nu e de ju inget borrhål jag har, ytjordvärme, men de e kanske samma temp?

Så som de verkar nu, så värmer jag gräsmattan??
Eftersom jag har
KB-f 28
KB-r 23 (-8)
 
jag gissar att din akumulator tank är på 500 liter, var av hälften är färskvattnet. det tar lång tid att värma så mycke vatten.

värmepumpen värmer tappvatnet i 40 min, sen slår den över till hus värme i 20 min, o sen fortsätter den att värme tappvattnet (om den nu inte han värma klart vid första omgången)

hur lång tid det tar att värma beror ju inte på hur kraftig pump du har! vet du hur många kW dn är på (står på en silverfärgad skylt nånstans)
 
CarMan skrev:
kb-f borde sjunka ner mot 2-3 plussgrader & kb-r borde lägga sig runt 0 grader
Han har jordvärme.
Fyll på köldbärarvätska eller vatten i kärlet som är tomt.
 
ok det är samma aparat man har til jordvärme, men det blir lite andra tempraturer. gisar på att kb-f kaske hamnar på +10 & kb-r ska ligga 3 grader lägre
 
man ska undvika att fylla med vatten då vatten fryser! förångaran blir ju flera minusgrader!
 
du kan ju starta husvärmen o vriga upp ratten på max så startar den säkert kompressorn för at värma huset. då kan du läsa av kb-temp
 
Men om jag har stängt av husvärmen, borde den inte värma varmvatten hela tiden då?
Och VB fram borde väl bli högre än 25-30 grader ?
För vad jag har förstått blir väl inte Varmvattnet varmare än VB-fram, för det är väl den som värmer vattnet?
 
Köldbärarvätska

Står en dunk med denna vätska i.
Är de nått trycksatt system, eller är de bara att öppna o fylla på?

Denna vätska, är de typ vatten o glykol eller är de nått frätande skit?
 
Testa att starta och vrita upp vredet på max.
Kompressorna startade, och VB Fram ökade ganska snabbt från 23 till 35 och fortsatte...
KB-f sjönk till 14
KB-r till 10

Så de verkar väl helt normalt ??

Men varför värmer den inte mitt varmvatten?
Nu har jag ju värm med tillsatsvärmen, så den är upp i 61 grader nu.
Men jag har höjd VV Start till 45 och VV stopp är satt till 50, så när vv tempen sjunker till 44 borde väl kompressorn starta och värma de till 50 ?
 
Sitter kärlet på högsta punkt eller går rören ovanför kärlet?
Sitter det nån avstängningsventil under kärlet?
Köldbärarvätska är vatten med nån typ av bioetanol i, hantera den med "normal" varsamhet, drick den inte osv =)
 
Sitter på högsta punkt, inga "köldbärarrör" går ovanför.
Ingen kran/ventil under kärlet, sitter dock en säkerhetsventil uppe på de.

Ska de fyllas på i toppen blir de ett rent H-vete, har ganska lågt i tak i källaren :)

Inte dricka, tack för tipset :)
 
Tyvärr så brukar man fylla på via öppningen under locket i toppen på kärlet.
Du kanske kan använda en sportdycksflaska eller dylikt med en pip och trycka i en halvliter eller så i taget.
 
bara att öppna i toppen o fylla på. du får vara lite uppfinningsrik. andvänd en pump eller en slang, rör. mugg eller vad som går at få plats med.

om det är för lite KB-vätska så kan tempraturnen tillslut bli för låg, därför ville vi att du skulle tvångs köra systmett ett bra tag
 
hur många kW var värmepumpen på ?
 
Okej, jag börjar med att fylla på vätska så jag har behållaren halvfull.
Sen får jag väl avvakta tills temperaturen sjunker på varmvattnet för att se om den startar.

Carman: Du sa innan att VV Stopp skulle va (A). Pressostatstopp?
Vad innebär de?
Hur varm blir de då innan den slutar värma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.