pacman42 pacman42 skrev:
Har du sett hur Amalfikusten ser ut?
Det är bara en vanesak för homo sapiens som har sina rutiner och stelbenthet, kanske är vi i Norden snabbare att ta in förändringar och testa nya saker?
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Då får du snacka ihop dig med @pacman42 , han verkar vara i ett kuperat område i Italien just nu och säger sig inte se några solpaneler, och endast några få elbilar… (mess #1671)
Ar det svårt för dig att se att jag har svarat på hans meddelande?
 
Nissens Nissens skrev:
Det är kuperat ja. Har själv varit mer i Neapelbukten.
Men då resonerar de tydligen olika i norr och söder om man skall tro andra i tråden. Själv vet jag inte eftersom utvecklingen gått fort på sistone.
Det är ju också stor skillnad i ekonomiska möjligheter mellan norra och södra Italien, så det kan spela in med: La Questione Meridionale. Solpaneler medför ju en icke-trivial kostnad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Det ser nog annorlunda ut i norra Italien
Jag har ALDRIG varit i södra Italien utan uteslutande i norra. Din ”kontakt” verkade veta väldigt mycket om elbilar och hur dessa fungerar i uppförsbackar samt deras verkningsgrad på regenereringen i nerförsbackar, jag antar att han körde en elbil själv?

Hur man än vrider och vänder på det, en elbil regenererar oändligt mycket mer i en nerförsbacke än en fossilhäck oavsett verkningsgrad på regenereringen.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nu skiner solen men elen kostar fan mer än maten jag tillagar. Mina solceller ligger fortfarande i garaget och ruttnar. Varken jag eller lysmasken har tid (båda egenföretagare)

Men ska det det kosta 200 öre kWh...
 
  • Haha
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Inte dåligt att det är liv i dem fortfarande. Frågan är vad verkningsgraden kan vara. Den har ju tydligen ökat ca 30% bara de senaste fem åren…
Jag instalerade för 3 år sen och min verkningsgrad ligger på ca 17%
 
M
Utvecklingen pris/kWh verkar ha gått framåt sista 10 åren😄
Artikel om solceller, vindkraft; kostnader och funktion för hållbar energi, på skärmdump från Aftonbladet med svensk text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
BSOD
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Utvecklingen pris/kWh verkar ha gått framåt sista 10 åren😄
[bild]
Ja och även effekt
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Nissens
M mrmixter skrev:
Jag instalerade för 3 år sen och min verkningsgrad ligger på ca 17%
Ja, då har verkningsgraden ökat ca 29% sedan dess eftersom den ligger på ca 22% nu.

Verkningsgraden borde ökat mer än 30% de senaste fem åren kan man tycka.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, då har verkningsgraden ökat ca 29% sedan dess eftersom den ligger på ca 22% nu.
Imponerande, men var kan man se det?
Jag har 34 paneler installerade totalt 66,7 m2 och har en uteffekt på ca 11,1-11,5 kW när jag har en ineffekt på ca 65 kW (beroende på temperaturen)
 
Nissens
M mrmixter skrev:
Imponerande, men var kan man se det?
Jag har 34 paneler installerade totalt 66,7 m2 och har en uteffekt på ca 11,1-11,5 kW när jag har en ineffekt på ca 65 kW beroende på temperaturen.
Om jag minns rätt så är energin från solen 1kW per kvm, det borde betyda att man idag kan få ut ca 220W per kvm med solceller.

Det går säkert att hitta på många ställen, här är ett:
https://hemsol.se/solceller/verkningsgrad-effekt/

Lägger in en bild från sidan också.
 
  • Webbsida diskuterar solcellers verkningsgrad, nämner Sunpower SPR A425, högsta laboratoriegränsen 47,1%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens Nissens skrev:
Om jag minns rätt så är energin från solen 1kW per kvm.

Det går säkert att hitta på många ställen, här är ett:
[länk]

Lägger in en bild från sidan också.
Du mins rätt om man bor i södra Sverige vill säga jag bor i höjd med Kalmar och här tror jag det är lite mindre.
Det verkar vara på panelerna endast, det man får ut efter omriktaren i själva "uttaget" är ju mest intressant, resten är ju förluster.
Annars skulle jag få ut mer än 14 kW vilket jag inte får ha med 16A huvudsäkring, fick begränsa till 11,9 innan godkännande.
Beräknad var 12,05 innan
 
Redigerat:
Nissens
M mrmixter skrev:
Du mins rätt om man bor i södra Sverige vill säga jag bor i höjd med Kalmar och här tror jag det är lite mindre.
Det verkar vara på panelerna endast, det man får ut efter omriktaren i själva "uttaget" är ju mest intressant, resten är ju förluster.
Nja, solen är väl ungefär lika stark överallt i Sverige, åtminstone på sommaren. Och Kalmar räknar nog ändå de flesta som södra Sverige. Södra Sverige når väl upp till Dalälven typ.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, solen är väl ungefär lika stark överallt i Sverige, åtminstone på sommaren. Och Kalmar räknar nog ändå de flesta som södra Sverige. Södra Sverige når väl upp till Dalälven typ.
Njae, Sverige är ett avlångt land så effekten per kvadratmeter varierar med latitud. Här är exv. en beräkning från NASA där man kan slå in latitud osv. för att se hur stor variationen är.

Den är inte en avsevärd faktor, men den finns och märks.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, solen är väl ungefär lika stark överallt i Sverige, åtminstone på sommaren. Och Kalmar räknar nog ändå de flesta som södra Sverige. Södra Sverige når väl upp till Dalälven typ.
Nä det är ca 25% mindre i norr mot södra delen. generellt sett, med vissa undantag
detta beror på atmosfärens påverkan av vinkeln som solen passerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.