pacman42 pacman42 skrev:
Bara för att förstärka det du skriver ytterligare, så kommer här några exempel:

Mulet i Nederländerna idag, men de har alltså så mycket solpaneler installerat att när solen skiner och det är helg, då ligger de på minuspriser. Idag då det är mulet i stora delar av landet så produceras ändå 40% av behovet av solceller. Detta leder ju till att kapaciteten på solel sällan fullt utnyttjas. Det kostar mer att mata in elen än man får betalt vissa dagar och då matar man inte in helt enkelt trots att man producerar. De måste ju köra gas mm för att reglera också.

Tyskland börjar vara i en liknande situation. Förutom baskraften (kol) som de måste ha igång för att klara nätterna och reglerkraften (gas) som också måste vara igång (för att klara variationerna) så fyller numera solenergin ut allt behov på sommaren, blåser det och är soligt, ja då störtdyker priserna. 40% av elen i Tyskland producerades nyss via solpaneler, trots att nordvästra industridelen av landet har mulet idag.

Till och med Polen är på väg åt detta hållet. 1/3 av elen just nu produceras med sol.
Är du helt säker på att så stora mängder produceras av solceller, låter galet mycket?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, titta själv:
- [länk]
- [länk]
- [länk]

Jämför gärna med SE4:
- [länk]

Och Danmark (DK2):
- [länk]

Det är galet mycket...
Där ser man, men 0% i SE4 av kärnkraft?
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Där ser man, men 0% i SE4 av kärnkraft?
Det finns ingen kärnkraft i SE4, nej.
 
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det finns ingen kärnkraft i SE4, nej.
Tankevurpa! Geografisinnet från mellanstadiet borta :(
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Stämningsbild!

Barseb%C3%A4ck.jpg

"Tack…, ni svenska vakttorn. Med plutonium…, tvingar vi danskarna ner på knä.

Här…, Danmark…, utskitet av kalk och vatten. Och där…, Sverige…, hugget i granit. Dansk… jävlar. DANSKJÄVLAR!"

;)
 
  • Gilla
  • Älska
vcx och 5 till
  • Laddar…
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Max 200 000 kr får de av mig för att de har bergvärme och solpaneler. Jag har ingen aning om hur bra utfört arbetet med solpanelerna är, så det måste åtminstone besiktas (ett hus 2km bort brann ned pga felaktigt installerade solpaneler). Bergvärmen börjar närma sig byte av pump. Hur djupt är hålet? Hur väl täcker det årsbehovet av värme? Kyls det av pga dålig rörelse på vattnet i hålet?

Det är mycket att bedöma innan man kan köpa ett sådant hus. Dolt fel kommer man inte heller undan med.

Edit: LVVP och LLVP känns mycket tryggare i sammanhanget än BVVP.
230 meter djupt.
Värdeökningen (200.000kr) enligt dig. Borde de inte inkluderas i kalkylen på något sätt?
 
Nej, eftersom värdet för solpanelerna kan antas vara noll när garantin är slut.

Samma med bergvärmepumpen, men inte hålet om det är tillräckligt djupt.

Att folk inte kan räkna är en annan sak
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, eftersom värdet för solpanelerna kan antas vara noll när garantin är slut.

Samma med bergvärmepumpen, men inte hålet om det är tillräckligt djupt.

Att folk inte kan räkna är en annan sak
Intressant att du anser att det är värdelöst så fort garantin går ut?
Vi har helt olika uppfattningar här, men det är helt okay.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, eftersom värdet för solpanelerna kan antas vara noll när garantin är slut.

Samma med bergvärmepumpen, men inte hålet om det är tillräckligt djupt.

Att folk inte kan räkna är en annan sak
Jag tar gärna din bil när garantin gått ut ;)
Den är ju värd noll ändå!

Skämt åtsido, så har allt ett värde även utan garanti. Så länge anläggningen fungerar så kommer man få lägre driftkostnad, det påverkar både lån och försäljning. Frågan bara hur man värderar det!
 
  • Gilla
Mickebus och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
230 meter djupt.
Värdeökningen (200.000kr) enligt dig. Borde de inte inkluderas i kalkylen på något sätt?
Så länge värdeökningen är mindre än investeringen kommer det att påverka kalkylen negativt.

Nu tror jag i och för sig att 10 år gammal bergvärme värderas avsevärt högre än 0 kr av de flesta. Låt oss säga att det värderas till 100 000 kr - då innebär det att kalkylen för bergvärme bör innefatta 10 000 kr/år i avskrivning/värdeminskning.

/Krille
 
Redigerat:
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
G
Ett vattenburet värmesystem med ett bra berg/mark/sjö värmepumpsystem värderar jag högt, gärna med bra data på förbrukning under den kalla perioden så systemet inte behöver stöttas med elpatron. Om själva pumpen är 10-15 år så får man förvisso räkna med att byta den i kalkylen men det är ju sällan man behöver byta radiatorer/golvvärme och slang i hål/mark/sjö.
Solceller, visst är det en vettig anläggning så är det ett plus i kanten men mycket lägre på skalan än annat.
 
Excel
Jag menar att vä
K Krille4 skrev:
Så länge värdeökningen är mindre än investeringen kommer det att påverka kalkylen negativt. Eller hur menar du?

Nu tror jag i och för sig att 10 år gammal bergvärme värderas avsevärt högre än 0 kr av de flesta. Låt oss säga att det värderas till 100 000 kr - då innebär det att kalkylen för bergvärme bör innefatta 10 000 kr/år i avskrivning/värdeminskning.

/Krille
Menar att värdeökningen bör inkluderas i kalkylen. (vilket inte beaktats i dina tidigare inlägg) En rak värdeminsking (amorteringstakt) på tex 10 år blir något missvisande i sammanhanget.
 
Excel Excel skrev:
Jag menar att vä

Menar att värdeökningen bör inkluderas i kalkylen. (vilket inte beaktats i dina tidigare inlägg) En rak värdeminsking (amorteringstakt) på tex 10 år blir något missvisande i sammanhanget.
Nä det har jag beaktat så jag förstår inte riktigt vad du menar? Det jag vände mig mot var en kalkyl där någon som köpt solceller helt bortsåg från avskrivningen i kalkylen. 5000 kr plus per år var i praktiken 5000 kr minus om man räknade med en avskrivning på 15 år.

/Krille
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Excel
K Krille4 skrev:
Nä det har jag beaktat så jag förstår inte riktigt vad du menar? Det jag vände mig mot var en kalkyl där någon som köpt solceller helt bortsåg från avskrivningen i kalkylen. 5000 kr plus per år var i praktiken 5000 kr minus om man räknade med en avskrivning på 15 år.

/Krille
Håller med att värdeminskning ska inkluderas, men det är inte samma sak som avskrivning som är lämpligare att använda när utgifter i ett företag ska periodiceras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.