20 582 läst · 108 svar
21k läst
108 svar
Varför vill ingen ge offert på elrenovering?
Med den inställningen så kommer det att sluta med att du får göra det själv.S Solvide skrev:Dina förutsättningar är grundlösa. Särskilt den sista. Men jag accepterar INTE att standardmaterial byts ut mot mer ån dubbelt så dyra saker bakom ryggen. Att man borrar hål i brandskydd och våtskydd utan seriös anledning trots påtalade brandföreskrifter ang brandceller och trapphus. Att man på egen hand hittar på extrajobb mm för att på .
Inte heller att en hantverkare försöker klampa in och styra sambons jobb eller vårt privatliv. Det är att gå över gränser big time!
Det var f ö chefen hans som hade korrekt lösning vilken han sket totalt i. Alltså INTE jag som sagt hur det faktiskt skulle dras där!
Samma på en rad andra ställen han felat. Och var vi behöver fler uttag samt av vilken sort ÄR VÅR sak att bestämma och inte elekrikerns godtycke att ändra på. Inte utan anledning och inte utan att säga till först. Det är INTE ok att klippa sönder en badrumsfläkt för att en trälist är en liten aning ivägen på ena kanten. Då är det faktiskt trälisten som får ryka, inte fläkten!
Jag har verkligen inte på minsta vis hängt dem över axeln på minsta vis. Men med tanke på hur han utan anledning bytt ut materialet till mycket dyrare special, t ex enbent lettiklammer istället för vanliga standard, renovadosor som aldrig beställts, hängt upp lampor som ej beställts, flyttat på anvisad plats för uttag så möblerna ej går att ställa tillbaka, elcentralenen hamnade inne i ett skåp (inte tillåtet såvitt jag fått höra av andra elektriker) osv osv osv. Att jag har varit fullt anträffbar irl eller per telefon om de haft några frågor eller tveksamheter är verkligen INTE att hänga dem över axeln och lägga sig i allt. Snarare tvärtom!
Jag blir verkligen lessen att du förutsätter saker utan att veta någonting om hur det faktiskt gick till här. Efter genomgång första dagen var jag och skötte mitt i annan del av huset för att två timmar senare åka till stan i ärenden. När jag kommer hem är huset tomt och jag upptäcker flera allvarliga fel. Först 5 dagar senare ska han göra färdigt. Då han hitat och betett sig håller jag mig bara undan och hoppas att jag åtminstone ska få el i lägenheten igen. Ändå hotar och ofredar han mig. Han har egenmäktigt gjort allt för att salta varenda post på räkningen. BETYDLIGT MER ÄN HÄLFTEN PÅ RÄKNINGEN är saker vi varken beställt eller kommit överens om öht! Normal fördyring? Inte ett endaste dugg!
Huset bjöd inte på några överraslningar. Tvärtom gick det betydligt enklare än förväntat. Rör direkt från gamla elcentralen upp till våning var gömt bakom köksskåpet med kylskåpet. Plats fanns i köket för nya elcentralen intill skåpet. Från den placeringen gick våningens alla rör ut så dra nya ledningarna tog bara ett par timmar.
Därefter var det bara de utanpåliggande installationerna kvar. Då stack elkillen från jobbet. I 4 dagar!
Vindsvåningen har redan en mindre elcentral uppdragen = inga problem att dra upp ny ledning i samma rör samt sätta ny elcentral där. Nedersta våningen har också rör indraget bakom ett köksskåp. Källaren har egna proppskåp i källaren. Det mesta av den vetskapen fanns redan innan detta jobb. Det var bara vår egen mellanvåning som var klurig. Tills vi drog fram kylskåpet och såg vad som var bakom!
4 rum o kök plus badrum från -68, ca 70-75 kvm stort.
Aldrig i h-e att det gasar loss på 96 000 kr för en helt vanlig standard elrenovering, flytt av elcentral, en separat liten förbrukningsmätare som man läser av själv samt, bara för lägenhetens retrokänslas skull, strömbrytarna renova och några stycken av uttagen renova. Dessa renova finns specifierade i beställningen. INGENTING annat renova öht!
I 3 rum skulle taklampan trappkopplas med trådlös signal. Endast i 1(!) av rummen gjordes det, de andra 2 sket han i.
I 1 rum skulle det vara dimmer, vardagsrummet. Det enda rummet som allting blev rätt i.
Badrummet sönderborrat, fick ingen framdragning av el till badrumsskåpsbelysning.
Däremot var han och härjade ute i trapphuset där han alltså enligt beställning och arbetsbeskrivning EJ skulle vara!
Han försökte också lura mig till att dra upp ny MATARLEDNING samt ny ABONNEMANGSMÄTARE som jag ABSOLUT INTE BESTÄLLT!!! Jag stoppade detta och därefter är allt bara en lång hämnd för att salta räkningen. Bedrägeri och skadegörelse skulle jag rakt av kalla det han har gjort!
För av det som framkommit om lägenheten och som jag skrivit här borde alltså den ursprungliga beräkningen högst rimligen ha hållit...
Det som däremot har fördyrat är elkillen. Och alla hans helt egenmäktiga beslut om materialbyten och obeställda tillägg mm!
2 man en halv dag för att riva och dra de nya ledningarna i rören till 4 rum, kök o badrum. Gick peace of cake, snabbt och elegant! Men sen då?
Dag 2 hela 5 dagar senare:
3 man för att montera lägenhetens utanpåliggande el plus montera elcentralen (som var färdiguppdragen redan 1a dagen) tog dem i drygt en halv dag.
Rimligt med så mycket folk för så litet jobb? 24 000 kr enbart i arbetskostnad, påstått 8 framkörningar för totalt 1 600 kr på dessa 2 halvdagars jobb och som skulle varit ett enmansjobb 2-3 dagar...?
Svårt att beräkna ett så begränsat jobb? Chefen kunde då iaf göra en beräkning på plats. Förväntade överraskningar som kunnat fördyra hans beräkning uteblev helt. Så inför resterande etapper hade offert tryggt kunnat ges nu då både vi och de känner huset nu. Men att gå vidare med samma firma efter detta blir det ju inte tal om i nuläget. Allt hänger nu på chefens reaktion på det skedda.
Jag får det inte till annat än rent ut bedrägeri från början till slut det elkillen gjorde. Frågan är nu, var han ensam om det och lurade sina arbetskamrater utan deras vetskap? Troligen men inget jag vet i dagsläget. Hade han stöttning av någon att göra såhär? Möjligt.
Vetskapen om hur detta gick till är rätt avgörande för hur jag bör gå vidare med detta.
Att försöka dra ner mig till att vara en som hänger över axeln och bestämmer var varenda klammer ska sitta? Det är inget annat än ett patetiskt påhopp och slag i luften av någon som inget vet och ej kunnat ta till sig infon i inlägg och tråd. Enligt dig är det för otydlig beställning. Samtidigt skriver du att jag är en superkontrollerar. Svårt att bestämma dig?
Är övertygad om att elektrikern har en helt annan bild av vad som hänt.
Lycka till!
Och varför tror du att TS version är hela sanningen? Även jag är rätt övertygad om att endera får vi inte veta hela sanningen eller så är det någon som trollar med oss.jbr skrev:
Vem har sagt att jag tror att TS version är hela sanningen?E elmont skrev:
TS redovisar ett skeende vilket kan vara allt mellan 100% korrekt och 100% felaktigt. Detsamma gäller i princip samtliga trådar där en medlem berättar något som har hänt.
Jag undrade emellertid vad @Nissens menade med "den inställningen" rörande just det här beskrivna skeendet.
Redigerat:
Hela inlägget speglar en enda sörja av konflikter toppat med ett email som sannolikt kommer att ställa till med ännu mer problem.jbr skrev:
Det TS borde gjort var att låta elektrikern jobba i lugn och ro, och sedan vid länpligt tillfälle haft ett möte med chefen som han gjort överenskommelsen med. Då hade de kunnat diskutera igenom det hels och kommit fram till vägen framåt.
Nu har TS istället gjort sig till ovän med elektrikern, som i sin tur förstås pratat med sin chef.
Sedan skickar TS ett email till chefen, detta email undanhåller TS oss av förståeliga skäl, det är nog inget vackert mail. Chefen har självklart redan blivit ”uppsjungen” av sin elektriker så det kommer inte att sluta väl.
"En enda sörja av konflikter"?Nissens skrev:
TS har ju råkat ut för en klåpare med taskig attityd.
Låta en klåpare med taskig attityd härja klart och sedan arbeta fram en åtgärdsplan?Nissens skrev:
Känns ju sådär...
Elektrikern har gjort sig ovän med den betalande kunden.Nissens skrev:
Vilka är dessa förståeliga skäl och vad baserar du din slutsats om att det inte är vackert på?Nissens skrev:
E-post är ett utmärkt sätt att kommunicera på då allt finns i skrift och det är enkelt att genom att gå tillbaka och läsa för att friska upp minnet om vad som är sagt och överenskommet.
E-post är bra som "minnesanteckning" men det är det enda. Eftersom jag under mina sista arbetsår bla. jobbade med just tvister om arbeten vet jag mycket väl att för många är det lätt att sitta långt bort och knappa på ett tangentbord och att man lätt spetsar till och överdriver för att "få effekt". När, i mitt fall, jag gjorde ett platsbesök för att reda ut oklarheter ville många inte delta och dom allra flesta som mer eller mindre tvingades att träffa mig backade på vad dom tidigare skrivit i sitt mail.
Vi pratar möjligtvis om lite olika saker?E elmont skrev:E-post är bra som "minnesanteckning" men det är det enda. Eftersom jag under mina sista arbetsår bla. jobbade med just tvister om arbeten vet jag mycket väl att för många är det lätt att sitta långt bort och knappa på ett tangentbord och att man lätt spetsar till och överdriver för att "få effekt". När, i mitt fall, jag gjorde ett platsbesök för att reda ut oklarheter ville många inte delta och dom allra flesta som mer eller mindre tvingades att träffa mig backade på vad dom tidigare skrivit i sitt mail.
Platsbesök är såklart det bästa för att få en ensad uppfattning om status.
Jag syftade mer på att undvika missförstånd om avsikter, önskemål och överenskommelser.
Nej, det handlar i grunden om samma saker, förväntningar, missförstånd, olika syn på saker och ting, synen på hur arbetet ska bedrivas, tron att det är kunden som bestämmer över hantverkaren då det är chefen på firman som bestämmer vad hantverkaren ska göra, mm mm.jbr skrev:
Nej då, det är kalas när det är enkelt. Utmaningar och problemlösning är ju alltid ett aber förstås.E EyEr0n skrev:
Varför vill hantverkare att det ska gå fort att utföra då?
Jaha, du syftade på produktutveckling och tillverkning. Jag trodde du syftade på inköp och installation eftersom du skrev "varenda moment".E EyEr0n skrev:
(Sedan förstår jag iofs inte varför det skulle vara ett problem för en elektriker om TS hör av sig till tillverkaren med synpunkter på ljuskällornas spridningsvinkel.)
Ja då är det ju alldeles utmärkt att det finns dokumenterat i skrift för att slippa "ord mot ord" och för att även hantverkaren kan se vad dennes chef och kund har kommit överens om.E elmont skrev:
Om du hade läst tråden så hade du vetat att det är många hantverkare som inte velat göra jobbet för TS. Så det handlar inte bara om en elektriker.jbr skrev:"En enda sörja av konflikter"?
TS har ju råkat ut för en klåpare med taskig attityd.
Låta en klåpare med taskig attityd härja klart och sedan arbeta fram en åtgärdsplan?
Känns ju sådär...
Elektrikern har gjort sig ovän med den betalande kunden.
Vilka är dessa förståeliga skäl och vad baserar du din slutsats om att det inte är vackert på?
E-post är ett utmärkt sätt att kommunicera på då allt finns i skrift och det är enkelt att genom att gå tillbaka och läsa för att friska upp minnet om vad som är sagt och överenskommet.
Du kan ju försöka få TS att publicera mailet till chefen här i tråden så får du se att jag har rätt. Men TS kommer aldrig att posta det här…
Vid ett personligt möte utgör orden mindre än 30% av kommunikationen, resten är tonläge på rösten, kroppsspråk etc. Så email är definitivt inte bra att lösa konflikter med…