135 192 läst · 317 svar
135k läst
317 svar
Varning för Biltemas trallskruv
Medlem
· Sverige
· 5 338 inlägg
Ursäkta att jag citerar mig själv men byggde just en litet mindre altan, ca 2500 Biltema RF A2-skruv i olika längder 55 & 75 mm gick åt av det som blev över sedan tidigare bygge plus grövre stålskruv typ "BigDog" 8-10 mm i 50-120 mm längd (ej Biltema).H Harald Blåtumme skrev:Har inte haft några problem med Biltemas rostfria trallskruv (A2) i alla fall. Rätt mjuk stålkvalitet och lär inte gå av för några rörelser i träet. Rätt mjuka i huvudet också men för ändamålet trallskruvande räcker hållfastheten i Torxen tycker jag. Men javisst, en och annan skruv har vi dragit av under monteringen de tål inte vad som helst.
En del partier i stommen skruvades med grövre 6 mm utomhus träskruv C4 från Biltema 120-140 mm T-25 Torx och i en betydligt hårdare stålkvalitet, funkade utmärkt det också över tid. Annat med deras ankarskruv i beslag, inga problem alls snarare skulle jag säga att det handlar om extremt starka skruvar. Har bara använt vanliga kraftiga skruvdragare och inte slagskruvdragare.
Att använda skruvar i stenhårt stål i konstruktioner som rör sig typ trall skulle jag avråda ifrån, spelar nog ingen roll om det är Biltema eller någon annan tillverkare.
Biltemas relativt mjuka rostfria trallskruv kördes mest på mellanläge 2 av 3 (ca 120 Nm) med min Milwaukee M12 FIWF12 slagmutterdragare m hextillsats. Iofs hamnar man aldrig på de vridmomenten - skruven bottnar oftast utan slag sedan kör man några försiktiga knack på lågt varv för att få det i rätt nivå. Sekundsnabb skruvning utan förborrning, inga avdragna skruvar och endast ett bits användes utan synbart slitage.
De grova FAST Big Dog kördes med fullt blås ca 340 Nm i T40, inga som helst problem och snabbt som rackarns att dra. Otroligt mycket bättre än franska träskruv som användes mer sparsamt. Inte testat Biltemas motsvarande men här är det nog mest bits som får bekänna färg och tro det eller ej - jag använde Biltema-bits från en billig mejselsats.
Medlem
· Sverige
· 5 338 inlägg
Första altanen vi byggde var med Biltemas A2 rostfria, ca 2014. Inga skruvar har gått av, även tagit upp och återmonterat ett antal trallbrädor pga arbete under altanen - inga problem alls. Det var skruvar som blev över från det bygget jag använt nu i sommar för det mindre bygget. Hur dagens Biltema-skruv fungerar vet jag inte.