348 779 läst · 4 928 svar
349k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Jag räknar med 10-12 år och resten är bonus. Men blir nog elbil inom max 1-2 år och då räntar det mer än att betala nästan 22 kr för diesel som idag.Nissens skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 819 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 819 inlägg
Hmmmm. Priserna tickar på, det är högre priser nu i Juni än i Maj. Beror väl mest på att vårfloden är över gissar jag på. Men oavsett vilket, men för i år, fram till dags datum så har det gett 69 öre/kWh. Det är hittills bättre än ”rekordåret” 2021 men naturligtvis extremt svagt för alla stackare som fått kalkyler baserade på 2022 års idioti. Men det jag ville ha sagt….. en acceptabel fortsättning på året och ett liknande till och mina paneler är betalade i Maj nästa år skulle jag tro.Nissens skrev:
Nu har jag fått en offert på batterier, med 50% installationsbidrag (alltså ren stöld från staten) och ansluten till stödtjänster så är det kalkylerat 1,7 år om man räknar rakt. Jag räknar själv med ca 4år för priserna känns uppblåsta. Tycker du man skall köra på den? Alternativet är väl 300kkr på lönekontot så pengarna ger inte nåt ändå.
Haft lite mer tur med min produktion, snittar på 74,2öre i år.F fsn skrev:Hmmmm. Priserna tickar på, det är högre priser nu i Juni än i Maj. Beror väl mest på att vårfloden är över gissar jag på. Men oavsett vilket, men för i år, fram till dags datum så har det gett 69 öre/kWh. Det är hittills bättre än ”rekordåret” 2021 men naturligtvis extremt svagt för alla stackare som fått kalkyler baserade på 2022 års idioti. Men det jag ville ha sagt….. en acceptabel fortsättning på året och ett liknande till och mina paneler är betalade i Maj nästa år skulle jag tro.
Nu har jag fått en offert på batterier, med 50% installationsbidrag (alltså ren stöld från staten) och ansluten till stödtjänster så är det kalkylerat 1,7 år om man räknar rakt. Jag räknar själv med ca 4år för priserna känns uppblåsta. Tycker du man skall köra på den? Alternativet är väl 300kkr på lönekontot så pengarna ger inte nåt ändå.
Beställt ett Homevolt, baserat på att Tibber får fram tjänsterna.