8,5 kW står de i installationspapperet
 
står den på A så gör värmepumpen så varmt vatten den klarar av att göra.
ju varmare vatten värmepumpen gör, ju högra blir trycket på köldmediat i varmepumpen & när den når den högsta tillåtna tempraturen så slår presostaten ifrån.
står den på A, så får d ut det absolut varmaste vattnet (sen finns lite andra knep också, kör själv ut 60 gradit vatten i min)
 
är den en 1125-8,5 så ger den över 10kw när vb är låg & kb ligger på övar +10
så att värma varmvatten med värmepumpen bör gå fotare än med elpatronen, eller ungeför samma tid, lite beroende på hur elpatronen är inkopplad (för du hade väll inge extra elpatroner i varmvattenberedaren?)
 
Lufta manteln i varmvattenberedaren också, det bör sitta nån liten plastgrej eller ventil som det går att skruva på nånstans i toppen av beredaren. När du vrider på den så pyser det ut luft och när det kommer vatten så stänger du.
 
Står 1125-8,5 kW i installationsbladet i bruksanvisningen iaf.

Har bara den inbyggda tillsatsvärmen, hur många kW den är på vet jag inte, men kontaktorerna slår på i 3 steg, och elmätaren blikar järnet. Så den är nog på ganska många kW.

Kollat nivåkärlet, de va överfullt, ända upp till säkerhetsventilen, (därför de såg tomt ut)
Jag tömmer ur de till ca halva, så jag ser hur nivån förändras.

Ska kolla på tanken/beredaren.

Denna tank, är de endast för varmvatten?
Lite lustigt att man kallar den ackumulator tank?!
Vist, den ackumulerar ju varmvatten, men jag förknippar de med nått man har till en olje/ved panna.
 
ja just det, där brukar vara mycke luft.
men då skulle endast vv-temp vara låg vb-f borde stiga & det skulle vara lika svårt att värma med elpatron.
 
ja det är ju ingen riktig akumulator,när man koplar in den såhär. det är ju en varmvatten beredare.
den nibe säljer till denna maski är en VPA som dom kallar den, den har en intern tank med färskvatten som är omringad av en ytre tank som värmepumpen värmer
 
CarMan skrev:
ja just det, där brukar vara mycke luft.
men då skulle endast vv-temp vara låg vb-f borde stiga & det skulle vara lika svårt att värma med elpatron.
Men kompressorn bryter väl om vb-f blr för hög, detta bryr sig ju inte elpatronen om.
 
om du kan kräma ut 45 gradit vatten när du gör husvärme, så är det inge fel på värmepumpen.
då ligger felet i varmvatte delen.

men det som inte får ekvationen att gå igopp är att du kan värma med elpatronen utan problem, är du säker på att det inte sitter elpatronen i varmvatten beredare också?
 
robertdigital skrev:
Men kompressorn bryter väl om vb-f blr för hög, detta bryr sig ju inte elpatronen om.

är det mycke lyft i varmvaten beredaren så finns ju ingen vätska som kan överföra värmen till färskvattnet, därför blir vv låg.
men det finns ju fortfarande vätska som cirkulerar, därför borde vb-f & vb-r stiga.
(så det felet borde han inte ha)
 
el patronen i satsen brukar vara på 9kW
men koplar normalt in den så den kan slå mellan 2 effekter 3kW eller 6kW
9kW andvänds bara om det behövs, o då tror jag att man ersätter 6Kw steger mot 9kW (så den slår ju bara i 2 steg)
 
är det en nysintalerad anläggning, så den kanske aldrig har fngerat?
 
Nej, det stämmer naturligvis.
Men lufta manteln ändå, det skadar inte.
 
Där går ingen Elkabel in i tanken, så då borde där inte vara nån elpatron.
Och eftersom de klickar i värmepumpen när jag trycker igång den, så verkar de som det är där de är kopplat.
Dioderna följer dessutom med.

Men jag får väl som sagt avvakta tills vv tempen har sjunkit o se om den vill starta nu då.
Har inte gjort nån ändring, men allt tyder ju på att de borde fungera.

Har två avtappningsrör från tankens ovansida, vred på bägge kranar, kom vatten ur bägge direkt.
 
Installerad -06 så den har fungerat.

Och som sagt, när jag vred upp vredet på max, så startade kompressorn och började värma VB-Fram.
Så den statar och värmer, men som sagt, får inte rätt på vattentempen utan tillsatsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.