H Hugo7 skrev:
Nej, jag hade nog väntat. Värderingen på 5 miljoner blev 4,3 när han fått uppdraget.
Jag förstår mig inte på din fråga. Vad tror du egentligen att en värdering är? Det verkar som att du tror att det är något konkret, som inte går att ta miste på.
En värdering är ju bara en form av gissning, av hur mycket man tror att någon är beredd att betala för huset. Att man råkar missta sig då, är ju inget ovanligt, eller konstigt.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Crank och 14 till
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Nej, jag hade nog väntat. Värderingen på 5 miljoner blev 4,3 när han fått uppdraget.
Om värderingen är 5 så är väl utgångspris på 4.3 relativt vanligt om det är budgivning? Mäklare tycker om lockpriser...
 
  • Gilla
  • Älska
Crank och 5 till
  • Laddar…
O
H Hugo7 skrev:
Min mäklare värderade huset för knappt två månader sedan. Nu när huset ligger ute börjar han prata om att "priset ligger väl högt". Att försäljningen av hus går trögare än man trodde. Inget nytt om husets skick har tillkommit efter förbesiktningen. Är detta vanligt?
Hur ser ersättningen till mäklaren ut? Den påverkar ju helt klart mäklarens incitament i affären.

Fastpris, så vill mäklaren antagligen bara sälja av och 700 tkr mer eller mindre för dig spelar ingen roll.

Procentuellt arvode, så har mäklaren incitament att sätta så lågt utgångspris som möjligt och sedan få högre arvode över det.

Med det sagt! Å ena sidan så har marknaden inte visat sig vara så stark som mäklarbranschen trodde den skulle vara, å andra sidan finns det mäklare som sätter i system att ge höga värderingar innan de få affären och sen sänker när de väl ska sälja.

Edit: Började skriva svaret innan du skrev att det var fast arvode. Då tror jag mäklaren vill sänka priset för att få en snabb affär genom att sänka dina förväntningar. Sen är det så att ingen vet värderingen på ditt hus innan pappret är påskrivet. Bara för att mäklaren säger 4,3 eller 5 mkr så vet dom inte ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
dicliff och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Hur ser ersättningen till mäklaren ut? Den påverkar ju helt klart mäklarens incitament i affären.
H Hugo7 skrev:
Mäklaren har fast arvode oavsett försäljningspris.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Nej, jag hade nog väntat. Värderingen på 5 miljoner blev 4,3 när han fått uppdraget.
Oj, läste inte detta ordentligt. Men detta ser väl ut att stämma exakt. Mäklarens värdering på 5miljoner, är vad han förväntar sig att det säljs för.
Nästan alla hus säljs efter budgivning. Man låter dock alltid startpriset ligga lite lägre, för att locka fler budgivare. Ju fler budgivare, dessto högre slutpris, brukar gälla.
Ett startpris på 4,3miljoner, kommer sannolikt leda till ett slutpris på ca 5miljoner.
 
  • Haha
johnniemalm
  • Laddar…
S
A AG A skrev:
Oj, läste inte detta ordentligt. Men detta ser väl ut att stämma exakt. Mäklarens värdering på 5miljoner, är vad han förväntar sig att det säljs för.
Nästan alla hus säljs efter budgivning. Man låter dock alltid startpriset ligga lite lägre, för att locka fler budgivare. Ju fler budgivare, dessto högre slutpris, brukar gälla.
Ett startpris på 4,3miljoner, kommer sannolikt leda till ett slutpris på ca 5miljoner.
TS har inte skrivit att annonserat pris är 4,3 mkr. Endast att mäklarens värdering ändrats till 4,3. Således enligt din metodik gällande budgivning kan mäklaren ha rekommenderat ett utgångspris på exempelvis 3,9 för att sedan med bud komma upp i värderingen på 4,3.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Oj, läste inte detta ordentligt. Men detta ser väl ut att stämma exakt. Mäklarens värdering på 5miljoner, är vad han förväntar sig att det säljs för.
Nästan alla hus säljs efter budgivning. Man låter dock alltid startpriset ligga lite lägre, för att locka fler budgivare. Ju fler budgivare, dessto högre slutpris, brukar gälla.
Ett startpris på 4,3miljoner, kommer sannolikt leda till ett slutpris på ca 5miljoner.
Jag föreslog att sätta utgångspriset lite lägre än det pris jag accepterar. Mäklaren sa att utgångspriset och accepterat pris skulle vara samma och att allt annat skulle bli konstigt.
 
  • Wow
  • Gilla
dicliff och 6 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ett startpris på 4,3miljoner, kommer sannolikt leda till ett slutpris på ca 5miljoner.
Tror du att det i dagsläget är vanligt att slutpriset blir 16% högre än utgångspris?

Skillnaden mellan utgångspris och slutpris (även kallat medelbudpremium) var i snitt 1,9 procent i maj. Dvs slutpriset landade i snitt runt utgångspriset.

Under maj 2023 gick en budgivning i snitt gick upp med 1,2 procent.

https://www.booli.se/kunskap/statistik-bostadsmarknaden-i-maj-2024/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Oj, läste inte detta ordentligt. Men detta ser väl ut att stämma exakt. Mäklarens värdering på 5miljoner, är vad han förväntar sig att det säljs för.
Nästan alla hus säljs efter budgivning. Man låter dock alltid startpriset ligga lite lägre, för att locka fler budgivare. Ju fler budgivare, dessto högre slutpris, brukar gälla.
Ett startpris på 4,3miljoner, kommer sannolikt leda till ett slutpris på ca 5miljoner.
Att det går dyrare gäller nog inte i normalfallet. I varje inge fall om en tidigare kollegas forskning stämmer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
coconut
A AG A skrev:
Oj, läste inte detta ordentligt. Men detta ser väl ut att stämma exakt. Mäklarens värdering på 5miljoner, är vad han förväntar sig att det säljs för.
Nästan alla hus säljs efter budgivning. Man låter dock alltid startpriset ligga lite lägre, för att locka fler budgivare. Ju fler budgivare, dessto högre slutpris, brukar gälla.
Ett startpris på 4,3miljoner, kommer sannolikt leda till ett slutpris på ca 5miljoner.
Detta var nog mer ett scenario för 2-3 år sedan. Att idag få en ökning på 16,5% på bud är nog inte de vanliga.

Kanske går för enskilda objekt men inte på den nivå vi såg när räntan var minimal.

Tittar man t.ex på slutpriser på villor för Stockholms kommun är det inte mer än några enstaka som har ökningar och ytterst få som har 10%+. Blir än mindre om man filtrerar på 4-5 miljoners hus.
 
  • Gilla
Lastbärarn och 3 till
  • Laddar…
O
H Hugo7 skrev:
Jag föreslog att sätta utgångspriset lite lägre än det pris jag accepterar. Mäklaren sa att utgångspriset och accepterat pris skulle vara samma och att allt annat skulle bli konstigt.
Det tyder dock på en seriositet hos mäklaren!

Skadar både mäklaren och dig att sätta ett utgångspris som du ändå inte accepterar.

Jag försökte köpa en lägenhet en gång. Utgångspris 3,2 mkr så vi la det budet. Mäklaren återkom och sa att ”säljaren accepterar inte lägre än 3,6 mkr”. När jag då påpekade att det stod accepterar pris så beklagade sig mäklaren. Dagen efter drogs annonsen tillbaka och mäklaren meddelade att hon helt sonika bröt kontraktet med säljaren eftersom han ändå inte acceptera buden. Lägenheten kom upp någon månad senare med ny mäklare för 3,6. Säljaren fick dock aldrig sålt och bor kvar fortfarande, men nu är nog inte lägenheten värd mer än 2,8..
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
G
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mycket vanligt. Den första värderingen är "bästa möjliga scenario med rätt köpare". Den är hög och ges för att du ska välja mäklaren och teckna avtal med denne. När sedan försäljningen väl är igång så vill mäklaren sälja så fort som möjligt och då vill den sänka priset om det krävs. Mäklaren har allt att förlora på att sitta på en surdeg till försäljning under lång tid.
Summerat=Lita aldrig på en mäklare.
 
  • Gilla
Byråkrat och 2 till
  • Laddar…
P
H Hugo7 skrev:
Min mäklare värderade huset för knappt två månader sedan. Nu när huset ligger ute börjar han prata om att "priset ligger väl högt". Att försäljningen av hus går trögare än man trodde. Inget nytt om husets skick har tillkommit efter förbesiktningen. Är detta vanligt?
Hans intresse är ju att få ett avslut och få sin provision inget annat.
 
  • Gilla
linkanbygg och 3 till
  • Laddar…
Clarken37
Mäklaren vill ha affären. Det får han antingen genom att ge dig en låg värdering eller ta lågt arvode.

I Stockholm har det dock varit brukligt att mäklaren försöker få till en trappa och håller dina förväntningar låga med en låg värdering. Detta funkar dock bäst i en kraftigt stigande marknad. I en sjunkande eller som nu stagnant marknad funkar det bättre att försöka få dig som kund genom att ”lova” ett högt slutpris.
 
  • Gilla
Wiccat och 2 till
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Värderingen var innan uppdragsavtal. Sedan när han fick uppdraget ville han sänka värderingen redan innan annonsering med hänvisning till att läget var helt annorlunda i juni jämfört med april. Håller med om att det känns oseriöst.
"Om du inte klarar av att sälja huset finns det andra som gör det."
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.