D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Jag är nog så oroad över alla de som är anslutna till elnät inte ännu insett kostnaden för de investeringar som kan behövas, för att förstärka elnäten i förtid. Då villaägare begärt att få ansluta många och stora solcellsanläggningar till befintliga elnät byggda bara för en effektriktning.

Energimarknadsinspektionen (EI) har nyligen tydliggjort att de elanvändare som orsakar en extra kostnad i elnäten (t.ex. genom att begära att få ansluta en stor solcellsanläggning) skall stå för kostnaden. Kostnaden får inte längre fördelas över alla som är anslutna till elnäten.

Hur denna kostnad ”drabbar” solcellsanläggningar vet vi inte än (det kommer att synas framöver) men det handlar om stora kostnader, när man på detta sätt måste bygga om fungerande elnät i förtid d.v.s. förutom vanligt underhåll.
Nej precis, det vet vi inte än, finns så många perspektiv som det kommer tas hänsyn till så det är nog ingen som har det svaret. Det vi vet är att de flesta har inte de pengar som behövs för att köpa en stor solcellsanläggning, då vet vi också att det kommer inte bli så många, så det är ett litet lokalt bekymmer på några platser.

Skulle vi se biståndsprojekt som delar ut stora solcellpaket till familjer utan kapital så kan problemanalysen bli relevant men den ser jag inte riktigt komma, där det har gjorts brukar det handla om en panel med mobilladdare och en led-lampa och då inte i Sverige.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kommer effektavgifterna att gälla produktion också? Det har jag inte sett något om. Eller syftar du bara på att ta bort topparna från andra timmar?
I den information jag fått så står det "den effekt som passerar abonnemangets huvudsäkring".
Samtidigt som detta införs så sänks den fasta avgiften.
Kommer att införas 2025.
 
D djac skrev:
Nej precis, det vet vi inte än, finns så många perspektiv som det kommer tas hänsyn till så det är nog ingen som har det svaret. Det vi vet är att de flesta har inte de pengar som behövs för att köpa en stor solcellsanläggning, då vet vi också att det kommer inte bli så många, så det är ett litet lokalt bekymmer på några platser.

Skulle vi se biståndsprojekt som delar ut stora solcellpaket till familjer utan kapital så kan problemanalysen bli relevant men den ser jag inte riktigt komma, där det har gjorts brukar det handla om en panel med mobilladdare och en led-lampa och då inte i Sverige.
Hej djac

Det positiva i det EI nyligen har tydliggjort är att de som inte har ”de pengar som behövs för att köpa en stor solcellsanläggning” inte heller skall behöva betala för de ”nätförstärkningar i förtid” som krävs på grund av att andra byggt och anslutit stora solcellsanläggningar till befintliga elnät byggda bara för en effektriktning.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej precis, det vet vi inte än, finns så många perspektiv som det kommer tas hänsyn till så det är nog ingen som har det svaret. Det vi vet är att de flesta har inte de pengar som behövs för att köpa en stor solcellsanläggning, då vet vi också att det kommer inte bli så många, så det är ett litet lokalt bekymmer på några platser.

Skulle vi se biståndsprojekt som delar ut stora solcellpaket till familjer utan kapital så kan problemanalysen bli relevant men den ser jag inte riktigt komma, där det har gjorts brukar det handla om en panel med mobilladdare och en led-lampa och då inte i Sverige.
Jag skulle nog vilja hävda motsatsen - att de flesta som ägt sitt hur mer än säg fem år har en så stor värdeökning att de enkelt kan "belåna huset" för att köpa en solcellsanläggning. Tycker vi ser flera sådana exempel bara i den här tråden där kalkylen bygger på låg ränta utan amortering?

/Krille
 
D
K Krille4 skrev:
Jag skulle nog vilja hävda motsatsen - att de flesta som ägt sitt hur mer än säg fem år har en så stor värdeökning att de enkelt kan "belåna huset" för att köpa en solcellsanläggning. Tycker vi ser flera sådana exempel bara i den här tråden där kalkylen bygger på låg ränta utan amortering?

/Krille
Har inte fakta men det känns som att bankerna är lite mer svårflörtade idag och kombinerat med högre ränta känns det inte som ett huvudspår men som sagt, mer magkänsla än fakta.
 
Vad gäller finansieringen. Vi ville egentligen ha in detta på låg ränta i existerande huslån. Men banken krånglade med detta och ville belasta oss med de nya räntesatserna. Så vi valde att ta detta på en del av andra konton, inga problem men förtroendet för aktuell bank är naggat i kanten, vi byter så snart möjligt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vad gäller finansieringen. Vi ville egentligen ha in detta på låg ränta i existerande huslån. Men banken krånglade med detta och ville belasta oss med de nya räntesatserna. Så vi valde att ta detta på en del av andra konton, inga problem men förtroendet för aktuell bank är naggat i kanten, vi byter så snart möjligt.
Hur kunde ni tro att banken skulle gå med på det?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hur kunde ni tro att banken skulle gå med på det?
Man kan inte kräva att få nya lån idag på gamla låga räntesatser, högst osannolikt att någon bank går med på det.

Sen säger experterna att man bör byta bank efter 1-2år oavsett vad man har för lån.
Vi har tyvärr hållt kvar vid samma bank i 15år av olika anledningar och inte bättre vetande, men räknar med att vi byter bank i januari när lån går ut.
 
R Riverground skrev:
I augusti/september var priserna rejält höga. Utan kärnkraft är det inte säkert att priserna på sommaren blir låga framöver. Vindkraften ger väldigt lite, vattenkraften kan ha låga nivåer i dammarna och Europa förbrukar mycket för att kyla sina hushåll. Plus att de på kontinenten börjar spara gas i lagren.

Så närmaste åren kan nog priserna bli höga på sommaren.
Senaste veckans priser tyder på att mina gissningar är hyfsat korrekta.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
nikasp
28:e juni. Vi har producerat 3,85 MWh sedan slutet av april. Kommer att ta tid för breakeven men känns ändå rätt bra. Att priset ska ligga nära noll långa tider sommartid håller jag som osannolikt. Men den som lever får se över tid.

Energi- eller elmarknadsdata, grafisk prisrepresentation per timme, noterat i svenska kronor (SEK), datum specificerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Senaste veckans priser tyder på att mina gissningar är hyfsat korrekta.
Och vad var de? För oss som inte följer marknaden timme-för-timme.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Min växelriktare har i år till idag levererat 6520 kWh och jag behöver sälja för ytterligare 2234 kr för att nå årets break-even enligt min avskrivningsplan, elstöden ej inräknade. Det räcker med 3146 kWh i juni och framåt med spotpris noll för att nå det och juni har redan levererat 1682 kWh. Så trots de betydligt lägre spotpriset ser det bra ut.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Logad Logad skrev:
Min växelriktare har i år till idag levererat 6520 kWh och jag behöver sälja för ytterligare 2234 kr för att nå årets break-even enligt min avskrivningsplan, elstöden ej inräknade. Det räcker med 3146 kWh i juni och framåt med spotpris noll för att nå det och juni har redan levererat 1682 kWh. Så trots de betydligt lägre spotpriset ser det bra ut.
Skulle vara kul att se den kalkylen, elen har verkligen varit billig länge nu.
 
Dagens elpris i SE3 tycker den snarare vart hög på sistonde.
Skärmavbild av app visar timbaserade elpriser med färgkoder för höga, medel, låga kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Stefan N Stefan N skrev:
Dagens elpris i SE3 tycker den snarare vart hög på sistonde.
[bild]
Stefan N Stefan N skrev:
Dagens elpris i SE3 tycker den snarare vart hög på sistonde.
[bild]
Stefan N Stefan N skrev:
Dagens elpris i SE3 tycker den snarare vart hög på sistonde.
[bild]
Nu handlade det inte om ”på sistone”, det var priserna under 2023 som är aktuellt. Priserna idag påverkar knappast det som varit.
För oss som inte hoppat på solpanelshysterin är elpriset oviktigt nu. Värmesystemet är avstängt och elförbrukningen väldigt låg, några hundringar i månaden.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.