27 530 läst · 267 svar
28k läst
267 svar
Varning för hobbyelektriker
Jo och inte nog med det, gubben (kunden) hade lärt sig hur man kopplade brytare, belysning, central osv genom en bok som hette typ "El för hemmafixaren" som gavs ut på typ 60-70 talet d^_^bPatrik_Hed skrev:
Och om jag minns rätt så hade han väl ursäkten med färgvalena att dom färger som stog i boken inte fanns i affären (därav gul/grön fas kan jag tänka mig)
Ja det finns gott om härliga och småhåriga historier.
Har du hört om elektrikern som drog bar FK-kabel bara under parketten.
Husägaren upptäckte det när JFB började lösa ut :O
Men vare sig elektrikern eller firman tyckte att något var fel. :x
Har du hört om elektrikern som drog bar FK-kabel bara under parketten.
Husägaren upptäckte det när JFB började lösa ut :O
Men vare sig elektrikern eller firman tyckte att något var fel. :x
Spännande med elektiker.
En av cheferna kom till mig igår då han vet att jag jobbat med Telefoni trådar för en massa år sedan. Han undrade hur man gör när ett av jacken sitter bakom kaklet i köket. Jag undrade ju förstås hur det blivit så och han sa att det va elektrikern som sa att detta va en bra lösning. Och elekriker som skriker i högan sky bara någon råkar nämna att man kan tapetsera över en dosa.
En av cheferna kom till mig igår då han vet att jag jobbat med Telefoni trådar för en massa år sedan. Han undrade hur man gör när ett av jacken sitter bakom kaklet i köket. Jag undrade ju förstås hur det blivit så och han sa att det va elektrikern som sa att detta va en bra lösning. Och elekriker som skriker i högan sky bara någon råkar nämna att man kan tapetsera över en dosa.
lillePer skrev:Jag har märkt att elektrikerna här har väldigt svårt att hålla isär elsäkerhet, design/funktionalitet och fel som enbart är fel för att man inte gör som elektrikern vill.
Många argument emot hobbyelektriker är att vi inte klamrar kabeln på cm rätt avstånd eller snett och fult. Vi gör för snäva böjar på vp-slangen så att det omöjliggör omdragning av trådar. Drar för många trådar eller för få. Vi sätter inte fast rören ordentligt så att det blir omöjligt eller bara blir jobbigt att dra in ny kabel. Vi köper prylar som har dålig kvalitet och är fula, vissa är "jobbiga" att ansluta.
Vad fan, vi får väll skylla oss själva om vi skapar mer problem än vad vi löser. Om det tex inte går att dra in en extra tråd för trappbelysning för att vi har lagt rörböjen för skarp. Så är väll det ingen säkerhetsrisk?!!
Var finns begreppet att "kunden alltid har rätt" i elbranschen oavsett hur fel vi gjort? Ni skall väll serva oss inte tvärs om?
Sedan finns det ju givetvis fall som har "en förhöjd risk". Men då kan ni väll vänligt men bestämt påpeka det här och erbjuda er att lösa det här istället för att idiot förklara era kunder...
Jag tycker vvs branschen är ett klockrent exempel. Dit kan man, i alla fall där jag bor, gå men den värsta idiot frågan som finns och ändå få ett professionellt bemötande och även om man inte får ihop sin Biltema kran med resten av huset så hjälper dom en med det med och talar vänligt om att det hade varit enklare om man köpt en kran med en bra kvalitet som håller sig till standard men att det givetvis kostar mer. Jag får bestämma själv vad jag vill ha...
Saken är den att VI får fixa era problem när ni ställt till dem. Som tex när de inte går att dra in mer fk som behövs för att anläggningen ska fungera och utanpåliggande får man absolut inte göra fast de var fastighetsägaren som klantat sig.....
Eller kanske som nån skrev.. Fastighetsägaren har dragit varenda fk brun till alla dosor.. eller nåt annat lustigt.
Nog monterar vi också in Biltemas uttag om kunden vill de och nog upplyser vi om samma sak. Man försöker ju få folket att fatta att de blir inte så billigt i slutändan att använda skräp.
Jo absolut,
Men jag ser inte detta som något elsäkerhetsproblem. Det är ju bara att jag får betala en massa extra för dom problem jag skapat men säkerheten har inte påverkats om dom inte är så klämda att de är förstörda alltså.
Jag tycker som sagt att man skall hålla isär säkerhet i från allt annat.
Men jag ser inte detta som något elsäkerhetsproblem. Det är ju bara att jag får betala en massa extra för dom problem jag skapat men säkerheten har inte påverkats om dom inte är så klämda att de är förstörda alltså.
Fast...det som för tillfället inte är ett elsäkerhetsproblem för dig just pga att tex trådar är kopplade rätt fast fel färger, att en liten "klämning" inte stör dig under din tid i bostaden för du belastar gruppen väldigt lite eller att du gjort en fadäs du inte ens vet om pga att du kanske inte nyttjar just det stället/apparaten betyder ju inte att det är fortsatt säkert för nästa person i bostaden i framtiden. Kanske också en hempulare flyttar in efter dig med mer eller mindre kunskaper kan då skada sig rejält om fel färger används, kan få stora problem om den klämda kabeln belastas hårdare än tidigare och/eller om den lilla bortglömda fadäsen ska nyttjas helt plötsligt så kan det ju gå riktigt illa beroende på vad det är.lillePer skrev:Jo absolut,
Alltså, vad som funkar och känns säkert hos dig nu för att du anser att du gjort rätt och bra betyder helt enkelt inte att det funkar och är säkert när någon annan ska nyttja anläggningen och gör det på ett helt annat vis. Är du med?
En elsäker anläggning är gjord av behörig elektriker efter fabrikanters rekomendationer och anvisningar samt vad föreskrifter säger, det är omöjligt att komma ifrån det och visst kan väl en lekman göra ett arbete elsäkert men hur dokumenteras det sen för framtiden?
Som jämförelse kan jag ju fråga, om du monterar ett infällt uttag som har klor i 1. en ny dosa med ring och dosskruv, hur fäster du den då? samt 2. i en gammal dosa utan ring med dosskruv? Vad är den elsäkra monteringen och vad är "annat" som du säger?
Men, det här kommer väl att disskuteras i alla tider, allt som lekman kan göra utan hantverkare, skillanden mellan att måla en vägg och pilla el tycker jag ju är ganska uppenbar ur just elsäkerhetssynpunkt och det är väl just därför firmor ska ha behörighet och elektrikerna certifikat, allt handlar i slutändan om försäkringar om olyckan är framme och risken för att skada mäniskor och djur. Än så länge har jag inte hört om någon som dött pga hempulade VVS-arbeten eller dåligt uppsatta tapeter men missar (både stora och små samt pga av ren otur) inom hempuleri av el.
Hur många hemmapulare tar del av nya föreskrifter som utkommer lite då och då? Finns nog alltför många som lärde sig något om el på 70-talet som tyvär gör på samma sätt som då medans andra tar info genom forum som detta eller genom elektriker men det är likförbaskat lekman som sen utför arbtet och sen ställs för ett problem som elektriker kanske är van med och kan lösa men lekman tar en genväg just pga bristande kunskap i det stora hela.
Ja diskussionen blir ju alltid så enkel att föra så länge vi förmodar att en Elektriker !! *tadaaa* på något vis har höjt sig över de dödligas nivå och därför aldrig gör fel.
Men det stora problemet i säkerhetsresonemanget är ju att en vanlig elektriker gör lika många fel som en halvhyggligt noggrann hempulare.
Men det stora problemet i säkerhetsresonemanget är ju att en vanlig elektriker gör lika många fel som en halvhyggligt noggrann hempulare.
Visst kan jag hålla med om att man inte bör röra sin anläggning om man inte har de rätta kunnskaperna, men på samma vis ser jag helst att Herr Svensson låter bli att fixa bromsarna (eller andra säkerhetsrelaterade saker) på volvo'n själv då det plötsligt kan vara en fara för allmänheten.
Saken är väl egentligen att hemmapulare ofta är mer nogranna än hantverkare just pga att de sedan ska leva med installationen - hade branschreglerna funnits _lätt_ tillgängliga för alla ska du se att majoriteten hade följt dem till punkt och pricka. Istället är reglerna bortgömda och enbart tillgängliga för elektrikerna bilket leder till att hemmapularna måste utgå från det de kan (som möjligtvis ej längre är rätt).
Det finns många bättre sätt att få säkra installationer än det halvkommunistiska vi idag har i Sverige.
Saken är väl egentligen att hemmapulare ofta är mer nogranna än hantverkare just pga att de sedan ska leva med installationen - hade branschreglerna funnits _lätt_ tillgängliga för alla ska du se att majoriteten hade följt dem till punkt och pricka. Istället är reglerna bortgömda och enbart tillgängliga för elektrikerna bilket leder till att hemmapularna måste utgå från det de kan (som möjligtvis ej längre är rätt).
Det finns många bättre sätt att få säkra installationer än det halvkommunistiska vi idag har i Sverige.
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Problemet med hempulad el är att vi som hempular har dålig koll vad det är vi inte vet att vi borde veta.
Så länge man hempular lite enfas, håller sig ifrån badrum, lite nya uttag, armaturer osv. Då håller jag med att hempulare med rimlig kunskapsnivå troligen kan göra rätt eller åtminstonde inte farligt fel. Det är relativt få fel som kan bli farliga. Givetvis finns det galningar som helt sk..ter i regler och risker, som exempelvis att köra med gröngul som bryttråd .
Men när man kommer in på trefas och iom. det kopplingar i elcentralen så börjar berget av kunskapsbrister man inte vet att man har bli obehagligt stort, och jag tycker faktiskt inte att det är lämpligt att ge sig på sådant om man inte fullt ut förstår teorin bakom trefas, (och givetvis regelverket som detaljstyr). Det är först när man förstår teorin som det går att begripa vad som händer när man ex. inte kopplar nollan.
Det är relativt få av oss som ibland hempular som har trefasteorin klar för sig. I princip så måste man jobba med el i någon form (eller åtminstonde ha skolutbildning i ämnet) för att ha en chans att fullt ut förstå. Iom. det så tycker jag att behörighetskravet är rätt.
Man kan inte hålla på med detaljreglering i stil med att den som läst ellära B (eller vad kurserna nu heter på gymnasiet idag) får öppna en central även om man inte har full behörighet.
Att det sedan finns utrymme för viss uppluckring i regelverket håller jag med om.
Om ex. en snickare (efter en obligatorisk "rördragningskurs") kunde få dra VP rör och sätta dosor, efter en ritning så tror jag att det finns stora rationaliseringsvinster på byggen. Finns det en ritning som tydligt anger att ett rör skall gå från en dosa i väggen till takdosan, så borde "vem som helst" kunna dra det röret utan felaktiga böjar efter en relativt kort kurs i rördragning. Det skulle minska samordningsproblemen betydligt vid byggen.
Det förekommer ganska ofta liknelser mellan elinstallation och bromreparationer i trådar här.
Jag tycker att det är lite missriktade liknelser. När du byter bromsbelägg på en bil så har du en färdig bromskonstruktion där du skall lossa en komponent, och sätta dit en ny likadan. Visst, du kan glömma att dra åt en skruv eller liknande.
Men en elinstallation i ett hus följer en mycket "friare" arbetsordning, det skulle bli en bättre liknelse om du jämför elinstallationen med att du konstruerar en ny bil hemma i garaget, helt byggd av standardkomponenter och sedan får den typbesiktigad, för försäljning. Om din elinstallation skulle utsättas för samma kontroller som din bilkonstruktion (nu gissar jag lite, för jag vet inte hur det går till att få ett hembygge registrerat) så antar jag att en villainstallation skulle kosta några miljoner, minst innan den fick klartecken.
Så länge man hempular lite enfas, håller sig ifrån badrum, lite nya uttag, armaturer osv. Då håller jag med att hempulare med rimlig kunskapsnivå troligen kan göra rätt eller åtminstonde inte farligt fel. Det är relativt få fel som kan bli farliga. Givetvis finns det galningar som helt sk..ter i regler och risker, som exempelvis att köra med gröngul som bryttråd .
Men när man kommer in på trefas och iom. det kopplingar i elcentralen så börjar berget av kunskapsbrister man inte vet att man har bli obehagligt stort, och jag tycker faktiskt inte att det är lämpligt att ge sig på sådant om man inte fullt ut förstår teorin bakom trefas, (och givetvis regelverket som detaljstyr). Det är först när man förstår teorin som det går att begripa vad som händer när man ex. inte kopplar nollan.
Det är relativt få av oss som ibland hempular som har trefasteorin klar för sig. I princip så måste man jobba med el i någon form (eller åtminstonde ha skolutbildning i ämnet) för att ha en chans att fullt ut förstå. Iom. det så tycker jag att behörighetskravet är rätt.
Man kan inte hålla på med detaljreglering i stil med att den som läst ellära B (eller vad kurserna nu heter på gymnasiet idag) får öppna en central även om man inte har full behörighet.
Att det sedan finns utrymme för viss uppluckring i regelverket håller jag med om.
Om ex. en snickare (efter en obligatorisk "rördragningskurs") kunde få dra VP rör och sätta dosor, efter en ritning så tror jag att det finns stora rationaliseringsvinster på byggen. Finns det en ritning som tydligt anger att ett rör skall gå från en dosa i väggen till takdosan, så borde "vem som helst" kunna dra det röret utan felaktiga böjar efter en relativt kort kurs i rördragning. Det skulle minska samordningsproblemen betydligt vid byggen.
Det förekommer ganska ofta liknelser mellan elinstallation och bromreparationer i trådar här.
Jag tycker att det är lite missriktade liknelser. När du byter bromsbelägg på en bil så har du en färdig bromskonstruktion där du skall lossa en komponent, och sätta dit en ny likadan. Visst, du kan glömma att dra åt en skruv eller liknande.
Men en elinstallation i ett hus följer en mycket "friare" arbetsordning, det skulle bli en bättre liknelse om du jämför elinstallationen med att du konstruerar en ny bil hemma i garaget, helt byggd av standardkomponenter och sedan får den typbesiktigad, för försäljning. Om din elinstallation skulle utsättas för samma kontroller som din bilkonstruktion (nu gissar jag lite, för jag vet inte hur det går till att få ett hembygge registrerat) så antar jag att en villainstallation skulle kosta några miljoner, minst innan den fick klartecken.
Det är möjligt men en elektriker (firma) har ansvarsförsäkring och det har inte hempularen.Mikael_L skrev:Ja diskussionen blir ju alltid så enkel att föra så länge vi förmodar att en Elektriker !! *tadaaa* på något vis har höjt sig över de dödligas nivå och därför aldrig gör fel.
I exemplet som Hempularen tog upp så måste jag säga att jag hellre låter en lekman i många fall dra rör och dosor efter anvisningar istället för snickaren. Snickaren vill ha in grejerna i väggen så fort som möjligt så väggarna kan färdigställas med gips eller vad nu ska göras och garanterat så kommer man att få mer rörstopp, dosor på fel höjder samt rör som sitter för dåligt fast i dosor än om en lekman pillar med det i lugn och ro.
Jag säger inte att det skulle vara totalt förbjudet för någon annan än elektrikern att utföra sånna arbeten och köpa hem material själva men med erfarenhet vet jag att man stöter på många fler problem som tar tid att lösa än vad man själv lyckas åstakomma, vi är nu inne på yrkesvana, elektrikern gör saker dagligen och är van och har det då enklare att få till det rätt.
Sen är det det här med elsäkerhet. Visst kan man tycka att en kabel med konstiga klammeravstånd eller ett rör med för tvär böj samt en tråd som går från rätt punkter men med fel färg inte lutar åt något elsäkerhetsfel. Men jag tycker inte heller att en trasig lampa på bilen heller är någon trafiksäkerhetsrisk för dom andra funkar ju och jag blir varken bättre eller sämmre bilförare pga det. Men vid absolut fel tillfälle, där totalt fel person blir inblandad så kan olyckan vara framme, därav finns det lagar.
Jag säger inte att det skulle vara totalt förbjudet för någon annan än elektrikern att utföra sånna arbeten och köpa hem material själva men med erfarenhet vet jag att man stöter på många fler problem som tar tid att lösa än vad man själv lyckas åstakomma, vi är nu inne på yrkesvana, elektrikern gör saker dagligen och är van och har det då enklare att få till det rätt.
Sen är det det här med elsäkerhet. Visst kan man tycka att en kabel med konstiga klammeravstånd eller ett rör med för tvär böj samt en tråd som går från rätt punkter men med fel färg inte lutar åt något elsäkerhetsfel. Men jag tycker inte heller att en trasig lampa på bilen heller är någon trafiksäkerhetsrisk för dom andra funkar ju och jag blir varken bättre eller sämmre bilförare pga det. Men vid absolut fel tillfälle, där totalt fel person blir inblandad så kan olyckan vara framme, därav finns det lagar.
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Tror att du undervärderar snickaren. Om snickaren kan montera gipsskivor tillräckligt bra för att målaren inte skall dränka honom i en hink med färg, så borde han kunna lära sig att montera rör och dosor tillräckligt bra för att elektrikern inte skall ha anledning att jaga honom med meggern på full spänning. Självklart bör det till en utbildning, ex, tvinga kurseltagarna att dra i tråd i några rör med lite för snäv böjradie, eller 3 90 gradersböjar på en halvmeter.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Nu slog du allt "huvudet på spiken"!hempularen skrev:
T.ex. nollskruven i en central. Kan vara riktigt farligt om den som pular inte vet om att denne borde veta om riskerna med nollskruv.
//Patrik
Med den stress det är på projekten så kan jag säga att på många arbetsplatser så skiter helt enkelt olika yrkesgrupper totalt i om andra fixat sitt eller inte och om en yrkesgrupp vill fram så "gör" dom bara. Ett projekt för en massa år sen då jag var anställd så vågade man helt enkelt inte ens vara hemma med 40 graders feber för när man väl kom tillbaka kunde alla väggar vara gipsade utan att ett endaste rör var draget. Det är inte snickaren kompetens jag tvivlar på utan att snickar vill få färdigt "sitt" snabbt och bra.hempularen skrev:Tror att du undervärderar snickaren. Om snickaren kan montera gipsskivor tillräckligt bra för att målaren inte skall dränka honom i en hink med färg, så borde han kunna lära sig att montera rör och dosor tillräckligt bra för att elektrikern inte skall ha anledning att jaga honom med meggern på full spänning. Självklart bör det till en utbildning, ex, tvinga kurseltagarna att dra i tråd i några rör med lite för snäv böjradie, eller 3 90 gradersböjar på en halvmeter.
Det är resultatet av korta projekttider, vilket blir då priser ska hållas ner.
Men, att lura snickaren att hålla i meggern för att "kolla hans ledningsförmåga" gör man ju ändå...bara för skojs skull