@Walle85 vvad är de blå peakarna för något?
 
Excel Excel skrev:
Det är rimligt att ha en amortering som motsvarar livslängden. Men det går ochså att inkludera i huslånet, ligger man bra till där skiter man i att amortera.
Det kan man absolut välja att göra - blir dock svårt att diskutera kalkyler och lönsamhet om man väljer att inte ta med avskrivning/amortering i beräkningen. Utan den posten så är nog de allra flesta investeringar i solceller väldigt lönsamma :)

/Krille
 
  • Haha
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker precis tvärtom
Att det kanske är högt belånade som skaffar solceller för att stabilisera sin ekonomi.
Man lånar till lite mera på huset till solcellerna och det påverkar inte månadskostnaden så mycket.
Men med solcellerna så kan man kanske få bort en del av de extrema elräkningarna som kan dimpa ner när elen är dyr. Sen är det väl så att när elen är som dyrast så är det väl vinter o då genererar väl inte de så mycket.


Clarken37 skrev:
Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.

Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.

Solceller är en lönsam investering - Vattenfall

Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.

Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).

Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.

Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
 
Excel
K Krille4 skrev:
Det kan man absolut välja att göra - blir dock svårt att diskutera kalkyler och lönsamhet om man väljer att inte ta med avskrivning/amortering i beräkningen. Utan den posten så är nog de allra flesta investeringar i solceller väldigt lönsamma :)

/Krille
Det var en person tidigare i tråden som menade att solceller är en teknik att drifta en fastighet. Det är en mycket bra beskrivning.

Ta två identiska hus:

Hus A har direktverkande el och drar 44.000 kWh om året.

Hus B har investerat i konvertera bergvärme 2013 för 200.000kr och solceller för 220.000 2023. Huset producerar mer el än det förbrukar.

Båda husen ligger ute till försäljning samtidigt. Vilket hus är värt mest och hur tar ni hänsyn till detta i era kalkyler?
 
  • Gilla
PaulWisen
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Det var en person tidigare i tråden som menade att solceller är en teknik att drifta en fastighet. Det är en mycket bra beskrivning.

Ta två identiska hus:

Hus A har direktverkande el och drar 44.000 kWh om året.

Hus B har investerat i konvertera bergvärme 2013 för 200.000kr och solceller för 220.000 2023. Huset producerar mer el än det förbrukar.

Båda husen ligger ute till försäljning samtidigt. Vilket hus är värt mest och hur tar ni hänsyn till detta i era kalkyler?
Max 200 000 kr får de av mig för att de har bergvärme och solpaneler. Jag har ingen aning om hur bra utfört arbetet med solpanelerna är, så det måste åtminstone besiktas (ett hus 2km bort brann ned pga felaktigt installerade solpaneler). Bergvärmen börjar närma sig byte av pump. Hur djupt är hålet? Hur väl täcker det årsbehovet av värme? Kyls det av pga dålig rörelse på vattnet i hålet?

Det är mycket att bedöma innan man kan köpa ett sådant hus. Dolt fel kommer man inte heller undan med.

Edit: LVVP och LLVP känns mycket tryggare i sammanhanget än BVVP.
 
Excel Excel skrev:
Det var en person tidigare i tråden som menade att solceller är en teknik att drifta en fastighet. Det är en mycket bra beskrivning.

Ta två identiska hus:

Hus A har direktverkande el och drar 44.000 kWh om året.

Hus B har investerat i konvertera bergvärme 2013 för 200.000kr och solceller för 220.000 2023. Huset producerar mer el än det förbrukar.

Båda husen ligger ute till försäljning samtidigt. Vilket hus är värt mest och hur tar ni hänsyn till detta i era kalkyler?
Om solcellerna är installerade i år för 220 000 kr skulle jag tro att dessa värderas till absolut max 220 000 kr men troligtvis under det beloppet. Som köpare kan jag köpa samma solceller helt nya för 220 000 kr så jag har svårt att se att värdet av solcellerna skulle vara högre än så?

Förstår dock inte riktigt kopplingen mellan 10 år gammal bergvärme och nya solceller?

Tror dock att en konvertering till bergvärme i år för 220 000 kr tillför ett betydligt högre värde än solceller köpta i år för 220 000 kr. Inget av alternativen tillför dock högre värde än köparen själv skulle kunna köpa samma bergvärme eller solceller för själv. På samma sätt som 10 år gammal bergvärme eller 10 år gamla solceller knappast värderas till samma pris som du kan köpa nya idag.

/Krille
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K Krille4 skrev:
Om solcellerna är installerade i år för 220 000 kr skulle jag tro att dessa värderas till absolut max 220 000 kr men troligtvis under det beloppet. Som köpare kan jag köpa samma solceller helt nya för 220 000 kr så jag har svårt att se att värdet av solcellerna skulle vara högre än så?

Förstår dock inte riktigt kopplingen mellan 10 år gammal bergvärme och nya solceller?

Tror dock att en konvertering till bergvärme i år för 220 000 kr tillför ett betydligt högre värde än solceller köpta i år för 220 000 kr. Inget av alternativen tillför dock högre värde än köparen själv skulle kunna köpa samma bergvärme eller solceller för själv. På samma sätt som 10 år gammal bergvärme eller 10 år gamla solceller knappast värderas till samma pris som du kan köpa nya idag.

/Krille
Nja, solceller är inget man måste ha, medan ett värmesystem är nödvändigt. 1+1 är inte alltid 2. Nog är det så att en konvertering från direkt el till vattenburen bergvärme ökar värdet mer än det kostar att konvertera. Jag tror det har ett värde för köparen att slippa omaket att genomföra konverteringen. Samma sak med att byta till moderna fönster.
Solceller däremot ökar inte värdet mer än vad investeringen kostade. Åtminstone inte enligt SBAB och Boolis undersökning.
Solcellerna lär ju sjunka i värde med tiden till att bli värdelösa när den teknidka livslängden går ut, eller tidigare om nya solceller blir effektivare.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, solceller är inget man måste ha, medan ett värmesystem är nödvändigt. 1+1 är inte alltid 2. Nog är det så att en konvertering från direkt el till vattenburen bergvärme ökar värdet mer än det kostar att konvertera. Jag tror det har ett värde för köparen att slippa omaket att genomföra konverteringen. Samma sak med att byta till moderna fönster.
Solceller däremot ökar inte värdet mer än vad investeringen kostade. Åtminstone inte enligt SBAB och Boolis undersökning.
Solcellerna lär ju sjunka i värde med tiden till att bli värdelösa när den teknidka livslängden går ut, eller tidigare om nya solceller blir effektivare.
Att solceller blir värdelösa när livslängden är ute stämmer säkert.
Samma sak gäller både värmepumpar och fönster också.
Är livslängden borta är värdet borta:)
 
  • Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
Walle85
pacman42 pacman42 skrev:
@Walle85 vvad är de blå peakarna för något?
Det är ett batteri som tillkom efter årsskiftet, tekniknörden i mig kunde inte motstå ett 10 kWh batteri för "ynka" 20 000 kr efter grönt avdrag. Räknar inte med att det ska löna sig ekonomiskt, men vill testa att se om jag kan bygga någon smart styrning baserat på elpriset med hur det laddar och laddar ur. Mörkblått på grafen, runt midnatt, är när det laddar, det lite mera lilafärgade, på eftermiddagen är när det laddar ur.
 
Folk är lata därför kan du får mycket mer än vad solcellerna, värmepumpen o.s.v. kostade dig igår om du ska sälja d.v.s.

Enligt mig blir ett fönster värdelöst då det är krossat i tusen bitar.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Det är ett batteri som tillkom efter årsskiftet, tekniknörden i mig kunde inte motstå ett 10 kWh batteri för "ynka" 20 000 kr efter grönt avdrag. Räknar inte med att det ska löna sig ekonomiskt, men vill testa att se om jag kan bygga någon smart styrning baserat på elpriset med hur det laddar och laddar ur. Mörkblått på grafen, runt midnatt, är när det laddar, det lite mera lilafärgade, på eftermiddagen är när det laddar ur.
Som jag misstänkte då...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Har också sätt det men verkar vara på helgerna det händer. Var nära 0 på valborg. Har inte sett det direkt på vardagarna.
Det var faktiskt negativt på valborgsmässoafton.

Imorgon är priset som lägst mitt på dagen igen, även om det sjunker senare på kvällen till ännu lägre nivåer. Denna gång på en vardag. Elpriset bottnar på ca 7,1 öre/kWh kl 16-17. Blåsten imorgon över havet mellan Sverige och Danmark verkar driva priserna nedåt i allmänhet då elpriset är nere på 1 öre kl 23-24, samt att solen hjälper till på dagen också.
 
  • Gilla
Jonas_1989
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det var faktiskt negativt på valborgsmässoafton.

Imorgon är priset som lägst mitt på dagen igen, även om det sjunker senare på kvällen till ännu lägre nivåer. Denna gång på en vardag. Elpriset bottnar på ca 7,1 öre/kWh kl 16-17. Blåsten imorgon över havet mellan Sverige och Danmark verkar driva priserna nedåt i allmänhet då elpriset är nere på 1 öre kl 23-24, samt att solen hjälper till på dagen också.
Ja det här är ju det stora problemet som påverkar analysen för den som vill producera el. Många säger t ex att vi kommer att få ett sådant överskott på el som är "gratis" att vi då kan tillverka och lagra vätgas till nästan ingen kostnad alls. (Eller göra stål eller vad det nu vara må.)

Men problemet uppstår ju då i producentled istället. Om man har en produktionsanläggning som genererar noll i intäkter, och vars intäkter dessutom blir mindre ju fler som investerar i samma teknik (oavsett om det är sol eller vind) så blir det extremt svårt att räkna hem den investeringen. Det är ju ett misslyckande sett till investering om den vara man producerar måste skänkas bort pga att det sker en så stor överproduktion att marknadspriset tom går negativt.

Det är ganska intressant att vi redan nått en sådan marknad, trots det ganska modesta genomslag som vind/sol ändå har i EU-mixen idag. Det bådar inte gott för den situation att dessa båda energislag byggs ut i stor omfattning.

Då lär vi ganska snabbt hamna i ett läge där man antingen inte kan sälja alls (eftersom vädret inte spelar med) eller heller inte kan sälja alls eftersom marknaden är komplett mättad. De tidpunkter där det blåser/lyser "lagom" lär vara få, eller iaf färre, efter en större utbyggnad. (Särskilt för vind där ju energin som bekant beror som kuben på vindhastigheten. Sol är inte lika illa.)

Om man skulle sia, vilket ju vanligtvis är svårt, så skulle jag säga att läget är ganska ordentligt svårbedömt.

Om nu inte de där ryska spionfartygen får tummen ur någon gång och klipper kablarna till kontinenten då. Då lär priset gå ner ganska ordentligt. Det är lättare att sia om. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Staten ger ju 60 öre/kWh för småskalig elproduktion. De tar också 49 öre i skatt när man köper tillbaka elen. Här går man 11 öre plus.

Jag har kollat runt på några elhandelsbolag i Göteborgstrakten vad det kostar att vara kund och vad de betalar vid försäljning (enligt deras hemsidor):
- Härryda Energi betalar spotpris-2 öre (de hänvisar till myndighetsavgifter). De betalar ingen nätnytta. Överföringsavgift 23 öre/kWh (inkl moms). Man kan ju ha separat elhandelsavtal iofs.
- Mölndal Energi betalar spotpris. Nätnytta 4 öre. Överföringsavgift 15,50 (inkl moms)
- Göteborg Energi betalar spotpris. De betalar nätnytta på 8 öre. Överföringsavgift 25,5 öre/kWh (inkl moms). Effektavgift dygnet runt.
- Kungälv Energi betalar spotpris. Ingen nätnytta. 22,625 öre/kWh (inkl moms) i överföringsavgift.
- Ale el har ingen egen elhandel, hänvisar till andra elbolag. Nätnytta 10,875 öre/kWh. Elöverföring 24,75 öre per kWh.
- Ellevio på Tjörn betalar spotpris. Nätnytta med 2-3 öre per kWh. Överföringsavgift 30 öre/kWh inkl moms.
- Eon i Kungsbacka betalar spotpris. De betalar för nätnytta, men det är olika beroende på vart man bor (jag kunde inte få fram hur mycket för Kungsbacka från hemsidan). Överföringsavgiften ligger på 26,45 öre/kWh inkl moms.
- Vattenfall (flera kommuner i området har nät ägda av Vattenfall). Överföring högpristid*** 60,0 öre/kWh Övrig tid 18,0 öre/kWh. Högpristid: Vardagar kl 06–22 under månaderna januari, februari, mars, november och december. Jag tar med denna för att visa på att det kan vara lönsamt att räkna på förbrukningen. Man kan också välja att betala 30,5 öre/kWh året och dygnet om. De skyltar inte med nätnyttan på webben. Inte heller med vad de betalar för elen.

Summerat (relativ skillnad mellan egenförbrukad el och såld/återköpt el.:
- Härryda ger +9 öre vid försäljning. Köper man tillbaka samma timme så betalar man 23 öre. Diff: -14 öre.
- Mölndal -0,5 öre
- Göteborg -6,5 öre
- Kungälv -11,625 öre
- Ale -2,9 öre (separat elhandelsavtal krävs)
- Ellevio/Tjörn -16 till -17 öre
- Eon/Kungsbacka osäkert. De har -15,45 öre att ta igen för att hamna på plus.
- Vattenfal/diverse kommuner är oklart.

Slutsats: Mölndal och Ale är bästa kommunerna att ha solceller i runt Göteborg. Härryda och Kungälv har mycket lantbruk med solpaneler på ladugårdarna, det är troligen därför de inte betalar nätnytta. De stora bolagen är i allmänhet dyra på elöverföringen.

Slutsats 2: man bör kolla upp villkoren när man skaffar en offert, det kan skilja rätt mycket mellan elbolag och elnät. Runt 16 öre/kWh såld el skiljer i (relativ) ersättning mellan Mölndal och Tjörn.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det här är ju det stora problemet som påverkar analysen för den som vill producera el. Många säger t ex att vi kommer att få ett sådant överskott på el som är "gratis" att vi då kan tillverka och lagra vätgas till nästan ingen kostnad alls. (Eller göra stål eller vad det nu vara må.)

Men problemet uppstår ju då i producentled istället. Om man har en produktionsanläggning som genererar noll i intäkter, och vars intäkter dessutom blir mindre ju fler som investerar i samma teknik (oavsett om det är sol eller vind) så blir det extremt svårt att räkna hem den investeringen. Det är ju ett misslyckande sett till investering om den vara man producerar måste skänkas bort pga att det sker en så stor överproduktion att marknadspriset tom går negativt.

Det är ganska intressant att vi redan nått en sådan marknad, trots det ganska modesta genomslag som vind/sol ändå har i EU-mixen idag. Det bådar inte gott för den situation att dessa båda energislag byggs ut i stor omfattning.

Då lär vi ganska snabbt hamna i ett läge där man antingen inte kan sälja alls (eftersom vädret inte spelar med) eller heller inte kan sälja alls eftersom marknaden är komplett mättad. De tidpunkter där det blåser/lyser "lagom" lär vara få, eller iaf färre, efter en större utbyggnad. (Särskilt för vind där ju energin som bekant beror som kuben på vindhastigheten. Sol är inte lika illa.)

Om man skulle sia, vilket ju vanligtvis är svårt, så skulle jag säga att läget är ganska ordentligt svårbedömt.

Om nu inte de där ryska spionfartygen får tummen ur någon gång och klipper kablarna till kontinenten då. Då lär priset gå ner ganska ordentligt. Det är lättare att sia om. ;)
Bara för att förstärka det du skriver ytterligare, så kommer här några exempel:

Mulet i Nederländerna idag, men de har alltså så mycket solpaneler installerat att när solen skiner och det är helg, då ligger de på minuspriser. Idag då det är mulet i stora delar av landet så produceras ändå 40% av behovet av solceller. Detta leder ju till att kapaciteten på solel sällan fullt utnyttjas. Det kostar mer att mata in elen än man får betalt vissa dagar och då matar man inte in helt enkelt trots att man producerar. De måste ju köra gas mm för att reglera också.

Tyskland börjar vara i en liknande situation. Förutom baskraften (kol) som de måste ha igång för att klara nätterna och reglerkraften (gas) som också måste vara igång (för att klara variationerna) så fyller numera solenergin ut allt behov på sommaren, blåser det och är soligt, ja då störtdyker priserna. 40% av elen i Tyskland producerades nyss via solpaneler, trots att nordvästra industridelen av landet har mulet idag.

Till och med Polen är på väg åt detta hållet. 1/3 av elen just nu produceras med sol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.