projektering och ritningar innan man ens påbörjar arbetet.
Saken är ju den att dels så har inte elkonsulten nått jäkla ansvar för fel i projektering, det måste vi som elektriker påtala för vi ska utföra en elsäker anläggning vare sig ritning och handlingar säger det ena eller det andra så att blanda in konsulter som projekterar i disskutionen är ju bara fel. Däremot dom som besiktar har helt andra erfarenheter från arbetslivet.magnu skrev:Men en del av oss har hyggliga teoretiska förkunskaper.
Men det är väl fortfarande Ohms och Kirchoffs lagar som gäller.
Det finns säkert de elkonsulter som saknar behörighet, men dagligen arbetar med elprojektering av både större och mindre byggen.
Jag konstruerar i jobbet all möjlig typ av elektronik, mycket analogt och en del kraft.
Jag skulle som du säger säkert inte greja teorin på en helg, men jag skulle definitivt inte behöva ett års heltidsstudier för det heller.
Och sen en sak till, det är inte volten som dödar det är amperen, hur många vet det och varför och hur man undviker? Kom inte med att det är något man lär sig på en kurs vilket man gör men sen praktiskt då?
Det är ju helt riktigt, men kroppen har en inre resistans och för att komma upp i Ampere krävs det lite spänning.Glufsglufs skrev:
Därför finns det spänningsgränser på 48 resp 60V, beroende på vilken standard man använder, där kraven är mycket lättare.
Men folk har dött av 48V också, har för mig att aggregatet satt på ryggen och att personen arbetade i en cistern och blev svettig.
Men om man tittar till UL och de krav som finns där, har jag förstått att det finns en effektgräns, om man är under den effekten behöver man inte göra noggrannare undersökningar. Ligger man över den gränsen är det mycket jobb.