E elmont skrev:
Det är tyvärr inte bara inom el som byråkraterna begränsar oss alla. Ta bara en sådan sak som hur fort vi får köra, vissa av oss behärskar ju att köra över 200 kilometer i timmen och tar villigt på oss allt ansvar OM det trots allt skulle bli fel. Så fri fart är väl det enda rätta.
Lite väl långsökt liknelse kanske, då ett sådant fall har en direkt påverkan på andras säkerhet.

En bättre liknelse är ju att du får ”laga/byta” bromsar på din egen bil. Här finns ju också ett bra uppslag för att införa krav på auktoriserad mekaniker.
 
jbr jbr skrev:
Verkligen inte och det är inte vad jag antyder.

Jag vänder mig mot att man fabulerar ihop alternativa skeenden och händelseförlopp som baseras på egna idéer och åsikter om vad som egentligen sannolikt har hänt.
Dessa idéer och "sannolika alternativa versioner" använder man sedan som fakta för att diskutera vidare.

Vad är vitsen med det?

Om man inte bedömer TS redogörelse som trovärdig varför inte bara ignorera den tråden?
Och jag anser att man ska säga det man tror oavsett om det är bra eller dåligt, någon ryggdunkar/rövslickar mentalitet tror jag ingen är betjänt av.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och jag anser att man ska säga det man tror oavsett om det är bra eller dåligt, någon ryggdunkar/rövslickar mentalitet tror jag ingen är betjänt av.
Så om man ignorerar en tråd där man tror att TS beskriver en upplevelse felaktigt istället för att korrigera beskrivningen utifrån egna antaganden så är man alltså en ryggdunkare/rövslickare?

Då har man verkligen att göra för att undvika de epiteten.

...och vad gäller just den här tråden...
Hur bör man korrigera TS inledande inlägg för att inte vara en ryggdunkare/rövslickare?
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
Vad menar du? Korrigera TS????
Tror jag att någon ger en skev eller ensidig och tillrättalagd berättelse så måste denne visa för mig att jag har fel och då ändrar jag kanske åsikt. Men jag kan ju på intet vis korrigera TS, jag sitter inte på facit utan endast på en åsikt som jag har bildat mig med hjälp av div inlägg.
 
E elmont skrev:
Vad menar du? Korrigera TS????
Det är ju precis det som jag vänder mig mot!
Rätten vissa tar sig att ifrågasätta TS och korrigera händelsen med alternativa versioner om hur det egentligen ligger till och utöver det dessutom tillskriva TS diverse karaktärsdrag.


E elmont skrev:
Tror jag att någon ger en skev eller ensidig och tillrättalagd berättelse så måste denne visa för mig att jag har fel och då ändrar jag kanske åsikt. Men jag kan ju på intet vis korrigera TS, jag sitter inte på facit utan endast på en åsikt som jag har bildat mig med hjälp av div inlägg.
Varför måste en medlem som du misstror visa det för just dig? Många kanske inte tycker att det är deras uppgift att förmå dig att kanske ändra åsikt.
Tror man inte på berättelsen så svarar man väl inte...varför svara på något som är påhittat?

Det är ju det som är poängen...man kan inte gå in och korrigera och förändra TS. Man ska givetvis fråga efter förtydliganden eller klargöranden om man tycker något saknas eller är otydligt om man vill bidra med svar eller råd. Men att själv presentera antaganden som fakta och sedan svara utifrån det är ju befängt.
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 3 till
  • Laddar…
F
C Cerb skrev:
Lite väl långsökt liknelse kanske, då ett sådant fall har en direkt påverkan på andras säkerhet.

En bättre liknelse är ju att du får ”laga/byta” bromsar på din egen bil. Här finns ju också ett bra uppslag för att införa krav på auktoriserad mekaniker.
Den där liknelsen är ju rätt kass iom att man behöver besikta bilar som ska framföras på väg.
Plus att det är mycket enklare och råka elda upp nå med 400VAC än att laga sönder sina bromsar på bilen...

C Cerb skrev:
Licens, icke-licens, det var inte huvudpoängen, utan att det ska vara ok för privatpersoner att utföra arbeten på egen hand.
Är väl ingen som hindrar dig rent praktiskt att göra elarbeten på egen hand? Så länge huset ditt inte brinner upp så är det ju lungt.
 
jbr jbr skrev:
Det är ju precis det som jag vänder mig mot!
Rätten vissa tar sig att ifrågasätta TS och korrigera händelsen med alternativa versioner om hur det egentligen ligger till och utöver det dessutom tillskriva TS diverse karaktärsdrag.



Varför måste en medlem som du misstror visa det för just dig? Många kanske inte tycker att det är deras uppgift att förmå dig att kanske ändra åsikt.
Tror man inte på berättelsen så svarar man väl inte...varför svara på något som är påhittat?

Det är ju det som är poängen...man kan inte gå in och korrigera och förändra TS. Man ska givetvis fråga efter förtydliganden eller klargöranden om man tycker något saknas eller är otydligt om man vill bidra med svar eller råd. Men att själv presentera antaganden som fakta och sedan svara utifrån det är ju befängt.
Vi är ju olika men tror jag att någon "talar"sanning och drar "rätt" slutsatser, finner jag ingen större vits med att kommentera det. Tror jag däremot att någon inte är helt sanningsenlig finns det, enligt min åsikt, stor orsak att ifrågasätta.
 
  • Gilla
  • Älska
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
F Fiskarens_son skrev:
Den där liknelsen är ju rätt kass iom att man behöver besikta bilar som ska framföras på väg.
Plus att det är mycket enklare och råka elda upp nå med 400VAC än att laga sönder sina bromsar på bilen...


Är väl ingen som hindrar dig rent praktiskt att göra elarbeten på egen hand? Så länge huset ditt inte brinner upp så är det ju lungt.
F Fiskarens_son skrev:
Skillnaden är att det är mycket enklare att koppla in t.e.x. vedklyven helt galet och elda upp ett uthus en att

Är väl ingen som hindrar dig rent praktiskt att göra elarbeten på egen hand? Så länge huset ditt inte brinner upp...
1 gång per år ja, om du inte har en besiktningsbefriad bil.

stora skillnaden är att i det lagliga fallet så är risken extremt stor att skada/döda andra människor (rep. bromsar)

och i det andra så skadar du mest troligt bara dig själv, och troligen bara ekonomiskt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
...Tror jag däremot att någon inte är helt sanningsenlig finns det, enligt min åsikt, stor orsak att ifrågasätta.
Ja, som jag precis skrev:
Man ska givetvis fråga efter förtydliganden eller klargöranden om man tycker något saknas eller är otydligt om man vill bidra med svar eller råd.

Ifrågasätta är inte samma sak som att tala om "hur det egentligen" har gått till...
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Spela in hoten och polisanmäl. Ta dit en besiktningsman och dokumentera vad de gjort för fel. Muntliga avtal gäller men är svårare att bevisa. Spela in och repetera vad ni tidigare kommit överens om.
Tyvärr är hoten redan sagda. Jag var allt annat än beredd på att han skulle bete sig så grovt som han gjorde, inte bara oproffesionellt. På min karta fanns bara att jag vid fredagsmötet skulle överbevisa honom och han ge sig och sen skärpa sig.
Lika lite trodde jag att han skulle göra något när det var andra här. Jag hoppades ju t o m att han skulle ha smält sina tabvar över helgen, insett att han felat och sansat sig till han kom på måndagen. Och avslutat sitt jobb så som en yrkesman borde ha gjort.
Som allra sämst hoppades jag bara att få ström påkopplad så vår bostad skulle gå att använda igen. Jag har strömmen tillbaka och det mesta går att använda iaf.

Det finns ett pappersspår som stöder mig. Jag har foton som stöder. Räkningen är på alla sätt fullkomligt orimlig för storlek och typ av jobb. Vilket också stöder mig.
Han har bevisligen rivit utanför det skriftligt stadgade arbetsområdet.
Han eller någon han var ansvarig för har bevisligen borrat sönder badrumsväggen (tillika brandcellsvägg) och badrumstaket.
Det finns en del bevisbara saker till samt granne som kan vittna om vad som skulle göras.
Kontentan av det blir att han får fruktansvärt svårt att förklara sig när jag stämmer honom i rätten.
Utpressning, hot, ofredanden, skadegörelse, bedrägligt beteende (alternativt bedrägeri alternativt grovt bedrägeri) och jag kan iaf lätt bevisa orimligheten i slutresultatet och summan. Han tog i så han sket på sig kan man säga. Och dessutom har jag skriftligt på ordern han fick från sin chef. Han har verkligen inte uppfyllt den så, bullseye skulle man kunna säga.

Då jag fortfarande inte fått något svar från chefen efter påminnelse så ska jag börja kontakta konsumentrådgivning, polis, advokatrådgivning. Och besiktningsman. Tack för det tipset. Då hela renoveringen inte är färdig så tänkte jag faktiskt inte på det.
Hoppas också kunna få värdering på skadorna samt värde på vad det skulle kosta att åtgärda.
Får se hur mycket jag orkar och hinner för jag mår fan inget vidare alls efter att ha blivit attackerad på det här sättet i mitt eget hem. Känns än vidrigare av att det är jag själv som släppte in honom.
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
john.h och 3 till
  • Laddar…
Det märks att kårandan är stark inom hantverkarskrået. Oavsett hur klantigt/illa en hantverkare beter sig så rycker man ut till hans försvar. Själv skulle jag skämmas för yrkesbröder som beter sig illa.
 
  • Gilla
Johan Holmberg2 och 4 till
  • Laddar…
H
S Solvide skrev:
Tyvärr är hoten redan sagda. Jag var allt annat än beredd på att han skulle bete sig så grovt som han gjorde, inte bara oproffesionellt. På min karta fanns bara att jag vid fredagsmötet skulle överbevisa honom och han ge sig och sen skärpa sig.
Lika lite trodde jag att han skulle göra något när det var andra här. Jag hoppades ju t o m att han skulle ha smält sina tabvar över helgen, insett att han felat och sansat sig till han kom på måndagen. Och avslutat sitt jobb så som en yrkesman borde ha gjort.
Som allra sämst hoppades jag bara att få ström påkopplad så vår bostad skulle gå att använda igen. Jag har strömmen tillbaka och det mesta går att använda iaf.

Det finns ett pappersspår som stöder mig. Jag har foton som stöder. Räkningen är på alla sätt fullkomligt orimlig för storlek och typ av jobb. Vilket också stöder mig.
Han har bevisligen rivit utanför det skriftligt stadgade arbetsområdet.
Han eller någon han var ansvarig för har bevisligen borrat sönder badrumsväggen (tillika brandcellsvägg) och badrumstaket.
Det finns en del bevisbara saker till samt granne som kan vittna om vad som skulle göras.
Kontentan av det blir att han får fruktansvärt svårt att förklara sig när jag stämmer honom i rätten.
Utpressning, hot, ofredanden, skadegörelse, bedrägligt beteende (alternativt bedrägeri alternativt grovt bedrägeri) och jag kan iaf lätt bevisa orimligheten i slutresultatet och summan. Han tog i så han sket på sig kan man säga. Och dessutom har jag skriftligt på ordern han fick från sin chef. Han har verkligen inte uppfyllt den så, bullseye skulle man kunna säga.

Då jag fortfarande inte fått något svar från chefen efter påminnelse så ska jag börja kontakta konsumentrådgivning, polis, advokatrådgivning. Och besiktningsman. Tack för det tipset. Då hela renoveringen inte är färdig så tänkte jag faktiskt inte på det.
Hoppas också kunna få värdering på skadorna samt värde på vad det skulle kosta att åtgärda.
Får se hur mycket jag orkar och hinner för jag mår fan inget vidare alls efter att ha blivit attackerad på det här sättet i mitt eget hem. Känns än vidrigare av att det är jag själv som släppte in honom.
Fanns det andra som hörde hoten? Är de villiga att vittna? Bra att du har det skriftligt vad som skulle utföras.
Gå med i Villaagarna.se så får du gratis rådgivning. De har även samarbete med en del advokater. Du får prata gratis 1 timma Max vid ett tillfälle. Du kan inte dela upp denna timman i flera gånger, så förbered dig noga. Skickar ett PM på en vass advokat. Har inte anlitat dem själv men har pratat med den advokaten.
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
Det finns tydligen elektriker som man skulle vilja behandla med direktverkande el.
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är tyvärr inte bara inom el som byråkraterna begränsar oss alla. Ta bara en sådan sak som hur fort vi får köra, vissa av oss behärskar ju att köra över 200 kilometer i timmen och tar villigt på oss allt ansvar OM det trots allt skulle bli fel. Så fri fart är väl det enda rätta.
Att framföra en två ton tung järnklump i en hastighet som motsvarar fritt fall från en skyskrapa på allmän plats är förenat med betydligt större risker än att efter godkänd utbildning dra rätt kablar från A till B till C i sin egen bostad. Särskilt som det i det föregående fallet redan omkommer 2-300 personer om året, mot de enstaka som dör i elolyckor varje år TROTS utbrett hemmapulande.

Mer korrekt vore i så fall liknelsen att privatpersoner inte fick köra bil alls, utan måste anlita behörig bilförare, som genomgått flerårig utbildning samt praktiserat på transportföretag i fyra år, innan denne får ut och köra på egen hand. Samt att dessa hade så fullt upp med körningar åt storkunder att de inte hann med vanligt folk.

Idag är det både lättare, enklare och billigare att ta flygcertifikat än att skaffa sig elbehörighet, så att man inte bryter mot lagen, när man drar en kabel genom ett rör och skruvar fast ändarna i ett eluttag respektive en avstängd normcentral. Detta är givetvis orimligt och försätter hela tiden i onödan människor i den situation som TS hamnat i.

Legalisera och reglera. Det är det enda rätta.

Och därmed slut på OT; sorry TS.

(ps! Fri fart förekommer redan på Autobahn; trafikdöda per capita är trots detta lägre i Tyskland än i Sverige.)
 
Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Fanns det andra som hörde hoten? Är de villiga att vittna? Bra att du har det skriftligt vad som skulle utföras.
Gå med i Villaagarna.se så får du gratis rådgivning. De har även samarbete med en del advokater. Du får prata gratis 1 timma Max vid ett tillfälle. Du kan inte dela upp denna timman i flera gånger, så förbered dig noga. Skickar ett PM på en vass advokat. Har inte anlitat dem själv men har pratat med den advokaten.
Tack för adv8kattips. Kollar PM strax.
En del av hot och ofredanden bör ha hörts av en av de som var där. Arbetskamrater skvallrar dock inte på varann så jag förväntar mig inget erkännande från dem. Lägg sen till att de fått alla sina instruktioner från denne elkille samt att de endast har hans historia av hela historien. När han hotade mig per telefon på måndagen finns ju möjligheten att han gått undan från de andra så de inte hörde vad han sa. Då har de bara sett och hört mig komma upp skogstokig. En av dem var med därefter vid incidenten i sovrummet när elkillen kaxar och gör bort sig. Därefter höll sig både ifrån både mig och elkillen. Ganska avslöjande beteende som definitivt visar att de sett och hört saker som de inte vill bli inblandade i!
Vi får se om stämning och polis kan få tungor att lossna när de inser vidden och allvaret av det skedda och att elkillen vilseledde dem och drog med dem ovetandes i bedrägeriet.

Vsst ja! Vi är ju medlemmar i villaägarna. Kontaktar dem och håller tummarna!
Tusen tack för dina tips!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.