F fsn skrev:
Fossil: BMW M2
Elbil Så skulle jag faktiskt föreslå Volvo EX30
Retro: Fiat 600
Retro exclusive: Porsche 911, förslagsvis 1987 då det är de vackraste vagnarna som har G50 växellådan och extremt bra vändradie.

Det kan tom vara så att det inte har har funnits, eller finns nån möjlighet öht att få nåt betalt för el som levereras in på nätet så att det inte installeras nåt på vissa marknader som har bra sol är inte alls konstigt.
Och du har tagit de sjukt smala vägarna med i valet av elbilarna?

Just BMW pratade han dock om. De hade de enda småbilarna som var användbara förutom de italienska. De franska hade för stor vändradie. BMW var dock väldigt dyra tyckte han, men han sade att han gärna haft en BMW om han hade haft mer pengar.

Förutom turisternas bilar så såg jag inte många större bilar alls. Mindre mellanklassen och småbilar dominerar totalt.
 
M
Då har den trevliga forumsdeltagaren FSN hittat hit och förgyller denna tråden också👍.
 
  • Haha
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Nissens
M mrmixter skrev:
En liten rättelse, i det inlägget skrev jag att mina paneler var på 21,5% och hela anläggningen var på 17% , inte blanda äppel och päron 😀
Det har du rätt i.
Tur jag hittade källorna som stöder det jag sade om 30% förbättring på fem år. 😊
 
F
Nissens Nissens skrev:
Du är för mycket, du bara vräker ur dig en massa utan att ha läst tråden. Kolla mess #1699 så ser du vem det var som sade att verkningsgraden var 17% på hans paneler för tre år sedan.

Lite konstigt att andra skall läsa tråden åt dig…
🤣🤣😂😂 Du är för jävla underhållande just nu... Jag svarade på DITT inlägg #1511 och du hänvisar till #1699, alltså ett inlägg som skrevs EFTER att jag hade svarat dig....
 
Redigerat av moderator:
F
M mrmixter skrev:
inlägget skrev jag att mina paneler var på 21,5% och hela anläggningen var på 17% , inte blanda äppel och päron 😀
M Markarbetaren skrev:
Då har den trevliga forumsdeltagaren FSN hittat hit och förgyller denna tråden också👍.
Hittat hit? Läser du tråden så hittar du nog en hel del jag skrivit som skulle förgylla din tillvara och troligt lära dig mycket om du bara hade kapacitet att ta till dig....

Ja du är ju själv guds gåva till mänskligheten. Gå och padda en hög med grus istället.....
 
M
F fsn skrev:
Ja du är ju själv guds gåva till mänskligheten. Gå och padda en hög med grus istället.....
Hur ofta har du blivit avstängd från forumet med din underbara attityd mot oss andra?
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
🤣🤣😂😂 Du är för jävla underhållande just nu.....eller så har farbror fått en stroke..Läsa tråden åt mig behöver du inte men kanske se in i framtiden..... Jag svarade på DITT inlägg #1511 och du hänvisar till #1699, alltså ett inlägg som skrevs EFTER att jag hade svarat dig....
Trevlig prick du är.
Du gräver i flera veckor gamla grejor alltså. Trodde farbror var uppdaterad, men du kommer väl i kapp.

Vad är det du inte förstår av detta då?

”De nyaste solpanelerna idag har ca 20% verkningsgrad, är dom några år gamla så hade de kanske 15% verkningsgrad som nya. 80% av det är endast 12% verkningsgrad som är kvar.”

Det handlar om att solpaneler minskar i verkningsgrad när de åldras.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Hur ofta har du blivit avstängd från forumet med din underbara attityd mot oss andra?
Oj, det var en svår fråga...... där får jag nog tänka efter ordentligt........ Noll gånger får jag det till om jag summerar alla gånger. Känner du dig speciellt påhoppad i denna tråden eller har det bara brunnit lite i skallen på dig? Vill du se mycket skitsnack av en riktig clown så rekommenderar jag annars Paddningstråden.
 
Redigerat:
F
Nissens Nissens skrev:
Trevlig prick du är.
Du gräver i flera veckor gamla grejor alltså. Trodde farbror var uppdaterad, men du kommer väl i kapp.

Vad är det du inte förstår av detta då?

”De nyaste solpanelerna idag har ca 20% verkningsgrad, är dom några år gamla så hade de kanske 15% verkningsgrad som nya. 80% av det är endast 12% verkningsgrad som är kvar.”

Det handlar om att solpaneler minskar i verkningsgrad när de åldras.
Jaha, så nu var det du som skrev det men det blev mitt fel för att jag "grävde i flera veckor gamla grejer"?Du skrev det 6 Juni och jag svarade att mina 4 år gammla bulkpaneler som inte ens var helt nya på marknaden när jag köpte dom och inköpta för att det var bäst W/kr hade en verkningsgrad på 18,28% FÖR 4 ÅR SEN. Den högst presterande panelen i den budgetserien var då på 320W och hade en verkningsgrad på 19,18% FÖR 4 ÅR SEN.

Tittar du på paneler idag med motsvarande area och i samma bulknivå så är det verkningsgrader på typiskt 19,7% och kanske en bit upp på 20% men de högsta verkningsgraderna är vanligtvis en större formfaktor och annan prisnivå. Så jag säger det ingen, det har inte hänt nåt på verkningsgraden som gör att nån blir så upphetsad att det kommer en tesked brunt och det kommer det inte heller att göra med nuvarande teknik och när vi ser ett tekniksprång där är det ingen som vet nåt om, det kan vara 30 år eller 50 år bort.

Och degraderingen är även den betydligt mindre än du tror, nya paneler som säljs idag har ofta en effektivitetsgaranti på 25-30 år och ca 85%. Det finns inget som talar för att det skulle vara mätbart mer degradering på panelerna som såldes för 5 år sen.
 
Nissens
F fsn skrev:
Jaha, så nu var det du som skrev det men det blev mitt fel för att jag "grävde i flera veckor gamla grejer"?Du skrev det 6 Juni och jag svarade att mina 4 år gammla bulkpaneler som inte ens var helt nya på marknaden när jag köpte dom och inköpta för att det var bäst W/kr hade en verkningsgrad på 18,28% FÖR 4 ÅR SEN. Den högst presterande panelen i den budgetserien var då på 320W och hade en verkningsgrad på 19,18% FÖR 4 ÅR SEN.

Tittar du på paneler idag med motsvarande area och i samma bulknivå så är det verkningsgrader på typiskt 19,7% och kanske en bit upp på 20% men de högsta verkningsgraderna är vanligtvis en större formfaktor och annan prisnivå. Så jag säger det ingen, det har inte hänt nåt på verkningsgraden som gör att nån blir så upphetsad att det kommer en tesked brunt och det kommer det inte heller att göra med nuvarande teknik och när vi ser ett tekniksprång där är det ingen som vet nåt om, det kan vara 30 år eller 50 år bort.

Och degraderingen är även den betydligt mindre än du tror, nya paneler som säljs idag har ofta en effektivitetsgaranti på 25-30 år och ca 85%. Det finns inget som talar för att det skulle vara mätbart mer degradering på panelerna som såldes för 5 år sen.
Det stämmer ju rätt bra eftersom den genomsnittliga verkningsgraden på solcellerna var ca 17% på för fem år sedan, kul att du bekräftar det.

Verkningsgraden på solcellerna sjunker med tiden till 80% av vad de hade när de var nya innan de lämnar in. Du kan ju googla på det.

Till skillnad från dig så gissar jag inte, jag går på fakta.

Hoppas du får en trevlig helg!
 
F
Nissens Nissens skrev:
Det stämmer ju rätt bra eftersom den genomsnittliga verkningsgraden på solcellerna var ca 17% på för fem år sedan, kul att du bekräftar det.

Verkningsgraden på solcellerna sjunker med tiden till 80% av vad de hade när de var nya innan de lämnar in. Du kan ju googla på det.

Till skillnad från dig så gissar jag inte, jag går på fakta.

Hoppas du får en trevlig helg!
Lika trovärdig som Putin. Vad stämmer? Du kan ju börja med att fundera på, och bemöta hur i helvete bulkpaneler lyckades ha en verkningsgrad på 18,3-dryga 19% då. Eller hur man idag lämnar effektgarantier på 87%

Du har inte en jävla aning om nåt du bubblar om.
 
Nissens
F fsn skrev:
Lika trovärdig som Putin. Vad stämmer? Du kan ju börja med att fundera på, och bemöta hur i helvete bulkpaneler lyckades ha en verkningsgrad på 18,3-dryga 19% då. Eller hur man idag lämnar effektgarantier på 87%

Du har inte en jävla aning om nåt du bubblar om.
Du får googla fram lite trovärdiga referenser, för du verkar inte ha koll på någonting.

Citat:
”Tillverkare garanterar i regel att solpaneler har cirka 80 % av sin effekt kvar efter 25 år.”

Källa:
https://hemsol.se/solceller/livslangd-hallbarhet/
 
Nissens Nissens skrev:
Du får googla fram lite trovärdiga referenser, för du verkar inte ha koll på någonting.

Citat:
”Tillverkare garanterar i regel att solpaneler har cirka 80 % av sin effekt kvar efter 25 år.”

Källa:
[länk]
Du väljer lite citat ur länkarna, har du läst de hela? Står att vanligtvis 80-90% samt att kan räknare 90 med vårt klimat sliter inte lika mycket.

Idag installeras vanligtvis +-400w som brukar ha 20,5-21% verkningsgrad. Samt effekt garanti på 84,5-85% på 25år. Kolla Trina, ja solar, longhi med flera. https://static.trinasolar.com/sites/default/files/EN_Datasheet_Vertex_DE09.pdf
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Du får googla fram lite trovärdiga referenser, för du verkar inte ha koll på någonting.

Citat:
”Tillverkare garanterar i regel att solpaneler har cirka 80 % av sin effekt kvar efter 25 år.”

Källa:
[länk]
Du får skaffa lite bättre källor.
"According to a National Renewable Energy Laboratory (NREL) study, premium modern solar panel manufacturers such as Panasonic and LG offer panels with degradation rates as low as 0.30% per year."
https://www.solarreviews.com/blog/how-long-do-solar-panels-last

Studien: https://www.nrel.gov/docs/fy12osti/51664.pdf
 
Nissens Nissens skrev:
Det har du rätt i.
Tur jag hittade källorna som stöder det jag sade om 30% förbättring på fem år. 😊
Nissens Nissens skrev:
Det har du rätt i.
Tur jag hittade källorna som stöder det jag sade om 30% förbättring på fem år. 😊
Diagram som visar solpanelers effektivitet och prisutveckling mellan 2017 och 2022 i Sverige. Prisnedgång och effektivitetsökning ses.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men bara 9,5% på 4 år. Beror på hur man kollar på statistiken. Var stort hopp mellan 2016-2018 sen avtagit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.