Nissens
M Mikaelzii skrev:
Vi är en av dom som beställt solceller och får dessa monterade i slutet av månaden.

vi lånar hela summan och får då en räntekostnad på ca 450kr per månad.
Våra elräkningar har snittat ca 2700kr per månad under våra 6 år i huset.
6 månader om året räknar vi med 0 i elräkning kanske t.o.m. få betalt, men räknar vi 0 så betalar sig anläggningen inom 10 år.
Och då har jag inte ens räknat med 60 öringen per såld kwh man får tillbaka på deklarationen//skatten :)

köper solcellerna helt enkelt för att få lägre fasta månadskostnader inte för att ”tjäna” pengar.
Att få en eller två tusenlappar extra över per månad ger en ganska säker avkastning, visst börsen kanske hade gett mer men man kan lika gärna förlora pengarna också :).
Har du med nätavgiften i den kalkylen?
 
Nissens Nissens skrev:
Har du med nätavgiften i den kalkylen?
köper elen från samma ställe som nätet. Så 2700kr är totala elkostnaden vi har idag (snitt).
Vi har ett hus som förbrukar ca 28 kwh per kvm i uppvärmning så förbrukningen är ungefär den samma hela året.
Pga sommaren har vi igång pool och spabad :)
 
Clarken37 skrev:
Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.

Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.

Solceller är en lönsam investering - Vattenfall

Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.

Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).

Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.

Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
Jag har ett system på 13,2kWp och det producerade 12,3kWh förra året. Jag har inte bästa läge, sydöst.
2021 kostade min el 27.000:- (inga solpaneler)
2022 gjorde jag en vinst på 3.000:- (Skillnad 30.000:) Återbetalningstid drygt 5 år, systemet kostade 150.000:-
I år ser det inte sämre ut,men jag räknar med en playback på 6-7år.
Inte helt fel att få en 20% ränta på mitt insatta kapital.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Kepal Kepal skrev:
Jag har ett system på 13,2kWp och det producerade 12,3kWh förra året. Jag har inte bästa läge, sydöst.
2021 kostade min el 27.000:- (inga solpaneler)
2022 gjorde jag en vinst på 3.000:- (Skillnad 30.000:) Återbetalningstid drygt 5 år, systemet kostade 150.000:-


I år ser det inte sämre ut,men jag räknar med en playback på 6-7år.
Inte helt fel att få en 20% ränta på mitt insatta kapital.

Då ser våran lovande ut, vi installerar 12,5 i 38 graders lutning i rakt söderläge :)
 
  • Gilla
Kepal
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Då ser våran lovande ut, vi installerar 12,5 i 38 graders lutning i rakt söderläge :)
Detta fenomen som uppkommer många dagar är dock ett bekymmer för att få ihop kalkylen. Det såg inte ut såhär tidigare år, då var skillnaderna mitt på dagen mycket mindre.

Skärmbild av mobil, elprisgraf, spotprisinformation, reklambanner, appanvändargränssnitt, datum 7 maj 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
davveno1 davveno1 skrev:
Jag lånar varken till börsen eller solceller.
Men jag är med på båda.
Ett jättebra och uttömmande svar på TS där ny information blandas med egna genomtänkta slutsatser
 
M Mekaniker skrev:
Ett jättebra och uttömmande svar på TS där ny information blandas med egna genomtänkta slutsatser
Så skönt att du bidrar på ditt alldeles egna sätt.
 
Clarken37 skrev:
Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.

Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.

Solceller är en lönsam investering - Vattenfall

Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.

Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).

Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.

Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
Kostnaden för producerad el minskar med storleken på anläggningen. Du får mer energi per kr. Det gör att lönsamheten också ökar. En 200k anläggning är mycket lönsammare än en 100k anläggning. Avkastning kapital ligger runt 10% och återbetalningstiden ungefär 10 år.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Detta fenomen som uppkommer många dagar är dock ett bekymmer för att få ihop kalkylen. Det såg inte ut såhär tidigare år, då var skillnaderna mitt på dagen mycket mindre.

[bild]
Har också sätt det men verkar vara på helgerna det händer. Var nära 0 på valborg. Har inte sett det direkt på vardagarna.

Nissens Nissens skrev:
Lite kul att alla dessa grafer dyker upp vid den här tiden på året. Har ni sparat några från nov-feb också? :)
när jag fick minna paneler installerade i februari, så vissa installatören liknande anläggningar. Och vissa leverera 30kw+ vissa februari dagar. Febari och november leverera i snitt 20-30% produktion och kan bli upp till 10% i december.

Samt så skiljer sig dec och april 400kw, så behöver inte så mycket mer el på vintern. 1100kw vs 700kw
 
  • Gilla
JohnPaul2
  • Laddar…
Excel
K Krille4 skrev:
Absolut - räknar man kassaflöde inkluderar man istället amortering som bör motsvara ungefär avskrivningen. I alla fall om man inte ska göra en glädjekalkyl :)

/Krille
Det är rimligt att ha en amortering som motsvarar livslängden. Men det går ochså att inkludera i huslånet, ligger man bra till där skiter man i att amortera.
 
Excel Excel skrev:
Det är rimligt att ha en amortering som motsvarar livslängden. Men det går ochså att inkludera i huslånet, ligger man bra till där skiter man i att amortera.
Man skall naturligtvis amortera i enlighet med garantierna, annars så kan man stå med en skuld och en icke fungerande anläggning. All tid utöver detta är ren bonus.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Man skall naturligtvis amortera i enlighet med garantierna, annars så kan man stå med en skuld och en icke fungerande anläggning. All tid utöver detta är ren bonus.
Varför ska men det, det kanske är så att man är pensionär och vill ha lite roligt innan man dör än att amortera på solcellerna.
 
  • Gilla
Mikaelzii och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Varför ska men det, det kanske är så att man är pensionär och vill ha lite roligt innan man dör än att amortera på solcellerna.
Det vi såg i elprisutvecklingen 2022 var ett förebud och en varning om vad man sannolikt kan räkna med framöver. Så vår beslut var att försöka ordna så att inte alla våra medel går åt till att betala elräkningar de närmaste decennierna, givetvis med risken i beaktande att det kan ta längre tid än förväntat att få ROI. En riskminimeringsstrategi absolut, och den kan vara dyrare än alternativa strategier beroende på hur utvecklingen ser ut. So be it. Det var vårt val.
 
  • Gilla
nikasp och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Varför ska men det, det kanske är så att man är pensionär och vill ha lite roligt innan man dör än att amortera på solcellerna.
För att man skall vara skuldfri när garantin tar slut. Man vill inte stå med höga kostnader OCH ett lån. Om blixten slår ned och slår ut solpanelerna, tror du att du får något på försäkringen då? Kolla det innan du bestämmer amorteringstid.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Walle85
26,13 kWp anläggning, producerade ca 150 kWh igår. Har tyvärr inte möjlighet att optimera för att få toppen på morgon/kväll för att maxa elpriset med produktionen. Återstår att se om denna installation är vettig om några år, only time will tell ...
Diagram som visar energiförbrukning i kilowatt över en dag, med topp mitt på dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Energianvändningsdiagram över tid, fluktuerande effekt, max vid 8 kW, tidsaxel från midnatt till 23:30.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

@Nissens la även upp en graf från en representantativ dag i December eftersom du efterfrågade det. Fyller den ditt infomationsgap?
(röd färg är köpt el, grön färg är producerad el)
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.