137 238 läst · 317 svar
137k läst
317 svar
Varning för Biltemas trallskruv
Medlem
· Halland
· 4 238 inlägg
Ja Biltema har ett flertal alternativ:optimum skrev:
Trallskruv C4 - Biltema.se
Vet inte om den är härdad men det står i texten att den är C4 men att för tuffare miljöer rekommenderas rostfria alternativ.
Ja vem har påstått något annat?optimum skrev:
Men A2 och A4 talar fortfarande bsra om vilken korossionklass skruven har, INTE om vilken hålfasthet skruven har.
Finns många sätt att nå olika styrkeklasser på skruv.
Om den är härdad eller ej säger absolut ingenting om uppnådd draghållfasthet.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 238 inlägg
Jag skyller på Coops kaffe. Det innehåller för lite koffein. Nu ser jag att du skrev A2/A4.Huddingebo skrev:
Det är nog enklast att köpa av ett bättre fabrikat.
Mig veterligen vad gäller 1.4404 och 1.4401 (den typen av stål som sannolikt är vad A2 och A4 klassad trallskruv görs av) är att de har precis samma mekaniska egenskaper, men olika motståndskraft mot korrosion.
Alltså den ena går inte sönder lättare än den andra när man skruvar i dem.
Viktigast (som vanligt) och som många inte verkar förstå, när de bygger sin trall, är att man absolut inte ska dra in skruvarna för långt och/eller dra i dem för hårt..
Dels påverkar det hållfastheten hos träet, men allra viktigast är att man riskerar att överstiga sträckgränsen och sedan även brottgränsen för materialet i skruven.
Och i det avseendet tror jag inte biltemas skruvar är sämre än några andra skruvar, sannolikt har de liknande värden för dessa eftersom de nästan garanterat är gjorda i samma sorts material.
Vad jag däremot tror kan skilja sig något är utformningen av skruven, vilket kan göra att man måste använda mer kraft för att dra i en biltema-skruv och på så sätt lättare (om man är glad amatör)"tar i för mycket" och därmed drar av skruvarna..
Alltså den ena går inte sönder lättare än den andra när man skruvar i dem.
Viktigast (som vanligt) och som många inte verkar förstå, när de bygger sin trall, är att man absolut inte ska dra in skruvarna för långt och/eller dra i dem för hårt..
Dels påverkar det hållfastheten hos träet, men allra viktigast är att man riskerar att överstiga sträckgränsen och sedan även brottgränsen för materialet i skruven.
Och i det avseendet tror jag inte biltemas skruvar är sämre än några andra skruvar, sannolikt har de liknande värden för dessa eftersom de nästan garanterat är gjorda i samma sorts material.
Vad jag däremot tror kan skilja sig något är utformningen av skruven, vilket kan göra att man måste använda mer kraft för att dra i en biltema-skruv och på så sätt lättare (om man är glad amatör)"tar i för mycket" och därmed drar av skruvarna..

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 734 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 734 inlägg
Alla vet att en spik går av om man bockar den några gånger. En snarlik belastning sker med de nya mycket kraftiga slagande skruvdragarna, de skjuvar skruven många gånger per sekund när den slår.Violina skrev:
Jag vill påstå att de bara ska användas för mycket grov skruv, att stressa klen trallskruv som inte ens behöver en kraftig skruvdragare är bara dumt.
Jag hävdar att om en metallskruv går av efter att ha skruvats in i furu/gran så är den tillverkad av undermåligt material.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 539 inlägg
Det är nog att förenkla det lite...Huddingebo skrev:
Det finns en del egenskaper vi önskar som inte enkla att kombinera i en skruv ...
Vi vill ha en hyfsat liten diameter så skruven syns så lite som möjligt.
Vi vill ha god motståndskraft mot korrosion.
Litet huvud och korossionsklass är absolut inget hinder för att tillverka skruv med tillräcklig draghållfasthet.Även om "rostfritt" oftast håller en lägre klass.
Redigerat:
Ganska likt min åsikt, faktisktJonas Persson skrev:
Alla vet att en spik går av om man bockar den några gånger. En snarlik belastning sker med de nya mycket kraftiga slagande skruvdragarna, de skjuvar skruven många gånger per sekund när den slår.
Jag vill påstå att de bara ska användas för mycket grov skruv, att stressa klen trallskruv som inte ens behöver en kraftig skruvdragare är bara dumt.
Nu känns det som att du inte riktigt förstår vad det är du pratar om..Huddingebo skrev:
Draghållfastheten hos en skruv beror på dess materialegenskaper, och om du tänker på de egenskaperna man önskar hos (framförallt) en trallskruv är dessa inte helt förenliga.
Det går absolut att tillverka en skruv som har alla önskvärda egenskaper vad det gäller dess materialegenskaper, problemet är att detta blir ganska dyrt..
Frågan är ju då den, hur bra tror du den typen av skruvar skulle sälja?
För det är ju också en viktig (kanske tom den viktigaste) egenskap hos en skruv, priset.
Särskilt när man tänker sig det faktumet att folk som faktiskt vet hur man bör gå tillväga när man drar i en skruv sällan har nämnda problem med att var och varannan skruv går av..
Du pratar med en maskiningenjör som har läst hållfasthetslära och skruvelement etc på ganska höga nivåer.Violina skrev:
Nu känns det som att du inte riktigt förstår vad det är du pratar om..
Draghållfastheten hos en skruv beror på dess materialegenskaper, och om du tänker på de egenskaperna man önskar hos (framförallt) en trallskruv är dessa inte helt förenliga.
Det går absolut att tillverka en skruv som har alla önskvärda egenskaper vad det gäller dess materialegenskaper, problemet är att detta blir ganska dyrt..
För det är ju också en viktig (kanske tom den viktigaste) egenskap hos en skruv, priset.
Särskilt när man tänker sig det faktumet att folk som faktiskt vet hur man bör gå tillväga när man drar i en skruv sällan har nämnda problem med att var och varannan skruv går av..
Solklart är att marknaden är full av skruvar, med olika styrka till olika priser.
Vad exakt är det du försöker säga?
Att priset är det viktigaste för dig?

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 734 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 734 inlägg
Återigen, tror någon på allvar ett t ex Biltema år efter år säljer skruv som går av?Violina skrev:
Nu känns det som att du inte riktigt förstår vad det är du pratar om..
Självklart finns det dåliga exemplar eller möjligen en hel batch.
För kanske fem år sedan sålde Byggmax en egen skruv från Kina i blå lådor. Det var skräp, hade bla en låda med 6x120 och de var krokiga. Har inte sett deras eget märke sedan dess, utan bara Heco.
Inget företag med butik i Sverige säljer skräp, det går inte då kunderna reklamerar. Dålig skruv säljs möjligen på Kinesiska webbsidor dit konsumentlagar inte når och som har miljoner andra kunder att lura.

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 734 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 734 inlägg
Då förstår du också vilka krafter en skruv som går trögt i t ex en kvist utsätts för när skruvdragaren slår många gånger per sekund.Huddingebo skrev:
Dessa krafter uppkommer inte med en klassisk segdragande skruvmaskin. Varför ska man betala mer för en skruv bara för att den ska klara av att skruvas med knack?
Att det oftast beror på skit bakom handtagetHuddingebo skrev:
Nej, det tror jag inte, det är ju det som är grejenJonas Persson skrev:
Återigen, tror någon på allvar ett t ex Biltema år efter år säljer skruv som går av?
Självklart finns det dåliga exemplar eller möjligen en hel batch.
För kanske fem år sedan sålde Byggmax en egen skruv från Kina i blå lådor. Det var skräp, hade bla en låda med 6x120 och de var krokiga. Har inte sett deras eget märke sedan dess, utan bara Heco.
Inget företag med butik i Sverige säljer skräp, det går inte då kunderna reklamerar. Dålig skruv säljs möjligen på Kinesiska webbsidor dit konsumentlagar inte når och som har miljoner andra kunder att lura.