G GA Anderson skrev:
Undra om solcellerna är orsaken till denna brand?
[länk]
Inte otroligt i alla fall. Ett par kilometer från där jag bor så brann en helt totalrenoverad villa ned för två år sedan. Branden började på taket och bedömningen är att den berodde på en felaktig installation av solpanelerna. Orsaken fastställdes dock inte som jag förstod det utan försäkringsbolaget fick ta alla kostnader.
 
Såg också SVT artikeln, det som slog mig var var att återbetalnings tid från 5 år låter låg och låter som man bara tagit hänsyn till 2022 pris eller installatörens önske uträkningar.

Jag framhåller att solceller funkar för vissa ändå, specilt i SE4 och om installerar till en rimlig kostnad. Finns dem som installerat utan att räkna på det och nu säkert kommer känna sig lurad (sett minst 2 trådar). Eller de som skriker att det inte är lönsamt. Så svaret mer gråt och tråkiga ”det beror på” än svart o vitt.

Även med låga priser får vi i vissa nät +10öre samt nättnytta på 12-14öre. Samt 60 öringen. Detta står för större del än sålt el i min kalkyl. Samt minskad elnätsräkning som är högre än vår elräkning normalt.

Totalt intjänat/besparing föra månaden med minus priser ibland, var 2773kr hos oss. Motsvarar 2,23% av kostnaden för solcellerna.

Nu väntar jag på Tibber homevolt, får man en liten slant för Nätverksbelöningar så kan börja räkna hem det.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
B buffyin skrev:
Såg också SVT artikeln, det som slog mig var var att återbetalnings tid från 5 år låter låg och låter som man bara tagit hänsyn till 2022 pris eller installatörens önske uträkningar.

Jag framhåller att solceller funkar för vissa ändå, specilt i SE4 och om installerar till en rimlig kostnad. Finns dem som installerat utan att räkna på det och nu säkert kommer känna sig lurad (sett minst 2 trådar). Eller de som skriker att det inte är lönsamt. Så svaret mer gråt och tråkiga ”det beror på” än svart o vitt.

Även med låga priser får vi i vissa nät +10öre samt nättnytta på 12-14öre. Samt 60 öringen. Detta står för större del än sålt el i min kalkyl. Samt minskad elnätsräkning som är högre än vår elräkning normalt.

Totalt intjänat/besparing föra månaden med minus priser ibland, var 2773kr hos oss. Motsvarar 2,23% av kostnaden för solcellerna.

Nu väntar jag på Tibber homevolt, får man en liten slant för Nätverksbelöningar så kan börja räkna hem det.
Ja, det där med nätbelöning är mycket intressant, verkar vara oerhört bra betalt, detta är säkert övergående men om man är med nu så kan man få batteriet snabbt betalt. Jag ställde frågan till Tibber och de har inte den tjänsten på plats ännu men den ska komma!
 
Jag är ytterst tveksam till att köpa batterier idag pga nätbelöning. Främst för att batteritekniken går så mycket framåt att det blir svårt att tjäna in batterier över tid när mycket billigare batterier kommer fram (exempelvis natriumbatterier).
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är ytterst tveksam till att köpa batterier idag pga nätbelöning. Främst för att batteritekniken går så mycket framåt att det blir svårt att tjäna in batterier över tid när mycket billigare batterier kommer fram (exempelvis natriumbatterier).
Återbetalningstiden är helt orealistisk dessutom, till och med värre än solceller…
 
  • Haha
styren
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är ytterst tveksam till att köpa batterier idag pga nätbelöning. Främst för att batteritekniken går så mycket framåt att det blir svårt att tjäna in batterier över tid när mycket billigare batterier kommer fram (exempelvis natriumbatterier).
Har du sett var som har betalts för ett batteri som tillhandahålls en sådan tjänst bara i år, det är oproportionerligt mycket, det är betalt väldigt snabbt, bara på detta?
 
D djac skrev:
Har du sett var som har betalts för ett batteri som tillhandahålls en sådan tjänst bara i år, det är oproportionerligt mycket, det är betalt väldigt snabbt, bara på detta?
Jag har sett siffror, ja. Men finns de ens om två år om batterierna nu snabbt blir billigare?
 
Nissens Nissens skrev:
Återbetalningstiden är helt orealistisk dessutom, till och med värre än solceller…
Om ingen annan än du betalar för dem, ja. Det är ännu värre, de är en ren förlustaffär inom förväntad livslängd idag.

Men nu betalar ju Tibber för detta genom att de är med och budar på effektreserven, vilken inköps innan timpriserna. Men samtidigt tappar man själv kontrollen över användningen av "sitt" batteri. Jag sätter "sitt" inom citationstecken för att i praktiken så är det inte ens eget batteri under avtalstiden. Man agerar mer riskkapitalist med denna typ av avtal/investeringar.
 
  • Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har sett siffror, ja. Men finns de ens om två år om batterierna nu snabbt blir billigare?
Ingen aning men jag gissar att det inte slår om så snabbt, efter två år är batteriet dessutom betalt med råge, skulle du däremot säga 5-10år så tvekar jag också.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är ytterst tveksam till att köpa batterier idag pga nätbelöning. Främst för att batteritekniken går så mycket framåt att det blir svårt att tjäna in batterier över tid när mycket billigare batterier kommer fram (exempelvis natriumbatterier).
Det är alltid en risk, men Natrium batterier kommer bli 20-30% billigare men kan dröja några år om det får det funka.
en del av batteriet kommer bli mycket billager.
Infografik jämför metallintensitet och kostnad för natriumjon- och litiumjonbatterikatoder från 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock består batterier av fler delar
Graf som visar kostnaderna för olika batterityper, illustrerar att natriumjonbatterier är billigare än litiumbaserade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa är priser för materialet endast. Så i homevolt kostar materialet till LFP batteriet på 13,3kwh idag 19 149,58 sek. Men batteriet kostar betydligt mer än det till konsumenten.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vart inga solceller för min del så igår tryckte jag in pengarna på ett fasträntekonto och fick 7200 låst 1 år..

E.ON kan montera sina paneler där solen inte lyser istället för mitt tak.

Vem vet kanske blir jackpot nästa år med lägre ränta och billigare paneler :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

East-west genererar mer pengar enligt norsk forskning.

Stående paneler är också bättre än liggande.
Det är "bifacial" paneler som också absorberar på baksidan. Inte så konstigt då och inte så dumt i solcells park. Funkar tyvärr inte på tak, men har sätt portabla.

220W_2_1800x.jpg
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Vart inga solceller för min del så igår tryckte jag in pengarna på ett fasträntekonto och fick 7200 låst 1 år..

E.ON kan montera sina paneler där solen inte lyser istället för mitt tak.

Vem vet kanske blir jackpot nästa år med lägre ränta och billigare paneler :cool:
180k på 4% ränta? blir 5040kr efter skatt. Tack jag fick grönt bolån (LLVP och solpaneler) får jag 3000kr (om jag räknar bort ränteavdraget) tack vare mina paneler. För mig motsvarar det 3,5% av av kostnaden per år i minst 10år.

Paneler stor för ca för 1/3 av kostanden. så länge de andra ökar med inflationen tror jag du inte gör en sån stor vinst.

Skulle investerat på börsen om du inte tänker använda dem snart till annat. Fasträntekonto vs solpaneler tror jag ingen förespråkar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.