135 201 läst · 317 svar
135k läst
317 svar
Varning för Biltemas trallskruv
Allvetare
· Västra götaland
· 9 169 inlägg
Intressant att du drog ingenjörskortet... Och sen att du blandar in marknaden i det hela...Huddingebo skrev:
Hade skruven gått att tillverka, och det hade funnits en efterfrågan för den, så hade den funnits på marknaden... Du får gärna länka till skruven så ska jag köpa ett paket och testa den...
Det är för att han tror att "ingenjörskortet" är som någon form av joker när man pratar sånt här..Dan_Johansson skrev:
Det är väl snarare Svarte Petter i praktiska frågor som har sin grund i handhavandefel
Men ärligt talat. Hur fel kan man egentligen göra när man drar i en trallskruv? Visst, när min 6-åriga son fått dra i lite trallskruvar så kan både bits och skruvhuvud vara lite manglade efteråt, men skruvens hållfasthet har knappast blivit sämre på grund av hans handhavande. Nä, handhavandefel köper jag inte.
Jag har ingen erfarenhet av biltemas skruv (har kört med Heco och Essve) och skruvar brukar generellt bara gå av för mig när jag skruvar i ask, ek eller liknande, aldrig i mjukt barrträ.
Är det något jag kommer ändra på i framtiden är att undvika C4 och köra med minst A2 rostfri. C4 rostar på bara några år här på västkusten (trots att jag bor ca 1 mil från havet).
Jag har ingen erfarenhet av biltemas skruv (har kört med Heco och Essve) och skruvar brukar generellt bara gå av för mig när jag skruvar i ask, ek eller liknande, aldrig i mjukt barrträ.
Är det något jag kommer ändra på i framtiden är att undvika C4 och köra med minst A2 rostfri. C4 rostar på bara några år här på västkusten (trots att jag bor ca 1 mil från havet).
Chansen att din 6-åring är tillräckligt stark för att lyckas dra åt en skruv så pass hårt att den går av tror jag är ganska låg..V vectrex skrev:Men ärligt talat. Hur fel kan man egentligen göra när man drar i en trallskruv? Visst, när min 6-åriga son fått dra i lite trallskruvar så kan både bits och skruvhuvud vara lite manglade efteråt, men skruvens hållfasthet har knappast blivit sämre på grund av hans handhavande. Nä, handhavandefel köper jag inte.
Jag har ingen erfarenhet av biltemas skruv (har kört med Heco och Essve) och skruvar brukar generellt bara gå av för mig när jag skruvar i ask, ek eller liknande, aldrig i mjukt barrträ.
Är det något jag kommer ändra på i framtiden är att undvika C4 och köra med minst A2 rostfri. C4 rostar på bara några år här på västkusten (trots att jag bor ca 1 mil från havet).
Problemet blir när fullvuxna karlar antingen använder fel typ av verktyg när de drar i skruven, eller drar i den för långt (många gånger för att de ska slippa efterdra om skruvarna kryper upp)..
Eller så kan det vara så att de kanske inte byggt/konstruerat helt rätt och får för stora rörelser i konstruktionen som gör att skruvarna går av..
Violina skrev:
Jag undrar faktiskt också vad man kan göra för fel? Om vi för "ögonblicket" glömmer slagskruvdragare och deras eventuella påverkan, vad är rätt och vad är fel?V vectrex skrev:
Som jag ser det kan man i princip enbart anpassa två parametrar. Iskruvningshastighet och -djup. Hastigheten har jag aldrig reflekterat över mer än att man kör den hastighet som går utan att man förlorar kontrollen? Är det viktigt att använda rätt hastighet och vad är då rätt hastighet?
När de gäller djupet drar man väl skruven i liv med trallen eller något därunder, eller? Man vill ju varken ha "uppstickande" skruvskallar eller "hål" av "överförsänkta" skruvhuvuden. Så hur gör man när man gör fel?
Jag har dragit en del tall och min erfarenhet är att det definitivt är skillnad på olika trallskruv. I vissa fall har en tvåsiffrig procent av skruven gått av efter ett år. Har dock i princip aldrig upplevt att skruven går av medan man drar, om man nu inte lyckas hitta en stenhård kvist eller något liknande.
Det enda jag försökte förklara, för att de som inte är så insatta i skruv ska köpa fel, det var att A2 resp A4 inte anger draghållfastheten.
En del tror att det är någon slags kvalitetsstämpel som garanterar en bra skruv när det i själva verrket bara anger hur motståndskraftig skruven är mot korrosion.
Min erfarenhet är att det skiljer en hel del i draghållfasthet mellan olika fabrikat.
Ofta återspeglas det av priset men inte alltid.
Trall sväller och torkar också frekvent och belastar skruven.
Trä är mer eller mindre mjukt, går skruven av när den dras i 1mm under träytan (minimum på färsk ntr trall som torkar ut efter en tid) så är det kass skruv med dålig draghållfasthet.
De skruvar jag har absolut bäst erfarenhet av är Heco.
Biltema har ojämn kvalitet, sannolikt tillverkat i Kina med ojämn kvalitet på grundmaterialet.
Inom industrin har jag mestadels jobbat med metriska kruvar i varma miljöer men principerna är desamma med sträckgränser, brottgränser, härdningar korrisionsklasser etc.
Det är ofta svårt att få fram korrekt data på.
tex träckgräns på "no name" skruvar.
Rostfritt har GENERELLT en lägre brottgräns och rostfritt är inte heller en garant för att skruven tål temperaturen i tex ett grenrör, det finns icke rostfria legeringar som med rätt behandling är betydligt bättre i det avseendet.
(det också en vanlig myt)
En del tror att det är någon slags kvalitetsstämpel som garanterar en bra skruv när det i själva verrket bara anger hur motståndskraftig skruven är mot korrosion.
Min erfarenhet är att det skiljer en hel del i draghållfasthet mellan olika fabrikat.
Ofta återspeglas det av priset men inte alltid.
Trall sväller och torkar också frekvent och belastar skruven.
Trä är mer eller mindre mjukt, går skruven av när den dras i 1mm under träytan (minimum på färsk ntr trall som torkar ut efter en tid) så är det kass skruv med dålig draghållfasthet.
De skruvar jag har absolut bäst erfarenhet av är Heco.
Biltema har ojämn kvalitet, sannolikt tillverkat i Kina med ojämn kvalitet på grundmaterialet.
Inom industrin har jag mestadels jobbat med metriska kruvar i varma miljöer men principerna är desamma med sträckgränser, brottgränser, härdningar korrisionsklasser etc.
Det är ofta svårt att få fram korrekt data på.
tex träckgräns på "no name" skruvar.
Rostfritt har GENERELLT en lägre brottgräns och rostfritt är inte heller en garant för att skruven tål temperaturen i tex ett grenrör, det finns icke rostfria legeringar som med rätt behandling är betydligt bättre i det avseendet.
(det också en vanlig myt)
Redigerat:
Bevisligen säljer biltema hjullager som.år efter år slits ut efter 1-3 år.Jonas Persson skrev:Återigen, tror någon på allvar ett t ex Biltema år efter år säljer skruv som går av?
Självklart finns det dåliga exemplar eller möjligen en hel batch.
För kanske fem år sedan sålde Byggmax en egen skruv från Kina i blå lådor. Det var skräp, hade bla en låda med 6x120 och de var krokiga. Har inte sett deras eget märke sedan dess, utan bara Heco.
Inget företag med butik i Sverige säljer skräp, det går inte då kunderna reklamerar. Dålig skruv säljs möjligen på Kinesiska webbsidor dit konsumentlagar inte når och som har miljoner andra kunder att lura.
Ojämn kvalitet är deras standard.
Kolla i inlägg #30 samt i länken nedan
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-trallskruv-som-gar-av-ejot.317311/
efter diskussioner 2018 så har ESSVE backat!
Från och med årets broschyr i år 2021 rekommenderar ESSVE bara rostfri skruv A2 eller A4 till trall utomhus!!!
Lackerad järnskruv C4 är bara till för trall inomhus, under tak som inte rör sig!
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-trallskruv-som-gar-av-ejot.317311/
efter diskussioner 2018 så har ESSVE backat!
Från och med årets broschyr i år 2021 rekommenderar ESSVE bara rostfri skruv A2 eller A4 till trall utomhus!!!
Lackerad järnskruv C4 är bara till för trall inomhus, under tak som inte rör sig!
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Tycker inte det är riktigt samma sak. Hjullager är dyra att tillverka med bra kvalitét och jag vill påstå att Biltemas är mycket billigare än original. Trallskruven har ett snarlikt pris med många andra fabrikat.Huddingebo skrev: