B Boan skrev:
Om du köper in dig i ett vindkraftsverk och direktäger, så ligger de på 3-3.5kr/producerad kWh och år. Det är lite relation mot solceller….
Tyvärr ser det ut som att för många är det bättre sätta in pengarna på tex Lysa och låta dem växa där….
Jag kollade runt lite, man verkar rätt lätt hitta vindkraftsinvesteringar som ger en avkastning på 10% per år. Då börjar det ju vara intressant måste jag säga. Jag räknade på ett som hade 20 öre per kWh (+ moms och nät och skatt) för andelar som kostade 6700 kr per 1000 kWh. Om vi antar ett lågt relativt lågt viktat årsmedel på 92 öre/kWh inkl moms, så ger detta en avkastning på 670kr per andel, dvs 10%. Klart bättre kalkyl än på att investera i solpaneler. Livslängden på investeringen är dock lite kortare, så det behöver man också ta in i kalkylen. Det kanske görs avsättningar till detta, har inte hunnit kolla ännu.
 
A Argastesnickaren skrev:
Saxat från Skatteverket.

Du kan få skattereduktion för elen som du levererar
Du har rätt till skattereduktion för det antal kilowattimmar som du matar in på elnätet om du anmäler till elnätföretaget att du framställer förnybar el och din anläggning uppfyller vissa villkor.

Underlaget för skattereduktion är det antal kilowattimmar du matar in på elnätet men underlaget kan aldrig bli större än det antal kilowattimmar som tagits ut i anslutningspunkten.

Om ni är flera personer som anmält till elnätföretaget att ni framställer och matar in förnybar el i en och samma anslutningspunkt, ska underlaget fördelas lika mellan er. Det går inte senare att omfördela underlaget på något annat sätt, eller fördela det på någon annan person som inte är anmäld som framställare av förnybar el hos elnätföretaget. Underlaget får inte överstiga 30 000 kilowattimmar, vare sig per person eller per anslutningspunkt.

Skattereduktionen uppgår till underlaget multiplicerat med 60 öre. Skattereduktionen kan därmed högst uppgå till 18 000 kronor per år (30 000 kilowattimmar × 60 öre).
Det framgår fortfarande inte hur ofta detta skall räknas av. Det är ju upp till elbolaget att avgöra. De kan ju räkna all momentsn ström som matas in, men det gör ju kalkylen för solpaneler ännu sämre för de som har låg eller ingen nätnytta.
 
K Krille4 skrev:
Ingen ekonom kommer dock att hålla med om att beräkningen av lönsamhet för en investering exkluderar avskrivningen.:)
Nej, det menar inte jag heller. Däremot är en investering lönsam från dag 1 om den genererar avkastning nog för att betala räntor och till att amortera av skulden inom investeringens livslängd. Det är inte så att lönsamheten uppstår först den dag lånet verkligen är amorterat, utan den finns där hela tiden.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det framgår fortfarande inte hur ofta detta skall räknas av. Det är ju upp till elbolaget att avgöra. De kan ju räkna all momentsn ström som matas in, men det gör ju kalkylen för solpaneler ännu sämre för de som har låg eller ingen nätnytta.
Vad är problemet.
Det räknas på allt du köper.
Köper du 6000 kWh och säljer 6000 kWh eller mer så får du dina 60 öre på deklarationen.
Säljer du 10 000 kWh och bara köper 6000 kWh så får du bara tillgodo räkna dig 6000 kWh.

Jag formulerar om.
Du får dom 60 örena på allt du säljer upp till samma kWh som du köper.
 
A Argastesnickaren skrev:
Vad är problemet.
Det räknas på allt du köper.
Köper du 6000 kWh och säljer 6000 kWh eller mer så får du dina 60 öre på deklarationen.
Säljer du 10 000 kWh och bara köper 6000 kWh så får du bara tillgodo räkna dig 6000 kWh.
Problemet är att om det är momentan avräkning så köper och säljer man hela tiden. Då förlorar man pengar på en stor del av produktionen. Om vi tar mitt hus, där ligger grundförbrukningen på 500W ungefär. Därutöver har jag mängder med olika spikar i förbrukning. Eftersom jag har relativt liten takyta åt sydost (huset är två våningar) så räcker inte ev produktion för att täcka topparna, men det blir försäljning hela tiden med baskonsumtionen. Dvs, man tvingas hela tiden att köpa dyrare än man säljer, även under samma timme. I mitt fall med 11,62 öres förlust per kWh såld el som måste köpas tillbaka. Lite förenklat så kommer all produktion över 500W (inte riktigt, men nästan, att behöva säljas för att köpas tillbaka strax efteråt till ett högre pris
 
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är att om det är momentan avräkning så köper och säljer man hela tiden. Då förlorar man pengar på en stor del av produktionen. Om vi tar mitt hus, där ligger grundförbrukningen på 500W ungefär. Därutöver har jag mängder med olika spikar i förbrukning. Eftersom jag har relativt liten takyta åt sydost (huset är två våningar) så räcker inte ev produktion för att täcka topparna, men det blir försäljning hela tiden med baskonsumtionen. Dvs, man tvingas hela tiden att köpa dyrare än man säljer, även under samma timme. I mitt fall med 11,62 öres förlust per kWh såld el som måste köpas tillbaka. Lite förenklat så kommer all produktion över 500W (inte riktigt, men nästan, att behöva säljas för att köpas tillbaka strax efteråt till ett högre pris
Här ser du köpt o såld för igår. Enda gången de köps o sälj är runt start o slut. Var lite molnigt här så ej full produktion.

dipp i försäljning 13-15 beror på SPA uppvärmning.

anläggningen driftsattes i mars 10kw o kostade 124k. Så 12400kr/kW och där jag räknar hem anläggningen på 10år med 80öre inköp och 50 sälj i min kalkyl. Dock ska jag fixa ny energi deklaration med LLVP o solceller (bara FLVP innan). Så borde kunna få grönt bolån. Sparar 4300kr per år bara på det. Elbil kommer i september och är ej inräknad i min kalkyl.

Bor i SE4 och terminspriserna visar medelpris på ca 1kr för 2023 och 2024.

Men vid 15000kr/kW eller högre börjar de bli svårt att räkna hem solceller tycker jag.
 
  • App som visar elförbrukning i kWh, 5 maj, med temperatur, tidszoner, och försäljningsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Histogram och linjediagram som visar köpt el (7,2 kWh) och temperatur över dygnet 5 maj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ConnyK
  • Laddar…
Intressant att läsa alla profstyckares åsikter, dock inte baserade på egna erfarenheter,,,,utan troligtvis googlande.
På 5 dagar har jag efter egenkonsumtionen sålt för 537kr och köpt för 101kr.
Dvs, ganska bra.
Fortsätter maj med samma prisnivå kommer jag vara skitnöjd rent ut sagt. Sen har vi juni, juli, augusti, september,,,lite i oktober kvar. Nov-apri får jag köpa el.
Anläggningen kostade 260k efter 20% bidrag 2021. Den är på ca 20.000kwh.
Förra året med extrempriserna på el sålde jag för en bra bit över 30k. Jag kan i dagsläget inte konsumera upp vad jag får när jag säljer, blir en del över vid årsskiftet. I dagsläget 7k kvar från förra årets försäljning,,,och nu börjar det rasla till igen och pengar trillar in.
Hur går det för er andra solfarmare?
 
  • Diagram som visar daglig förbrukning, köpt el för 1,14 kr den 6:e maj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Appskärm visar solenergiproduktion, försäljningsintäkter, datummarkering för maj månad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mickebus och 4 till
  • Laddar…
M
T Tomasmexitegel skrev:
Intressant att läsa alla profstyckares åsikter, dock inte baserade på egna erfarenheter,,,,utan troligtvis googlande.
På 5 dagar har jag efter egenkonsumtionen sålt för 537kr och köpt för 101kr.
Dvs, ganska bra.
Fortsätter maj med samma prisnivå kommer jag vara skitnöjd rent ut sagt. Sen har vi juni, juli, augusti, september,,,lite i oktober kvar. Nov-apri får jag köpa el.
Anläggningen kostade 260k efter 20% bidrag 2021. Den är på ca 20.000kwh.
Förra året med extrempriserna på el sålde jag för en bra bit över 30k. Jag kan i dagsläget inte konsumera upp vad jag får när jag säljer, blir en del över vid årsskiftet. I dagsläget 7k kvar från förra årets försäljning,,,och nu börjar det rasla till igen och pengar trillar in.
Hur går det för er andra solfarmare?
Det är riktigt bra!
Jag började handla SSAB i höstas och framåt för ungefär samma pengar som jämförelse. Nu är positionen såld till 75%. 2022 hade jag elräkningar på knappt 40k efter bidraget. Jag håller med att det är trevligt när EN investering betalar en husutgift;)
Aktieportfölj med svenska bolagsnamn och plussummor i kronor.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det är riktigt bra!
Jag började handla SSAB i höstas och framåt för ungefär samma pengar som jämförelse. Nu är positionen såld till 75%. 2022 hade jag elräkningar på knappt 40k efter bidraget. Jag håller med att det är trevligt när EN investering betalar en husutgift;)
[bild]
Ja, grattis till dig. Men det säger inget om solceller Men har du kunskapen med aktier så håll på med det. PS, även 100 miljoners mannen har satt upp solceller.
 
B buffyin skrev:
Här ser du köpt o såld för igår. Enda gången de köps o sälj är runt start o slut. Var lite molnigt här så ej full produktion.

dipp i försäljning 13-15 beror på SPA uppvärmning.

anläggningen driftsattes i mars 10kw o kostade 124k. Så 12400kr/kW och där jag räknar hem anläggningen på 10år med 80öre inköp och 50 sälj i min kalkyl. Dock ska jag fixa ny energi deklaration med LLVP o solceller (bara FLVP innan). Så borde kunna få grönt bolån. Sparar 4300kr per år bara på det. Elbil kommer i september och är ej inräknad i min kalkyl.

Bor i SE4 och terminspriserna visar medelpris på ca 1kr för 2023 och 2024.

Men vid 15000kr/kW eller högre börjar de bli svårt att räkna hem solceller tycker jag.
Men då är det ju inte momentan avräkning utan per timme alltså. Då sparar man in mer pengar. Då skulle skillnaden i överföring/60--öring mm sparas in på ca 1/3 av dygnskonsumtionen på sommaren. I mitt fall skulle det då göra ca 40 kr/mån under åtta månader.
 
T Tomasmexitegel skrev:
Intressant att läsa alla profstyckares åsikter, dock inte baserade på egna erfarenheter,,,,utan troligtvis googlande.
På 5 dagar har jag efter egenkonsumtionen sålt för 537kr och köpt för 101kr.
Dvs, ganska bra.
Fortsätter maj med samma prisnivå kommer jag vara skitnöjd rent ut sagt. Sen har vi juni, juli, augusti, september,,,lite i oktober kvar. Nov-apri får jag köpa el.
Anläggningen kostade 260k efter 20% bidrag 2021. Den är på ca 20.000kwh.
Förra året med extrempriserna på el sålde jag för en bra bit över 30k. Jag kan i dagsläget inte konsumera upp vad jag får när jag säljer, blir en del över vid årsskiftet. I dagsläget 7k kvar från förra årets försäljning,,,och nu börjar det rasla till igen och pengar trillar in.
Hur går det för er andra solfarmare?
Kalasbra för dig. Jag kan dock aldrig göra en sådan bra affär. Jag får plats med en hälften så stor anläggning till ca halva priset. Det är dock avkastningen på dina pengar som är det intressanta, då tjänade ju bra förra året, gissningsvis kommer inte de priserna tillbaka.

Jag får inte ihop min kalkyl med det antagande jag gör på priser/bidrag framöver.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men då är det ju inte momentan avräkning utan per timme alltså. Då sparar man in mer pengar. Då skulle skillnaden i överföring/60--öring mm sparas in på ca 1/3 av dygnskonsumtionen på sommaren. I mitt fall skulle det då göra ca 40 kr/mån under åtta månader.
jag har uppfattning att det är moment eller minut.
Kolla in kl 17 eller 18. Säljer o köper de timmarna. Men i det stora blir det nästan som ”per timme”. Solcellerna levererar ström hela även vid sämre väder.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kalasbra för dig. Jag kan dock aldrig göra en sådan bra affär. Jag får plats med en hälften så stor anläggning till ca halva priset. Det är dock avkastningen på dina pengar som är det intressanta, då tjänade ju bra förra året, gissningsvis kommer inte de priserna tillbaka. Sen kan jag säga med mina paneler tillverkade i Tyskland känns det bra att samtidigt dra mitt lilla strå till stacken, för miljön, för kunskap och arbetstillfällen i Europa. PS, en liten smäll vid en kraftledning i havet och vi är där igen. Putin är Tsaren, medborgarna tror på honom/vågar inget annat så helt omöjligt är det inte. Vi får se.

Jag får inte ihop min kalkyl med det antagande jag gör på priser/bidrag framöver.
Priserna förra året ser jag som en bonus. Men jag tror dom flesta som är pålästa (ej google profsen) är överens om att elpriserna/konsumtionen inte kommer gå net, däremot tvärt om konsumtionen kommer gå upp, 20öre kWh är tider som är förbi och inte kommer igen.
 
T Tomasmexitegel skrev:
Priserna förra året ser jag som en bonus. Men jag tror dom flesta som är pålästa (ej google profsen) är överens om att elpriserna/konsumtionen inte kommer gå net, däremot tvärt om konsumtionen kommer gå upp, 20öre kWh är tider som är förbi och inte kommer igen.
Jag räknade på 60 öre/kWh + moms i elpris i snitt för såld el på dagtid och får inte ihop kalkylen. Särskilt inte när jag skulle gå back 11,62 öre (ink moms) på allt jag säljer jämfört med vad jag köper för.
 
Vårt hus var väl inte helt optimalt orienterat för max produktion på vår anläggning på 10,92 kWp - 287 grader strax norr om rakt västerut. Men produktionskurvan sammanfaller bra med när vi kan göra av med el, plus att produktionen är bra när spotpriserna börjar sticka iväg framåt kvällskvisten. Bra med pulver även kl 19 så här års som synes.

För tidigt att säga om kalkylerna håller men det ser bra ut än så länge, satte igång den 12 april. Intressant att man får en någorlunda basproduktion även på förmiddagstimmarna när taket ligger i skugga.

Idag var en solig dag och det blev en bra skörd motsvarande ca en veckas normal dygnskonsumtion för oss. Så är det naturligtvis inte varje dag men även molniga dagar ger ok produktion och intressant nog litet mer när taket ligger i skugga, molnen reflekterar.

Solenergiproduktionsdata för en dag; topproduktion vid middagstid; totalt 59,9 kWh genererat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.