Provade att ändra VV Start till 60 o VV Stopp till 65.
Vips den startade och började värma vatten.
Men sen skulle jag såklart in o kladda i menyerna, o ändra VV Stopp till (A), de skulle jag gett f_n i. För då stannade den, och nu tar de 18 min innan den startar igen.

Alltså verkar den ju fungera?

Varför har den inte värmt mitt vatten tidigare?

Har ju haft VV Start på 40 o stopp på 45
Borde väl fungera de också?
 
Skumt som katten.
Men ställ in som CarMan säger vv stopp till (A) och kanske 45 grader vv start. Du har ju en stor volym i manteln så antalet start/stopp för vv blir ju inte så stort ändå.
 
Ja, jag är lite tjatig....

Men nu borde tiden löpt ut och pumpen borde väl få starta igen?
Eller hur långa är intervallerna?

VV tempen är nu 56, och jag har satt VVStart till 60
VV stopp till 65.

Borde den inte starta och värma nu?

Dock är ju VB-Fram max satt till 50, är detta något som stör?
Ser ocksa att VB-Fram min är på 17.

Vad gör dessa siffror?
 
i vilken meny är du n knappar?
jag tror du är i menyn som endast rör tempraturer för om den går med enbart elpatron. (dom värdena andvänder inte pumpen i ditt driftsläge)
jag tror inte du kn välja sådär höga tempraturer på din pump, då kompressorn inte kan tillverka så varmt vatten.

det du sätter vb-f max på är bara vad pumpen max tillåts att släppa ut i radiatorsystemet, så det gäller inte vid varmvatten produktion (har du inget som är känsligt i systemet så ställ den på max värdet är nått för som som kör golvvärme utan schunt ellr pucher)
vb-min tror jag du andvänder för att kunna hålla en konstant minimum temp på radiatorslingan. du kanske vill ha värme i källaren på sommaren tillexempel.
 
jag tänker o tänke men får inte ihopp det.
om det var et mekaniskt fel så sklle du varken få värme med elpatron elle kompressorn.
om det var fel på kompressorn så skulle du inte få vörke på radiatorsystemet

vad kan vara skilnaden mellan elpatron & kompressordrift?
det enda jag ser som skilnad är att i ena läget så startar du värmningen manuelt o i andra läget förlitar du dig på instälningar & tempgivare.
måste vara nått som står felinställt.
 
om du leker med pumpen kan du gå till sista menyn, tror den är 17. där står det Servicetid. geno att ändra den till 1. så går värmepumpens klocka fortare o du behöver inte vänta så länge...
 
en dum fråga, men den stora svarta vippströmbrytaren står väll i läge 1, o inte i läge R
 
det finns ju et läge ma kan köra pumpen i om man inte har instalera klart köldbäraren, om pumpen står i detta läge så går inte kompressorn nån gång (men du säger ju at den startar ibland.

i en av menyerna så står det EP-drift sen ska det stå 0 strår det 1 så är den i El Patron drift
 
det är ju inte uteslutet att det är et elektronsikt hårdvaru fel
 
Någonting har hänt !!

Kollade VP Start räknaren imorse, och den hade ökat med 3.
Alltså har pumpen gått under natten.
VV Start var satt till 51 och stopp på 60.
Dåvarande VV Temp var 52.
Jag höjde VV Start till 53, o vips så startade den.
Sänkte VV Stopp till 55.
Den nådde precis som du sa tidigare 55 ganska snabbt (Snabbare än El Patron kändes de som) och stannade.

Alltså verkar de ju fungera.... Konstigt nog.
Ska ha detta under uppsikt nu, kolla starter mm. Och framförallt kolla så jag har VV Temp.

Vad är bra inställning på VV Tempen?

Installatören satte:
VV Start 45
VV Stopp 50

Pumpen har varit installerad i 26 månader och har 15760 starter.
Detta låter för mig ganska mycket......
Säg 26x30 för enkelhetens skull = 780 dagar.
15760/780=20 starter / dag i snitt.
För mig låter detta väldigt mycket, men det är kanske så en VP fungerar?!?
 
vv-start är lagom nån stans mellan 40 & 45 grader. (du kan köra med olika inställningar sommar/vinter om du vill, men det är ju tråkigt att ändra)

om värmepumpen är klent dimensinerad så vill man inte att dn ska värma varmvatten för länge, då husvärmen blir lidande av det, o kompensation blir via elpatron (förutsatt at pumpen inte hinner hemta he själv)
så om man har så stor varmvatten beredare som du har så tar det ganska lång tid att värma den, så hus värmen blir bort kopplad länge. Då kan man ha en högre stert temp, säg 45 grader.
men om pumpen är överdimensionerad så klarar jupumpen alla sitruationer bra, o du su har stor varmvatten beredare så tar ju vattnet inte slut så fort, trots att vatten tempen är låg, då kan du för att få så få starter som möjligt ha en låg start temp, säg 40 grader. (bara att exprimitera, fabriks instälning tror jag är 43)
 
stopp temp skulle jag köra på A då når du absolut högsta tempraturen i beredaren, o det tar lång tid innan det kalnar o påkalar ny start.

du kan också montera in en strypventil på till lop eller retut till varmvattn beredaren. här kan du sen mäta tempraturen in & ut under varmvatten laddning. du vill ha ca 8-9 grader diff mellan in & ut.

nominellt värde för att kondenseringen sa vara optimal är 7 grader & det ska du optimera för at få under hus värmning, men vid vv-lddning kan du lägga på nån grad för att få extra hög temp på varmvattnet.

om vv-stopp står på A så jobbar värmepumpen tills retur tempen är 50 grader, så om du stryper vatten flödet så du får 9 graders ditt (kallas delta-t på 9 grader) så komer din värmepump att göra 59 gradit vatten.

en annan fördel med att strypa är att vattnet cirkulerar saktare, det tar då längre tid att värma vattnet, vilket är en stor fördel i en sån här varmvatten beredare. du värmer ju bara vattnet som är runtomkring färskvattnet. om det vatten som är runt om kring, snabt blir varmt, så har inte vattnet inti den inre beredaren blivit varmt, men värmer du saktare så hiner mer värme energi att överföras till inre beredaren.

det här med att strypa är viktigare ju kraftigare pump man har, så du bör sätta dit en sån om det inte finns (din pump ger ju över 12kW på sommaren)
 
jag brukar säga at om du har över 20 starter/ dygn så ska du göra en justering, o då du har det snitt, så har du över 20 starter nån gång.

du kan oxo kolla starter/driftstimme. du ska inte ha mer än 2 starter/ driftstimme ungefär
 
att ställa in en pump på sommaren är omöjligt, så du måste ha input på vad som händer när det är kalt.
men jag kan dra några riktlinjer.

1. dit radiatorsystem ska styras av värmepumpen, du ska alltså ha alla radiatortermostater öppna fullt. (tempraturen i huset jsteras med värmekurva isamband med paralellförskjutningsratten)

2. ökar man gradminutrarna så gr det längre mellan varje start men ju längre det går mellan varje ster, ju högre tamp når pumpen när den väl arbetar. En hög temp försämrar COP. Så här är det en av vägning man får göra. Att sätta gradminutrarna på 100 brukar vara bra.
VIKTIG är dock att du måste efter justera gradminutrarna för eltilskottet så det inte går in i onödan. Här är det bra att börja på en hög siffra, o sen sänka om du märker att inomhus tempen sjunker innan eltillskotet slår i. du kan typ ställa den på 800

3. sen är det viktigt att kolla så värmepumpen äterup alla gradminutrar. meny 0 VB diff VP det beskriver hur stor skillnaden får vara mellan är & bör värde, alltså önskat värde inom parantere i meny1 & värdet framför parantesen.
om skillnaden mallan dessa är större än vad du ställer in i meny10 så startar eller stannar värmepumpen (beroende på om du är över eller under börvärdet)
Ökar du gradmnutrarn sm jag prata om tidigare så måste du i vissa fall även denna. säg att 15 är bra, så stör inte denna.

4. en inomhus givar eä ett bra kompliment, men det är viktigt att du först justerar in anlägningen utan denna givare, då givaren bar paralellförskjutar den på den kurva du valt (så ligger d på fel kurva hjälper inte ine givaren)

kurvan du välje ska motsvara dit hus energi behov vid olika tempraturer, du ska alltså ha exakt samma inomhus temp vid olika utomhus tempraturer. hu är det inte sägert at kurvan ger det den inomhus temp du vil ha (säg at du vil ha 21 grader inne) Men den kurva som passar dig ger dig bara 19 grader (du har altså 19 grader när det är +5 ute & 19 grader när det äe -15 ute) Då har du rätt kurva, för du har samma tamp hela tiden.
då paralell förskjuter du med ratten tills du når dina 21 grader (en för endring i kurva eller paralelförskjutning kan ta up till ett halvt dugn innan huset hunit med, så ha tålamor o justera bara lite itaget)

jag brukar inte titta på siffrorna runt paralellförskjutnings tatten, uten tittar på börväddter (värdet inom parantesen) jag kolar hur mycke den ändrar sig när jag vrider. 3 graders ändring är ca:1 grad i inomhus temp.

Skriv upp ligka värden du har när du har rätt tempratur inne (du vill veta börvärde & utmhus temp, samt vilken kurva du har)
exempel. det är -5 ute +21 inne & du har valt kurva7 , börvädre står på 40 grader. Då vet du att du ska ha 40 grader i systmet när det är -5 ute för att få 21 inne.
sen är det -20 grader en dag o då är det +23 inne, det ska det ju inte vara, så du måste justera. Du har för brant kurva, den ger för mycke värme, välj en lägre kurva.
du har ju kurva 7 & börvärdet visar 48 grader
du vill ner 2 grader i innom hus temp, alltså ska bör värdet sjunka med ca 6 grader (varierer givetvis från hus till hus)
nu får du med hjälp av diagramet i manualen leta efter en bra kurva, är ganska enkelt, men låter krångligt. I manualen finns några kurvor som heter förskjutning värmekurva, där kan du se hur mycke de olika värmekurvorna ger vid olika ute tempraturer, samt räkna lite på hur myckedu ska förskjuta värmekurvan för att hamna rätt (den stora ratten höjer o sänker altså bara denn skala, vilket dom försöker visa)

Ett extremt exempel jaag valde ;)
du har j bara 2 graders diff i temp mallan -5 grader ute & -20 grader ute
vid - 5 vet v at vi ska ha +40 grader på VB & vi gissar att vi ska ha +42 grader vid -20
leta efter en kurva som är så rak så den bara diffar 2 grader mellan dessa. det blir kurva 2 trorjag
välj kurva 2, nu kommer börvärdet att visa 28 grader, så du får vrida på raten tills den visar 42 grader (strunt alltså i skalan runt raten)

fråga om du inte förstår
 
Nu är jag med, förstår ditt tänk, ska anteckna lite så jag har de med mig när kallare tider kommer.
Sitter faktiskt en kran (kulventil?) på returen från VPA'n, så du menar att om jag stryper denna får jag lite effektivare uppvärmning?


Men de jag inte förstår är varför min VP inte startar för att värma vatten. (Precis som den bommar att starta?)

Ibland startar den o värmer, ibland inte.

Nu har jag:
VB Fram 49 (VV)
Varmvatten 51
VB-r 49 (53)
VV Start 51 (54)
VV Stopp 51 (57)

VP har gått över till varmvatten produktion (dioden tänd) men den startar inte.
Såg på displayen att den räknade ner VP Start om 3 min
2 min
1 min
VP Av

Borde den inte startat för att värma mitt vatten?
Eller finns de andra värden som säger att VB-r måste va si o så mycket lägre än nått, eller nått liknande !?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.