Huddingebo Huddingebo skrev:
Du pratar med en maskiningenjör som har läst hållfasthetslära och skruvelement etc på ganska höga nivåer.
Solklart är att marknaden är full av skruvar, med olika styrka till olika priser.
Vad exakt är det du försöker säga?

Att priset är det viktigaste för dig?
Intressant att du drog ingenjörskortet... Och sen att du blandar in marknaden i det hela...

Hade skruven gått att tillverka, och det hade funnits en efterfrågan för den, så hade den funnits på marknaden... Du får gärna länka till skruven så ska jag köpa ett paket och testa den...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Intressant att du drog ingenjörskortet... Och sen att du blandar in marknaden i det hela...

Hade skruven gått att tillverka, och det hade funnits en efterfrågan för den, så hade den funnits på marknaden... Du får gärna länka till skruven så ska jag köpa ett paket och testa den...
Det är för att han tror att "ingenjörskortet" är som någon form av joker när man pratar sånt här..

Det är väl snarare Svarte Petter i praktiska frågor som har sin grund i handhavandefel :crysmile:

• Haha
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Men ärligt talat. Hur fel kan man egentligen göra när man drar i en trallskruv? Visst, när min 6-åriga son fått dra i lite trallskruvar så kan både bits och skruvhuvud vara lite manglade efteråt, men skruvens hållfasthet har knappast blivit sämre på grund av hans handhavande. Nä, handhavandefel köper jag inte.

Jag har ingen erfarenhet av biltemas skruv (har kört med Heco och Essve) och skruvar brukar generellt bara gå av för mig när jag skruvar i ask, ek eller liknande, aldrig i mjukt barrträ.
Är det något jag kommer ändra på i framtiden är att undvika C4 och köra med minst A2 rostfri. C4 rostar på bara några år här på västkusten (trots att jag bor ca 1 mil från havet).

V vectrex skrev:
Men ärligt talat. Hur fel kan man egentligen göra när man drar i en trallskruv? Visst, när min 6-åriga son fått dra i lite trallskruvar så kan både bits och skruvhuvud vara lite manglade efteråt, men skruvens hållfasthet har knappast blivit sämre på grund av hans handhavande. Nä, handhavandefel köper jag inte.

Jag har ingen erfarenhet av biltemas skruv (har kört med Heco och Essve) och skruvar brukar generellt bara gå av för mig när jag skruvar i ask, ek eller liknande, aldrig i mjukt barrträ.
Är det något jag kommer ändra på i framtiden är att undvika C4 och köra med minst A2 rostfri. C4 rostar på bara några år här på västkusten (trots att jag bor ca 1 mil från havet).
Chansen att din 6-åring är tillräckligt stark för att lyckas dra åt en skruv så pass hårt att den går av tror jag är ganska låg..

Problemet blir när fullvuxna karlar antingen använder fel typ av verktyg när de drar i skruven, eller drar i den för långt (många gånger för att de ska slippa efterdra om skruvarna kryper upp)..

Eller så kan det vara så att de kanske inte byggt/konstruerat helt rätt och får för stora rörelser i konstruktionen som gör att skruvarna går av..

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Särskilt när man tänker sig det faktumet att folk som faktiskt vet hur man bör gå tillväga när man drar i en skruv sällan har nämnda problem med att var och varannan skruv går av.
V vectrex skrev:
Men ärligt talat. Hur fel kan man egentligen göra när man drar i en trallskruv?
Jag undrar faktiskt också vad man kan göra för fel? Om vi för "ögonblicket" glömmer slagskruvdragare och deras eventuella påverkan, vad är rätt och vad är fel?

Som jag ser det kan man i princip enbart anpassa två parametrar. Iskruvningshastighet och -djup. Hastigheten har jag aldrig reflekterat över mer än att man kör den hastighet som går utan att man förlorar kontrollen? Är det viktigt att använda rätt hastighet och vad är då rätt hastighet?

När de gäller djupet drar man väl skruven i liv med trallen eller något därunder, eller? Man vill ju varken ha "uppstickande" skruvskallar eller "hål" av "överförsänkta" skruvhuvuden. Så hur gör man när man gör fel?

Jag har dragit en del tall och min erfarenhet är att det definitivt är skillnad på olika trallskruv. I vissa fall har en tvåsiffrig procent av skruven gått av efter ett år. Har dock i princip aldrig upplevt att skruven går av medan man drar, om man nu inte lyckas hitta en stenhård kvist eller något liknande.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Chansen att din 6-åring är tillräckligt stark för att lyckas dra åt en skruv så pass hårt att den går av tror jag är ganska låg.
Krävs normalt ingen större styrka för att manövrera avtryckaren på skruvdragaren. :p

Jonas Persson
Violina Violina skrev:
Nej, det tror jag inte, det är ju det som är grejen ;)
Trodde jag inte heller, fyllde bara på ditt resonemang(y)

Det enda jag försökte förklara, för att de som inte är så insatta i skruv ska köpa fel, det var att A2 resp A4 inte anger draghållfastheten.

En del tror att det är någon slags kvalitetsstämpel som garanterar en bra skruv när det i själva verrket bara anger hur motståndskraftig skruven är mot korrosion.

Min erfarenhet är att det skiljer en hel del i draghållfasthet mellan olika fabrikat.
Ofta återspeglas det av priset men inte alltid.

Trall sväller och torkar också frekvent och belastar skruven.
Trä är mer eller mindre mjukt, går skruven av när den dras i 1mm under träytan (minimum på färsk ntr trall som torkar ut efter en tid) så är det kass skruv med dålig draghållfasthet.

De skruvar jag har absolut bäst erfarenhet av är Heco.
Biltema har ojämn kvalitet, sannolikt tillverkat i Kina med ojämn kvalitet på grundmaterialet.

Inom industrin har jag mestadels jobbat med metriska kruvar i varma miljöer men principerna är desamma med sträckgränser, brottgränser, härdningar korrisionsklasser etc.
Det är ofta svårt att få fram korrekt data på.
tex träckgräns på "no name" skruvar.
Rostfritt har GENERELLT en lägre brottgräns och rostfritt är inte heller en garant för att skruven tål temperaturen i tex ett grenrör, det finns icke rostfria legeringar som med rätt behandling är betydligt bättre i det avseendet.
(det också en vanlig myt)

Redigerat:
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Återigen, tror någon på allvar ett t ex Biltema år efter år säljer skruv som går av?

Självklart finns det dåliga exemplar eller möjligen en hel batch.

För kanske fem år sedan sålde Byggmax en egen skruv från Kina i blå lådor. Det var skräp, hade bla en låda med 6x120 och de var krokiga. Har inte sett deras eget märke sedan dess, utan bara Heco.

Inget företag med butik i Sverige säljer skräp, det går inte då kunderna reklamerar. Dålig skruv säljs möjligen på Kinesiska webbsidor dit konsumentlagar inte når och som har miljoner andra kunder att lura.
Bevisligen säljer biltema hjullager som.år efter år slits ut efter 1-3 år.
Ojämn kvalitet är deras standard.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Krävs normalt ingen större styrka för att manövrera avtryckaren på skruvdragaren. :p
Nej, men att hålla emot skruvdragaren/se till att kraften överförs till skruven..

Alla manglade bits och skruvskallar är ju ett bevis på att just den biten kanske brister?

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Eller 1 månad :rolleyes:

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A
Ojämn kvalitet är deras standard
Där håller jag verkligen med,rena lotteriet många gånger:)

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Tycker inte det är riktigt samma sak. Hjullager är dyra att tillverka med bra kvalitét och jag vill påstå att Biltemas är mycket billigare än original. Trallskruven har ett snarlikt pris med många andra fabrikat.

Va!!
Förborrar ni inte?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.