pacman42 pacman42 skrev:
Nej, eftersom värdet för solpanelerna kan antas vara noll när garantin är slut.

Samma med bergvärmepumpen, men inte hålet om det är tillräckligt djupt.

Att folk inte kan räkna är en annan sak
Lustigt tankesätt. värdet kan aldrig vara 0kr efter säg 15 år på panelerna och dom fortsätter avkasta kulor in på kontot. Samma sak med värmepump, pumpen sparar pengar jämför med eluppvärmning, värdet blir aldrig noll förutom om den går sönder och reparation och reservdelar kostar mer än värdet på beg. marknaden eller orimligt mycket jämfört med avkastningen.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Håller med att värdeminskning ska inkluderas, men det är inte samma sak som avskrivning som är lämpligare att använda när kostnader i ett företag ska periodiceras.
Vi pratar om samma sak men använder olika begrepp. Jag håller med om att värdeminskning ska användas när det gäller privatpersoner även om det är samma sak som en avskrivning baserat på en anläggningstillgångs ekonomiska livslängd.

/Krille
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det här är ju det stora problemet som påverkar analysen för den som vill producera el. Många säger t ex att vi kommer att få ett sådant överskott på el som är "gratis" att vi då kan tillverka och lagra vätgas till nästan ingen kostnad alls. (Eller göra stål eller vad det nu vara må.)

Men problemet uppstår ju då i producentled istället. Om man har en produktionsanläggning som genererar noll i intäkter, och vars intäkter dessutom blir mindre ju fler som investerar i samma teknik (oavsett om det är sol eller vind) så blir det extremt svårt att räkna hem den investeringen. Det är ju ett misslyckande sett till investering om den vara man producerar måste skänkas bort pga att det sker en så stor överproduktion att marknadspriset tom går negativt.

Det är ganska intressant att vi redan nått en sådan marknad, trots det ganska modesta genomslag som vind/sol ändå har i EU-mixen idag. Det bådar inte gott för den situation att dessa båda energislag byggs ut i stor omfattning.

Då lär vi ganska snabbt hamna i ett läge där man antingen inte kan sälja alls (eftersom vädret inte spelar med) eller heller inte kan sälja alls eftersom marknaden är komplett mättad. De tidpunkter där det blåser/lyser "lagom" lär vara få, eller iaf färre, efter en större utbyggnad. (Särskilt för vind där ju energin som bekant beror som kuben på vindhastigheten. Sol är inte lika illa.)

Om man skulle sia, vilket ju vanligtvis är svårt, så skulle jag säga att läget är ganska ordentligt svårbedömt.

Om nu inte de där ryska spionfartygen får tummen ur någon gång och klipper kablarna till kontinenten då. Då lär priset gå ner ganska ordentligt. Det är lättare att sia om. ;)
Du skänker inte bort något ens om spotpriset är noll.
På det du säljer får du nätnytta och skattereduktion.
På det du använder själv sparar du elskatt och överföringsavgift.

Antag att du har en solel-anläggning som producerar 12MW/år. Du säljer 9MW och använder 3MW själv.
Nätnytta 8,33 öre/kWh
Energiskatt 49 öre/kWh
Skattereduktion 60 öre/kWh
Överföring Nät 8,13 öre

Vid snitt spotpris 0 öre blir din årliga intäkt 7864 kr
Vid snitt spotpris 50 öre blir din årliga intäkt 13864 kr
Vid snitt spotpris 166 öre blir din årliga intäkt 27784 kr
Detta sista exempel är mitt verkliga utfall senaste 12 mån
 
  • Gilla
PaulWisen och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lustigt tankesätt. värdet kan aldrig vara 0kr efter säg 15 år på panelerna och dom fortsätter avkasta kulor in på kontot. Samma sak med värmepump, pumpen sparar pengar jämför med eluppvärmning, värdet blir aldrig noll förutom om den går sönder och reparation och reservdelar kostar mer än värdet på beg. marknaden eller orimligt mycket jämfört med avkastningen.
Vad anser du värdet vara på en bil som har gått 100 000 mil på tio år och som inte har reparerats? Knappt något skulle jag tro. Samma sak här, man vet inte om anläggningen rasar nästa dag.

En helt annan sak med saker som inte åldras på samma sätt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vad anser du värdet vara på en bil som har gått 100 000 mil på tio år och som inte har reparerats? Knappt något skulle jag tro. Samma sak här, man vet inte om anläggningen rasar nästa dag.

En helt annan sak med saker som inte åldras på samma sätt.
Jag pratar inte om bilar, vi pratade om värmepumpar och solceller. En pump kan oftast lagas eller ersättas. Rör finns kvar, borrhål finns kvar, radiatorer finns kvar , golvvärme finns kvar.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Du skänker inte bort något ens om spotpriset är noll.
På det du säljer får du nätnytta och skattereduktion.
På det du använder själv sparar du elskatt och överföringsavgift.

Antag att du har en solel-anläggning som producerar 12MW/år. Du säljer 9MW och använder 3MW själv.
Nätnytta 8,33 öre/kWh
Energiskatt 49 öre/kWh
Skattereduktion 60 öre/kWh
Överföring Nät 8,13 öre

Vid snitt spotpris 0 öre blir din årliga intäkt 7864 kr
Vid snitt spotpris 50 öre blir din årliga intäkt 13864 kr
Vid snitt spotpris 166 öre blir din årliga intäkt 27784 kr
Detta sista exempel är mitt verkliga utfall senaste 12 mån
Som jag visade i exempel tidigare, vissa bolag har ingen nätnytta, eller väldigt låg.

60-öringen lär knappast höjas och blir mindre värd för varje år. Snarare sänkas om något.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag visade i exempel tidigare, vissa bolag har ingen nätnytta, eller väldigt låg.

60-öringen lär knappast höjas och blir mindre värd för varje år. Snarare sänkas om något.
Ingen vet, vi får räkna med dagens förutsättningar som sagt…
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag pratar inte om bilar, vi pratade om värmepumpar och solceller. En pump kan oftast lagas eller ersättas. Rör finns kvar, borrhål finns kvar, radiatorer finns kvar , golvvärme finns kvar.
Min FLVP är värdelös den dag den går sönder. Hade jag inte lagat den själv senast hade den varit värdelös. Den är 19 år. Samma med en solcellsanläggning, du får inget på försäkringen efter garantitiden.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen vet, vi får räkna med dagens förutsättningar som sagt…
Det är ju att blunda för riskerna. Så hanterar inte jag min ekonomi.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad anser du värdet vara på en bil som har gått 100 000 mil på tio år och som inte har reparerats? Knappt något skulle jag tro. Samma sak här, man vet inte om anläggningen rasar nästa dag.

En helt annan sak med saker som inte åldras på samma sätt.
Då är det ju bra att solceller åldras väldigt långsamt.
Finns 40 åriga anläggningar som fortfarande tickar in pengar.
Service då och då på en värmepump behövs kanske under sin livslängd.
Samma sak med solceller, 1 kanske 2 växelriktare under deras livslängd.
Efter 40-50-60 år när det är dax att byta tak så åker solcellerna ner, nytt tak på och då får man fundera på om solceller är inbyggda eller ersätta av något annat.
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min FLVP är värdelös den dag den går sönder. Hade jag inte lagat den själv senast hade den varit värdelös. Den är 19 år. Samma med en solcellsanläggning, du får inget på försäkringen efter garantitiden.
FLVP är skräp, sämsta typen av pump. Pratar om LVVP eller BV.
 
  • Gilla
dibb och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
FLVP är skräp, sämsta typen av pump. Pratar om LVVP eller BV.
Samma gäller en BVVP i samma ålder. Kompressorn kostar lika mycket som en halv pump med reparation.
 
A Argastesnickaren skrev:
Då är det ju bra att solceller åldras väldigt långsamt.
Finns 40 åriga anläggningar som fortfarande tickar in pengar.
Service då och då på en värmepump behövs kanske under sin livslängd.
Samma sak med solceller, 1 kanske 2 växelriktare under deras livslängd.
Efter 40-50-60 år när det är dax att byta tak så åker solcellerna ner, nytt tak på och då får man fundera på om solceller är inbyggda eller ersätta av något annat.
Problemet är fortfarande att anläggningen inte är fullt försäkrad, hur avskrivning görs beror på försäkringsbolaget.

Länsförsäkringar:
- Avskrivningar påbörjas först efter 5 år istället för som tidigare 2 år. Avskrivningen är sedan 5 % per påbörjat år efter 5 år, hela anläggningen är avskriven på 25 år.

Folksam:
- 5 friår, sedan 8% avskrivning per år. Det ger noll värde efter 17,5 år

Trygg Hansa, som Folksam ovan.

If:
- 10 friår, därefter 5% per år, dvs 30 år

If är ju klart bäst...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är fortfarande att anläggningen inte är fullt försäkrad, hur avskrivning görs beror på försäkringsbolaget.

Länsförsäkringar:
- Avskrivningar påbörjas först efter 5 år istället för som tidigare 2 år. Avskrivningen är sedan 5 % per påbörjat år efter 5 år, hela anläggningen är avskriven på 25 år.

Folksam:
- 5 friår, sedan 8% avskrivning per år. Det ger boll värde efter 17,5 år

Trygg Hansa, som Folksam ovan.

If:
- 10 friår, därefter 5% per år, dvs 30 år

If är ju klart bäst...
Detta gäller väl inte specifikt solceller?
Vad är fullt försäkrat alltid?
Vad är fullt försäkrat utan någon avskrivning?
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Detta gäller väl inte specifikt solceller?
Vad är fullt försäkrat alltid?
Vad är fullt försäkrat utan någon avskrivning?
Man räknar hem sakerna under försäkringstiden, man vill verkligen inte vara utan anläggning och fortfarande ha lån på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.