27 526 läst · 267 svar
28k läst
267 svar
Varning för hobbyelektriker
Ja om han kommer till en anläggning som inte är inkopplad och han kopplar in den så kan han nog bli ansvarig för vållande till annans död eller något sådan, Men det är ju inget som regleras i ellag stiftningen. Finns ju exemplet med dagisbarnet. Där blev både elektrikern och den behöriga dömda om jag inte minns fel.-MH- skrev:
Men kommer elektriker till en anläggning där han misstänker fel så ska han ju bara upplysa kunden om det. Drar han fram en egen ny matning till något annat så tror jag inte han kan bli dömd för den övriga installationen.
Men detta är bara gissningar. Man måste läsa lite rättsfall för att få en bild av hur lagen tolkas.
Det är förvånandsvärt ofta som detta händer! Det är, som du själv listat ut, då man drar rör från centralen upp på vindan och sedan ner till uttag (vanligt i älvsbyhus). Det är vatten i centralen som kan orsaka brand. Är nog ingen större fara om det kommer lite vatten till en uttags-dosa. (rinner ut genom håligheter i dosan/tapeten innan det hinner komma upp till fas/nolla anslutningen)Gladh skrev:Och det lär man sig på en helgkurs hur man skall dra dem för att det inte skall bildas kondens, jag misstänker att du menar om man drar dem så att de passerar förbi ett kallt område (typ lägger det på vinden ovanför isoleringen) för annars så har jag svårt att se hur det kan bildas kondens i vp rören om de ligger innan för isoleringen, men jag kan ju ha fel är ju inte elektriker. Tycker bara att fysikens lagar motsäger det.
Och sedan får det bildas mer än lite kondens, utan att det blir så mycket så att det börjar rinna vatten ner till en koppling där vattnet gör så det bildas en kortslutning. För bara för att det är lite fukt i VP-röret så brinner inte huset upp. För om inte musen varit där eller något annat så är ju FK kablen i sig själv omgärdad av isolering.
Menar du att älvsbyhus har en sådan lösning i sina hus, där det skulle var tillåtet? Eller gör de så fast det inte är tillåtet. Låter ju inte riktigt klokt så fall...Rrrrr skrev:
Hur ställer sig lagverket egentligen till alla elektriker (som inte är behöriga) som kopplar elen hemma (på fritiden) själv egentligen. De lär ju ha kunskapen (iallfall de flesta) men inte rätten på sin sida.
Men om de kommer hem till mig och får betalt så är det okej, för någon annan står för behörigheten (som inte kommer och besiktigar). Men gör de något hemma/eller hos mig på fritiden så är de ju lika olagliga som om jag gör det själv...
Känner ju en del elektriker som dragit el till kompisar och i egna hus (inte i mitt inte, nej nej, inte här inte.. skulle aldrig falla mig in att underhålla staten pengar...).
Men om de kommer hem till mig och får betalt så är det okej, för någon annan står för behörigheten (som inte kommer och besiktigar). Men gör de något hemma/eller hos mig på fritiden så är de ju lika olagliga som om jag gör det själv...
Känner ju en del elektriker som dragit el till kompisar och i egna hus (inte i mitt inte, nej nej, inte här inte.. skulle aldrig falla mig in att underhålla staten pengar...).
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Just nu är jag lika obehörig som de flesta andra, men klockan 7 i morgon så får jag pula med el igen.Gladh skrev:Hur ställer sig lagverket egentligen till alla elektriker (som inte är behöriga) som kopplar elen hemma (på fritiden) själv egentligen. De lär ju ha kunskapen (iallfall de flesta) men inte rätten på sin sida.
//Patrik
Nej det säger den inte, svaret säger att du inte har kontrollerat att den som utförde jobbet hade nödvändiga kunskaper.Glufsglufs skrev:
Vem som sen eventuellt kommer bli vållande till någons död avgör inte elsäkerhetsverket. Det kommer en brottsmålsrättegång avgöra.
Du har lite fel tycker jag... På jobbet får elektriken stöd av arbetsledare och eller den behörige. De är inte alls säkert de har kunskapen för att vara behörig installatör.Gladh skrev:Hur ställer sig lagverket egentligen till alla elektriker (som inte är behöriga) som kopplar elen hemma (på fritiden) själv egentligen. De lär ju ha kunskapen (iallfall de flesta) men inte rätten på sin sida.
På jobbet har de ofta "färdiga handlingar". Kan åtminstone kräva det.
Jag kan själv erkänna att jag tyckte att jag hade koll på elen innan jag gick behörighets kursen. Men fick väldigt många aha upplevelser där.
Så mitt råd till dig är att inte vara helt bombsäker på att en kille/tjej som jobbar som elektriker gör en 100% korrekt installation på sin fritid.
Det var det jag menade på ett ungefär....tyd inte det jag skriver, förstå vad jag menar baraAkzid skrev:
Det finns ju faktiskt dom som står för behörigheten som godkänner sina anställdas "fritidjobb" också. Det är ju upp till elektrikern och behörighetsansvarig. Sen om detta "fritidsjobb" ska tolkas som övertid med privat plånboksprovision eller obetald övertid från firman är ju skattemyndighetens problem.
Så visst kan man få en elektriker att utföra jobb under behörighet på "fritid"
Så visst kan man få en elektriker att utföra jobb under behörighet på "fritid"
De elektriker kompisar som jag har åker själv ut på jobb, det är möjligt att de ringer och hör med en behörig vid problem, men det är sällan som den som har behörigheten kommer och kontrollerar ett jobb som elektrikern har gjort. Fast då pratar jag ju om elektriker som jobbat några år.Akzid skrev:
Precis så ja... Det är den behöriges uppgift att se till så den anställda har tillräcklig kompetens för ett visst jobb. Har han inte det får han det av den behörige. Skulle det endå skita sig så är det den behörige som tar ansvaret... Sen vissa saker delegerar man ner, men det är en annan sak.Gladh skrev:
Men på kvällen har han inte denna stöttning, om du föstår vad jag menar... Gäller jobbet att spika kulo 2m så är det ju ingen fara... Men på kvällen finns det ingen som granskar jobbet (kollar om han behöver någon vidareutbildning)....
Jag har aldrig blivit kontrollerad av någon med behörighet på arbetsplatsen, inte ens som lärling, knappt att arbetsledare kom ut men under den tiden innan någon släppte mig lös på egen hand så fanns ju alltid en mer erfaren "gubbe" med.
Jag hade en elektriker hemma som drog rören till bubbelkoppen från centralRrrrr skrev:Det är förvånandsvärt ofta som detta händer! Det är, som du själv listat ut, då man drar rör från centralen upp på vindan och sedan ner till uttag (vanligt i älvsbyhus). Det är vatten i centralen som kan orsaka brand. Är nog ingen större fara om det kommer lite vatten till en uttags-dosa. (rinner ut genom håligheter i dosan/tapeten innan det hinner komma upp till fas/nolla anslutningen)
frågade om han hade behörighet det hade han inte utan det var chefen på firman som hade,
var inte hemma mer än att släppa in och visa vad som skulle göras
sen när man kom hem så är man ju nyfiken så jag kollade på vinden hur det var draget...
Vp rör 20mm klammrat på takstolar ovan isolering!!!
Så AB på en i firman var ju jätte bra! ok det finns nån ansvarig när det händer
nåt men har ju inget med kvalite på utfört arbete att göra
Sen fattar jag inte varför det ska vara så svårt att ha en behörighetsklass till
för villa/lägenhetsinstallationer??!! det finns ju redan idag värdelösa bb1 o bb2
ni elektriker på forumet försvarar dagens system med att man är på en industri ena dagen o i villa andra och måste kunna allt...??! varför då
En ABL Light för villa installationer Då får man inte installera på industri eller ställverk eller dylikt utan enbart villor o lägenheter, gör man nåt annat så kan det vara lika straffbart som systemet idag så vad är problemet?
Utbildning som idag för ABL men med ett praktiskt godkänt slutprov så får man sin ABL light
¨
Men hur har han gått igenom ? Mellan det varma och kalla... Är den övergången korrekt gjord är det inget fel i att göra som du skriver.tomlan skrev:Jag hade en elektriker hemma som drog rören till bubbelkoppen från central
frågade om han hade behörighet det hade han inte utan det var chefen på firman som hade,
var inte hemma mer än att släppa in och visa vad som skulle göras
sen när man kom hem så är man ju nyfiken så jag kollade på vinden hur det var draget...
Vp rör 20mm klammrat på takstolar ovan isolering!!!
Så AB på en i firman var ju jätte bra! ok det finns nån ansvarig när det händer
nåt men har ju inget med kvalite på utfört arbete att göra
Sen fattar jag inte varför det ska vara så svårt att ha en behörighetsklass till
för villa/lägenhetsinstallationer??!! det finns ju redan idag värdelösa bb1 o bb2
ni elektriker på forumet försvarar dagens system med att man är på en industri ena dagen o i villa andra och måste kunna allt...??! varför då
En ABL Light för villa installationer Då får man inte installera på industri eller ställverk eller dylikt utan enbart villor o lägenheter, gör man nåt annat så kan det vara lika straffbart som systemet idag så vad är problemet?
Utbildning som idag för ABL men med ett praktiskt godkänt slutprov så får man sin ABL light
¨
Ja jag försvarar dagens system med att jag INTE tycker kraven är för låga AB eller ABL.... Att du vill ha in ytterliggare en behörighet är ju en helt annan fråga, knappast något som vi med AB/ABL kan påverka. Du skriver utbildning idag som ABL men med ett slutprov för ABL light.. Det är ett system jag också skulle tänka mig. Men de allra flesta av dina "kollegor" tycker även att utbildningen är för hög för en ev abl light... Många pratar om en "helgkurs"...