H Harald Blåtumme skrev:
Vårt hus var väl inte helt optimalt orienterat för max produktion på vår anläggning på 10,92 kWp - 287 grader strax norr om rakt västerut. Men produktionskurvan sammanfaller bra med när vi kan göra av med el, plus att produktionen är bra när spotpriserna börjar sticka iväg framåt kvällskvisten. Bra med pulver även kl 19 så här års som synes.

För tidigt att säga om kalkylerna håller men det ser bra ut än så länge, satte igång den 12 april. Intressant att man får en någorlunda basproduktion även på förmiddagstimmarna när taket ligger i skugga.

Idag var en solig dag och det blev en bra skörd motsvarande ca en veckas normal dygnskonsumtion för oss. Så är det naturligtvis inte varje dag men även molniga dagar ger ok produktion och intressant nog litet mer när taket ligger i skugga, molnen reflekterar.

[bild]
Jag har grubblat över natten på din graf. Hur kan du ha så mycket bättre än alla andra jag tittat på?

Du maxar redan nu på 8 kW i en anläggning på under 11 kWp, det är riktigt bra. Särskilt med tanke på väderstrecket. Och drygt 4 kW när solen inte ens lyser direkt på panelen (när solen står som högst). Även basproduktionen när panelerna ligger i ren skugga är imponerande. Vad har du köpt för anläggning? Hur många paneler?

Ett snabbt överslag säger mig att antingen så är din anläggning specad ungefär som det bud jag fick av Svea Solar (17 paneler) och att de kraftigt underskattat produktionen, eller så är det mycket bättre paneler i din anläggning.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har grubblat över natten på din graf. Hur kan du ha så mycket bättre än alla andra jag tittat på?

Du maxar redan nu på 8 kW i en anläggning på under 11 kWp, det är riktigt bra. Särskilt med tanke på väderstrecket. Och drygt 4 kW när solen inte ens lyser direkt på panelen (när solen står som högst). Även basproduktionen när panelerna ligger i ren skugga är imponerande. Vad har du köpt för anläggning? Hur många paneler?

Ett snabbt överslag säger mig att antingen så är din anläggning specad ungefär som det bud jag fick av Svea Solar (17 paneler) och att de kraftigt underskattat produktionen, eller så är det mycket bättre paneler i din anläggning.
Bild från igår hos mig.
Söderläge med lite skugga både från träd, skorsten och taknock (många vinklar på huset)
9.7 kWp anläggning. Appskärm som visar daglig energiproduktion på 58,6 kWh, höjdpunkt mitt på dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Excel
H Harald Blåtumme skrev:
Vårt hus var väl inte helt optimalt orienterat för max produktion på vår anläggning på 10,92 kWp - 287 grader strax norr om rakt västerut. Men produktionskurvan sammanfaller bra med när vi kan göra av med el, plus att produktionen är bra när spotpriserna börjar sticka iväg framåt kvällskvisten. Bra med pulver även kl 19 så här års som synes.

För tidigt att säga om kalkylerna håller men det ser bra ut än så länge, satte igång den 12 april. Intressant att man får en någorlunda basproduktion även på förmiddagstimmarna när taket ligger i skugga.

Idag var en solig dag och det blev en bra skörd motsvarande ca en veckas normal dygnskonsumtion för oss. Så är det naturligtvis inte varje dag men även molniga dagar ger ok produktion och intressant nog litet mer när taket ligger i skugga, molnen reflekterar.

[bild]

Själv har jag 14 paneler mot öst och 30 mot sydväst. Jag maxar inte produktionen då solpanelerna inte är riktade mot söder men får med morgontimmarna och kväll då man förbrukar mer själv.
 
  • Diagram som visar elproduktion över tid, högsta yield runt mitt på dagen, totalt 109.86 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Argastesnickaren skrev:
Bild från igår hos mig.
Söderläge med lite skugga både från träd, skorsten och taknock (många vinklar på huset)
9.7 kWp anläggning.[bild]
Med tanke på skuggan, har du optimerare? Vilka paneler och vilken växelriktare?

Även denna var mycket bättre än vad jag fått ut från säljare.
 
Nissens
Lite kul att alla dessa grafer dyker upp vid den här tiden på året. Har ni sparat några från nov-feb också? :)
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lite kul att alla dessa grafer dyker upp vid den här tiden på året. Har ni sparat några från nov-feb också? :)
Motfråga blir naturligtvis varför skall vi visa en graf från nov-feb?, man tillverkar ju ingen el att prata om då.
 
  • Gilla
Mickebus och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Med tanke på skuggan, har du optimerare? Vilka paneler och vilken växelriktare?

Även denna var mycket bättre än vad jag fått ut från säljare.
Solar Edge med optimerare som nog var nödvändigt med mycket skugga som vandrar.
Som igår så hade jag överskott i produktionen från 06-20:)
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Gårdagen hade lite vandrande moln men ganska ok produktion i alla fall. 10,3 kWp och 10 kW VR.
Graf visar elproduktion över tiden, maximal vid lunchtid, totalt 67.92 kWh den 6 maj 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Fyra paneler med växelriktare går att köpa för 15000kr från Tyskland inklusive frakt. Låt oss anta 10000kr för installationen. Detta blir 25000kr.

Svea Solar ville ha 120000kr för 17 paneler och växelriktare.

4,25 * 25000 = 106250 kr. Klart lägre än Svea Solar. Bättre effekt på de tyska panelerna. Samma garantier ungefär.

Det verkar gå att komma undan billigare. Till och med utan bidrag (de från Tyskland har jag inte räknat med några bidrag på).
Är det kanske så, att produkten säljs utan moms i Tyskland och måster installeras i Tyskland?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har grubblat över natten på din graf. Hur kan du ha så mycket bättre än alla andra jag tittat på?

Du maxar redan nu på 8 kW i en anläggning på under 11 kWp, det är riktigt bra. Särskilt med tanke på väderstrecket. Och drygt 4 kW när solen inte ens lyser direkt på panelen (när solen står som högst). Även basproduktionen när panelerna ligger i ren skugga är imponerande. Vad har du köpt för anläggning? Hur många paneler?

Ett snabbt överslag säger mig att antingen så är din anläggning specad ungefär som det bud jag fick av Svea Solar (17 paneler) och att de kraftigt underskattat produktionen, eller så är det mycket bättre paneler i din anläggning.
Jo anläggningen levererar bra och kickar igång på allvar även i extremt flacka solvinklar typ mitt på dagen.
Som igår över 7 kW mellan 14:45 - 18:00 med max 7,92 kW vid 16:45 ca.

Solaredge 10 kW växelriktare med 28 styck Trina Solar Energy TSM-395DE09 (Vertex S). Modell på optimerarna vet jag inte men försöker ta reda på det, allt är iaf kopplat i en enda sträng. Litet vandrande skuggor från vegetation och takhuvar men inte så mycket problem med det på det hela taget.

Panelerna är helsvarta, bra antireflexbehandlade vilket ger ett mattsvart intryck och kan knappast blända någon granne.
 
Logad Logad skrev:
Gårdagen hade lite vandrande moln men ganska ok produktion i alla fall. 10,3 kWp och 10 kW VR.
[bild]
Antar att du inte bor i Göteborg. Var årsrekord för mig igår. 135kwh in, 20.000kwh anläggning.
 
  • Area diagram som visar produktion över tid; toppar mitt på dagen; troligen energiproduktion, kanske solenergi. Datumet är lördag 2023-05-06.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tomasmexitegel skrev:
Antar att du inte bor i Göteborg. Var årsrekord för mig igår. 135kwh in, 20.000kwh anläggning.
20 000 kWh, menar du det anläggningen producerar per år? Det normala man anger är panelernas maxeffekt i kW eller kWp som blivit modernt i solpanelsammanhang.
 
Logad Logad skrev:
20 000 kWh, menar du det anläggningen producerar per år? Det normala man anger är panelernas maxeffekt i kW eller kWp som blivit modernt i solpanelsammanhang.
Sorry, är inte hemma i termerna. Men i alla fall. Den ligger på 20460kw (310w x 66st) Ligger även runt det i produktion på ett år.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jo anläggningen levererar bra och kickar igång på allvar även i extremt flacka solvinklar typ mitt på dagen.
Som igår över 7 kW mellan 14:45 - 18:00 med max 7,92 kW vid 16:45 ca.

Solaredge 10 kW växelriktare med 28 styck Trina Solar Energy TSM-395DE09 (Vertex S). Modell på optimerarna vet jag inte men försöker ta reda på det, allt är iaf kopplat i en enda sträng. Litet vandrande skuggor från vegetation och takhuvar men inte så mycket problem med det på det hela taget.

Panelerna är helsvarta, bra antireflexbehandlade vilket ger ett mattsvart intryck och kan knappast blända någon granne.
Ok, så 28 paneler men ändå bara 11 kWp, då förstår jag. Elva paneler mer än vad jag fick i min offert. Jo, då kan man få hög produktion även strax norr om väst.

De panelerna du har hittar jag för strax under 2000 kr. Riktigt bra pris faktiskt. Växelriktare kostar runt 20000 kr och sedan kablar på det. Det går att bygga riktigt billigt om man monterar själv och har en elfirma som gör resten (jag har en kompis vars firma i så fall skulle kunna göra jobbet).

Det ser inte lovande ut ändå, men mycket bättre. Jag har fortfarande för lite takyta för att kunna bekosta hela årets elkonsumtion.
 
M
Det är grymt att ni producerar med era paneler nu! Drog igång poolvärmen imorse, 2,3kW som står och tickar för att värma 30m3 vatten från 8,8gr (imorse).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.