27 529 läst · 267 svar
28k läst
267 svar
Varning för hobbyelektriker
Jag lånade hem en megger en gång och roade mig med att mäta mellan vattenrör och golvbrunn i badrummet och liknande. Jag hade även en idé om att stå på det blöta golvet och megga mellan hand och golvbrunn för att se om det verkligen är farligt med el och blöta golv. Jag kom snabbt fram till att det skulle vara svårt att stå stilla nog för att läsa av instrumentet.
Erik
Erik
Och exakt vad menar du med det, vilka belägg och kunskaper har du? Vet du vad en ansvarsförsäkring är, vad den är till för och vad som händer med den person som gör en försumlighet i jobbet som elektriker?yxis skrev:
Det finns väl inget företag i någon som helst bransch som inte har försäkring utifall något händer och vilken försäkring tror du kan ersätta skador eller dödsfall en hempulare orsakat?
Kom inte sen med någon lam kommentar att elektriker orsakar fler fel än hempulare, det är ju en viss skillnad i antal timmar elektriker ägnar sig åt el-jobb jämfört med en hempulare.
Skulle du anlita en hantverkare utan försäkring? Skulle du lämna in din bil på service hos en mekaniker utan försäkring, skulle du lämna dina barn i förskola/skola utan försäkring, jobbar du i ett företag utan försäkring?
Hmm, inlägget lät visst lite argt ser jag :blushing:.....men hur som, yxis inlägg var inget jag log åt i det här läget iaf så
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag vet inte var du bor Laoinjo, men det kan inte vara Sverige. Dina påståenden om vad man får gör, enligt lagen, är helt felaktiga.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Och det finns nog väldigt få seriösa elektriker som skulle ställa upp på det du beskriver.
laoinjo.....ny blev jag lite nyfiken, du pratar om att lekman får göra saker som det krävs minst BB för. Var i elsäkerhetsverkets skrifter står allt detta? Helt ny info för mig måste jag säga.
Kan du själv svaret på din fråga om 60W glödisarna?
Med tanke på dom ordval du använder så funderar jag över om du läst/hört något om ELSÄK sen 70- tidigt 80-tal, inget illa menat men men, man funderar ju.
Kan du själv svaret på din fråga om 60W glödisarna?
Med tanke på dom ordval du använder så funderar jag över om du läst/hört något om ELSÄK sen 70- tidigt 80-tal, inget illa menat men men, man funderar ju.
laoinjo, välkommen till forumet.
Men vänta med att uttala dig i elforumet tills du vet lite om el ...
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/2008-1.pdf
1 kap §1 och ordet starkströmsanläggning i §3
men framförallt
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/2007-2.pdf
1 kap § 3 och 4.
Men vänta med att uttala dig i elforumet tills du vet lite om el ...
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/2008-1.pdf
1 kap §1 och ordet starkströmsanläggning i §3
men framförallt
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/2007-2.pdf
1 kap § 3 och 4.
haha...ja, och det går inte snabbare eller lättare med mail för yrkesmäniskor heller kan jag säga. Nä, vill du ha svar från dom så måste du ringa, sen får du hoppas på att någon handläggare har tid och till sist får du hoppas på att du får ett svar du förstår och/eller inte kan tolka på minst tio olika sätt (fast det bara är en tolkning som gäller).hugodog skrev:
Det är som sagt en myndighet.
Det jag försökte påpeka är att ingen försäkring kan återuppliva döda.Glufsglufs skrev:
Anledningen att jag "är på hugget" är en kombination av det där osmakliga pressmeddelandet där elsäkerhetsverket varnar för hempul genom att ta som exempel på något som hänt i en elektrikers hem: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyheter/Lat-ratt-person-gora-elinstallationerna/
... och dels att hittils har ingen lyckats peka på vilka olyckor/dödsfall som verkligen orsakas av hempulande. (Rätta mig gärna om jag har fel, helst genom att visa en referens till något som faktiskt inträffat).
HA det var en slamkrypare det, lampor kopplar man in i lamphållare som kopplas till lamputtag inte på proppar.
Iofs kan t.o.m. jag räkna hur mycket effekt man kan belasta på en viss säkringsstorlek, men inte tycker jag att jag för den skull skall ge mig på att organisera elnätet till t.ex. en villa för det, eller ens om jag friskar upp minnet och sätter mig i alla de nämnda fysikaliska termerna. Men det hindrar mig förstås inte från att hemmapula och komplettera min egen el med att dra nya ledningar till ändrad placering av strömbrytare och kontakter när så behövs. När det kommer till lite mer omfattande och avancerat får man veta sin begränsning. Det är ju inte bara behörigheten utan också erfarenheten och rätt verktyg för de olika lösningar som kan behöva göras och att det undviks problem som även kan ligga bortom elsäkerhet och att det blir färdigt på 1/3 av tiden en annan skulle behöva (förutom att åka och handla verktyg, skruvar etc som man helt plötsligt kommer på att man behöver på de dryga megastora byggvaruhusen där man går vilse och förlorar sig allt annat än det man egentligen skall ha).
Hmm...även om man hittar ett antal fall som man med säkerhet kan härleda till hempuleri så finns det nog ett mörkertal också. Sen är frågan, hur långt bak i tiden ska man gå för att föra statistik? Hur ska man jämföra procentuellt mellan antal yrkesverksamma elektriker under den tiden statistiken ska kollas och hempulare med tanke på antal timmar varje enskild elektriekr lägger ner på elarbeten jämfört med varje enskild hempulare.
Bara ett helt ogrundat exempel utan några fakta men så du förstå vad jag menar. 100 st elektriker jobbar 8 timmar per dag i 45 år jämfört med 100 st hempulare varav 10 st gör behörighetskrävande elarbeten i 5 timmar per år i 50 år. I det fallet vare sig det gäller dödsolyckor, andra olyckor, bränder osv osv som kan härledas direkt till eljobbet så blir ju hempuleriets procent mycket högre än elektrikernas även om antalet för elektriker är större än hempularnas. Det är ju pga sån statistik lagar och förordningar kommer till då det gäller att folk ska ha behörigheter, certifikat, utbildningar för att utföra vad dom nu än ska utföra, koppla el, köra bil eller köra passagerare i tåg, flyg, buss.
Regeringar, riksdag och myndigheter måste ju se över den stora massan och den stora massan är många och ju fler som ges chansen att göra fel destå fler fel blir det ju, sen måste en gräns sättas på vad man får göra och inte utan dessa certifikat och behörigheter och då måste man ju utgå från en punkt och då antar jag att man börjar där ett ev fel kan göra mest skada och sen arbetar man sig bakåt i processen till man kommer till en punkt att detta kan en större del av den stora massan fixa utan att olycksprocenten blir kritisk. jmf moppe i trafik med bil i trafik.
I övrigt är det grymt svårt att hitta någon referens/källa som anger dödsfall pga felaktiga kopplingar vare sig det gäller elektriker eller hempulare, självklart enklare när det gäller elektriker då det "bokförs" på annat vis än vad en vanlig dödlig gör. "elektrikern dog pga egen oaktsamhet" eller "personen läs lekman dog pga elchock." Det är väl ungefär så det står.
Bara ett helt ogrundat exempel utan några fakta men så du förstå vad jag menar. 100 st elektriker jobbar 8 timmar per dag i 45 år jämfört med 100 st hempulare varav 10 st gör behörighetskrävande elarbeten i 5 timmar per år i 50 år. I det fallet vare sig det gäller dödsolyckor, andra olyckor, bränder osv osv som kan härledas direkt till eljobbet så blir ju hempuleriets procent mycket högre än elektrikernas även om antalet för elektriker är större än hempularnas. Det är ju pga sån statistik lagar och förordningar kommer till då det gäller att folk ska ha behörigheter, certifikat, utbildningar för att utföra vad dom nu än ska utföra, koppla el, köra bil eller köra passagerare i tåg, flyg, buss.
Regeringar, riksdag och myndigheter måste ju se över den stora massan och den stora massan är många och ju fler som ges chansen att göra fel destå fler fel blir det ju, sen måste en gräns sättas på vad man får göra och inte utan dessa certifikat och behörigheter och då måste man ju utgå från en punkt och då antar jag att man börjar där ett ev fel kan göra mest skada och sen arbetar man sig bakåt i processen till man kommer till en punkt att detta kan en större del av den stora massan fixa utan att olycksprocenten blir kritisk. jmf moppe i trafik med bil i trafik.
I övrigt är det grymt svårt att hitta någon referens/källa som anger dödsfall pga felaktiga kopplingar vare sig det gäller elektriker eller hempulare, självklart enklare när det gäller elektriker då det "bokförs" på annat vis än vad en vanlig dödlig gör. "elektrikern dog pga egen oaktsamhet" eller "personen läs lekman dog pga elchock." Det är väl ungefär så det står.