Är du säker på det? Inte bara så att det skrivs så på fakturan, så är det för mig i vart fall.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Mja... SE4 har väl gjort vad som är möjligt under alla år vad gäller tex vindkraftsutbyggnad
Vindkraft gör tyvärr inte ett elsystem. Tvärtom, ju mer vind, desto mer reglerkraft behövs det. Så ni är fortfarande beroende av import.

I västsverige så har vi åtminstone Trollhättan att luta oss emot.
 
D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vindkraft gör tyvärr inte ett elsystem. Tvärtom, ju mer vind, desto mer reglerkraft behövs det. Så ni är fortfarande beroende av import.

I västsverige så har vi åtminstone Trollhättan att luta oss emot.
Nåja, om man ska peka ut en landsdel som är viktig i det avseendet så är det väl norra Sverige, utan vattenkraften i volym hade diskussionerna runt el varit helt annorlunda, den är vår räddning i många avseenden.
 
Redigerat:
G
pacman42 pacman42 skrev:
Nu kanske Skåne kan få jämnare elpriser i alla fall...
[länk]

Notera dock att 80MWh är en liten del av de 3,64 GWh som bränns på en timme i Skåne just nu...

Edit: Och 429 MW kommer just nu från sol i SE4. Så man kan lagra solenergin som genereras under 11 minuter i SE4 i denna gruvan.
80MW, mindre än en tiondel av R1 eller R2. Femton gånger mindre Barsebäck. De kunde oftast gå i mer än 11 minuter och fungera på vintern.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
G OMathson skrev:
80MW, mindre än en tiondel av R1 eller R2. Femton gånger mindre Barsebäck. De kunde oftast gå i mer än 11 minuter och fungera på vintern.
Jo, jag försökte vara lite rolig åt NyTekniks artikel, de är lite miljöfundamentalistiska utan realism många gånger på den tidningen...
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vindkraft gör tyvärr inte ett elsystem. Tvärtom, ju mer vind, desto mer reglerkraft behövs det. Så ni är fortfarande beroende av import.

I västsverige så har vi åtminstone Trollhättan att luta oss emot.
Nej jag vet detta såklart, mitt inlägg var mot bakgrunden av att en del folk har uppfattningen att man inte bygger ut tillräckligt med vindkraft i syd. Dels inte sant, dels att det inte löser några problem med ytterligare vindkraftsutbyggnad i denna region.
 
Jag såg förresten att man nu är igång med produktionen av natriumbatterier i Kina. Om prisprognoserna stämmer så blir hemmabatterier kanske lönsamma. De kan bli så billiga som 20-30 öre per kWh och laddcykel, men med moms mm, så kanske vi skall vara glada om vi kommer under 50 öre iofs. Men detta är ju bara första steget i den utvecklingen.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag såg förresten att man nu är igång med produktionen av natriumbatterier i Kina. Om prisprognoserna stämmer så blir hemmabatterier kanske lönsamma. De kan bli så billiga som 20-30 öre per kWh och laddcykel, men med moms mm, så kanske vi skall vara glada om vi kommer under 50 öre iofs. Men detta är ju bara första steget i den utvecklingen.
Var försiktig med prognosen. Blir det plötsligt lönsamt så kommer nån jävla skatt på det.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
OramaC och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu kanske Skåne kan få jämnare elpriser i alla fall...
[länk]

Notera dock att 80MWh är en liten del av de 3,64 GWh som bränns på en timme i Skåne just nu...

Edit: Och 429 MW kommer just nu från sol i SE4. Så man kan lagra solenergin som genereras under 11 minuter i SE4 i denna gruvan.
SE4 brukar dra runt 2GW, resten exporteras.
 
Logad Logad skrev:
SE4 brukar dra runt 2GW, resten exporteras.
När jag skrev inlägget så hade det timmen innan dragits 3.64 GW (i snitt)
 
G
Logad Logad skrev:
SE4 brukar dra runt 2GW, resten exporteras.
Hur mycket "drar" SE4 på vintern en vardag under högtryck med lite vind?
 
G OMathson skrev:
Hur mycket "drar" SE4 på vintern en vardag under högtryck med lite vind?
Du får ställa frågan nästa vinter, jag har dem inte i huvudet.

pacman42 pacman42 skrev:
När jag skrev inlägget så hade det timmen innan dragits 3.64 GW (i snitt)
Inte enligt kontrollrummet.
 
Den 20/1-23 såg det ut så här
Stapeldiagram och linjediagram som visar elkraft prognos och faktisk förbrukning över en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Logad Logad skrev:
Du får ställa frågan nästa vinter, jag har dem inte i huvudet.


Inte enligt kontrollrummet.
Jag såg nu att man skriver en massa ? På electricity maps. De hade nog fått det fel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.