Det är ganska enkelt hur det tänks, hempularen gör ett projekt på kanske totalt 100 timmar under 12 månaderoch då 5 st fel. En elektriker gör ett eller flera projekt på ca över 1500 timmar på 12 månader och kanske 10 fel. Om nu ett eller två av dom felen händer hemma hos någon så blir det ett jäkla liv för den "duktiga" hempularen gjorde minsann bara tre fel på sitt förra projekt på 50 timmar.
Nu pratar jag inte om estetiska fel utan allvarliga fel som direkt eller indirekt stör elanläggningen. Om elektrikern i det här fallet ska göra procentuellt lika många fel så ska han i en 12 månaders period göra 75 st fel.

Så sancket om att yrkesman och lekman gör lika många fel är ju rent skitsnack, lika många till antal över ett år sett men sen får man ju tänka på hur måmnga timmar vardera person jobbar också.
 
Jag tycker bara att det är sorgligt att en del tror att det bara att dra lite rör som man har lärt sig lite snabbt och sen tror att det är bra sen. Att göra det och sedan låta en elektriker kolla att man har gjort rätt eller koppla ihop skiten för att få det att funka tror jag inte har med att dom inte har råd eller tid att vänta på att elektrikern att göra, utan mer att dom tycker att dom kan själva och tycker att det är roligt. Utan att veta så tror jag att många av dom är både arkitekter, konstruktörer, rörmokare, och så vidare.
Men det vet ju alla som har jobbat på byggen att snickare och målare föds man till och vill man göra något annat får man plugga :)

Jag hoppas att dom som håller på själva är beredda på att ta konsekvensen att det dom gör och att ingen behöver dö pga att inte se sina begränsningar.

Ps. Jag har en kollega som har jobbat som elektriker i många år och som nyligen köpte ett hus av ett universalgeni och där elen är så undermålig att han är tvungen att göra om allt pga att han inte törs låta sina barn ta i något som kan leda ström. (Tråkigt på ett hus som är byggt -98)
 
Diskussionen blir som vanligt väldigt svart o vit. Kan du som utbildad elektriker förklara det magiska med att förlägga VP-rör som inte redan beskrivits i tråden, och det omöjliga med en "VPBehörighet bostad" efter några dagars kurs?

Att det finns gott om exempel på felaktiga installationer där icke elektriker kraftigt tagit sig vatten över huvudet och rotat i centralen etc är jag helt med på.
 
Patrik_Hed skrev:
Fast jag tror nog inte att man kan ta och påstå att en "vanlig elektriker" (Alltså inget klantarsle utan genomsnittliga elektriker) gör lika många fel som en duktig hempulare. Det köper jag inte.

//Patrik
Jag tar mig själv som exempel. När jag som tonåring jobbade som (industri) elektriker så hade jag en viss felfrekvens. Nu när jag hemmapular så har jag också en viss felfrekvens. Varför skulle den inte vara åtminstone densamma idag?

I mitt fall så vill jag hävda att den dessutom nu är mycket lägre, eftersom jag ett är äldre (och inte lika odödlig, dvs mer försiktig och tar större ansvar), har en civ.ing. i bagaget, dvs mycket bättre teoretiska förkunskaper, samt dessutom kan mer i största allmänhet om elinstallationer (alla de grejjorna jag lärt mig här inte att förglömma).

MEN, när vi diskuterar felfrekvens så måste vi diskutera vilka sorters fel som görs. Jag skulle vilja hävda att när det gäller professionell elinstallation i Sverige (dvs som görs av behöriga elektriker eller under dennes/dennas överinseende) så görs det relativt få systematiska fel; både vad gäller material, metoder, brist på insikt om faran osv. Dvs de allra flesta fel (jag menar här allvarliga fel som leder till säkerhetsbrister) är rena "brainfarts", dvs blackouter (tillsammans med tidspress/slarv med efterkontrollen). Så pss som vad det gäller flygsäkerhet så är det relativt svårt att komma åt de sista felen som görs.

Jag skulle vilja hävda att detta ger att när en installatör (vare sig denne är hemmapulare eller inte) nått en viss mognad så torde felfrekvensen vara ungefär densamma.

Sedan inte sagt att hemmapularen för den sakens skull är likvärdig. Jag tar t ex så lång tid på mig nuförtiden att min arbetsledare på den tiden det begav sig skulle blivit fullständigt tokig. :)
 
Man kan ju tänka omvänt ang säkerheten med.
Ponera att ngn köper ett hus billigt i en småstad för säg 100 000kr och det har riktigt dålig el från 60talet med div hempul under tiden.
Är det då säkrare att behålla detta med torkad tjärkabel, ojordat och ingen JFB instalerat än att sätta sig en vecka och lära sig grunderna och sedan ersätta befintligt system med nya fräscha prylar.
Det är knappast rimligt att anta att den som köper hus för 100k kommer att lägga det dubbla på att låta en elektriker byta ut dom fungerande trådarna...
 
-MH- skrev:
Man kanske kan klassa en sådan person som elektriker?

[länk]
Jag tycker det är komiskt...

Ja utan att veta vem det är som gjort vad i det huset så kan man ju säga att oavsett om det är hempul eller inte så kan man ALDRIG lita på att elen är gjord efter föreskrifterna.

Kontentan blir ju att man aldrig kan lita på elen om man inte vid varje tillfälle en ändring i anläggningen är gjord, gör en besiktning av jobbet.

Och om det måste göras för att garantera säkerhet och föreskrifter så kan lika väl en hempulare göra det från första början för att sedan få det besiktat av en oberoende som godkänner det. Och om det inte blir godkänt så kan det bli tal om påföljder.

Idag är det ju tänkt att denna "besiktning" skall göras av elektrikern med behörighet. Denna är partisk och är mindre än sällan och besiktar/godkänner jobben...

Vet inte vad alternativen exakt kan vara till dagens system, men dom som förespråkar dagens system och tycker det är såå bra borde bli mer ödmjuka inför systemets svaghet och öka förståelsen mot oss som misstror systemet...

Det tycker jag...
 
lillePer skrev:
Jag tycker det är komiskt...

Ja utan att veta vem det är som gjort vad i det huset så kan man ju säga att oavsett om det är hempul eller inte så kan man ALDRIG lita på att elen är gjord efter föreskrifterna.

Kontentan blir ju att man aldrig kan lita på elen om man inte vid varje tillfälle en ändring i anläggningen är gjord, gör en besiktning av jobbet.

Och om det måste göras för att garantera säkerhet och föreskrifter så kan lika väl en hempulare göra det från första början för att sedan få det besiktat av en oberoende som godkänner det. Och om det inte blir godkänt så kan det bli tal om påföljder.

Idag är det ju tänkt att denna "besiktning" skall göras av elektrikern med behörighet. Denna är partisk och är mindre än sällan och besiktar/godkänner jobben...

Vet inte vad alternativen exakt kan vara till dagens system, men dom som förespråkar dagens system och tycker det är såå bra borde bli mer ödmjuka inför systemets svaghet och öka förståelsen mot oss som misstror systemet...

Det tycker jag...

Eh...ok....fast det finns nog fler anläggningar som är felfria än dom med fel i, du kanske inte litar på att en bil som varit på verkstad är lagad heller, eller att maten på en restaurang är färsk, kanske doktorn som opererade dig opererade bort fel sak osv osv. Man måste ju utgå ifrån att saker är rätt för det är dom oftast. Sen så utförs besiktningar i regel av oberoende besiktningsman (konsult) och är man innehavare av en anläggning som man vill ha besiktad efter större ingrepp så anlitar man ju inte elektrikern som gjort jobbet eller kanske inte ens någon från samma firma. Elektrikern gör egenkontroller som ska intyga att anläggningen är säker utefter föreskrifter och fabrikanters anvisningar, två skillda skaer det där. Samma som om en tidigare husägare ska besikta huset åt den nya ägaren.
Och sen det här med hempulare igen.....fel som elektriker gör är oftast pga av slarv som kan bero på många orsaker som stress och annat, fel som lekman gör är på ren okunskap och med okunskapen följer också okunskapen att rätta till felet, vilket en elektriker klarar. Jämför alla timmar som alla elektriker i landet jobbar med el jämte alla timmar som alla hempulare i landet lägger ner på eljobb. Antalet fel under ett år kommer elektrikerna ha mer av men procentuellt på arbetatde timmar så vinner nog hempularen överlägset.
Fattar inte varför man blandar äpplen och päron i den disskutionen jämt. Alla gör fel i alla yrken, även på kärnkraftsverk så....
 
Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Och sen det här med hempulare igen.....fel som elektriker gör är oftast pga av slarv som kan bero på många orsaker som stress och annat, fel som lekman gör är på ren okunskap och med okunskapen följer också okunskapen att rätta till felet, vilket en elektriker klarar.
Precis!

Och just därför måste ju en "hemmapul" behörighet vara en väldigt bra lösning. Då kommer lekmannen besitta de kunskaper som behövs för att göra det riktigt från början...

Mycket av problemen med hempul är just att informationen om hur man ska/bör göra inte finns enkelt tillgängligt på nätet i Sverige. Ser man på vissa andra länder finns det websidor som lär dig dra elen i ett helt hus. Sedan begär man en besiktning innan systemet igångkörs. Allt lagligt enligt de gällande reglerna.

Att några personer sedan skulle skita i att ta light-behörighet eller begära en besiktning av sin nydragna el är svinn man får räkna med - på samma linje med de som kör bil utan registrering/försäkring eller. "Lösningen" på dessa problem är helt enkelt att börja "enforca" lagen på området och kommer det till ljus att någon har dragit om el utan behörighet/besiktning blir de dömda till ett passande straff.
 
Glufsglufs skrev:
Och sen det här med hempulare igen.....fel som elektriker gör är oftast pga av slarv som kan bero på många orsaker som stress och annat, fel som lekman gör är på ren okunskap och med okunskapen följer också okunskapen att rätta till felet, vilket en elektriker klarar.
Är det slarv att använda gul/grön som tändtråd?
 
-MH- skrev:
Är det slarv att använda gul/grön som tändtråd?
Berätta snälla var exakt jag skrev att det skulle vara slarv. Inte nog med att tolka en sak i en tråd men att rycka det ur sitt sammanhang är ju bara befängt....kolla inlägg #12 i den tråd du länkade till vilket jag inte svarade på i denna tråd utan just i tråden du länkade till.....snacka om att blanda äpplen och päron...eller inte ens det, du blandar äpplen och mögelost i det här fallet. Pffft.q(;^;)p
 
Var exakt skrev jag att att du sa att det skulle vara slarv?

Är det någon som som blandar ihop här är det du...
 
-MH- skrev:
Var exakt skrev jag att att du sa att det skulle vara slarv?

Är det någon som som blandar ihop här är det du...
Med tanke på att du tog mitt citat där jag skrev att elektrikers fel kan bero på bland annat slarv och sen ställer frågan om att använda G/G till tändtråd är slarv så kan man inte tolka det på annat sätt.
Och det speciellt pga att det i det närmaste varje tråd påpekas att G/G endast ska användas till jord och inget annat, så ofta så att även den mest el-vilsne förstår så kan jag inte se det på annat sätt än att du undrade om jag tyckte att det var slarv att använda G7G till tändtråd.

Om det blev taskigt formulerat bara och var en uppriktig fråga så ursäktar jag mig och svarar att NEJ, det är inte slarv, det är oaktsamhet.

Men med tanke på hur länge du har häckat här och skrivit inlägg så vet du också svaret innan du ställde frågan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.