20 579 läst · 108 svar
21k läst
108 svar
Varför vill ingen ge offert på elrenovering?
Alla har vi väl råkat ut för hantverkare som beter sig som shite. Men självklart hade det varit intressant att höra motpartens version.A AG A skrev:
Dock.
Kunden har alltid rätt.
Glöm aldrig det.
Givetvis är det alltid intressant att höra två sidor. Att förklara vad han höll på med ute i trapphuset när jobbet gällde att dra om en av lägenheterna lär förbli svårt. Än svårare att förklara borrandet i trapphusväggen in i våtrummet och dess tak (dessutom lika klumpigt borrat från köket in på kontoret...)ricebridge skrev:
Eller att man missar en tydlig markering med ca 40 cm med ett bedrövligt resultat (möblerna fanns där när han vi gick igenom allt den 27/1, den sista dagen 6/2 fräser han aggressivt "hur skulle jag kunna veta det?"...
Jag har mer än 50 bilder till. Bara i köket lyckades han, rakt emot dagisenkla instruktioner, åstadkomma inte mindre än sex stycken fel på en väggyta av ca 1,5 kvm!!
Absolut svåraste instruktionen var tydligen "ingen renova över köksbänkarna". Fick upprepa det vid tre(!) skilda tillfällen. Lik förbannat sitter där ÅTERIGEN renova (dubbelt upp dessutom) när han gått!!!
Beställde 17 renovauttag varav 2 enkla och resten dubbla. Han satte upp 19 dubbla, inga enkla. 7 renovaströmbrytare. 7 sattes visserligen upp men 1 av dem ute i trapphuset. I allrummet saknas istället 1 strömbrytare och den i köket sitter vid fel dörr! Osv osv mm mm mm....
På de 57 bilderna jag tagit har de flesta mer än ett fel. Vissa upp till 5 fel på en enda bild.
INGEN kan med 2 genomgångar, ritning MED markeringar teckenförklaringar och beställning SAMT markeringar på väggarna "missförstå" så mycket, så genomgående. Det är fan inte möjligt.
Uttagen skulle ha 4 olika positioner. Jämte fönstret strax under blombrädan, i snedtaksvecket, i jämnhöjd med skrivbordet och vid golvlist, samtliga markerade med lappar. Helt enligt firmans önskemål.
...men istället ser det ut som pilkastning fått avgöra var han satte dem ....eller inte alls satte.....
Bilden på dubbeluttaget bakom sänghyllan har f ö samma blunder på andra sidan sängen. Sänghyllan kommer alltså inte in till väggen vilket gör att den ej går att rulla ut och in i sitt fack bakom huvudgaveln. Bara halva dubbeluttaget kan användas och bara om kontakten är av smal typ.
Elcentralen skulle sättas bredvid köksskåpet med kylen (skåpet byggs om från 55 brett till nya kylskåpets bredd 70. Är denna placering av elcentral ens ok att göra? Värdelöst för oss iaf då det ska vara överskåp där.
Nya kontakten uppe i takhöjd så kylskåpets sladd måste ha skarvsladd för att nå.
Nej, kunden har inte alltid rätt. Men detta var verkligen INTE vad jag beställde. Och det KAN jag bevisa!
P.S. Var snäll och svara inte de som bara är ute efter att hoppa på och skina med mer eller irrelevanta fantasier. De får bara vatten på kvarn att fortsätta och förstöra då istället för att skaffa sig ett liv.
Tack till er övriga för tips och råd. Ni är guld värda!.
Absolut svåraste instruktionen var tydligen "ingen renova över köksbänkarna". Fick upprepa det vid tre(!) skilda tillfällen. Lik förbannat sitter där ÅTERIGEN renova (dubbelt upp dessutom) när han gått!!!
Beställde 17 renovauttag varav 2 enkla och resten dubbla. Han satte upp 19 dubbla, inga enkla. 7 renovaströmbrytare. 7 sattes visserligen upp men 1 av dem ute i trapphuset. I allrummet saknas istället 1 strömbrytare och den i köket sitter vid fel dörr! Osv osv mm mm mm....
På de 57 bilderna jag tagit har de flesta mer än ett fel. Vissa upp till 5 fel på en enda bild.
INGEN kan med 2 genomgångar, ritning MED markeringar teckenförklaringar och beställning SAMT markeringar på väggarna "missförstå" så mycket, så genomgående. Det är fan inte möjligt.
Uttagen skulle ha 4 olika positioner. Jämte fönstret strax under blombrädan, i snedtaksvecket, i jämnhöjd med skrivbordet och vid golvlist, samtliga markerade med lappar. Helt enligt firmans önskemål.
...men istället ser det ut som pilkastning fått avgöra var han satte dem ....eller inte alls satte.....
Bilden på dubbeluttaget bakom sänghyllan har f ö samma blunder på andra sidan sängen. Sänghyllan kommer alltså inte in till väggen vilket gör att den ej går att rulla ut och in i sitt fack bakom huvudgaveln. Bara halva dubbeluttaget kan användas och bara om kontakten är av smal typ.
Elcentralen skulle sättas bredvid köksskåpet med kylen (skåpet byggs om från 55 brett till nya kylskåpets bredd 70. Är denna placering av elcentral ens ok att göra? Värdelöst för oss iaf då det ska vara överskåp där.
Nya kontakten uppe i takhöjd så kylskåpets sladd måste ha skarvsladd för att nå.
Nej, kunden har inte alltid rätt. Men detta var verkligen INTE vad jag beställde. Och det KAN jag bevisa!
P.S. Var snäll och svara inte de som bara är ute efter att hoppa på och skina med mer eller irrelevanta fantasier. De får bara vatten på kvarn att fortsätta och förstöra då istället för att skaffa sig ett liv.
Tack till er övriga för tips och råd. Ni är guld värda!.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 881 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 881 inlägg
Det är ju rädda för sina jobb och grupptrycket, så tyvärr har de säkert glömt och/eller inte hört något. Har du tur är det någon av dessa som ställer sig upp och är ärlig. Du verkar ändå ha mycket underlag, skriftligt och bilder. Lycka till!S Solvide skrev:Tack för adv8kattips. Kollar PM strax.
En del av hot och ofredanden bör ha hörts av en av de som var där. Arbetskamrater skvallrar dock inte på varann så jag förväntar mig inget erkännande från dem. Lägg sen till att de fått alla sina instruktioner från denne elkille samt att de endast har hans historia av hela historien. När han hotade mig per telefon på måndagen finns ju möjligheten att han gått undan från de andra så de inte hörde vad han sa. Då har de bara sett och hört mig komma upp skogstokig. En av dem var med därefter vid incidenten i sovrummet när elkillen kaxar och gör bort sig. Därefter höll sig både ifrån både mig och elkillen. Ganska avslöjande beteende som definitivt visar att de sett och hört saker som de inte vill bli inblandade i!
Vi får se om stämning och polis kan få tungor att lossna när de inser vidden och allvaret av det skedda och att elkillen vilseledde dem och drog med dem ovetandes i bedrägeriet.
Vsst ja! Vi är ju medlemmar i villaägarna. Kontaktar dem och håller tummarna!
Tusen tack för dina tips!!
Vad röker egentligen den där karln?? Är han helt blind eller lider han av svår ADHD??
Om det ser ut sådär kan man ju fråga sig hur väl själva installationerna är gjorda!!
Om det ser ut sådär kan man ju fråga sig hur väl själva installationerna är gjorda!!
Ett tips i all välmening är att undvika den vägen.S Solvide skrev:
Tankarna och retoriken känns alltför väl igen, både från bekantskapskretsen och även många som skriver här. I 99% av fallen slutar det inte som de tänkt sig, utan med en förlikning där båda parterna är lika missnöjda och sitter med juristfakturor på 100 000-tals kronor och ett antal års bortkastad tid på juridiskt käbbel.
Var smart här och jobba med dina främsta "vapen" = 1) valet av hantverkare och 2) betalningen.
Skulle vara trevligt om vissa av skribenterna som tidigare kom med diverse uppenbart grundlösa ifrågasättanden mot TS kunde be om ursäkt nu när de ser bilderna. Eller kommer de att med näbbar och klor försvara elektrikern med att påstå att det ser ut som en professionell installation.
Exakt vad jag tänkt men inte vågat uttrycka!!!ricebridge skrev:
...och ja, jag är absolut orolig för installationerna per ce. Noll förtroende efter det han utsatt mig för...
Ok, kan vara så. Jag tänkte visserligen att det faktum attC cpalm skrev:
-han spräckte taket på räkningen flera ggr om
- han uppvisat grav inkompetens vad gäller fackmannamässigt utförande (hela lägenheten är genomgående full med bevis på detta som fotodokumenterats)
- försvinner från jobbet i flera dagar för att sitta och fråga på fb hur han ska göra
- kan bevisa vad jag beställt = bevis att han själv lagt på och bytt ut en massa
Mm mm
Tänkt rådgöra med advokat. Men lägga in en stämning på en såhär pass "liten" sak kan man göra själv och så får man både ett (och ibland flera om det behövs) förlikningsmöten med en nämndeman och en notarie. Processtid på några månader-nåt år. Kostar hundralappar i ansökningsavgifter och kan skötas utan juridiska ombud.
Dock inte helt hundra var den ekonomiska gränsen för dessa småmål går men i ekonomiskt rättssammanhang så tänker jag att räkningen, skadegörelsen och hans gränsöverstigningar landar under denna gräns, peppar peppar.
Så hur menar du att mitt främsta "vapen" är valet av hantverkare?
Och hur tänkte du med betalningen?
Berätta gärna mer. I pm går också bra
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 881 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 881 inlägg
Småmål, ett halv basbelopp.S Solvide skrev:Ok, kan vara så. Jag tänkte visserligen att det faktum att
-han spräckte taket på räkningen flera ggr om
- han uppvisat grav inkompetens vad gäller fackmannamässigt utförande (hela lägenheten är genomgående full med bevis på detta som fotodokumenterats)
- försvinner från jobbet i flera dagar för att sitta och fråga på fb hur han ska göra
- kan bevisa vad jag beställt = bevis att han själv lagt på och bytt ut en massa
Mm mm
Tänkt rådgöra med advokat. Men lägga in en stämning på en såhär pass "liten" sak kan man göra själv och så får man både ett (och ibland flera om det behövs) förlikningsmöten med en nämndeman och en notarie. Processtid på några månader-nåt år. Kostar hundralappar i ansökningsavgifter och kan skötas utan juridiska ombud.
Dock inte helt hundra var den ekonomiska gränsen för dessa småmål går men i ekonomiskt rättssammanhang så tänker jag att räkningen, skadegörelsen och hans gränsöverstigningar landar under denna gräns, peppar peppar.
Så hur menar du att mitt främsta "vapen" är valet av hantverkare?
Och hur tänkte du med betalningen?
Berätta gärna mer. I pm går också bra
Jag menar att det till syvende och sist är du som bestämmer vem som får komma över tröskeln. Är ju så klart en klen tröst när han redan varit där och ställt till det, men det blir första och sista gången för den individen förutsätter jag.S Solvide skrev:
Och med betalningen menar jag så klart din möjlighet att vägra betala för något som inte blivit rätt. Då får motparten självrannsaka sig och fundera på om de i så fall skall stämma dig.
That'll be the day...L lbgu skrev:
Alternativt så tystnar man bara i den här tråden och väntar in en ny tråd att glatt kasta sig in i.
Hur såg det ut ovan kylen innan? Uttaget k sovrummet uppvisat vart det skulle sitta innan? Borren i taket? Ja du sjukt lätt och det ser ju ut som ni ska måla.
Kanske bra att veta förutsättningarna innan du visar bilderna efter.
Kanske bra att veta förutsättningarna innan du visar bilderna efter.