M Merko skrev:
Det är pengar kvar efter ränta på investeringskostnaden. Den kan ju användas som man vill, lägger man den helt på avskrivning är lånet enligt den kalkylen återbetalt på lite drygt 15 år om jag räknar med 2% inflation på el och fortsatt 3,62% ränta. Det får nog betraktas som mycket pessimistiskt, just nu är ju inflationen högre och skulle räntorna ligga kvar på dagens nivåer så beror det nog på en fortsatt hög inflation.
Så investeringen är egentligen inte lönsam förrän om 15 år om nu inte elpriserna ökar med mer än två procent per år och/eller räntan går ner under 3,62%?

Jag har inte riktigt samma syn på att avskrivningen kan användas som man vill när man gör en investeringskalkyl.

/Krille
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du måste räkna själv utifrån dina förutsättningar, men lönsamheten blir lägre än om du lånar på huset.
Är helt enkelt för dum för att kunna räkna på sånt.
 
M
K Krille4 skrev:
Så investeringen är egentligen inte lönsam förrän om 15 år om nu inte elpriserna ökar med mer än två procent per år och/eller räntan går ner under 3,62%?

Jag har inte riktigt samma syn på att avskrivningen kan användas som man vill när man gör en investeringskalkyl.

/Krille
Finns det inga räknesnurror på nätet där man kan lobba med olika scenarion, typ elpris osv.
 
K Krille4 skrev:
Så investeringen är egentligen inte lönsam förrän om 15 år om nu inte elpriserna ökar med mer än två procent per år och/eller räntan går ner under 3,62%?

Jag har inte riktigt samma syn på att avskrivningen kan användas som man vill när man gör en investeringskalkyl.

/Krille
Min anläggning drog in ca 21000kr förra året och jag betalade 85000kr. Anläggningen är ju inte skrot än och bidrog till ökat kassaflöde alla månader utom december och januari(bidrog med några dygns förbrukning då).
I mitten av förra månaden hade den bidragit med ca 2500kr detta år. Den hade bidragit med mer om jag haft rörligt elpris på förbrukningen.
 
E Emanuel01 skrev:
Min anläggning drog in ca 21000kr förra året och jag betalade 85000kr. Anläggningen är ju inte skrot än och bidrog till ökat kassaflöde alla månader utom december och januari(bidrog med några dygns förbrukning då).
I mitten av förra månaden hade den bidragit med ca 2500kr detta år. Den hade bidragit med mer om jag haft rörligt elpris på förbrukningen.
Det är ingen som ifrågasätter att det varit lönsamt för de som köpte solceller billigt innan Ryssland anföll Ukraina.

Frågan är om det är lönsamt med nuvarande förutsättningar att investera i solceller.

/Krille
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Det är ingen som ifrågasätter att det varit lönsamt för de som köpte solceller billigt innan Ryssland anföll Ukraina.

Frågan är om det är lönsamt med nuvarande förutsättningar att investera i solceller.

/Krille
Det kan som du säkert förstår ingen svara på. Det märks om sisådär 10-15 år ;)
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kan som du säkert förstår ingen svara på. Det märks om sisådär 10-15 år ;)
Absolut - men om man nu ska försöka räkna kan man väl ändå använda rätt belopp på den enda kända faktorn i kalkylen - själva investeringskostnaden för solcellerna? ;)

/Krille
 
Logad Logad skrev:
Skilj på mätning och rapportering. Mätningen är kontinuerlig. Avläsning och rapportering görs vid bestämda tidpunkter. Ingen kvittning görs efter avläsningarna.

Den solel du drar själv passerar inte ens mätaren.
Den el jag gör av med själv kan passera mätaren beroende på fasfördelningen. Det är därför detta är viktigt, om det inte kvittas per timme så vill det till att konsumtionen är väl balanserad i tid och över faserna.
 
K Krille4 skrev:
Absolut - men om man nu ska försöka räkna kan man väl ändå använda rätt belopp på den enda kända faktorn i kalkylen - själva investeringskostnaden för solcellerna? ;)

/Krille
Vad är rätt belopp och vad är fel ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är rätt belopp och vad är fel ?
Rätt belopp för en kalkyl idag är priset för solcellerna idag. Fel belopp är priset för fem år sedan eller om fem år.;)

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Rätt belopp för en kalkyl idag är priset för solcellerna idag. Fel belopp är priset för fem år sedan eller om fem år.;)

/Krille
Aha, du tänker så, jag håller med ;)
 
K Krille4 skrev:
Så investeringen är egentligen inte lönsam förrän om 15 år om nu inte elpriserna ökar med mer än två procent per år och/eller räntan går ner under 3,62%?

Jag har inte riktigt samma syn på att avskrivningen kan användas som man vill när man gör en investeringskalkyl.

/Krille
Nej, den är lönsam idag enligt gängse definition på lönsamhet. Angående hur de sparade medlen ska användas så är ju saken den att så länge investeringen betalar för räntan så är det "pengar över". Nu håller ju inte solceller hur länge som helst så jag rekommenderar ju absolut att betala av på ett eventuellt lån. Men för oss liksom för många är det kanske inte ett separat lån utan man har ett lån på huset som man eventuellt utökat, och då blir det ju lånenivån på hela huset som avgör hur bråttom det är att amortera. Min poäng är mest att det ökar handlingsutrymmet - visst är det generellt klokt att amortera men skulle man av någon anledning hamna i ekonomisk knipa så är detta pengar som går att använda. Det är ju inte säkert att man i ett sådant skede kan höja bolånet hur som helst och få loss pengarna.

Sedan kan jag ju nämna att vi i samma veva installerade bergvärme och tilläggsisolerade vinden, och att de investeringarna (som tyvärr är svåra att räkna på separat) förmodligen var ännu bättre än solcellerna, så jag skulle ju absolut rekommendera att börja i den änden om man har dålig energiekonomi. Vi höjde vårt hus från energiklass G till B så det har gjort en enorm skillnad.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hur många större företag äger sina egna lokaler? Hur många större företag äger sin egen IT-utrustning? Hur många större företag anställer själva 100% av sin personal?
Är ju väldigt olika från bransch till bransch. Inom industrin äger väl nästan alla sina lokaler. För kontorsföretag är det säkert vanligast att hyra, även om de riktigt stora inte sällan både äger och bygger egna lokaler. Men det handlar tror jag, precis som gällande bruket av konsulter, om att försäkra sig om en stor flexibilitet att anpassa antal anställda (och erforderliga lokaler) efter orderingången. Det är inte så att dessa företag undviker att ta lån eller att göra investeringar, de investerar bara i andra saker än lokaler.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Merko skrev:
Nej, den är lönsam idag enligt gängse definition på lönsamhet. Angående hur de sparade medlen ska användas så är ju saken den att så länge investeringen betalar för räntan så är det "pengar över". Nu håller ju inte solceller hur länge som helst så jag rekommenderar ju absolut att betala av på ett eventuellt lån. Men för oss liksom för många är det kanske inte ett separat lån utan man har ett lån på huset som man eventuellt utökat, och då blir det ju lånenivån på hela huset som avgör hur bråttom det är att amortera. Min poäng är mest att det ökar handlingsutrymmet - visst är det generellt klokt att amortera men skulle man av någon anledning hamna i ekonomisk knipa så är detta pengar som går att använda. Det är ju inte säkert att man i ett sådant skede kan höja bolånet hur som helst och få loss pengarna.

Sedan kan jag ju nämna att vi i samma veva installerade bergvärme och tilläggsisolerade vinden, och att de investeringarna (som tyvärr är svåra att räkna på separat) förmodligen var ännu bättre än solcellerna, så jag skulle ju absolut rekommendera att börja i den änden om man har dålig energiekonomi. Vi höjde vårt hus från energiklass G till B så det har gjort en enorm skillnad.
Snygga jobbat - jag håller också med att det för många finns investeringar som är mer lönsamma än just solceller.

Ingen ekonom kommer dock att hålla med om att beräkningen av lönsamhet för en investering exkluderar avskrivningen.:)

/Krille
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den el jag gör av med själv kan passera mätaren beroende på fasfördelningen. Det är därför detta är viktigt, om det inte kvittas per timme så vill det till att konsumtionen är väl balanserad i tid och över faserna.
Saxat från Skatteverket.

Du kan få skattereduktion för elen som du levererar
Du har rätt till skattereduktion för det antal kilowattimmar som du matar in på elnätet om du anmäler till elnätföretaget att du framställer förnybar el och din anläggning uppfyller vissa villkor.

Underlaget för skattereduktion är det antal kilowattimmar du matar in på elnätet men underlaget kan aldrig bli större än det antal kilowattimmar som tagits ut i anslutningspunkten.

Om ni är flera personer som anmält till elnätföretaget att ni framställer och matar in förnybar el i en och samma anslutningspunkt, ska underlaget fördelas lika mellan er. Det går inte senare att omfördela underlaget på något annat sätt, eller fördela det på någon annan person som inte är anmäld som framställare av förnybar el hos elnätföretaget. Underlaget får inte överstiga 30 000 kilowattimmar, vare sig per person eller per anslutningspunkt.

Skattereduktionen uppgår till underlaget multiplicerat med 60 öre. Skattereduktionen kan därmed högst uppgå till 18 000 kronor per år (30 000 kilowattimmar × 60 öre).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.